Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko kanyylin laitto? Tarviiko puudutusta?

Vierailija
14.02.2018 |

Olen menossa pian leikkaukseen ja kanyylin varmasti saan. Tarviiko erikseen puudutusta ja sattuuko se?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satu, vähän tuntuu ikävältä mutta ei paha. Mua auttaa kun katselen muualle ja keskityn hengittämiseen.

Vierailija
2/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se hirveästi satu. Jos suoni ei löydy, voi mennä sörkkimiseksi, se voi vähän tuntua. Jos on oikeasti sellainen tilanne, että kanyylia tarvitsee vaikka laitettaessa iv-lääkkeitä kipuun, sen laittoa ei edes huomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpasee hetken mutta ei oo mitenkään paha. Muistaa vaan hengittää rauhallisesti ja pysyy paikallaan.

Vierailija
4/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei aikuinen yleensä tarvitse puudutusta. Oikein taitava laittaja sujauttaa kanyylin niin ,että ei edes huomaa. En sanoisi sen sattuvan , vähän pistää. Sormenpäästä otettava verikoekin on minusta kipeämpi kokemus.

Vierailija
5/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte puudutusta, se puudutuspiikkikin sattuu ja puuduteaineen leviäminen ihon alle. Paljon vähemmällä pääsee, kun kestää vain sen kanyylin laiton, kerran se vain kirpaisee. Paitsi silloin, jos ei mene ekalla...

Mutta ihan totta on, että kädenselän iho on aika herkkää, että ei se maailman kivoin toimenpide ole. Tsemppiä leikkaukseen!

6/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mulla on nipistänyt enemmän kuin esim. verikokeen otto. Kipu menee kyllä onneksi nopeasti ohi.

Yleensä puudutusta ei kyllä tarvita ja joku Emla saattaa hankaloittaa kanyylin laittoa muutenkin.

Vierailija
7/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi saatana se on hirveää. Sain paniikkikohtauksen, kun ei meinannut onnistua

Vierailija
8/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satu etkä tarvitse puudutusta.

Vierailija
9/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettu useita kertoja, eikä puudutusta käytetä.

Ei se pahasti satu ja jos ammattitaitoinen, kokenut laittaja, niin koko homma ei kestä muutamaa sekuntia kauempaa :-)

Kipua voisi ehkä verrata verinäytteen ottoon käsivarresta.

Vierailija
10/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tajuton päänsärky korkeen verenpainenen takia ja laitettiin tippa eli toi helpotuksen

Vierailija
11/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kanylointia varten mitään puudutusta sairaalassa anneta aikuisille ellei ole ihan todella piikkikammoinen. Jos tarkoitit ap jotain ihan pistettävää puudutusainetta niin sellaisen pistäminen tuntuu ihan yhtä paljon kuin itse kanyylin laitto. Lapsille voidaan laittaa Emla (puuduttava laastari tai voide). Emlassakin on se huono, että kadottaa suonet aika tehokkaasti eli tekee koko homman vaan hankalammaksi. Kanylointi on hyvin pitkälti samanlainen toimenpide kuin verikokeet otto, neulakin hyvin samaa kokoluokkaa. Toki kämmenselässä tuntoaisti on herkempi joten sattuu luonnollisesti vähän enemmän.

Vierailija
12/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois ottaminen sattui enemmän kuin laittaminen, jota en käytännössä edes huomannut.

Vierailija
13/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tää vitsi?

Että puudutetaan toimenpidettä varten, joka on kuin verinäytteen otto?

Ensin pitäisi varmaan puuduttaa puudutusta varten.

Tän on pakko olla vitsi.

Vierailija
14/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo emla hyvä kanyloinnissa?

Vierailija
15/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiiko puudutevoide kanyloinnissa? Jos levittää voidetta kämmenselälle tai laittaa laastarin?

16/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuduttaa kyllä mutta kadottaa myös suonet. Saattaa joutua ronkkimaan niitä suonia enemmän Emlan kanssa kuin ilman.

Vierailija
17/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi jättää emlat apteekkiin. Ihan oikeasti koko homma on ohi varmasti nopeammin ilman sitä. Ihan tosi on että suonet katoavat emlan alta tai tuntuvat tosi huonosti. Kyllä aikuinen ihminen kestää pienen nipsaisun ilman puudutteitakin.

Vierailija
18/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ja ei.

Siis ei tarvi puudutusta ja ei satu.

Vierailija
19/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen neulakammoinen aikuinen ja minulla kanyylin laittoi joku alkuvaiheen sh-opiskelija. Ei ollut paha siltikään! 😂

Eli selviät AP kyllä!

Vierailija
20/51 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu aika paljon myös kanyylin laittajasta. Normaalisti ei satu paljon, mutta kerran omalla kohdalla tuntui kuin koko suoni revittäisiin kädestä. Toinen hoitaja onnistuikin sitten heti eikä sattunut ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän