Laitoin taaperolle sormiruokaa lautaselle ja annoin mummolle luvan vahtia syömistä
Olimme paikassa, jossa ei ollut syöttötuolia, joten äitini piti lasta sylissä ruokailun ajan. Menin itse vahtimaan 2,5-vuotiaan lapsemme touhuja, kunnes huomasin vilkaista keittiöön, jossa mummo syöttää lasta työntämällä sormiruokaa suoraan suuhun katsomatta lapseen päinkään.
Suorastaan kauhistuin, sillä lapsi näytti itsekin kauhistuneelta. Tähän mummo totesi, että lapsi selvästi pitää siitä, kun sitä syötetään.
Ymmärtääkö muiden vanhemmat mitään sormiruokailun päälle ja tajuavatko he, jos sanotaan, että lapsi syö kyllä aivan ITSE?
Kommentit (44)
Meillä lapsenlapsi sormiruokailee ja sitä ruokaa on helposti seinissä matossa hiuksissa ihan joka puolella.
Ehkä tämä syöttötuolina toimiva mummo yritti vain minimoida vieraaseen paikkaan syntyvän hävityksen?
Ei se lapsi siitä mitään traumoja saanut eikö sen syömiskehitys vaurioitunut vaikka noin pääsisikin käymään. Relaa AP vähän.
Vierailija kirjoitti:
2,5-vuotias tarvitsee vielä ehdottomasti syöttötuolin? Oh come on...
Lukaisepa aloitus uudemman kerran. Ap vahti 2,5 vuotiasta lastaan sillä aikaa kun mummo syötti taaperoa.
Omasta puolestani syötän kyllä lapsen mieluummin itse kuin otan päälleni ne sormiruokailijan ympäriinsä roiskimat ruuantähteet. Sormiruokailkoot syöttötuolissa, ei mun päälläni.
Vierailija kirjoitti:
Kenen tai minkä sormia syödään?
Mummon, nähtävästi.
Ai että mä inhoan tuota sormiruokailua. Sotkuruokailua se on. Toivottavasti menee kohta pois muodista.
T. Tarjoilija
”Annoit mummolle luvan valvoa taaperon ruokailua” = pistit mummon syöttötuoliksi ja lapsen sotkemaan mummon vaatteet ruualla. Täytyy olla provo, ei näin hölmö ole kukaan äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olimme paikassa, jossa ei ollut syöttötuolia, joten äitini piti lasta sylissä ruokailun ajan. Menin itse vahtimaan 2,5-vuotiaan lapsemme touhuja, kunnes huomasin vilkaista keittiöön, jossa mummo syöttää lasta työntämällä sormiruokaa suoraan suuhun katsomatta lapseen päinkään.
Suorastaan kauhistuin, sillä lapsi näytti itsekin kauhistuneelta. Tähän mummo totesi, että lapsi selvästi pitää siitä, kun sitä syötetään.
Ymmärtääkö muiden vanhemmat mitään sormiruokailun päälle ja tajuavatko he, jos sanotaan, että lapsi syö kyllä aivan ITSE?
2,5v osaa istua ihan oikeassa tuolissa. Ei tarvi syöttötuolia.
Onko tässä ketjussa yksi vai useampi lukutaidoton? T. Ohis
Minu äiti ja täti yhä syöttää meidän 3 vuotiasta. Oon kieltänyt koska poika pyytää kotonakin syötyämistä ja jos on paha päivä nii raivostuu ko kehotetaan syömään ite. Mut tyypit kiellosta huolimatta jatkaa ja perustelee sillä et ko se on söpöä
Vierailija kirjoitti:
Minu äiti ja täti yhä syöttää meidän 3 vuotiasta. Oon kieltänyt koska poika pyytää kotonakin syötyämistä ja jos on paha päivä nii raivostuu ko kehotetaan syömään ite. Mut tyypit kiellosta huolimatta jatkaa ja perustelee sillä et ko se on söpöä
Mitäs jos hoitaisit lastasi vähän enemmän itse. Ei satunnaisesti tavattu mummo pysty hyvää kasvatusta pilaamaan.
Sormiruokailu on sen verran sottaista touhua, että rajoittakaa se kotioloihin. Kuka olisi sinun lapsiasi vahtinut sen aikaa, kun mummo on suihkussa ja sinä peset pöytää, lattiaa, seinää, tuolia ja mummon vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sormiruoka?
Kalaruoka, kasvisruoka, sormiruoka.
Kenen tai minkä sormia syödään?
T: Kahden lapsen epätietoinen äiti
Mummon sormia syötiin tässä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos hoitaisit lastasi vähän enemmän itse. Ei satunnaisesti tavattu mummo pysty hyvää kasvatusta pilaamaan.
