Paras kaupunkilomakohde Saksassa?
Otsikko kertookin jo kysymyksen ja perustelut + matkavinkit otetaan vastaan. :)
Jos et Saksassa ole käynyt, mitä kohdetta suosittelisit näin talvella?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko saksassa muita lomakohteita kuin Berliini? Onhan se ruma kaupunki, mutta se kulttuuritarjonta...
katso edelliset viestit.
Oot muuten varmaan ollut itä-Berliinin puolella.
Länsipuolella on kauniita vanhoja ja hienoiksi kunnostettuja rakennuksia sekä isoja puistoalueita.
Taitaa olla päinvastoin. Ainakin kun vertaa esim. Prenzlauer Bergia ja Charlottenburgia, vaikkapa. Edellinen säästyi pommituksilta, kuten Itä-Berliini muutenkin, siis vertailtaessa Länsi-Berliiniin. Olen asunut Berliinissä, mutta se ei todellakaan yleisesti ottaen ole lempikaupunkini.
Etelä-Saksaan voisin vielä mennä, mutta pohjoisosiin ei koskaan enää.
Todella lapsellista tulla vinkumaan jokaiseen Saksa-aiheiseen keskusteluun jotain negatiivista iänikuista skeidaa. Jos joku haluaa matkustaa Saksaan ja kaipaa vinkkejä, millainen ihminen tulee vänisemään jotain "minä asuin siellä oli kamalaa"? Saksassa käy vuosittain miljoonia ja miljoonia turisteja. Teidän vänisemiset ei paljoa kiinnosta.
Ap, matkusta vaan. Hienoja paikkoja on tarjolla, mutta talvella kannattaa miettiä kohdetta, jossa on tarpeeksi tekemistä sisällä, eli siihen Berliini olisi hyvä kohde.
Berliini on oiva kohde, jos on yhtään boheemi ja sivistynyt!
Missä näistä täällä mainituista kaupungeista lentokenttä on lähellä keskustaa ettei tarvitse istua vielä jossain bussissa paria tuntia. Metro, taxi?
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelen pitkää viikonloppua Berliinissä koululaisten (11 ja 15 v) kanssa. Mitä tekemistä / kohteita suosittelette?
Haus am Checkpoint Charlie. Siellä on hyvin konkreettisesti havainnollistaen näytetty, miten ihmiset yritti salakuljettaa toisiaan pois Itä-Saksasta.
Eläintarha.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut yli 10 vuotta Saksassa, mutta ei kyllä tee yhtään mieli käydä siellä uudestaan.
Aika tylsä ja harmaa maa, jonka asukkaiden elämän sisältö on pääasiassa kaljan juonti ja ravintoloissa istuminen.
Mä olen asunut yli 20 vuotta. Täällä on erinomaiset harrastusmahdollisuudet, monipuolinen luonto, tekemistä löytyy, kun mielenkiintoisia kohteita on vaikka kuonka paljon. Olen reissannut maata ristiin rastiin, käynyt linnoissa, museoissa, mitä erilaisemmissa nähtävyyksissä, näyttelyissä, konserteissa, teattereissa, rannoilla, vuorilla, kaupungeissa, kylissä, ihanilla rannikon saarilla.
Ap:lle suosittelen matkaa tänne, tervetuloa.
Vierailija kirjoitti:
Saksa on niin juntti isonenäisten ja nahkahousuisten kaljankittaajien maa, että mee mieluummin Ranskaan
Yhtälailla niitä juntteja löytyy joka maasta. Olen kiertänyt autolla lapsesta asti niin Saksaa kuin Ranskaakin. Fiksut ihmiset on oma lajinsa, heitä ei sido, määrittele tai kahlitse kansalaisuus tai ihonväri tai asuinpaikka tai syntyperä. Vastaavasti ajattelemattomia ja tietämättömiä ihmisiäkin on ihan kaikkialla.
Menkää Hampuriin. Tehkää sieltä päiväretki Lüneburgiin tai Bremeniin.
Hampurissa suosittelen käymään musikaalissa. Jos valitsee vaikka Leijonakuninkaan, Aladdinin tai Maija Poppasen ei haittaa, vaikka ei osaisi Saksaa. Tarina kun lienee tuttu.
Puoli päivää kannattaa viettää Blankenesen alueella. Kiva kohde vaikkei olisikaan kesä.
Hampurissa on runsaasti museoita ja hyvät ostosmahdollisuudet. Miniaturwunderland kannattaa köydä katsomassa vaikkei lapsia olisikaan matkassa mukana.
Voin suositella myös eläintarhaa ja planetaariota.
Ja kerran ainakin syömään vanhassa vesitornissa sijaitsevassa Mövenpick-hotellin ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelen pitkää viikonloppua Berliinissä koululaisten (11 ja 15 v) kanssa. Mitä tekemistä / kohteita suosittelette?
Eläintarha, DDR-museo, museosaari, Alexanderplatz, muuri jne. Busseilla ja metrolla helppo liikkua.
Bonn. Kölnin pikkuveli mutta tyylikäs ja vehreä. Kesällä Rheinkultur-tapahtumat.
Hampurissa pääsee junalla (S-bahn) lentokentältä kaupunkiin, 3€ suuntaansa.
Stuttgart. Miehille ainakin (automuseot).
Berliini ei todellakaan ole mikään kaunis kaupunki. Tiergartenin alue on kivan näköistä suuren puiston ansiosta, mutta suurimmaksi osaksi kaupunki on aika karun näköistä ja ennen kaikkea ryöttästä. Kreuzbergin hipsteri-/nistialue on mielenkiintonen suurien graffitien ja boheemimman meiningin puolesta. Mauerparkin suuri sunnuntaikirppari on käymisen arvoista. Olen käynyt Berliinissä kesällä ja talvella, en suosittele käymään talvella. Uskon, että muut Saksan suuret kaupungit ovat kauniimpia.
Jos menette kesällä, Europark-huvipuisto Rustissa Ranskan rajalla oli kiva, kaksi päivää kului vauhdikkaasti. Meillä oli oma kiertoreissu vuokra-autolla, lento Muncheniin,sitten Stuttgart (Mercedes-museo, todella mielenkiintoinen, jos autot yhtään kiinnostaa), sieltä Rust ja huvipuistoilu, sieltä Fusseniin Alppialueelle, siellä oltiin kolme yötä, mm. Ruususen linna kohteena, muuta vuoristoseikkailua jne. Takaisin Muncheniin, paluumatkalla käytiin eläinpuisto Pong tai joku sellainen, mm. vapaana kulkevia kesyjä kuusipeuroja, joita sai syöttää, muita metsäneläviä, lintunäytöksiä ym. Lapset tuolloin 8v ja 11v ikäiset pojat.
Ääni Kölnille! Siellä käydään parikertaa vuodessa poikien reissulla, paikassa nimeltä Pascha!
Vierailija kirjoitti:
Todella lapsellista tulla vinkumaan jokaiseen Saksa-aiheiseen keskusteluun jotain negatiivista iänikuista skeidaa. Jos joku haluaa matkustaa Saksaan ja kaipaa vinkkejä, millainen ihminen tulee vänisemään jotain "minä asuin siellä oli kamalaa"? Saksassa käy vuosittain miljoonia ja miljoonia turisteja. Teidän vänisemiset ei paljoa kiinnosta.
Ap, matkusta vaan. Hienoja paikkoja on tarjolla, mutta talvella kannattaa miettiä kohdetta, jossa on tarpeeksi tekemistä sisällä, eli siihen Berliini olisi hyvä kohde.
Öö, kysyttiin parasta kaupunkikohdetta ja ketjussa esiintyi virheellisiä historiaväittämiä Berliinistä. Sinusta oli lapsellista oikoa niitä? Ok, melko lahkolaisuskovainen perusmeininki, ei kestä asiatietoa.
Mutta tosiaan, Saksa on kohtalaisen suuri maa ja siellä on useita kaupunkikohteita. Berliini ei ole edes monien saksalaisten mieleen, mutta sitähän ei todellakaan kysytty.
Munchen on suosikkini, koska se on tavallaan monipuolisin jos haluaa kaupungista myös "ulos". Tunti jokaiseen suuntaan junalla tai autolla ja löytyy vaikka mitä - paitsi merenrantaa.
Toisaalta kun ollut komennuksilla yhteensä 1.5 vuotta Munchenissa ja muissa isommuissa kaupungeissa vain "käynyt" (seuraavaksi pisin jakso kuukauden ajan Dusseldorfissa) niin on väkisinkin vähän puolueellinen mielipide. Paitsi että Oktoberfestin aikana ko kaupunki muuttuu Helvetin Esikartanoksi, tupaten täynnä 1/16-osagermaanista alkuperää omaavia jenkkejä jotka haluaa olla niin lederhosen-horstia että oksat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laittaisin tuohon listaan vielä Dresdenin. Tosi nätti vanha kaupunki.
Kaikki on rakennettu toisen maailmansodan jälkeen eli kaikki on jäljennöksiä. Kai nyt olet sen verran historiaa lukenut, että olet kuullut Dresdenin pommituksista, joissa keskusta paloi tuhkaksi.
Ei sillä, on ne jäljennöksetkin söpöjä, mutta VANHAA ne eivät ole.
Ja mitä väliä? Onko kaupunki nyt jotenkin vähemmän arvokas, kun jotkut kusipäät polttivat sen maan tasalle?
Kyllä aika monesta rakennuksesta jäi vähän enemmänkin jäljelle kuin pelkkää tuhkaa.
Ööö... on. Kopio on kopio, vaikka lavasteissa käveleminen olisikin jonkun suomalaismammeron mielestä aito kokemus. Tai ainakin sen vanhan ympärille kannattaa panna lainausmerkit tähän tapaan "vanha".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laittaisin tuohon listaan vielä Dresdenin. Tosi nätti vanha kaupunki.
Kaikki on rakennettu toisen maailmansodan jälkeen eli kaikki on jäljennöksiä. Kai nyt olet sen verran historiaa lukenut, että olet kuullut Dresdenin pommituksista, joissa keskusta paloi tuhkaksi.
Ei sillä, on ne jäljennöksetkin söpöjä, mutta VANHAA ne eivät ole.
Ja mitä väliä? Onko kaupunki nyt jotenkin vähemmän arvokas, kun jotkut kusipäät polttivat sen maan tasalle?
Kyllä aika monesta rakennuksesta jäi vähän enemmänkin jäljelle kuin pelkkää tuhkaa.
Ja mä en edes ala kinata noin tietämättömän ihmisen kanssa. Katso itse netistä. Tuho oli harvinaisen täydellinen, puhutaan tulimerestä, joka poltti vanhan keskustan maan tasalle.
katso edelliset viestit.
Oot muuten varmaan ollut itä-Berliinin puolella.
Länsipuolella on kauniita vanhoja ja hienoiksi kunnostettuja rakennuksia sekä isoja puistoalueita.