Minkä ikäiselle olette kertoneet kuukautisista tms?
Minkä ikäisen tytö kanssa olette puhuneet kunnolla kuukautisista? Jotenkin tuntuu vaikealta. Itselläni kuukautiset alkoivat vasta 15-vuotiaana. Toki tarkoitus on puhua aiemmin, mutta mulloin? Itselläni on hormonikierukka, joten kuukautisia ei ole (eikä ole ollut vuosiin). Ostin kuitenkin paketin siteitä vessaan, jotta niitä on "aina" ( vaikka tuttaville).
Kommentit (32)
Itse olin 11-vuotias, kun kuukautiset alkoivat. Äidilläni alkoivat 13-vuotiaana, joten oli nähtävästi ajatellut, että myöhemminkin kerkeää kertoa. Oli meillä ollut koulussa joku valistustunti, mutta kyllä se asian kertominen äidille tuntui ihan hirveän nololta, kun siitä ei aikaisemmin ollut ollut mitään puhetta. Kertoisin itse lapsilleni varmaan viimeistään 9-10 -vuotiaana ja nimenomaan että se on ihan normaali asia, jota ei tarvitse hävetä.
Mä olen käynyt aika ajoin keskustelun kasvamisesta, siis ihan pienestä. Me on käyty tää keskustelu saunassa. Ihan pieniä kiinnostaa just, että miksi äidillä on rinnat tai häpykarvoja. Siitä on helppo kertoa murrosiästä ja sitten kuukautisista. Samoin mä olen kertonut miten vauvoja tehdään ja samoin synnytyksestä. Kun on ihan pienestä asti tunne, että nämä on asioita joista voi puhua ja saa vastauksia, niin on paljon helpompi isompana palata ja kysellä tarkemmin.
Puheeksiottoon tuntuu liittyvän monille häpeää. Sitä voi hälventää just sillä, että puhuu vaikeista asioista useammin.
Ei tainnut olla vielä kymmentäkään kun juteltiin, on siitä voitu jutella jo aiemminkin. Samassa yhteydessä annon tytölle pienen korin, johon olin laittanut eri värisissä yksittäispakkauksissa olevia Libressesiteitä ja näytteeksi minitampponinkin. Puhuttiin siitäkin ettei tampponia vielä pysty käyttämään.
Itse olen menkoissa jo siellä toisessa päässä, eli kohta viisikymppinen nainen. Muistan, kun äitini otti asian minulle puheeksi jo ennen kuin minulla menkat alkoivat (olin 13), ja piirsi (!!) taitavana piirtäjänä mulle naisen vartalon ja sinne munasarjat ja kohdun jne. Ja osti siteitä. Omille kolmelle, jo aikuiselle nuorelle, pojille olen puhunut murrosiän muutoksista niin poikien kuin tyttöjen kantilta aikoinaan hyvissä ajoin murrosiän kynnyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan trolli, ap? Kyllähän kuukautiset käsitellään ihmisen biologian yhteydessä jo 5.luokalla, ja muistaakseni ala-asteen 5. tai 6. luokan terveystarkastuksessa terveydenhoitaja antoi meille tytöille kuukautissuojanäytteitä ja kirjallista esitemateriaalia aiheesta (tämä tapahtui siis 80-luvun lopulla, mutta olettaisin että meno samanlaista nykyisessäkin peruskoulussa). Jos siis nyt häveliäästi ostelet tyttärellesi kuukautissuojia varalle, eli hän on siinä iässä, että kuukautiset voivat jo alkaa, niin todennäköisesti tyttö tietää ainakin perusasiat kuukautisista. Sinuna juttelisin asiasta suoraan lapsesi kanssa, eihän aiheessa ole mitään hävettävää toisin kuin sinun kirjoituksestasi saa käsityksen. Tai jos itse olet niin estynyt että "jotenkin tuntuu vaikealta" - kuvittele minut tähän pyörittelemään silmiäni - , niin pyydä vaikka lapsen kummia tai muuta naispuolista läheistä puhumaan asiasta. On tärkeää esim. oppia heti alusta lähtien pitämään hygieniasta huolta ja vaihtamaan kuukautissuojaa tarpeeksi usein.
Tytär ei ome vielä 5.luokalla, eli asiaa ei ole vielä koulussa käyty läpi. Oletan, että oikeasti kuukautiset alkavat tytöllä vasta yläteella, mutta mistä sitä tietää. Siteitä ostin, että niitä ihan varmuuden vuoksi olisi. Kuukautisista on jotenkin sivulauseessa mainittu, mutta ei kunnolla.
Ap
E todellakaan voi olettaa että jos sinun kuukautiset on alkaneet 15-vuotiaana niin tytöllä olisi samoin. Nykylapset kasvavat isommaksi ja nopeammin kuin me, ja kuukautiset alkaa kun joku tietty paino on saavutettu. Ne voi alkaa 9-vuotiaana. Et voi odottaa edes kuudennelle luokalle.
Minä kävin tämän keskustelun jo 6-vuotiaan kanssa saunassa, ja hänelle siinä ei ollut mitään eksoottista.
"Ootko kuullut kuukautisista" kaikilla naisilla alkaa ne, jossain yhdeksän ja viidentoista vanhan välillä. Elimistö varautuu siihen että voisi alkaa kasvaa vauva, ja kohtu uusiutuu sitä varten joka kuukausi. Tulee vähän verta ja pitää pitää sen aikaa sidettä, meillä on aina vessan kaapissa. Jossain kohtaa kannattaa pitää yhtä koulurepussa jos alkaa kesken päivän."
Se ei ole samaa kuin seksuaalivalistus, jos sitä kammoat.
Katotteko telkkaria, tuleeko sieltä side mainoksia? Itse katselen aika harvoin, mutta ainakin reilut parikymmentä vuotta sitten selitin tytön, 8v, puolelle luokkaa mitä siteet on kun joku heistä kysyn kun katselivat jotain ohjelmaa meillä.
Omalle olin kyllä selittänyt kyllä jo 2v, vaikka aika vaikeaa se oli, kun itse oli saanut hyshys kasvatuksen, jossa mitään ei kerrottu, onneksi koulussa oli kerrottu ennen kuukautisten alkua. Olin päättänyt, ennen tytön syntymää, että saamaa hyssyttelyä en seuraavalle sukupolvelle siirrä vaan esitän että helppoa tämä kertominen on ja kyllä se nykyisin olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan trolli, ap? Kyllähän kuukautiset käsitellään ihmisen biologian yhteydessä jo 5.luokalla, ja muistaakseni ala-asteen 5. tai 6. luokan terveystarkastuksessa terveydenhoitaja antoi meille tytöille kuukautissuojanäytteitä ja kirjallista esitemateriaalia aiheesta (tämä tapahtui siis 80-luvun lopulla, mutta olettaisin että meno samanlaista nykyisessäkin peruskoulussa). Jos siis nyt häveliäästi ostelet tyttärellesi kuukautissuojia varalle, eli hän on siinä iässä, että kuukautiset voivat jo alkaa, niin todennäköisesti tyttö tietää ainakin perusasiat kuukautisista. Sinuna juttelisin asiasta suoraan lapsesi kanssa, eihän aiheessa ole mitään hävettävää toisin kuin sinun kirjoituksestasi saa käsityksen. Tai jos itse olet niin estynyt että "jotenkin tuntuu vaikealta" - kuvittele minut tähän pyörittelemään silmiäni - , niin pyydä vaikka lapsen kummia tai muuta naispuolista läheistä puhumaan asiasta. On tärkeää esim. oppia heti alusta lähtien pitämään hygieniasta huolta ja vaihtamaan kuukautissuojaa tarpeeksi usein.
Tytär ei ome vielä 5.luokalla, eli asiaa ei ole vielä koulussa käyty läpi. Oletan, että oikeasti kuukautiset alkavat tytöllä vasta yläteella, mutta mistä sitä tietää. Siteitä ostin, että niitä ihan varmuuden vuoksi olisi. Kuukautisista on jotenkin sivulauseessa mainittu, mutta ei kunnolla.
