Lapsen kanssa mammalomalla/hoitovapaalla. Miten teillä on varaa edes syödä?
Meillä on kolme lasta. Kaksi vanhinta on jo koulussa. Esikoinen harrastaa jalkapalloa ja se harrastus vie kaikkineen vajaa 1500€ vuosi. Keskimmäinen käy painissa ja se maksaa vuodessa kaikkineen noin 300€.
Asutaan 2012 rakennetusaa talossa. Ei missää linnassa, vaan perus moderni pulpettikattoinen pakettitalo, mitä nyt on kaikilla. Autoja kaksi pakko olla, mutta mun auto alkaa olla jo ihan luokkaa kottero ja miehen auto tavallinen velaton perheauto. Lemmikkejä ei ole.
Asuntolaina, vakuutukset, autovero, kaikki laskut, lasten harrastukset, lääkemenot, terveydenhuolto jne vie kaikki rahat. Säästöön saadaan vähän, mutta niillä rahoilla järkätään lasten synttärit, joulu ja ostetaan pakollista, kuten uudet auton renkaat, silmälasit, öljytään terassit tms.
Rahaa ei ole mihinkään. Ei voida edes syödä mitä halutaan. Olen vauvan kanssa kotona. Lapsi on 4kk. Isommat lapset haluaisi joskus leffaan tms, mutta pakko on sanoa, ettei ole varaa. Mä syön päivisin kotona lähinnä puuroa ja banaania tms.
Eli te jotka olette kotona hoitovapaalla, niin millä ilveellä te ostatte kauniita vaatteita lapsille, käytte reissuilla, värjäätte hiuksia kampaajalla ja hengailette toisten mammojen kanssa kahviloissa?
Mulla ei ole varaa ostaa itelle mitään. Ei siis edes uutta takkia. Saati että mun vauva olisi puettu hintoihin vaatteisiin. Kirpparikuteissa mennään, mutta nekin on nykyään aika kalliita.
Kommentit (89)
Jos joku ituhippi näkee itselleen sopivana kuopua shampoosta ja hoitoaineesta sekä kaikesta muustakin ja leikkiä Rapunzelia, ei sillä ole mitään tekemistä normaaliuden ja keskiverron kanssa. Tämä on vapaa maa ja niinkin SAA valita, HUOMIO: VALITA VAPAAEHTOISESTI.
Seuraavaksi varmaan joku neropatti tai naivi ehdottelee naisille kaljuksi vetämistä...
Me olemme kolmilapsinen keskituloinen perhe. Mä olen kotona kuopuksen kanssa, isot koulussa jo. Nuorin täyttää maaliskuussa yksi. Menen töihin aikaisintaan syksyllä tai tammikuussa 2019.
Mä käyn kerran kuussa kampaajalla, hierojalla, kosmetologilla tms. Meikkaan ja meikeistä en tingi. Mulla on myös hiuksissa pidennykset. Itelleni en kovin paljon ostele vaatteita. Toki tässä vuoden aikana omiin valittaisiinkin on kulunut ehkä 500-700€. Syödään hyvin ja joskus ulkonakin. Vauvalla on aina kivoja vaatteita ja koululaisilla asialliset kivat kuteet.
Ulkomailla käytiin paljon ennen vauvaa. Nyt mennään kesällä viikoksi kyprokselle koko perhe. Lapissa oltiin tammikuussa 5pv ja laivareissulle mennään pääsiäisenä. Mä käyn kyllä jonkun verran kaupungilla kahvilla kavereiden kanssa ja jos jotain haluan ostaa niin ostan.
Lapsilla on hienot kalliit pelit ja vehkeet kotona.
Velkaa on vain talosta ja osamaksuja emme harrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Meillä on kolme lasta. Kaksi vanhinta on jo koulussa. Esikoinen harrastaa jalkapalloa ja se harrastus vie kaikkineen vajaa 1500€ vuosi. Keskimmäinen käy painissa ja se maksaa vuodessa kaikkineen noin 300€.
Asutaan 2012 rakennetusaa talossa. Ei missää linnassa, vaan perus moderni pulpettikattoinen pakettitalo, mitä nyt on kaikilla. Autoja kaksi pakko olla, mutta mun auto alkaa olla jo ihan luokkaa kottero ja miehen auto tavallinen velaton perheauto. Lemmikkejä ei ole.
Asuntolaina, vakuutukset, autovero, kaikki laskut, lasten harrastukset, lääkemenot, terveydenhuolto jne vie kaikki rahat. Säästöön saadaan vähän, mutta niillä rahoilla järkätään lasten synttärit, joulu ja ostetaan pakollista, kuten uudet auton renkaat, silmälasit, öljytään terassit tms.
Rahaa ei ole mihinkään. Ei voida edes syödä mitä halutaan. Olen vauvan kanssa kotona. Lapsi on 4kk. Isommat lapset haluaisi joskus leffaan tms, mutta pakko on sanoa, ettei ole varaa. Mä syön päivisin kotona lähinnä puuroa ja banaania tms.
Eli te jotka olette kotona hoitovapaalla, niin millä ilveellä te ostatte kauniita vaatteita lapsille, käytte reissuilla, värjäätte hiuksia kampaajalla ja hengailette toisten mammojen kanssa kahviloissa?
Mulla ei ole varaa ostaa itelle mitään. Ei siis edes uutta takkia. Saati että mun vauva olisi puettu hintoihin vaatteisiin. Kirpparikuteissa mennään, mutta nekin on nykyään aika kalliita.
Mietittiin moneenko lapseen on varaa. Laskettiin että yhteen. Tulot 5000 netto
Ei kannata lisääntyä yli elatuskyvyn.Sinäkin huomasit sen jo, tosin vastan hieman liian myöhään.
Ööh siis meidän yhteenlasketut nettotulot (pitkäaikaistyötön joka nyt hoitovapaalla+työssäkäyvä) on alle 3000e. Lapsia on varaa elättää 5kpl. Ja syödään kyllä ihan ruokaa. Lomia pidetään se 2kpl vuodessa tyyliin tukholmanristeily kesällä ja pari päivää laskettelua/kylpylää talvella. Ei siis ulkomaanmatkoja. Eikä omistusasuntoja. Autoja 1kpl joka maksoi 8000e.
Eli karsii turhan korkeat kiinteät menot niin hyvin pärjää isokin perhe. Elämä on valintoja
Ja lisään vielä että lapsista osa teinejä, vanhin jo 16v eli syö ihan kunnolla ja kuluttaa muutenkin. Mutta selviää hengissä ilman iPhonea ja kalliimpia harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa tulee vaikka en käy edes töissä. Helppoahan tässä on elää. Olen alkanut ihmetellä, miksi edes kävin töissä aiemmin.
Tämä. Saunatkaljat saa ostettua, lohta syödään, lapset harrastaa. Vuokra vesien kanssa 1025e asumistukea saa 756e Lapsia neljä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kahden isomman lapsen harrastukset maksavat 70€/vuosi toisella ja toisella 140€/vuosi. Eikä ole autoa. Pärjätään hyvin kun on pienet menot.
Tosin me elimme kahden ensimmäisen lapsen kanssa opiskelijan tuloilla, joten nyt kolmannen kanssa kun toinen on hyväpalkkaisessa työssä, tuntuu luksukselta.
Tämäpä justiinsa! :) Pitää oppia elämään tulojen mukaan. Asua vähän pienemmin, ja tinkiä sieltä täältä. Musta on ärsyttävä ennakkoluulo, et lapset muka maksais paljon. Lapsilisä kattaa ison osan kuluista. Me säästetään asumisessa, asutaan melko pienesti. Vuokraan menee 400€/kk. Mahdutaan hyvin, koska meillä vanhemmilla ei oikeastaan ole tavaroita, lasten leluille on hyvin siis tilaa, itseasiassa tämäkin asunto on melko väljä. Meillä jää säästöön (esim. Joulua ja terveydenhoitokuluja varten) joka kuu paljon rahaa, vaikka tienataan yhteensä noin 1200€/kk. Syödään paljon kasvisruokaa, tulee halvemmaksi. Ei ostella tavaroita, vaan pikemminkin nautitaan ihan ilmaisista asioista kuten leikkikentistä, muskareista, ulkona reissaamisesta ja just vaikka camping lomista skandinaaviassa. Olen elänyt kauan opintotuella ja kotihoidontuella ja tosiaankin rahaa jää yli.
Ja en käytä juurikaan meikkiä, mutta ei se tarkoita että näyttäs rupsahtaneelta. Esim alicia keys on todella hyvä esimerkki että luomunakin voi näyttää upealta.
Nyt täytyy kysyä että missä päin ja minkä kokoisessa asunnossa asutte jos vuokraan menee vain 400€/kk? Meillä 59 neliöinen kaksio jossa vuokra 600e + vesi 20e x2, ja Kuopiossa asutaan n. 2km keskustasta.
Mulle kauneudenhoito on jo kai vähän harrastukseksi luettava. Meikkaa paljon, seuraan meikkiblogeja, tykkään kokeilla kaikkea uutta ja laittelen aina kivoja kampauksia. Vaikka olen opettaja, niin moni tuttu tilaa multa meikin ja kampauksen juhliin :D.
Tottakai eletään sen mukaan mitä on, mutta jos ei olisi varaa meikkeihin jne, niin osa mua olisi vieti pois. En mä kotona ollessa niin edes meikkaa, joten kaikkea kuluu vähemmän. Tänään itseasiassa menen kampaajalle ottamaan värin ja tasoituksen. Pitkiin hiuksiin lysti on noin 120€.
Viikonloppuna olin kokeilemassa airjoogaa ja se maksoi 20€ tunnilta. Sen jälkeen olin työkaverin kanssa rossossa syömässä (28€) ja minä retale kehtasin mennä vielä kaupungille sen jälkeen. Ostin ITSELLENI neljät sukkikset, rintsikat, neuletakin, aurinkolasit, Diorin ripsien pohjustusvoiteen ja esikoispojalle kengät. Kotimatkalle hain vielä kalliita irtiksiä makuunista.
Taas jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kahden isomman lapsen harrastukset maksavat 70€/vuosi toisella ja toisella 140€/vuosi. Eikä ole autoa. Pärjätään hyvin kun on pienet menot.
Tosin me elimme kahden ensimmäisen lapsen kanssa opiskelijan tuloilla, joten nyt kolmannen kanssa kun toinen on hyväpalkkaisessa työssä, tuntuu luksukselta.
Tämäpä justiinsa! :) Pitää oppia elämään tulojen mukaan. Asua vähän pienemmin, ja tinkiä sieltä täältä. Musta on ärsyttävä ennakkoluulo, et lapset muka maksais paljon. Lapsilisä kattaa ison osan kuluista. Me säästetään asumisessa, asutaan melko pienesti. Vuokraan menee 400€/kk. Mahdutaan hyvin, koska meillä vanhemmilla ei oikeastaan ole tavaroita, lasten leluille on hyvin siis tilaa, itseasiassa tämäkin asunto on melko väljä. Meillä jää säästöön (esim. Joulua ja terveydenhoitokuluja varten) joka kuu paljon rahaa, vaikka tienataan yhteensä noin 1200€/kk. Syödään paljon kasvisruokaa, tulee halvemmaksi. Ei ostella tavaroita, vaan pikemminkin nautitaan ihan ilmaisista asioista kuten leikkikentistä, muskareista, ulkona reissaamisesta ja just vaikka camping lomista skandinaaviassa. Olen elänyt kauan opintotuella ja kotihoidontuella ja tosiaankin rahaa jää yli.
Ja en käytä juurikaan meikkiä, mutta ei se tarkoita että näyttäs rupsahtaneelta. Esim alicia keys on todella hyvä esimerkki että luomunakin voi näyttää upealta.Nyt täytyy kysyä että missä päin ja minkä kokoisessa asunnossa asutte jos vuokraan menee vain 400€/kk? Meillä 59 neliöinen kaksio jossa vuokra 600e + vesi 20e x2, ja Kuopiossa asutaan n. 2km keskustasta.
Me asutaan Pohjanmaalla maaseudulla ja vuokra peruskuntoisesta rivarikaksiosta 580€/kk. Tämä yksityiseltä, mutta kunnan vuokrataloissa neliöhinta sama ja uusissa asunnoissa kalliimpi.
Aloittaja kirjoitti:
Miehen vuositulot ovat noin 70.000ke vuodessa. Mies maksaa lasten harrastukset, asuntolainasta enemmän ja isompia kuluja. Hänellä toki jää rahaa yli, jotka sijoittaa.
...
70 miljoonaa vuodessa. Melkoiset tulot. Eikö tuolla rahamäärällä pitäisi jo saada kunnon ruokaa pöytään?
Huh, kuinka kalliissa seurassa olette! Olisiko mahdollista vaihtaa edullisempaan? Meidän seurassa jäsenmaksu ja kausimaksu tekee yhteensä 90€. Tähän päälle varusteet, niin puhutaan jostain 250€...
Aloittaja kirjoitti:
Miehen vuositulot ovat noin 70.000ke vuodessa. Mies maksaa lasten harrastukset, asuntolainasta enemmän ja isompia kuluja. Hänellä toki jää rahaa yli, jotka sijoittaa.
Mutta esim vaatteet, kampaajat, hieman parempi kotiruoka (lohi, paremmat salaatit jne) on tuhlausta. Kun lapsi tai minä emme joudu alasti kulkea, niin se riittää kuulemma. Enkä tarvitse uutta takkia, kun vanha pysyy napeilla kiinni, vaikka on vetskari rikki. Osta sitten omilla rahoilla kun meet töihin jne on vastaus. Äippärahoilla en voi ostaa, kun maksan niillä lainasta osuuden, omat laskut, oman auton kulut ja esikoisen vaatteet,.pyörät jne koska hän on vain mun lapsi.
Olisti nämä asiat kertonut ensin, niin jokainen normaali ihminen olisi sanonut että perheessä on yhteiset rahat, varsinkin kun on yhteiset lapset. Ota ero heti tuollaisesta mulkusta, mitä vielä toisen lapsen sille teit?
Kukaan mies ei suostuisi hoitovapaalla ollessaan kituuttamaan puurolla ja banaanilla, rikkinäisessä takissa ja pääsemättä edes parturiin samalla kun nainen kävisi töissä. Ei pidä suostua siis naisenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tää keskustelu menee aina siihen, että " Itse en olisi tuollaisen juntin kanssa yms". No hyvät teille. Tämä ei kuitenkaan ole mikään ns. junttien ongelma. Omassa tuttavapiirissäni kaikkien miehet ovat koulutettuja, professoreista erikoislääkäreihin ja monella ystävälläni ollut samantyyppisiä ongelmia rahankäytöstä hoitovapailla.
Niin siis erikoislääkäreille ja professoreilleko on ollut täysin mahdoton käsittää puolison tulojen putoavan hoitovapaalla käytännössä samalle tasolle kuin jos he opiskelisivat? Ja asiasta ei ole puhuttu etukäteen? Juntilta meiningiltä vaikuttaa.
