Apua! Hammas lohkesi ja sisälle tuli kolo
Mitä tehdä kun hampaani lohkesi 1/4 ja sisälle tuli kolo. Minulla jo yksi juurihoidettu hammas ja toivon että ei toista. Hammas ei särje eikä vissiin juureen asti tullut kolo mutta ihan pintaan. Selviääkö pelkästään paikkauksella vai miten? Hammas on siis poskihammas.
Kommentit (10)
Käyt näyttämässä hammaslääkärille.
Niin pian hammaslääkärille kuin pääset. Hoitamattomana se voi vain huonontua. Voi hyvin korjautua ilman juurihoitoa, minulla on ollut samanlaisia ongelmia.
Mulla paikattiin se kolo muovipaikalla vastaavassa tilanteessa. Lohkeaman alta tosin paljastui karies ja sen takia hammas ilmeisesti lohkesikin. Oli täysin kivuton mutta sikäli inhottava, kun se lohjennut pala oli suhteellisen iso.
Okei ja hyvä että ei tarvi sentään juurihoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä selviää. Hampaaseen voidaan rakentaa kruunu eli näkyvä on kokonaan, myös juurihoidettuun. Minulla on sellainen, eikä hoito poikennut paljonkaan tavallisesta paikkauksesta.
Selvä
Jos joudut odottelemaan hammaslääkäriin pääsyä, voit hakea apteekista väliaikaisen paikka-aineen, jonka itse taiteilet paikalleen (pakkauksessa ohjeet). Helpottaa oloa, jos lohkeamassa on terävät reunat. Tuollainen paikka kestää muutaman päivän riippuen siitä, kuinka reippaasti pureskelet kyseisellä hampaalla. Jos irtoaa, voit tehdä uuden paikan samasta putkilosta (se on sellainen pieni tuubi).
Soita särkypäivystykseen niin ei tarvitse odotella. Ja voit soittaa vaikka ei vielä särkisikään, kun lohjenneesta hampaasta on kyse.
Ehkä selviää, ehkä ei.
Hampaassasi on todennäköisesti reikä ja sen takia sitten sortunutkin.
Riippuu sitten sen reiän suuruudesta, tarviiko muuta kuin paikata.
Ehkä selviää. Hampaaseen voidaan rakentaa kruunu eli näkyvä on kokonaan, myös juurihoidettuun. Minulla on sellainen, eikä hoito poikennut paljonkaan tavallisesta paikkauksesta.