Ap
E todellakaan voi olettaa että jos sinun kuukautiset on alkaneet 15-vuotiaana niin tytöllä olisi samoin. Nykylapset kasvavat isommaksi ja nopeammin kuin me, ja kuukautiset alkaa kun joku tietty paino on saavutettu. Ne voi alkaa 9-vuotiaana. Et voi odottaa edes kuudennelle luokalle.
Minä kävin tämän keskustelun jo 6-vuotiaan kanssa saunassa, ja hänelle siinä ei ollut mitään eksoottista.
"Ootko kuullut kuukautisista" kaikilla naisilla alkaa ne, jossain yhdeksän ja viidentoista vanhan välillä. Elimistö varautuu siihen että voisi alkaa kasvaa vauva, ja kohtu uusiutuu sitä varten joka kuukausi. Tulee vähän verta ja pitää pitää sen aikaa sidettä, meillä on aina vessan kaapissa. Jossain kohtaa kannattaa pitää yhtä koulurepussa jos alkaa kesken päivän."Se ei ole samaa kuin seksuaalivalistus, jos sitä kammoat.
En luottaisi tuohon painojuttuunkaan, olin pienikokoinen ja luikku lapsi mutta silti ne menkat alkoivat aikaisemmin kun äidilläni. Itseäni melkein 20cm pidemmällä kaverillani ne taas alkoivat vasta yläasteella.
Vierailija kirjoitti:
Kuukautisten alkamisikä voi periytyä myös isän puolen suvusta.
Kuukautisten alkaminen riippuu paljon tytön painosta.
Jep. Itsellä alkoi 12-vuotiaana 6. luokan keväällä. Omalla tyttärellä vasta 13-vuotiaana 7. luokan keväällä eli vuotta myöhemmin.
Mitä helvetin väliä sillä on vaikka juttelis kuukautisista 2 -vuotiaalle..?
Tuo on just sitä mettäläisvanhempien perintöä neukuttuneesta Suomesta.
Kauanko tota sulkeutunutta juntteilua tarvii vielä jatkaa? 2-3 polvea..? Enemmän...?
Kuoleeko se pikkulapsi siihen, jos "saa" tietää "liian aikaisin" esim. kuukautisista.
Vittu sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tunnen erään tytön, jonka kuukautiset alkoivat oikeasti 3. luokan keväällä ennen kuin hän oli ehtinyt täyttää 10 vuotta. Ihmiset kehittyvät hyvin eri tahtiin. Nykyään kuukautiset alkavat keskimäärin aikaisemmin kuin esimerkiksi 50 vuotta sitten.
Itse sain tietää kuukautisista kirjojen ja lehtien kautta, olin varmaan 9-vuotias. Äitini ei koskaan ottanut asiaa puheeksi, ja jos olimme lapsena kyselleet siteistä yms. meitä vain hyssyteltiin. Niinpä kuvittelin, että kuukautisista puhuminen on jotenkin todella noloa. Suurin murheeni kuukautisten alkamista odotellessa oli se, että miten ihmeessä kehtaan kertoa asiasta äidilleni. Onneksi oli kaveri, jonka kuukautiset olivat jo alkaneet ja jonka kanssa pystyi keskustelemaan esim. erilaisista siteistä, muuten olisi ollut ihan yksin kuukautisongelmien kanssa.
Äidin kanssa ei luonnollisestikaan voinut keskustella mistään muustakaan murrosikään saati seksiin liittyvästä. En tiedä, miksi nämä asiat ovat hänelle niin vaikeita. Esim. mitään uskonnollista syytä ei ole. Kai se on joku omasta kodista saatu malli.
Ihan validi kysymys minusta. Meillä on asia tullut luontevasti puheeksi monet kerrat, kun tytär on ihmetellyt juurikin kuukautissuojia vessan kaapissa. Tai välillä olen itse tosi kipeä menkkojen alussa ja on kysellyt miksi olen kipeä.
Ihan muuten vaan menkoista rupattelu jollekin 3- tai vaikka 6-vuotiaallekin tuntuisi aika hassulta. Sitten joskus 9-10 vuotiaana käydä vielä perusteellisempi keskustelu, että ne voivat periaatteessa koska vaan alkaa, kertoa koska itsellä alkoi, miltä tuntui jne. Ja näyttää mistä saa suojia sitten.