Paras kaupunkilomakohde Saksassa?
Otsikko kertookin jo kysymyksen ja perustelut + matkavinkit otetaan vastaan. :)
Jos et Saksassa ole käynyt, mitä kohdetta suosittelisit näin talvella?
Kommentit (99)
Köln, München, Hampuri, Berliini. Stuttgart on tylsä ellei autot kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä laittaisin tuohon listaan vielä Dresdenin. Tosi nätti vanha kaupunki.
Kaikki on rakennettu toisen maailmansodan jälkeen eli kaikki on jäljennöksiä. Kai nyt olet sen verran historiaa lukenut, että olet kuullut Dresdenin pommituksista, joissa keskusta paloi tuhkaksi.
Ei sillä, on ne jäljennöksetkin söpöjä, mutta VANHAA ne eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laittaisin tuohon listaan vielä Dresdenin. Tosi nätti vanha kaupunki.
Kaikki on rakennettu toisen maailmansodan jälkeen eli kaikki on jäljennöksiä. Kai nyt olet sen verran historiaa lukenut, että olet kuullut Dresdenin pommituksista, joissa keskusta paloi tuhkaksi.
Ei sillä, on ne jäljennöksetkin söpöjä, mutta VANHAA ne eivät ole.
Ja mitä väliä? Onko kaupunki nyt jotenkin vähemmän arvokas, kun jotkut kusipäät polttivat sen maan tasalle?
Kyllä aika monesta rakennuksesta jäi vähän enemmänkin jäljelle kuin pelkkää tuhkaa.
Berliinin lähellä on Potsdamin kaupunki, jossa on upea Sans Soucin palatsialue, ja vanha säilynyt pikkukaupunki. Sinne pääsee puolessa tunnissa junalla Berliinistä. Suosittelen.
Lubeck on todella ihana hansakaupunki. Kohtuullisen pieni ja on kaikenlaista nähtävää.
Garmisch-Partenkirchen on todella kivannäköinen pikkukaupunki, talojen seinissä upeita maalauksia.
Fussen, Etelä-Saksassa, jossa on ne mahtavat linnat, Prinsessa Ruususen linna ja Aurinkokuninkaan linna. Aivan mykistävät Alppimaisemat, mutta ehkä paremmin kesäkohde.
Moselin laakso kaikkinensa, pikkuisia kyliä ja isompia kaupunkeja. Todellakin näkemisen arvoinen paikka, mutta ennemmin kesällä.
Heidelbergia ei juuri pommitettu, koska jenkit suunnittelivat päämajansa sinne. Hieno, vanha yliopistokaupunki. Ja kokeilepa Trieriä roomalaisraunioineen. Karl Marxin kotimuseo, jos kestät.
Berliini on ihana paikka ja tekemistä riittää. Metro- ja bussiyhteydet ovat hyvät. Englannilla pärjäsin kaikkialla hyvin.
Ainoa mistä en tykännyt, oli se pirun lentokenttä... Siinä ei jotenkin ole mitään tolkkua (monissa lentokentissä ollut). Mutta selvittiin sieltäkin pois.
Ei talvella kannata lähteä minnekään alpeille. Ne on täynnä hiihtoturisteja. Tuskin saatte sinne mitään matkaakaan nyt. Kannatan Berliiniä, Müncheniä tai Hampuria. Hampuriin lentää Helsingistä alle kahdessa tunnissa. Talvi vaan siellä on vähän sateisen sumuinen, ei mikään nätti vuodenaika.
Tykkään Nürnbergistä. Paljon historiallista nähtävää. Myös pari hyvää museota. Eläintarha. Ostoksia. Helppo liikkua. Olen ollut siellä pidempäänkin.
Viikonloppu matkalla olen käynyt Berliinissä ja Frankfurtissa. Frankfurtiin riitti tuo aika, Berliinistä riittäisi pidempäänkin. Dresden on nätti. Ja sitten on vanhat pienet maalaukselliset Oberammergau, G-P, Mittenwald, hyviä päiväretkelle, ei pidempään oleiluun.
Pienet kylät/kaupungit ovat upeita, mutta parhaimmillaan kesällä. Moselin kylät kauttaaltaan, Mittenwald, G-P ja Berchtesgaden. Trier on kiva, Koblenz myös.
Saksa on niin juntti isonenäisten ja nahkahousuisten kaljankittaajien maa, että mee mieluummin Ranskaan
Joku jossa on ollut keskitysleiri. Kuuluu yleissivistykseen tuntea saksalainen mielenlaatu.
Minä lähtisin kesällä hdottomasti tutkimaan alppiseutua Baijerissa tai sitten Reinin linnoja ym. Mutta Baijeri on ehdottomasti mielenkiintoisempi.
Vierailija kirjoitti:
Joku pikkukaupunki. Kaikki vähänkin isommat kaupungit pommitettiin maantasolle toisessa maailmansodassa. Alkaa ahdistamaan ajatellessa niiden ihmisten kärsimystä. Siinä menee loma pilalle.
No, joo pommitettiin kyllä, mutta kyllä ne uudestaan rakennettiin. Ja vielä isoksi osaksi ihan samanlaiseksi. Dresdenissä ei ole käynyt, mutta muualta (Berliini, Hampuri, München, Köln, Stuttgart, Bremen) löytyy myös vanhaa kaupunkia.
Olen asunut yli 10 vuotta Saksassa, mutta ei kyllä tee yhtään mieli käydä siellä uudestaan.
Aika tylsä ja harmaa maa, jonka asukkaiden elämän sisältö on pääasiassa kaljan juonti ja ravintoloissa istuminen.
Hampuri on mun suosikki, tosin siellä on "järkevämpää" käydä kesäaikaan tai sitten joulumarkkinakaudella. Aika kalseeta tähän aikaan esimerkiksi, kylmänkosteaa ja tuulista. Useimmiten tehdään Hampurista vielä päiväretki Lyypekkiin.
Hampurille ääni täältäkin. Sitten tietty Berliini on varma kiva ja suosittelen myös pariin otteeseen mainittua Koblenzia myös. Tosi mukava pieni paikka.
Onko saksassa muita lomakohteita kuin Berliini? Onhan se ruma kaupunki, mutta se kulttuuritarjonta...
Tykkään:
Berliini
Bremen
Hannover
Frankfurt
En tykkää:
Munchen
Hampuri
Siinäpä kohteet, joissa oon Saksassa käynyt. Hampuri on tylsääkin tylsempi ja oikeastaan myös Munchen oli tosi tylsä.
Itse lähtisin alppisaksaan, koska alpit on ihan huikeet.