Saatko itse (+ puolisosi) laitettua lapsellesi synttärit ja muut kodin juhlat, vai pitääkö valjastaa koko suku avuksi?
Ikäsi?
En ymmärrä muutamaa ystävääni kun he ottavat näistä jutuista niin suuret pultit että eivät sitten millään saa mitään aikaiseksi yksin, ei vaikka mies kuuraisi koko talon katosta lattiaan. Äidit ja siskot valjastetaan AINA leipomistalkoisiin mukaan ja jos eivät jostain syystä pääse, siitäpäs vasta haloo nouseekin kun ovat niin laiskoja etteivät viitsi tulla avuksi!!! Onko tämä joku nykytrendi, ei mun mielestä tämmöistä ollut kun omat lapset olivat pieniä. Vai...ovatko nämä ko. naiset joitain poikkeuksia?
Kokemuksia? Kommentteja?
Kommentit (53)
Synttärit on vain lasten kavereille, niissä riittää limsa ja sipsit (no on siellä vähän muutakin, mutta ihan turha tehdä mitään väkerryksiä) ja muissa juhlissa on aina pitopalvelu. Olen ihan tarpeeksi ollut tuttujen juhlissa, missä vaivihkaa tullaan sanomaan, että nyt tarvittaisiin apua keittiössä. Meillä niin ei käy, maksettu väki huolehtii kaikesta.
Vela - 72 kirjoitti:
Just järkkäsin serkkulikan 6-vuotiaalle synttärit. Serkkuni on siis totaaliyh ja katkaissut kätensä liukastuttuaan, joten hän tarvitsee apua nyt aika paljon. Mutta siis siivosin kaksion ja tein täytekakun. Lapsen ja äitinsä kanssa yhdessä tehtiin pizzaa ja lihapullia. Lapsen kanssa käytiin kaupassa ostamassa jätskiä, poppareita ja karkkia ja koristeltiin vähän asuntoa. Hyvin meni ja sekä serkkuni että tyttärensä olivat tyytyväisiä. Kuten minäkin.
No ihan normaaliapua, koska lapsen äiti ei itse kyennyt järkkäämään mitään. Mutta siis nämä mammat joilla ei ole mitään muuta kuin juurikin tämä uhriutuminen kun "joutuu" leipomaan ja laittamaan jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Mun ollessa lapsi äitimme hoiti kaikki juhlien järjestelyt itsekseen. Synttärit, rippijuhlat, joulut jne. Ei otettu stressiä, me muksut autettiin vähän ikätasomme mukaan mutta suurimman osan se äiti silti hoiti. Ei meillä kyllä ollut mitään isoja kilpavarustelujuhliakaan, ihan vaan kakkua ja sellaista.
Oon huomannut että varsinkin siskosten välillä on monestikin tätä kilpavarustelua, kumpi järkkää mahtavammat synttärit lapselleen.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ollessa lapsi äitimme hoiti kaikki juhlien järjestelyt itsekseen. Synttärit, rippijuhlat, joulut jne. Ei otettu stressiä, me muksut autettiin vähän ikätasomme mukaan mutta suurimman osan se äiti silti hoiti. Ei meillä kyllä ollut mitään isoja kilpavarustelujuhliakaan, ihan vaan kakkua ja sellaista.
Oon huomannut että varsinkin siskosten välillä on monestikin tätä kilpavarustelua, kumpi järkkää mahtavammat synttärit lapselleen.....
Saman huomion oon tehnyt. Kehen yrittävät tehdä vaikutusta?
Minä järjestän yksin. Tähän mennessä kaikki synttärikutsut ja kahdet rippijuhlat, nyt tulevana keväänä on ekat lakkiaiset.
En ole kummoinenkaan leipuri, joten ostan valmiina esim täytekakut ja gluteenittomat tuotteet, voileipäkakut sun muut. Salaatteja teen itse ja jotain pienempiä tarjottavia.
Nyt tuleviin lakkiaisiin otan kaiken tarjottavan pitopalvelusta.
Siivoamaan olen muutenkin kova, joten meillä voisi järjestää mitkä juhlat vaan vaikka huomenna, tarpeeksi siistiä on aina.
Miehen kanssa hoituu kahdestaan. Mä teen ruuan ja leivon, mies siivoaa. Ikää meillä molemmilla 42v. Tosin nykyään vietettään usein kimppasynttäreitä mun veljen perheen kanssa kun serkusten synttärit osuu sopivasti lähekkäin. Melkein samat vieraatkin tulisi. Näin ollen meitä on yleensä neljä aikuista synttäreitä laittamassa mutta kahdestaankin siis pärjättäisiin oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minä järjestän yksin. Tähän mennessä kaikki synttärikutsut ja kahdet rippijuhlat, nyt tulevana keväänä on ekat lakkiaiset.
En ole kummoinenkaan leipuri, joten ostan valmiina esim täytekakut ja gluteenittomat tuotteet, voileipäkakut sun muut. Salaatteja teen itse ja jotain pienempiä tarjottavia.
Nyt tuleviin lakkiaisiin otan kaiken tarjottavan pitopalvelusta.
Siivoamaan olen muutenkin kova, joten meillä voisi järjestää mitkä juhlat vaan vaikka huomenna, tarpeeksi siistiä on aina.
Juurikin näin ja hyvin hoituu! Täällähän olikin reippaita naisia, ajattelin että minkähänmoinen kakkamyrsky aloituksestani nousee. Ei noussut, kivaa!
Ap
Ikää 25v ja ihan itse olen saanut hoidettua lapsen synttärit. Myös silloin kun mies teki yövuoroa ja nukkui päivät sain yksin leivottua tarjottavat ja siivottua, vaikka oli alle kuukauden ikäinen vauva ja 4-vuotias hoidettavana.
En siis oikein ymmärrä mikä siinä on niin haastavaa, että kaikki tarvitaan apuun.
Jos ei itse osaa leipoa, niin tilaa leipomosta tai pienemmällä budjetilla ostaa kaupasta valmiit.
Miehen veljenvaimo on tämmöinen uhriutujatyyppi joka ottaa hirvittävät paineet muksujensa synttäreistä ja hänellä täytyy olla puolison lisäksi myös äitinsä ja siskonsa....ollaan kyllä ihmetelty häntä.
Vierailija kirjoitti:
Ikää 25v ja ihan itse olen saanut hoidettua lapsen synttärit. Myös silloin kun mies teki yövuoroa ja nukkui päivät sain yksin leivottua tarjottavat ja siivottua, vaikka oli alle kuukauden ikäinen vauva ja 4-vuotias hoidettavana.
En siis oikein ymmärrä mikä siinä on niin haastavaa, että kaikki tarvitaan apuun.
Jos ei itse osaa leipoa, niin tilaa leipomosta tai pienemmällä budjetilla ostaa kaupasta valmiit.
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍 Ihanaa että tosiaan on ei-uusavuttomiakin ihmisiä olemassa!
Mä en järjestä mitään koska yksin joutuu kaiken tekemään muutenkin. Ei enempää töitä mulle, kiitos.
Täytys nytkin ehtiä samaan aikaan ottamaan ruoka uunista, joka paloi jo karrelle ja syöttämään vauva samaan aikaan. Mies ei auta eikä kuuntele yhtään. Sanoin että ottaa ruuan pois uunista ennen kun menee suihkuun niin ei voinu tehdä sitä ja sitten ihmettelee kun ruoka on palanut ja katastrofi on heti kun HÄN on poissa 😈
Me ei syödä tänään mitään. Meni loputkin hermot just nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vela - 72 kirjoitti:
Just järkkäsin serkkulikan 6-vuotiaalle synttärit. Serkkuni on siis totaaliyh ja katkaissut kätensä liukastuttuaan, joten hän tarvitsee apua nyt aika paljon. Mutta siis siivosin kaksion ja tein täytekakun. Lapsen ja äitinsä kanssa yhdessä tehtiin pizzaa ja lihapullia. Lapsen kanssa käytiin kaupassa ostamassa jätskiä, poppareita ja karkkia ja koristeltiin vähän asuntoa. Hyvin meni ja sekä serkkuni että tyttärensä olivat tyytyväisiä. Kuten minäkin.
No ihan normaaliapua, koska lapsen äiti ei itse kyennyt järkkäämään mitään. Mutta siis nämä mammat joilla ei ole mitään muuta kuin juurikin tämä uhriutuminen kun "joutuu" leipomaan ja laittamaan jne jne.
Juu, sitä minä tarkoitinkin, että ei joidenkin lastenkutsujen järkkäämiseen luulisi koko sukua terveen aikuisen tarvitsevan valjastaa. Ihan omin nokkinensa serkkukin aiempina vuosina on siinä onnistunut, nyt vaan poikkeustilanne käden takia. Itselläni ei lapsia ole eikä sen vuoksi juuri kokemusta synttäreiden järjestämisestäkään, mutta ihan toi näytti ns. maalaisjärjellä sujuvan. Toki serkkuni toimi hyvänä työnjohtajana. 😂😂 Kivat oli bileet vaikka itse sanonkin!
Yksin olen aina järkännyt, miestä, siskoja, veljiä tms. ei ole. Mummunsa ja pappansa tulevat tarjottavien suhteen tyhjin käsin, kuten vieraiden kuuluukin.
En vaivaudu leipomaan edes kakkupohjaa. Kaupasta saa kaiken, myös sen kakkupohjan. Ja juhlat tarjottavineen teen lasten ehdoilla. Jos kyseessä lapsen synttärit, vieraat myös valtaosin synttärisankarin kavereita. Niille aina kelvannut paremmin dippailtavat porkkanasoirot, lihapullat tai jätski, kuin kakut ja piiraat. Pari kertaa olen tilannut leipurikaverilta maksua vastaan synttärikakun, josta sitten valtaosa päätyi seuraavana päivänä roskiin. Yleensä en tee tarjottavaa erikseen aikuisten mieliksi, paitsi kahvit keitän.
Siivoamiseen menee ennen vieraita noin 1/2 tuntia. Enemmänhän sitä sotkua tuppaa olemaan juhlien jälkeen. En tiedä, olenko siis huono emäntä ja äiti. Katsotaan alapeukut.
Vierailija kirjoitti:
Mä en järjestä mitään koska yksin joutuu kaiken tekemään muutenkin. Ei enempää töitä mulle, kiitos.
Täytys nytkin ehtiä samaan aikaan ottamaan ruoka uunista, joka paloi jo karrelle ja syöttämään vauva samaan aikaan. Mies ei auta eikä kuuntele yhtään. Sanoin että ottaa ruuan pois uunista ennen kun menee suihkuun niin ei voinu tehdä sitä ja sitten ihmettelee kun ruoka on palanut ja katastrofi on heti kun HÄN on poissa 😈
Me ei syödä tänään mitään. Meni loputkin hermot just nyt.
Ehkäisy on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Yksin olen aina järkännyt, miestä, siskoja, veljiä tms. ei ole. Mummunsa ja pappansa tulevat tarjottavien suhteen tyhjin käsin, kuten vieraiden kuuluukin.
En vaivaudu leipomaan edes kakkupohjaa. Kaupasta saa kaiken, myös sen kakkupohjan. Ja juhlat tarjottavineen teen lasten ehdoilla. Jos kyseessä lapsen synttärit, vieraat myös valtaosin synttärisankarin kavereita. Niille aina kelvannut paremmin dippailtavat porkkanasoirot, lihapullat tai jätski, kuin kakut ja piiraat. Pari kertaa olen tilannut leipurikaverilta maksua vastaan synttärikakun, josta sitten valtaosa päätyi seuraavana päivänä roskiin. Yleensä en tee tarjottavaa erikseen aikuisten mieliksi, paitsi kahvit keitän.
Siivoamiseen menee ennen vieraita noin 1/2 tuntia. Enemmänhän sitä sotkua tuppaa olemaan juhlien jälkeen. En tiedä, olenko siis huono emäntä ja äiti. Katsotaan alapeukut.
Oot ihana emäntä ja ihania vastauksia tässä ketjussa.
Ap
Meillä on parhaan ystäväni kanssa tapana laittaa lastenjuhlat yhdessä, vuorotellen kummankin lapsille. Se on tosi kiva ja toimiva systeemi. Lapsi keksii teeman, vaikka Harry Potter, ja sitten me visioidaan sen mukaiset tarjottavat ja koristeet ja tehdään ne. Mietitään myös leikit ja ohjelma, ja vedetään ne synttärit yhdessä. Miehetkin löytyy mutta eivät ole kovin kiinnostuneita tällaisesta, paremmin toimii näin! Aina on hauskaa, oikein odotan milloin seuraavan kerran pääsee järkkäämään juhlia. Eli apua pyydetään ja tarjotaan.
Anoppi ja miehen siskot laittaa toistensa juhlat aina kimpassa, olen siitä todella kateellinen. Itse en koskaan pääse heitä auttamaan, koska meillä on erityislapsi. Samaisen erityislapsen takia tarvisin itse apua juhlien järkkäämisessä, mutta en sitä saa joten meillä on aina tarjoomukset pitopalvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Miehen veljenvaimo on tämmöinen uhriutujatyyppi joka ottaa hirvittävät paineet muksujensa synttäreistä ja hänellä täytyy olla puolison lisäksi myös äitinsä ja siskonsa....ollaan kyllä ihmetelty häntä.
Olisiko uhriutujan sijaan parempi nimitys avuton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko uhriutujan sijaan parempi nimitys avuton?
Kumpikin käy, mutta laitetaan "uhriutuja" lainausmerkkeihin.