Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo ei suostu käyttämään lapsen kutsumanimeä

Vierailija
13.02.2018 |

Lapsen kutsumanimenä on normaaliin tapaan etunimi, tämä lapsen ns. oma nimi. Toinen nimi on mummon vanhemmalta, ja tätä nimeä mummo sitkeästi käyttää vaikka asiasta on puhuttu monesti ja viime aikoina aika tiukkaankin sävyyn. Millä mummon saisi järkiinsä? Vaari käyttää oikeaa nimeä ja on yrittänyt myös minkä pystyy. Ihan tosissaan rassaa sekä minua että lapsen isää, ja lapsellekin on hämmentävää.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko annettu wt-nimi? Ymmärrän. 😀

Vierailija
2/50 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Tietty ärsyttävää jos kyse on siitä, että yritti jyrätä sen oman suosikkinsa lapsen kutsumanimeksi ja nyt jyrää edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo on tuhottava!

Vierailija
4/50 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että lapsi hämmentty. mun mummollani oli mulle lempinimi, sisaruksilla toinen, isä kutusi kutsumanimeni muunnoksella,  kavereilla myöhemmin kolmas. Kaikkilla sisaruksillani on  lempinimi, jolla perheessä kutsutaan, ja ei aina edes etisesti muistuta oikeaa nimeä. Ei olla oltu hämmentyneitä. Jotkut sukulaiset jotkut ihmetteli kenestä puhuttiin:-)

Vierailija
5/50 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko annettu wt-nimi? Ymmärrän. 😀

Mikä on wt-nimi? Voitko antaa listan niistä?

Vierailija
6/50 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opastatte lapsen olemaan reagoimatta siihen toiseen nimeen, mikäli lapsi on siinä iässä että ymmärtää. Tylyä, lapselle varmaan hämmentävää, mutta jos ei muu auta niin näin. Jos olet(te) lähettyvillä kun mummo kutsuu lasta tällä toisella nimellä voit(te) napakasti sanoa "tarkoitatko Liisaa/Lassea" ja sitten sanoa lapselle "Liisa/Lasse, mummolla on asiaa". Jospa se mummo sitten oppii.

Vierailija
7/50 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muori: Oi, Hilmalla on sitten punaiset posket.

Sinä: Ai kellä Hilmalla?

Muori: Käyn kaupoilla huomenna. Tarvitseeko Hilma joitain tiettyjä vaatteita tai tarvikkeita?

Sinä: Siis kuka Hilma? Mistä minä tiedän, mitä joku Hilma tarvitsee.

Muori: Hilmaaaa, tule mummun syliin!

Sinä (huolestuneena): Tuota, olisiko sinun syytä mennä muistitutkimuksiin. Lapsenlapsesi nimi on Jessicca.

Muori: Hilma Hilma Hilma, mamman kulta.

Sinä: Mitä se muori taas höperehtii. Tulehan Jessicca tänne, ettei muori pudota.

Vierailija
8/50 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mummo on samanlainen. Lisäksi kutsuu aina väärällä sukunimellä. Mummo ei kestä että lapsella on minun sukunimi eikä isänsä. 

Mutta ihan normaali tuosta lapsesta on tullut, on nyt 6v, ja lapsi vaan sanoo että minä en ole mikään "Johannes".

Vierailija
9/50 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mummo muuten käyttäytyy teitä ja lasta kohtaan? Minkä ikäinen lapsi on? Kunnioittaako teitä vanhempina, "omiiko" lasta, vaatiiko saada päättää lapseen liittyvistä asioista jne. Miten olet erityisesti äitinä kokenut mummon käytöksen, yrittääkö mummo tulla äidin paikalle tai onko isovanhemman rooli vähän hukassa?

Voi kuulostaa hassulta kysymyssarjalta, mutta nuo määrittäisivät pitkälti miten suhtautuisin asiaan. Eli jos tämä on ainoa ongelma, niin korjaisin aina sinnikkäästi mutta lempeästi häntä, ja ehkä jossain vaiheessa aina ottaisin nätisti puheeksi, että huomaan että arvostat meidän toista nimivalintaame, valitsimmekin sen kunnioittaaksesi äitiäisi, se on kaunis nimi. Nyt olisi kuitenkin sinun vuoro kunnioittaa meidän nimivalintaamme myös.

Jos taas mummo on muutenkin jyräävä eikä oikein ymmärrä vanhemman ja isovanhemman eroa, niin tekisin tuosta ns. numeron ja kävisin siitä "sen" taistelun, eli taistelun joka näyttää mummolle missä roolissa hän on suhteessa perheeseenne. Tällöin teinä seuraavan kerran näin tapahtuessa lähtisin paikalta/pyytäisin poistumaan, ja sanoisin suoraan että mummon käytös alkaa olla jo todella epäkunnioittavaa. Voit muistuttaa, että olemme jo useamman kerran toivoneet käytettävän etunimeä, joten jos tämä ei onnistu niin sitten ei voida hirveän usein tavata. Voit pehmittää sanomalla, että ymmärrät mummolla olevan tunneside tätä nimeä kohtaan, mutta kyllä vanhempien tunneside valitsemalleen kutsumanimelle on tärkeämpi, ja nyt mummon vain täytyy opetella sietämään, ettei toinen nimi ole kutsumanimi.

Vierailija
10/50 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin mummolle, että lasta kutsutaan ensimmäisellä nimellä ja myös mummon tulee niin tehdä. Että vitsi meni jo ohi, eikä jaksa huvittaa! Ja sanoisin myös, että ellei se typerehtäminen lopu, niin vaihdatte lapsen toisen nimen ihan virallisestikin muuksi!

Vierailija
11/50 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
12/50 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin niin ärsyttää kun meidän mummu kutsuu Aliquashariina Almaamme vain Almaksi.

Vierailija
13/50 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatttaisko asiaa udella asianomaiselta eli lapselta. Eipä se varmaan muita pitäisi ihan hirveästi liikuttaa, millä nimellä häntä kutsutaan..

Vierailija
14/50 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän perheen, jossa lapsen nimi vaihdettiin noin vuoden iässä, koska isoäiti ei hyväksynyt lapsen nimeä.

Lapsi on nykyään jo useamman vuoden vanha. Emme kuitenkaan tapaa kovin usein ja minun pitää siksi aina erikseen miettiä, mikä olikaan se lapsen nimi (etten vahingossa käyttäisi vanhaa nimeä).

Hj

Omasta mielestäni vanhassa ja uudessa nimessä ei kummassakaan ollut mitään erityistä vikaa.

Vierailija
15/50 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ei-äitinä ja ei-mummina ihmettelen mitä väliä sillä oikeasti on? Ehkä olisi epäkunnoittavaa kutsua Sirpaa Inkeriä Alina Margaretaksi, mutta itse olette sille lapselle sen toisen nimen antaneet, joten miksei sitä sitten ei saisi käyttää? Vaikka kutsuisi Inkuksi niin ei siinä nyt mitään niin kamalaa pitäisi olla ainakaan näin puusta katsoen.

Vierailija
16/50 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia ei haittaa lasta niin antaisin olla.

Vierailija
17/50 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä miksi teille on ongelma, että mummu kutsuu lasta toisella nimellään. Ymmärtäisin jos olisi keksinyt päästään jonkin nimen jonka olisi lapselle halunnut, mutta jos kutsuu lasta tämän toisella virallisella nimellä, niin mitä sitten? Se ei kyllä lasta hämmennä. Sensijaan tuo sinun ja miehesi vinkuminen asiasta on hämmentävää.

Vierailija
18/50 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opastatte lapsen olemaan reagoimatta siihen toiseen nimeen, mikäli lapsi on siinä iässä että ymmärtää. Tylyä, lapselle varmaan hämmentävää, mutta jos ei muu auta niin näin. Jos olet(te) lähettyvillä kun mummo kutsuu lasta tällä toisella nimellä voit(te) napakasti sanoa "tarkoitatko Liisaa/Lassea" ja sitten sanoa lapselle "Liisa/Lasse, mummolla on asiaa". Jospa se mummo sitten oppii.

Mielummin sitten vanhemmatkaan eivät reagoi tähän toiseen nimeen, eikä niin, että lasta kielletään reagoimasta, mutta vanhemmat sitten sanovat, että mummolla oli asiaa.

En usko, että lapsi ymmärtää miksi ei saa reagoida ja vanhemmat heti perään itse reagoivat.. eli se johdonmukaisuus pitäisi olla mukana.

Vierailija
19/50 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummilla meni aikoinaan 3 vuotta hyväksyä nimeni Venla. Ei ehtinyt näkemään sitten tätä Venlojen maihinnousua :D

Vierailija
20/50 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä oikeita ne kaikki etunimet ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi