Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri väitti tehneensä laskiaispullia 1,5 tunnissa. Miten voi olla?

Vierailija
15.02.2018 |

Kun itse teen pullia, niin siinä menee kolme tuntia aikaa.. Maidon lämmittämiset liedellä ja taikinan vaivaamiset käsin, sitten kohotan ainakin puolituntia, leivon pullat (sekin kestää kun olen tarkka..) ja kohotan pellilläkin vielä toiset puoli tuntia. Uunissahan ne on vartin. Sitten pitää jäähdyttää jotta kerma ei sula kun sen lappaa väliin jne. Mitä en nyt ymmärrä? Miten joku saa valmiita laskiaispullia 1,5 tunnissa?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kohottele niin paljon, lämmittää veden keittimellä tai maidon mikrossa, ja vaivaa koneella nopeasti. Pyörittelee tehokkaasti kahdella kädellä, eikä tee mitään hirveän isoa annosta.

Vierailija
22/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa meistä on tehokkaita ja saa ne pullat aikaa alle 2 tunnissa, osa haihattelee ja kuvittelee, että hiestämällä pullaa leivinlaudan pinnalla siihen saa erityisen ihanan kierteen. Se ei valitettavasti laskiaispullassa näy!

Ei se kierre missään pullassa näy vaikka kuinka yrittäisi katsoa. Se vaan kohottaa pullan kuohkeammaksi ja korkeammaksi kuin ilman sitä kierrettä. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jotenkin liikuttavaa. Ap taitaa olla ihan todellinen ihminen jonka maailma on nyt vähän järkkynyt. Nyt pitää taputtaa apta selkään ja sanoa että "Ap, olet tosi hyvä leipuri"

Vierailija
24/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jotenkin liikuttavaa. Ap taitaa olla ihan todellinen ihminen jonka maailma on nyt vähän järkkynyt. Nyt pitää taputtaa apta selkään ja sanoa että "Ap, olet tosi hyvä leipuri"

Kiitos sinulle. Olen ihan todellinen ihminen, joka haluaa olla hyvä leipuri ja jonka maailma hieman järkkyi kun joku työkaveri leipoo kovin nopeasti ja itse en osaa niin nopeasti. Teen erittäin hyviä pullia, mutta minulta siihen menee kamalan paljon aikaa. Maailmani voi järkkyä aika pienistä :) . Tosin pulla ei ole pieni asia vaan tärkeä asia. Ap.

Vierailija
25/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Induktioliesi on kyllä yksi loistava ratkaisu myös siihen, että neste lämpää nopeasti ja toisilla on parempia uuneja kuin toisilla. Mulla ei ilmavien pullien pyöräyttelyyn mene kyllä viittä minuuttia enempää/kaksi pellillistä.

Vierailija
26/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän ei tee niin tarkkaan kuin sinä. En minäkään lämmittele maitoja liedellä tai kohota puolta tuntia vielä pullien pyörittelyn jälkeen - enkä niiden pallojenkaan kanssa ole turhan tarkka, pyörittelee palleroksi ja siinä se, yhtä hyvältä ne maistuu pyörittelyn tarkkuudesta huolimatta.

Voi olla. Minun mielestä ne pallot pitää pyörittää siten, että sinne pullan sisään tulee sellainen kierre, joka kohottaa valmiin pullan uunissa ilmavaksi ja korkeaksi. Voi olla, että hän nostaa vain lusikalla jotkut "kokkare"pallot pellille taikinasta. Ap.

Sillä kaverilla on nopea uuni se  lämmittää maidon mikrossa ja  käyttää kuivahiivaa. Taikinan alustaa kone.

Pullat voi jäähdyttää kylmäalustalla tai  heittää vaikka jääkaappiin hetkeksi.

Se että  sulla menee tuohon 3 tuntia ei  tarkoita että kaikki muut olisivat yhtä hitaita. Mä esmes kohotan sekä taikinan että pullat uunissa 30 asteessa. Uuni lämpenee paistolämpötilaan  n. 5 minuutissa pikakäynnistyksellä.

Vierailija
27/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee aikalailla tuo 1,5 tuntia ehkä hieman allekin ja tulee viimesenpäälle kuohkeita pullia.

Vierailija
28/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullutkaan kohotuskierteistä. Jotain taisi jäädä mulla kotitaloustunnilla väliin.

Vierailija
29/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maidon lämmitys vie aikaa. Miksi sekin piti mainita?

Kyllä 1,5 tuntia riittää hyvin

Vierailija
30/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei maidon lämmitys vie aikaa. Miksi sekin piti mainita?

Kyllä 1,5 tuntia riittää hyvin

No minulla vie, koska meillä ei ole mikroa, ja joudun kattilassa liedellä sitä lämmittämään. Ap.

Vierailija
31/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen kierre??????

Vierailija
32/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä kattilassakaan maidolla kestä lämmetä kuin minuutti.

Tää ketjuon on kyllä ihan #kalevauva matskua.

Vierailija
33/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta perinteisen lieden levy kestää jo monta minuuttia lämmetä, ja sitten vielä se maito lämpeää siihen päälle. Ja pitää sekoitella, ettei pala pohjaan. Ap.

Vierailija
34/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta perinteisen lieden levy kestää jo monta minuuttia lämmetä, ja sitten vielä se maito lämpeää siihen päälle. Ja pitää sekoitella, ettei pala pohjaan. Ap.

Ei se taikina mitään maitoa tarvitse. Tee se veteen, niin ei tarvi hämmennellä. Itse teen aina pullataikinan veteen ja pulliani kehutaan aina.

Vierailija
35/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa vähän samanlaiselta kuin minä. Ystävä lähetti helpon arki-iltaruoan reseptin, jonka valmistamiseen hän sanoi sujuvan 15 minuutissa. Minulta meni valmistamiseen suunnilleen tunti.

Pullista puheen ollen, äitini leipoi laskiaispulliksi tavallisia pikkupullia, ei laittanut sisälle mitään. Oli nopeaa. Jos nopeus on valttia, suosittelen paistovalmiita pakastepullia. Syöjä saa itse mättää sisään hillon ja pursottaa valmiin krrmavaahdon.

Vierailija
36/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse koskaan leiponut pullaa mutta leipää sitäkin enemmän. Leivän leipomiseen voi käyttää vaikka kaksi päivää tai sitten vaan tunnin. Eron  huomaa lähinna maussa ja leivän koostumuksessa.

Vierailija
37/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito mikrossa 40 sek, taikinan teko koneella 5 min. Kohotus 45 min, leipominen 5 min, kohotus 30 min. . Noista tulee alle 1,5h.

Ja pyörittelen pulla käsin - n 30 sek per pulla. Mitä sitä hengiltä veivaamaan.

Vierailija
38/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maitoa ei voi kuumentaa mikrossa? Voi jestas.

Vierailija
39/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi maitoa ei voi kuumentaa mikrossa? Voi jestas.

Jos vaikka ei ole mikroa. Ap.

Vierailija
40/43 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikina on kätevä kohottaa mikrossa siten, että

1. ota lasiin vettä ja kuumenna se mikrossa kiehuvaksi

2. jätä vesilasi mikron perälle ja laita taikinakulho mikroon

3. sulje mikron ovi

4. nyt sinulla on lämmin ja vedoton paikka

5. olen myös käyttänyt sellaista lämmitettävää kauratyynyä = lämmitä kauratyyny ja laita taikinakulhon kanssa mikroon

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä