Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saatko itse (+ puolisosi) laitettua lapsellesi synttärit ja muut kodin juhlat, vai pitääkö valjastaa koko suku avuksi?

Vierailija
13.02.2018 |

Ikäsi?

En ymmärrä muutamaa ystävääni kun he ottavat näistä jutuista niin suuret pultit että eivät sitten millään saa mitään aikaiseksi yksin, ei vaikka mies kuuraisi koko talon katosta lattiaan. Äidit ja siskot valjastetaan AINA leipomistalkoisiin mukaan ja jos eivät jostain syystä pääse, siitäpäs vasta haloo nouseekin kun ovat niin laiskoja etteivät viitsi tulla avuksi!!! Onko tämä joku nykytrendi, ei mun mielestä tämmöistä ollut kun omat lapset olivat pieniä. Vai...ovatko nämä ko. naiset joitain poikkeuksia?

Kokemuksia? Kommentteja?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan laitettua ja laitankin. En näe normaalissa avunpyynnissä mitään vikaa, varmaan se raja menee juurikin siinä että oletetaan muiden auttavan automaationa. Joskus olen mennyt juhliin, jossa on oletettu että "suvun naisena" menen automaattisesti keittiöön. Ärsyttävää. En ikinä itse odota vierailta moista, ja olen kokenut jopa loukkaavaksi kun anoppi ja käly ovat menneet omissa juhlissani keittiöön säätämään ja hääräämään. Vuosikymmen tätäkin on kuitenkin opettanut, että kyse on myös alueellisista eroista ja eri sukujen tavoista. Silti olen nykyään häätänyt naiset keittiöstä juhlimaan, vaikkakin se sitten loukkaa puolestaan loukkaa pyytämättä auttajia. Minun juhlissa minun tavoin.

Saako tässä sanoa vinkkejä? Sille jolla kakkupohja lässähtää, joko munasokeri -vaahto ei ole tarpeeksi kovaa, tai sitten jauhot on sekoitettu siihen liian rajusti. Vaahtoon pitää jäädä kuvio kun vatkaimesta valuttaa taikinaa, ja jauhoseos pitää sekoittaa varoen sekaan, niin että nuolija tai muu lasta on tavallaan vaaka-asennossa sekoittaessa jauhoja vaahtoon.

Mutta ihan normaali avunpyyntö tuo on, tuli vain mieleeni heti (nimimerkillä itsekin aikoinaan muutamat "pannu"kakut paistanut,).

Vierailija
42/53 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2- ja 3-vuotiaat lapset. Yksin siivoan ja laitan hienoksi. Leivon pullat, kuivakakun, keksejä, 1-2 kpl kakkua/torttua ja täytekakun ja voileipäkakkua. Väkeä tulee 24 ihmistä ja suurin osa aikuisia. Sukurasite koko hömpötys. Oon maatilan emäntä, niin tämmösethän hoitaa tosta vaan ohimennen..vai miten se oli... Yleensä oon aika poikki ja tapa onkin melko vanhanaikainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan laitettua ja laitankin. En näe normaalissa avunpyynnissä mitään vikaa, varmaan se raja menee juurikin siinä että oletetaan muiden auttavan automaationa. Joskus olen mennyt juhliin, jossa on oletettu että "suvun naisena" menen automaattisesti keittiöön. Ärsyttävää. En ikinä itse odota vierailta moista, ja olen kokenut jopa loukkaavaksi kun anoppi ja käly ovat menneet omissa juhlissani keittiöön säätämään ja hääräämään. Vuosikymmen tätäkin on kuitenkin opettanut, että kyse on myös alueellisista eroista ja eri sukujen tavoista. Silti olen nykyään häätänyt naiset keittiöstä juhlimaan, vaikkakin se sitten loukkaa puolestaan loukkaa pyytämättä auttajia. Minun juhlissa minun tavoin.

Saako tässä sanoa vinkkejä? Sille jolla kakkupohja lässähtää, joko munasokeri -vaahto ei ole tarpeeksi kovaa, tai sitten jauhot on sekoitettu siihen liian rajusti. Vaahtoon pitää jäädä kuvio kun vatkaimesta valuttaa taikinaa, ja jauhoseos pitää sekoittaa varoen sekaan, niin että nuolija tai muu lasta on tavallaan vaaka-asennossa sekoittaessa jauhoja vaahtoon.

Mutta ihan normaali avunpyyntö tuo on, tuli vain mieleeni heti (nimimerkillä itsekin aikoinaan muutamat "pannu"kakut paistanut,).

Saa sanoa vinkkejä ja lähettää terveisiä.

Vierailija
44/53 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on "ongelmana" pikemminkin se että mitään juhlia ei saa järjestää rauhassa itsekseen! (Lainausmerkeissä siksi etten oikeasti pidä tätä onhelmana vaan otan avun, tarpeettomankin, kiitollisena vastaan.)

Lasten isoäidit siis aina ihan pyytämättä ilmoittavat mitä tarjottavaa tuovat, taitavat vähän kilpaillakin keskenään määrässä ja laadussa 😅 Eikä ole kyse siitä etten itse osaisi, jaksaisi tai pystyisi omastani tai heidän mielestään, vaan meidän suvu(i)ssa tällainen on tapana, yhdessä järjestetään myös häät ja hautajaiset. Vieläpä sulassa sovussa - mitä nyt ensimmäisen lapsen synnyttyä hormoonihöyryissäni itkeskelin miehelle kun anoppi TÖRKEÄSTI suunnitteli ristiäisiin menua kysymättä ensin multa 😂

Vierailija
45/53 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite hoidetaan. Mun sisko joskus leipoo mutta se tykkää siitä ja se on aina sit se lahja muuta ei tartte tuoda :)

Vierailija
46/53 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä pystyn laittamaan, olen alalla töissä.

Mutta yleensä siskot rientää avuksi ja se on ihan mukavaa.

Samoin olen aina heillä apuna.

Vierailija
47/53 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan minä yksin järkkään. Suunnittelen teeman, tilaan kamat, järkestän ohjelman kaverijuhliin ongintapussit yms. Siivoan ja leivon ennen juhlia😊 Nyt olen kyllä muutamana vuonna tilannut kakun valmiina läheisestä leipomosta toimittavat juhlapäivänä kotiin se on helpottanut.

Mies lähinnä sählää vieressä apua siltä ei kannata vaatia.

Ja niin olen 26v kaksi lasta.

Vierailija
48/53 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tämmösen ihmisen joka vaatii ja odottaa että puoli sukua tulee auttamaan lapsen synttäreissä ja muissa juhlissa tulisi harkita koko lisääntymistään, pääsisi kaikki paljon helpommalla. Tai ainakin voisi sen lapsiluvun pitää maltillisena.

Yks mun kaveri muuttui täysin hurjaksi kun sai ekan lapsen, oli aiemmin ihanaakin ihanampi ystävä ja ihminen, mutta tosiaan kun sai lapsen niin kaikki muuttui, meni jotenkin aivan sekaisin. Hänellä oli niin hankalaa ja vaikeaa jo ensimmäisen lapsensa kanssa (synttärit, syöttämiset, nukkumiset, koki että mies ei osallistu - vaikka siis osallistuikin ja siis yleensäkin ottaen kaikki vastusti) että ajattelin että toivottavasti ei nyt vain mene lisää lapsia hankkimaan, yhden kanssa on kuitenkin vielä sievää olla. Mutta, kuinka ollakaan, toinen lapsi oli hankittava koska niin kuuluu tehdä ja nyt kuulkaas vasta kaikki vaikeaa onkin! Yksin leipomisesta puhumattakaan, nirppailee just jos häntä ei tulla auttamaan leipomisissa jne. Ottaa ihan saakelinmoisen stressin asioista. En enää jaksa koko ihmistä oikein.

Vierailija
49/53 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on "ongelmana" pikemminkin se että mitään juhlia ei saa järjestää rauhassa itsekseen! (Lainausmerkeissä siksi etten oikeasti pidä tätä onhelmana vaan otan avun, tarpeettomankin, kiitollisena vastaan.)

Lasten isoäidit siis aina ihan pyytämättä ilmoittavat mitä tarjottavaa tuovat, taitavat vähän kilpaillakin keskenään määrässä ja laadussa 😅 Eikä ole kyse siitä etten itse osaisi, jaksaisi tai pystyisi omastani tai heidän mielestään, vaan meidän suvu(i)ssa tällainen on tapana, yhdessä järjestetään myös häät ja hautajaiset. Vieläpä sulassa sovussa - mitä nyt ensimmäisen lapsen synnyttyä hormoonihöyryissäni itkeskelin miehelle kun anoppi TÖRKEÄSTI suunnitteli ristiäisiin menua kysymättä ensin multa 😂

No mulla ei ole edes lapsia ja ymmärrän sinua :D Ei tarvita hormonihöyryjä siis siihen, että potuttaa kun joku suunnittelee sinun tai lapsesi juhliin menun kysymättä :) onhan tuo ihan yleisten käytössääntöjen mukaan typerästi anopiltakin jopa. Ja mitäs siitä olisi tullut jos sinunkin äitisi olisi noin tehnyt? Aivan.. Eiköhän menut ja juhlatarjottavien delegoiminen ristiäisissä ym kuulu vanhemmille.

Vierailija
50/53 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää niin suorittaa kaikkea?

Vierailija
51/53 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että muut kehuisivat "kuinka oot taas niin hienosti laittanut, ojjojjjoojjooooj <3"!

Vierailija
52/53 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleviin ristiäisiin olen valjastanut äitini ja siskoni avuksi. Siskoni tilasi täytekakun ja hän tekee voileipäkakun koska osaa tehdä aivan taivaallisen hyvää voileipäkakkua. Kasvisvaihtoehtoa en ole vielä keksinyt mitä teen. Perinteisesti tarjolla on myös munavoita ja cocktailpiirakoita 😊

Näin isoihin juttuihin tarvin apua.

Synttärit olen järjestänyt pienesti mitä kaupoista nyt valmiina sattuu samaan. Pyöreät vuodet ovat enemmän sellainen juhlimisen aihe kun muut

Vierailija
53/53 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska äitiys on kilpailutettu joka saralla 😄

Kuka palautuu nopeimmin, kuka imettää kauemmin, kuka tekee aivan kaikki soseet, puurot ja vellit itse jne.

Ihme kun eivät jo valmista korvikettakin itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme