Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko kanyylin laitto? Tarviiko puudutusta?

Vierailija
14.02.2018 |

Olen menossa pian leikkaukseen ja kanyylin varmasti saan. Tarviiko erikseen puudutusta ja sattuuko se?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sairaalassa satu. Kanyyli menee ihan hyvin laitettu sepevaltimoiden varjoainekuvantamisessa ja sitten myöhemmin sydänleikkausta ennen. Ei siellä siellä sairaalassa oikeastaan mikään satu sen verran kipulääkettä on... No pleuraputkien otto teholla vahvasta lääkityksestä huolimatta sattui kun rintaontelosta vedettiin pois 4mm paksu oleva muoviputki samoin 2 muuta jostain muualta sieltä päin.

Vierailija
22/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tää vitsi?

Että puudutetaan toimenpidettä varten, joka on kuin verinäytteen otto?

Ensin pitäisi varmaan puuduttaa puudutusta varten.

Tän on pakko olla vitsi.

Tuliko hyvä mieli? On kuule ihan normaalia jännittää operaatioita, joita ei ole ennen kokenut. Oletko ikinä kuullut fobioista? Neulakammosta? Ja kyllä se kanyyli voi myös sattua. Idiootti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanyylin laitto pistää tietty kun neulalla pistetään muttei kestä kauaa yleensä. Emla ym voiteet piilottavat suonet kokonaan ja kanylointi on paljon vaikeampaa.

Vierailija
24/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle en laitettu kanyyli leikkausta tmv. tipan asennusta varten ehkä noin 15 kertaa. Näistä leikkauksia 7. Vain kaksi kertaa on ollut surkea laittaja, jolloin laittaminen on ollut normaalia kivuliaampi.

Kanyyli ei todellakaan satu, jos se menee paikoilleen suoneen kerralla, Jos neula menee suonen ohi, sen laitto tuntuu repivältä, ainakin minulla. Anestesialääkärit on tässä todella taitavia, viimeksi en edes huomannut, että kanyyli oli jo paikoillaan.

Kipu on todella subjektiivinen kokemus ja sitä vaan kannattaa opetella sietämään. Puudutus supistaa verisuonia, sen käyttämisessä ei ole mitään järkeä, kun tarkoitus on saada kanyyli kerralla suoneen. Normaalisti kipu ei ole sen kummempaa kuin verikokeen otto laskimosuonesta ja kestää muutaman sekunnin. Muutama sählääjä on onnistunut puhkaisemaan suonen, mutta seurauksen siitä on vain ikävännäköinen mustelma ihon alla.

Kaikista turhista fobioista kannattaa pyrkiä eroon aktiivisesti. Ne vain rajoittavat elämää ja tekevät monia asioita hankalaksi. Omilla ajatuksillaankin pystyy omia pelkojaan hallitsemaan. Pelko taas lisää aivojen kivun kokemusta, vaikka toimenpide ei edes olisi lainkaan kivulias.

Joissakin leikkauksissa potilaalle annetaan rauhoittava esilääkitys. Itse en rauhoittavista oikein pidä, sillä en pelkää enkä jännitä toimenpiteitä. Jos sinulle annetaan em. rauhoittava esilääkitys, et edes huomaan kanyylin laittoa, vaikka se olisi vähän hankalampaakin. Sillä saattaa olla merkitystä leikataanko sinut paikallispuudutuksessa, selkäydinpuudutuksessa vai nukutuksessa.

Sinun kannattaisi ennen leikkauspäivää kysyä voitko saada rauhoittavaa vai annetaanko se kenties joka tapauksessa. Voit myös kertoa, että olet piikkikammoinen.

25/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

riippuu aika paljon myös kanyylin laittajasta. Normaalisti ei satu paljon, mutta kerran omalla kohdalla tuntui kuin koko suoni revittäisiin kädestä. Toinen hoitaja onnistuikin sitten heti eikä sattunut ollenkaan.

Riippuu myös suonista. Itselläni on anestesialääkäreiden mukaan pienet ja pakenevat suonet ja harvoin kanyylin laitto onnistuu ensiyrittämällä. Sairaanhoitajat eivät löydä multa suonia ikinä ja joutuvat aina hälyttämään anestesialääkärin laittamaan mulle kanyylin. Ensin ne sh:t ronkkivat muutaman kerran mutta luovuttavat. Viimeksi anestesialääkärikin löysi suoniyhteyden vasta kolmannella yrittämällä.

Se, sattuuko kanyylin laitto ja minkä verran, riippuu ihan siitä millainen kipukynnys potilaalla on, jännittääkö potilas, löytyykö suoniyhteys kuinka helposti tai miten taitava kanyylin laittaja on.

Vierailija
26/51 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

riippuu aika paljon myös kanyylin laittajasta. Normaalisti ei satu paljon, mutta kerran omalla kohdalla tuntui kuin koko suoni revittäisiin kädestä. Toinen hoitaja onnistuikin sitten heti eikä sattunut ollenkaan.

Riippuu myös suonista. Itselläni on anestesialääkäreiden mukaan pienet ja pakenevat suonet ja harvoin kanyylin laitto onnistuu ensiyrittämällä. Sairaanhoitajat eivät löydä multa suonia ikinä ja joutuvat aina hälyttämään anestesialääkärin laittamaan mulle kanyylin. Ensin ne sh:t ronkkivat muutaman kerran mutta luovuttavat. Viimeksi anestesialääkärikin löysi suoniyhteyden vasta kolmannella yrittämällä.

Se, sattuuko kanyylin laitto ja minkä verran, riippuu ihan siitä millainen kipukynnys potilaalla on, jännittääkö potilas, löytyykö suoniyhteys kuinka helposti tai miten taitava kanyylin laittaja on.

Etsintäkuulutus! Poliisi etsii pientä ja pakenevaa suonta. Kaikki tiedot 112 tai lähimpään poliisilaitokseen.

Vierailija
27/51 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä AP!

Juu ei ollut paha ollenkaan. Ei edes onnistunut kun vasta 3. Yrityskerralla, eikä siltikään yhtään paha. Mulla on todella nopeasti pakenevat suonet. Hyvin selvisin!

Vierailija
28/51 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina käyttänyt Emlaa kaikissa toimenpiteissä. Silti joskus koskee ja joskus taas puuduttuu voiteesta eikä satu yhtään.

Vierailija
29/51 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin aneemisena ja verioksennuksen takia ambulanssilla päivystykseen.

Ab-hoitaja yritti kahteen paikkaan kämmenselässä, ennen kuin sai kanyylin laitettua. Mutta suoni oli ilmeisesti anemian takia kutistunut, tippa ei vetänyt.

Sairaalassa tippa vaihdettiin kyynärtaipeeseen. Sit toimi. Kanyylin ei kuulu sattua, kun se on paikallaan. Sen kuuluu vetää hyvin.

Vierailija
30/51 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sattua tai ei. Mulla on hyvin näkyvät, mutta jotenkin liukkaat suonet. Yritti ensin oikeeseen käteen, sattui ihan hirveästi ja kaksi suonta puhkesi. Oli kipeä kaksi viikkoa. Toiseen käteen onnistu heti, eikä paljon tuntunut.

Vierailija
31/51 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun lääkäri laittoi, niin runnoi sen kovakouraisesti ja koko käsi oli mustana. Jotkun hoitajat osaa laittaa helposti.

Vierailija
32/51 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettu useamman kerran, ja kyllä se aina aika häijyä on tehnyt.

Minulla on ohuet suonet jotka vetää huonosti. Joskus jouduttu tökkimään useampaan kohtaan ennen kuin onnistuu. Kädenselkään ei kannata edes yrittää, ranteen yläpuolelle onnistuu paremmin. Sen tietäen sanon sen aina etukäteen.

Muuten minulla on korkea kipukynnys enkä mitenkään pelkää mitään operaatiota tai pistämistä.

Olen itse hoitaja ja koskaan en ole törmännyt aikuiseen joka puudutusta olisi vaatinut. Lapsilla käytetään yleensä Emlaa joka puuduttaa ihoa.

Vierailija
33/51 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI SE TIPAN LAITTAMINEN HIRVEESTI SATU. OLIN KAUAN SITTEN TIPUTUKSESSA, EIKÄ SE SATTTUNUT, VÄHÄN NIPISTI. TUNTUU VÄHÄN SAMALTA, KUIN NORMAALI ROKOTUS

Vierailija
34/51 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on laitettu kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla pyörryin, mutta ei se sattunut. Tuntui suunnilleen samalta kuin verikoe, mutta inhottavammalta. Toisella kerralla laitettiin leikkauksessa ja olin makuuasennossa. Ei juurikaan tuntunut.

Vierailija
35/51 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokenut lähihoitaja tai sairaanhoitaja laittaa kanyylin näppärästi. Ambulanssissa niitä laitetaan joka päivä. Sattuu se, mutta on siedettävää.

Vierailija
36/51 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on laitettu kanyyli migreenitiputuksen takia. Kipu oli saanut suonet vetäytymään niin että hoitaja joutui kokeilemaan molempia kämmenselkiä ja kyynärtaipeita kunnes lopulta anteeksi pyydellen laittoi sen "kandisuoneen". Sanoi että sitä sanotaan kandisuoneksi tuossa ranteen syrjässä, koska siihen kanditkin saa kanyloitua, mutta sattuu enemmän.

Ei sattunut. Kanyyli vaan tuntui koko ajan hiukan mikä oli ärsyttävää. Jos ei olisi ollut sitä migreeniä ei olisi varmaan niin tuntunutkaan, mutta migreeni herkistää muullekin kivulle.

Vierailija
37/51 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satu, pikkuisen nipistää. Mulle on laitettu kanyyli ainakin 20 kertaa.

Mutta kiskopa se itse irti, se tuntuu jo jostain ja se verimäärä mikä sieltä suihkuaa on ihan älytön 😝

Ei välttämättä kannata kokeilla, tosin siitäkin selviää.

Vierailija
38/51 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei aikuinen yleensä tarvitse puudutusta. Oikein taitava laittaja sujauttaa kanyylin niin ,että ei edes huomaa. En sanoisi sen sattuvan , vähän pistää. Sormenpäästä otettava verikoekin on minusta kipeämpi kokemus.

Itsellä sormenpäästä ottaminen ei satu ollenkaan mutta kyynertaipeesta veren ottaminen sattuu. Kanyylin todennäköisesti koskee paljon enemmän

Vierailija
39/51 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ollut jatkuvaa pahoinvointia. En saanut syötyä enkä juotua mitään pariin päivään, tiputukseen mentiin elikkä laittoivat yöksi minulle kanyylin ja sieltä nesteytystä. Kanyylin laittaminen meillä onnistui vasta VIIDENNELLÄ yrityksellä ja emla oli (olin silloin 11v) se sattui! Minua sen pahoinvoinnin takia 15 kertaa piikitetty

Vierailija
40/51 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et edes huomaa sitä, sä saat leikkausta ennen vahvat esilääkkeet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi