Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko kanyylin laitto? Tarviiko puudutusta?

Vierailija
14.02.2018 |

Olen menossa pian leikkaukseen ja kanyylin varmasti saan. Tarviiko erikseen puudutusta ja sattuuko se?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu, mutta sitä vaan ei pidä huomioida, vaan hengitellä rauhassa ja katsella muualle. Joskus yhteensä kauankin. Normitapauksilla tuskin tuntuu enempää kuin verikoe. Itsellä kehityskulku johtanut vaikeampaan tilanteeseen, koska suonet refleksinomaisesti aiemman "runkkauksen" takia pakenee alta. Keskivertona vasta neljäs kokeilija saa kanyylin laitettua puhkaisematta suonta. Kolme aiempaa "kaivertaneet" hitaasti neulalla pitenevää reittiä. Yhdessä sairaalassa ei kukaan saatavilla oleva saanut sitä laitettua, joten saavuin toisaalle pallolaajennukseen suonet puhkottuna. Operaatiohuoneessa toinen kokeilija onnistui. Ne on siis arpeutettu pilalle kyynärtaipeista. Taipeissa on hienoiset kuopat kun katsoo läheltä, ja kun tarkkaan, niin yksittäisten neulojen minikuoppia. Pari kertaa kun olen käynyt TT-kuvassa, niin sinne on tullut anestesialääkäri erikseen laittamaan kanyylin. Onneksi. Ja ei, en ole kipuherkkis, veren näkemiselle heikko tms. Esimakua voi hakea jokainen tökkäämällä desinfioidun neulan johonkin käsivartensa sisäpinnalle (ei suoneen), ja alkamalla veivaamaan sitä hitaasti puolelta toiselle. Mutta aloittajalla tuskin on mitään ongelmaa, vaan hienosti se menee, ja nopeasti, eikä tunnu verikoetta kummemmalta:)

Vierailija
42/51 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen sentin halkaisialtaan oleva neula hulahtaa huomaamatta suoneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan mihin se laitetaan. Ainakin laskimokanyylin laitto sattui niin s**tanasti. Mutta kyllä sen kesti, kun ei vaihtoehtoja ollut.

Vierailija
44/51 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kun olin leikkauksessa, niin mut kyllä nukutettiin ennen kuin se kanyyli laitettiin. Tai laitettiinko ne samaan aikaan, no joka tapauksessa, en huomannut kun nukahdin.

Vierailija
45/51 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenlääkäri laittoi 1v6kk ikäiselle lapsellemme kanyylin tippaa varten, kun olimme päätyneet sairaalaan rotavirusripulin kuivattamana.

Lääkäri laittoi kanyyliä ja lapsi seurasi itkemättä toimenpidettä.  Eli ei ottanut kipeää. 

Vierailija
46/51 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaava hoitaja laittaa sen ilman mitään kipua, mutta on minulle laittanut kanyyliä ääliö, joka ei saanut sitä millään oikeaan kämmenselkään. Alkoi ängetä sitä sitten vasempaan. Sattui saatanasti. Ei saanut menemään. Lopulta sitten sai sinne oikeaan, mihin alunperin yritti. Eli riippuu ihan tekijästä sattuuko vai ei.

Vierailija
47/51 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi teki häijyä, kolmesta paikkaa etsivät suonta ja vaihtoivat lopuksi vielä pistäjänkin.

Vierailija
48/51 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mielestäni satu mutta mun suonia eivät löydä millään. Olin leikkauksessa vuosi sitten ja ensimmäinen luovutti, tilalle tullut laittaja luovutti myös ja siirtyi kyynärtaipeeseen.

Vierailija
49/51 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu se. Erittäin neulakammoisena ja kipuherkkänä saan puudutuksen eikä suonet katoa mihinkään. Hyvin saa otettua verikokeen ym. Aikuinen olen.

Vierailija
50/51 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyynärtaipeeseen kun laitettiin kanyyli varjoaineen laittamista varten, sattui niin että silmissä sumeni. En tiedä että miksi ihmeessä. Ranteeseen kanyylin laitto taas ei sattunut yhtään, mutta mulla laitettiin siis kanyyli kämmenselän puolelle ranteeseen. En ole koskaan nähnyt että Suomessa kenellekään olisi laitettu kanyyliä tuohon kohtaan. Asuin silloin ulkomailla.

Vierailija
51/51 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaava hoitaja laittaa sen ilman mitään kipua, mutta on minulle laittanut kanyyliä ääliö, joka ei saanut sitä millään oikeaan kämmenselkään. Alkoi ängetä sitä sitten vasempaan. Sattui saatanasti. Ei saanut menemään. Lopulta sitten sai sinne oikeaan, mihin alunperin yritti. Eli riippuu ihan tekijästä sattuuko vai ei.

Ei riipu vain tekijästä. Mut kanyloidaan viikoittain ja aivan tuuripeliä vaikka samat taitavat laittajat. Suonet ovat tyyppiä ota kiinni jos saat ja siinä on ollut anestesialääkäreitäkin ihmeissään noiden luikeroiden kanssa. Toinen taive on ainoa joka varmasti toimii muttei sitäkään voi aina käyttää. Jo lapsena oli haastavaa eikä emla yrityksiä auttanut ainakaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi