Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen ja etävanhemman tapaamiset, mitä mieltä?

Vierailija
15.02.2018 |

Meillä on nyt tilanne, että lapsi on siirtynyt kulkemaan etävanhemman luo julkisilla kulkuvälineillä kun ennen on enimmäkseen sekä viety, että haettu lapsi meidän toimesta. Nyt ongelmaksi meinaa muodostua maksut eli etävanhempi on sitä mieltä, että minun pitää laittaa lapselle aina lippuraha mukaan tai hän ei laita lasta tulemaan kotiin, hän ei siis maksa lippua periaatteeseen vedoten. Kyse on noin viidestä eurosta. Minusta tämä ei ole järkevää tai edes oikein, sillä olemme kuljettaneet lasta vuosia huomattavasti korkeammilla kustannuksilla pyytämättä häneltä senttiäkään eikä hän olisi maksanutkaan, sen on tehnyt aiemmin selväksi. Kuitenkin nyt kun hänelle uhkaa tulla n. viiden euron kustannus kaksi kertaa kuukaudessa, ei asia ole enää ok että jokainen hoitaa omat kustannuksensa. Tämä meni nyt jo niin pitkälle, että hän laskee paljonko minulle maksaa bensat tuoda lapsi asemalle ja vertaa niitä hänelle aiheutuviin kustannuksiin ja pyytää tasaaman eron. Minusta tämä on turhaa, sillä karkeasti arvioituna kustannukset ovat lähes samat ja toisaalta ei minulla ole sellaisia mittareita joilla tarkan kulutuksen saisi edes selville. Toki osaan laskea kilometrit kertaa arvioitu kulutus, mutta siitä tulee juurikin noin viisi euroa eikä laskelma ole tarkka. Myös taustaamme vasten tämä tuntuu väärältä, sillä meillä on takana satoja ajokilometrejä (yksiviikonloppu n. 130 km x 2 kun ajat etävanhemmalle reilu 60 km ja takaisin omaan kotiin ja sama toistuu sunnuntaina) ja kaikki omaan piikkiin. Minulle se on ollut ihan ok, mutta tämä mitä hän nyt vaatii koettelee jo kärsivällisyyttäni älyttömyydessään. Mitä mieltä olette tästä ja onko muilla tällaista? Niin ja itse ehdotin, että sopisiko sellainen, että minä maksan täältä päästä/omat kulut ja hän sieltä/omansa jos en tuossa aiemmin sitä muistanut mainita.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muilla eronneilla tällaista tai miltä tämä teistä kuulostaa, onko ok?

Vierailija
2/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään ole mielipidettä tästä? Mietin vain, että onko kellään muulla tällaista tai kuulostaako tämä ollenkaan normaalilta tai reilulta. Voisiko joku sanoa edes sen? Tämä on oikeasti minulle tosi tärkeä ja hankala asia eli mielipiteitä/kokemuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hiljaiseksi vetää.. ei tuohon ole kyllä mitään kommenttia mulla. Lapsi parka.

Vierailija
4/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hiljaiseksi vetää.. ei tuohon ole kyllä mitään kommenttia mulla. Lapsi parka.

Niin. Meillä on tällaista ja paljon muuta...ollut jo vuosia. Olen yrittänyt turhaan saada apua. Ex saa jotenkin kummassa kaiken päälaelleen eikä sos.puolella tunnuta ymmärtävän tällaisia asioita lainkaan, ei vaikka koko viestiketju ja muut faktat olisi tallessa ja esillä. Useampi läheinen todistanut jne. Mulla on ollut voimaton ja paha olo jo kauan tämän takia ja ex puhuukin sitten että katsokaa nyt, sillä on ongelmia jaksamisen ja mielenterveytensä kanssa, että muuta ongelmaa ei ole ja siinä samassa sos.työntekijät unohtaa kokonaisuuden ja mitä kaikkea on taustalla ja tapahtunut ja käy taas niin että juu, äiti on mt-ongelmainen... niin, on kai se sitten erikoista että alkaa voimaan huonosti tällaisessa tilanteessa.

Ex sanoo myös, että tämä on vain riitaa eikä päästä sopuun asioista kun mä olen hankala (eli jos en suoriltaan alistu täysin siihen mitä hän ehdottaa eli sanelee) ja sos.tädit nyökkäilee että niin, riitaan tarvitaan kaksi...mä en meinaa jaksaa ja pelottaa lapsen tulevaisuus. Mun sydän on niin raskas ja mieli musta kun en voi ymmärtää miksei kukaan auta meitä. Vihainen ja katkerakin olen sillä olemme kärsineet aivan kohtuuttomasti ja apua olen kyllä yrittänyt hakea eli siitä minua ei voi syyttää. Miehen pahimmat piirteet tuli esille vasta eron jälkeen eli tällaista en aikoinaan osannut aavistaa. Sos.puoli tarvitsisi kipeästi koulutusta väkivallan eri muodoista (taloudellinen, henkinen, fyysinen, seksuaalinen jne.) sillä nyt ne jää lähes poikkeuksetta tunnistamatta. Samoin tarvitaan koulutusta ja ymmärrystä siihen, että keskuudessamme, myös siis eronneissa vanhemmissa, on myös persoonaltaan vääristyneitä henkilöitä ja se olisi osattava tunnistaa ja varmistaa etenkin lapsen turvallinen kasvu ja kehitys. Mutta tällaistä.

Vierailija
5/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, puoliksihan ne pitäisi kustannukset laittaa, jos oikeudenmukaisesti mennään.

Vierailija
6/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä elarit on laskettu niin, että vastaan lapsen kuluista. Maksan matkaliput, mutten matkoja joita tekevät keskenään.

Vierailija
7/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika! Onko teillä yhteishuoltajuus? Siihen vedoten voisit kyllä vaatia häntä maksamaan oman puolensa kuluista eli siis matkalipun lapselle, kun hän lähtee luotaan. Minulla ei ole etävanhempi ihan noin pikkumainen vaikka on tarkka maksamisistaan muuten. Pääperiaate on meillä ollut että molemmat huolehtivat kustannuksista aina sen mukaan missä lapsi on. Yleensä se huolehtii lapsen toiselle vanhemmalle jonka luota lapsi lähtee, vie tai huolehtii lapsen bussiin.

Vierailija
8/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, puoliksihan ne pitäisi kustannukset laittaa, jos oikeudenmukaisesti mennään.

Toki, mutta miksi vain yksipuolisesti? Sehän ei ole oikeudenmukaista. Ja entä tuo yllä kuvattu tilanne? Sinustako on normaalia saivarrella senttien(!) tarkkuudella (siis vain minun, ei hänen, kohdallaan)? Tai uhata ettei sitten tuo _omaa lastaan_jos ei minulta juuri siihen hätään löydy lompakosta kolikoita?! Ok...tiedän että teitä todella hankalia ja pimeitä ihmisiä on yhä enenevässä määrin, mutta luoja mua varjelkoon että pystyisin jatkossa ainakin teidät muut välttämään kun tämä yksikin on jo liikaa.

Ja kuka normaali aikuinen ihminen edes keskittyy joka ikiseen senttiin kun kyse on omasta lapsesta!  Siis etenkin kun meillä tilanne on hänelle paras mahdollinen, elarit vedetty alas mutta minun pitäisi vaikka taikoa uhkausten saattelemana vielä muutama roponen lisää. Kasvakaa ihmiset aikuisiksi! Joo, tosi ihme että Suomessa masennutaan, juodaan, tapellaan ja tapetaan muita ja itsensä. Ja te muut, auttakaa jos tiedätte että joku on tällaisessa tilanteessa jooko, edes vähänkin.

Vierailija
9/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te olette sopimuksessa asian määritelleet? 

Jos erikseen ei ole sovittu on juridisesti säädetty, että muualla asuvan ainoa velvollisuus on maksaa elatusmaksuja.

Vierailija
10/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika! Onko teillä yhteishuoltajuus? Siihen vedoten voisit kyllä vaatia häntä maksamaan oman puolensa kuluista eli siis matkalipun lapselle, kun hän lähtee luotaan. Minulla ei ole etävanhempi ihan noin pikkumainen vaikka on tarkka maksamisistaan muuten. Pääperiaate on meillä ollut että molemmat huolehtivat kustannuksista aina sen mukaan missä lapsi on. Yleensä se huolehtii lapsen toiselle vanhemmalle jonka luota lapsi lähtee, vie tai huolehtii lapsen bussiin.

On yhteishuoltajuus mutta mikään sopiminen ei onnistu, ei mikään. Minun ja lapsen on aina alistuttava tekemään niinkuin hän sanoo, muuten alkaa sota. Olen yrittänyt pyytää apua esimerkiksi lastenvalvojilta ja jopa lastensuojelusta, mutta eivät tajua tilannetta ja sanovat niin riidat pitää selvittää keskenään.

Vierailija
11/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap sinä saa elatusmaksuja ja lapsilisää(ehkä yh-korotuksella)? 

