Työkaveri väitti tehneensä laskiaispullia 1,5 tunnissa. Miten voi olla?
Kun itse teen pullia, niin siinä menee kolme tuntia aikaa.. Maidon lämmittämiset liedellä ja taikinan vaivaamiset käsin, sitten kohotan ainakin puolituntia, leivon pullat (sekin kestää kun olen tarkka..) ja kohotan pellilläkin vielä toiset puoli tuntia. Uunissahan ne on vartin. Sitten pitää jäähdyttää jotta kerma ei sula kun sen lappaa väliin jne. Mitä en nyt ymmärrä? Miten joku saa valmiita laskiaispullia 1,5 tunnissa?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Taikina on kätevä kohottaa mikrossa siten, että
1. ota lasiin vettä ja kuumenna se mikrossa kiehuvaksi
2. jätä vesilasi mikron perälle ja laita taikinakulho mikroon
3. sulje mikron ovi
4. nyt sinulla on lämmin ja vedoton paikka
5. olen myös käyttänyt sellaista lämmitettävää kauratyynyä = lämmitä kauratyyny ja laita taikinakulhon kanssa mikroon
No eihän tästä puutu enää kuin se mikro jota ap ei omista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa meistä on tehokkaita ja saa ne pullat aikaa alle 2 tunnissa, osa haihattelee ja kuvittelee, että hiestämällä pullaa leivinlaudan pinnalla siihen saa erityisen ihanan kierteen. Se ei valitettavasti laskiaispullassa näy!
Ei se kierre missään pullassa näy vaikka kuinka yrittäisi katsoa. Se vaan kohottaa pullan kuohkeammaksi ja korkeammaksi kuin ilman sitä kierrettä. Ap.
Osaan tehdä pullat kahdella kädellä, ei edellytä mitään minuuttien kiertämistä, 8 sekuntia/2 pullaa riittää varsin hyvin. Siksi ekan pellillisen saa uuniin siinä vaiheessa, kun taikinan tekemisen aloittamisesta on kulunut 45 min. Ternimaito helpottaa taikinan tekemistä, ei tarvita rasvaa erikseen eli taikinan teko nopeutuu. Pullat paistuvat 6-8 minuutissa, jolloin ne voi laittaa parvekkeelle/kuistille tms. viileään ja hakea 10 min kuluttua pois. Taikinan kohoamista odotellessa ehtii vatkaamaa vaahdon ja tekemään mantelimassan.
Emöntäkoulun käynyt äitini muistutti aina, että hiertämällä sitä pullaa turhan pitkään leivinlaudalla ei saa aikaan mitään muuta kuin lässähtäneen lopputuloksen eli menetät kuohkeuden.
Jotkut ihmiset ovat tosi tehokkaita ja nopeita. Ja jotkut ovat kuten minä. Yksi entinen työkaverini oli näitä tehopakkauksia. Hän saattoi iltavuoroon (klo 10.00) töihin tullessaan kertoa leiponeensa sämpylöitä, tehneensä viikkosiivouksen tai pesseensä ikkunat aamulla ennen töihin lähtöä. Multa onnistuu justjust kissojen ruokinta ja suihkussa käynti, vaikka miten myöhään duuniin menisin. Elämä on epäreilua. 😩