Siis joo juurihan sanoin et itse olen tavannut lapseni 3 kertaa hänen koko elämänsä aikana. Muuten lapsi pörrää sukulaiselta toiselle eikä hänellä ole vakituista kotia
Huhhuh. Olisiko peiliin katsomisen paikka, kun kerrot, että olitte kylässä. Antaa nyt taaperoikäisen sotkea paikat ja vielä kylässä.
Ja tietysti mummon tehtäväksi jäi kontata lattialla ja pyyhkiä kalusteet, seinät ja lattia.
Minun kodissani tuli sormiruokailulle stoppi ystävän taaperolle, vaikka olen kolmen äiti.
Täysin off topic, mutta olen järkyttynyt tästä luetun ymmärtämisen tasosta! Näin moni ei ymmärrä lukemaansa ollenkaan, vaikka tekstissä oli selvästi ilmaistu mikä tilanne oli!
Miten seuraatte esimerkiksi uutisia tai luette kirjoja??
Minä, ap, olen järkyttynyt siitä, että niin moni luulee automaattisesti kyseessä olleen jonkunsortin mustikka-punajuuripihvi-kermakastike -menu, joka syötettiin taaperolle hienoissa vaatteissa olleen mummon sylissä.
Jatkakaa.
Teidän mielestänne ei siis ole vaarallista työntää ruoanpalasia lapsen suuhun katsomatta lasta kasvoihin ja samalla juoruta omia asioitaan jonkun toisen tädin kanssa?
Ja sitten mä keksin tulla tekemään aloituksen tänne palstalle. Asia joka jaksaa hämmästyttää kerta toisensa jälkeen. Pitäiskö pyöriä välillä aikuistenkin maailmassa, luuletteko oikeasti että jotain kiinnostaa mitä joku tuntematon mummo on tehnyt jonkun taaperon kanssa? Kas kun et keksinyt että käytetään kestovaippoja ja mummo laittoi sille kertiksen! Siis oumaigaad maailmanloppu! Pois ne mummot lasten elämästä kun pilaavat ne!
Samaa tasoa kuin nykyinen kauhistelu sitterissä syöttämisestä sitterin pystyimmällä asetuksella.
Moniko lapsi on kuollut sitteriin syödessään kaupan pilttiä? :)
Vierailija kirjoitti:
Minä, ap, olen järkyttynyt siitä, että niin moni luulee automaattisesti kyseessä olleen jonkunsortin mustikka-punajuuripihvi-kermakastike -menu, joka syötettiin taaperolle hienoissa vaatteissa olleen mummon sylissä.
Jatkakaa.
Teidän mielestänne ei siis ole vaarallista työntää ruoanpalasia lapsen suuhun katsomatta lasta kasvoihin ja samalla juoruta omia asioitaan jonkun toisen tädin kanssa?
Osasit kai kehottaa mummoa syöttämään hitaammin ja toivottavasti annoit hänelle myös lusikan jolla syöttää?
Mitä taas sormiruokailuun tulee, niin luulisi olevan itsestäänselvää, että se ei kuulu kyläpaikkaan eikä varsinkaan silloin, kun joku muu kuin lapsen vanhemmat joutuu toimimaan syöttötuolina. Sotkua siitä tulee, oli ruoka mitä hyvänsä. Jonkunhan olisi kuitenkin pitänyt joko ne sotkut siivota tai vahtia sinun kahta pientä muksua sillä aikaa kun sinä siivoat. Järki käteen.
Kirjoitustyylissä on kaikki provon merkit.
Mutta mitä itse asiaan tulee, niin meilläkin anopilla oli jonkinlainen ihmeellinen pakkomielle saada syötettyä edes jotain lapselle, kai sitä kokee jotenkin osallistuvansa?
Itse syövä taapero kyllä onneksi aika napakasti jo ilmoitti, ettei tule onnistumaan. Kyllä minä ymmärrän, että alle 1-vuotiasta syötetään, mutta ei taaperoikäistä saisi syöttää jos hän haluaa syödä itse. Ahdistavaltahan se itsestäkin tuntuisi, kun joku alkaa porkkanatikkua tunkemaan suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkakaa.
Osasit kai kehottaa mummoa syöttämään hitaammin ja toivottavasti annoit hänelle myös lusikan jolla syöttää?
Mitä taas sormiruokailuun tulee, niin luulisi olevan itsestäänselvää, että se ei kuulu kyläpaikkaan eikä varsinkaan silloin, kun joku muu kuin lapsen vanhemmat joutuu toimimaan syöttötuolina. Sotkua siitä tulee, oli ruoka mitä hyvänsä. Jonkunhan olisi kuitenkin pitänyt joko ne sotkut siivota tai vahtia sinun kahta pientä muksua sillä aikaa kun sinä siivoat. Järki käteen.
No mulla ei kyllä tulisi mieleenkään syöttää taaperoikäistä lasta, joka syö jo itse mielellään. Missä iässä se lapsi sitten saisi syödä rauhassa itse? 3-vuotiaana?
Se on ihan vaan ruokaa. Ei mitään sormiruokaa. Huoh.