Vierailija
12/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On yhteishuoltajuus mutta mikään sopiminen ei onnistu, ei mikään. Minun ja lapsen on aina alistuttava tekemään niinkuin hän sanoo, muuten alkaa sota. Olen yrittänyt pyytää apua esimerkiksi lastenvalvojilta ja jopa lastensuojelusta, mutta eivät tajua tilannetta ja sanovat niin riidat pitää selvittää keskenään.

Vanhempien pitäisi pystyä aikuisina selvittämään nämä asiat keskenään, ei viranomaiset voi näissä tilanteissa lapsenvahdeiksi ryhtyä, kun ei esim mitenkään pystytä näyttäämään toteen kuka kiusaa ja ketä. Valitkaa sotanne ja viisas osaa antaa myös periksi. Kannattaako parin euron takia aloittaa jotain riitaa jossa jo sen maassa makaavan lapsen yli ajetaan joka mutkassa uudelleen ja uudelleen?

Vierailija
13/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän toi reilulta kuulosta mutta mä laittaisin aina lapselle sen bussirahan mukaan, ihan siltä varalta, että jos toinen vanhempi heittäytyy hankalaksi lapsen aikana niin pääse ainakin bussiin ja kotiin. Jos kuluista ei ole sovittu elatusmaksujen yms. muiden asioiden yhteydessä niin etän velvollisuus on maksaa ainoastaan ne elarit. Toki ns. normaali ihminen huolehtisi automaattisesti että lapsi pääsee sinne minne on menossa mutta jos kerran ei, niin varmistaisin selustan kyllä itse. 

Vierailija
14/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset tapaa toista vanhempaansa joka toinen viikonloppu? Haen sitä miten usein tätä alistumista tapahtuu? 

Vierailija
15/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeistuksen mukaan etävanhempi huolehtii tapaamisten matkakuluista (satasen omavastuu kuussa, vasta ylittävä osa huomioidaan vähennyksenä, kun lasketaan elatusmaksuja). Toisaalta myös lähivanhemman kuuluu tukea tapaamisten onnistumista, joten monesti reilua maksaa puoliksi ja se kannattaa merkitä elatus- ja tapaamissopimuksiin. Meillä etäisä (mieheni) kuljetti lapsiaan ensin autolla edestakaisin ja sen jälkeen maksoi kaikki bussiliput.

Vierailija
16/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytämättä häneltä senttiäkään eikä hän olisi maksanutkaan...ei sinulla ole mitään oikeutta pyytääkää, eikä hänellä mitään velvollisuutta maksaakaan elatusmaksujen lisäksi. Jos ette ole tapaamiskuntannuksista erikeen sopineet elatusmaksujen lisäksi niistä vastaat sinä. 

Vierailija
17/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjeistuksen mukaan etävanhempi huolehtii tapaamisten matkakuluista (satasen omavastuu kuussa, vasta ylittävä osa huomioidaan vähennyksenä, kun lasketaan elatusmaksuja). Toisaalta myös lähivanhemman kuuluu tukea tapaamisten onnistumista, joten monesti reilua maksaa puoliksi ja se kannattaa merkitä elatus- ja tapaamissopimuksiin. Meillä etäisä (mieheni) kuljetti lapsiaan ensin autolla edestakaisin ja sen jälkeen maksoi kaikki bussiliput.

Ohjeistuksessa on myös pykälä siitä, jos kulut on kohtuuttomat esim. lähivanhempi muuttaa kohtuuttoman kauas maksu olisi hyvä sopia puoliksi. Ja hyvässä sopimuksessa ne on määritelty puoliksi, mutta moni ei tätä asiaa mieti sopimusta tehdessään.

Vierailija
18/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan kyllä, mutta hän hilasi ne todella alas vaikka tienaa hyvin eikä osallistu mihinkään lapsen hankintoihin (harrastukset, pyörä, puhelin ymv.). Tilanne on meillä aivan kohtuuton, sen myönsi lastenvalvojatkin, mutta sanoivat että jos mies ei muuhun suostu täytyy lähteä oikeuteen. Siihen minulla ei ole varaa eikä enää voimiakaan ja luottamus Suomeen toimivana oikeus- ja sivistysvaltiona on kyllä saanut näinä vuosina niin kovan kolauksen etten usko alkuukaan mihinkään oikeudenmukaiseen lopputulokseen. Ja jos minulla olisi enemmän varoja, maksaisin mukisematta vaikka kaiken, mutta en ymmärrä millä perusteella minut saa lypsää kuiviin niin etten melkein pärjää kun ex rakentaa samaan aikaan parinsadan neliön taloa poreammeineen eikä osallistu mihinkään lapsen kustannuksiin, jopa se 10 euroa kuussa lapseen on liikaa, muusta tosiaan puhumattakaan. Tämäkin olisi ok jos sitten luopuisi huoltajuudesta (ettei enää tarvitsisi vääntää ja alistua hänen saneluihinsa) ja vain tapaisi lasta kun ei kerran kiinnosta, mutta ei, omista oikeuksistaan hän on äärimmäisen tarkka ja joustamaton.

Olen monet kerrat miettinyt miksei minulla tunnu olevan lainkaan arvoa ja oikeuksia, sillä sos.ihmiset hyväksyvät kaiken tämän. Tämä kaikki saa tapahtua ja jatkua. Minä kuitenkin hoidan ja huollan lapsen luopuen sitten itse jopa ehjien vaatteiden ostamisesta itselleni kun ex saa vapautuksen kaikesta ja halventaa minua vielä päälle. Että ei, narsisteja ei ole olemassa. No, huomenna sitä mennään taas, minä ja lapsi kiltisti hänen talutusnuorassaan.

Vierailija
19/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pyytämättä häneltä senttiäkään eikä hän olisi maksanutkaan...ei sinulla ole mitään oikeutta pyytääkää, eikä hänellä mitään velvollisuutta maksaakaan elatusmaksujen lisäksi. Jos ette ole tapaamiskuntannuksista erikeen sopineet elatusmaksujen lisäksi niistä vastaat sinä. 

Lastenvalvoja sanoi, että virallisesti tapaamiskustannukset kuuluu etävanhemmalle...ja elatusmaksut on naurettavan pienet. Mutta joo, en minä maksattaisi etävanhemallakaan lähtökohtaisesti kaikkea sillä ei sekään välttämättä reilua ole, mutta tämä meidän tilanne on vielä jotain ihan muuta...enkä minä edes vääntäisi näistä vaan hän nostaa ne nyt esiin kun ilmaiset kyyditykset loppui. Hän vaan jauhaa ja vänkää ja laskee hintoja...kehtaakin.

Vierailija
20/50 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan kyllä, mutta hän hilasi ne todella alas vaikka tienaa hyvin eikä osallistu mihinkään lapsen hankintoihin (harrastukset, pyörä, puhelin ymv.). Tilanne on meillä aivan kohtuuton, sen myönsi lastenvalvojatkin, mutta sanoivat että jos mies ei muuhun suostu täytyy lähteä oikeuteen. Siihen minulla ei ole varaa eikä enää voimiakaan ja luottamus Suomeen toimivana oikeus- ja sivistysvaltiona on kyllä saanut näinä vuosina niin kovan kolauksen etten usko alkuukaan mihinkään oikeudenmukaiseen lopputulokseen. Ja jos minulla olisi enemmän varoja, maksaisin mukisematta vaikka kaiken, mutta en ymmärrä millä perusteella minut saa lypsää kuiviin niin etten melkein pärjää kun ex rakentaa samaan aikaan parinsadan neliön taloa poreammeineen eikä osallistu mihinkään lapsen kustannuksiin, jopa se 10 euroa kuussa lapseen on liikaa, muusta tosiaan puhumattakaan. Tämäkin olisi ok jos sitten luopuisi huoltajuudesta (ettei enää tarvitsisi vääntää ja alistua hänen saneluihinsa) ja vain tapaisi lasta kun ei kerran kiinnosta, mutta ei, omista oikeuksistaan hän on äärimmäisen tarkka ja joustamaton.

Olen monet kerrat miettinyt miksei minulla tunnu olevan lainkaan arvoa ja oikeuksia, sillä sos.ihmiset hyväksyvät kaiken tämän. Tämä kaikki saa tapahtua ja jatkua. Minä kuitenkin hoidan ja huollan lapsen luopuen sitten itse jopa ehjien vaatteiden ostamisesta itselleni kun ex saa vapautuksen kaikesta ja halventaa minua vielä päälle. Että ei, narsisteja ei ole olemassa. No, huomenna sitä mennään taas, minä ja lapsi kiltisti hänen talutusnuorassaan.

Kuule, lapsi sen kanteen nostaa elatuksesta  isää vastaan etkä  sinä. Lapsen oikeuskuluja eivät kuulu sulle..Ota yhteys oikeusaputoimistoon. Lapsella on oikeus  riittävään elatukseen.