Mä olen kolmen lapsen äiti, ja aina on minullakin ollut rahaa loheen, salaattiin ja ehjiin vaatteisiin, vaikka pitkään on oltu hoitovapailla ja miehellä eräitä isoja menoeriä elämässään aiempien valintojensa vuoksi.
Keskituloisia ollaan, tosin siitä on aika kauan kun ollaan molemmat tehty täyttä työviikkoa.
Meillä rahankäytön salaisuus on tietyissä valinnoissa. Ei olla haluttu isoa taloa keskellä ei mitään. Asutaan kolmiossa hyvällä paikalla maakuntakeskuksessa, ja pärjätään yhdellä velattomalla autolla, jonka arvo on lähinnä käyttöarvo.
Kun ei kodissa ole ylimääräistä tilaa, ei tule kiusausta ostella ylimääräistä kamaa. Kun ei ole pihaa tai mökkiä tai venettä, ei tarvitse upottaa rahaa siihen. Kun on kolme alle kouluikäistä lasta, ajatuskin matkailusta uuvuttaa. Retkeillään lähiluonnossa, käydään kirjastossa, kutsutaan kavereita käymään ja ostetaan ruokakaupasta just mitä halutaan.
Omakotitalo ja kaksi autoa. Siihen ne rahat menee. Me ollaan laskettu ettei olisi varaa, ja tulot on hyvät kumminkin. Talosta vaan on kaikkine veroineen ja lämmityksineen hirveästi kuluja, ja autosta myöskin. Kaikki vakuutukset ja verot ja mahdolliset huollot jne.
Aloittaja kirjoitti:
Mutta esim vaatteet, kampaajat, hieman parempi kotiruoka (lohi, paremmat salaatit jne) on tuhlausta. Kun lapsi tai minä emme joudu alasti kulkea, niin se riittää kuulemma. Enkä tarvitse uutta takkia, kun vanha pysyy napeilla kiinni, vaikka on vetskari rikki. Osta sitten omilla rahoilla kun meet töihin jne on vastaus. Äippärahoilla en voi ostaa, kun maksan niillä lainasta osuuden, omat laskut, oman auton kulut ja esikoisen vaatteet,.pyörät jne koska hän on vain mun lapsi.
No siinähän se tulikin. Paska mies. Miten kestät?
Jjjjd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika paljon vaikuttaa paljonko mies tienaa. Ja teidän lapsilla on kyl aika kalliit harrastukset, mut jos ne on mieleiset niin en itsekkään sieltä säästäisi. Voisko joku isovanhemmista, kummeista yms osallistua lasten harrastuskuluihin? Esim synttäri, joululahjaksi. Miksi pitää olla kaksi autoa? Itse oon hoitovapaalla ollut kohta 3v ja nyt juuri oon jäämässä putkeen äitiyslomalle. En koe et meil olis erityisen tiukkaa rahallisesti, mut tietysti pitää olla rahan kans tarkkana.
En ole ap, mutta vastaan silti.https://m.ikea.com/fi/fi/catalog/products/spr/69185435/
Asumme sellaisella paikalla, että julkisilla liikkuminen olisi aika vaikeaa. Mulle on tärkeää kuitenkin päästä lasten kanssa edes välillä hoplopiin, mun siskolle kylään, kaupungille jne. Huonolla säällä on myös aika tylsä kävellä neuvolaan monta kilsaa jne. Mun auto on kyllä edullinen ja vanha.Aika harvassa perheessä se mies maksaa yhtään mitään ylimääräistä. Mä maksan edelleen puolet kaikesta, vaikka kotona ollessa saan vanhempainrahaa vain 1000€ ja lapslisät ja minimielarit mun esikoisesta. Esikoinen on mun lapsi, niin maksan kaikki hänen kulunsa. Itselleni en pyydä yhtään mitään. Jos tytölle pitää jotain hankkia, niin vastaus on aina ei tarvitse. Leikkimatto ja sitteri helpotti elämää kummasta. Aika kauan mentiin ilman, koska sellaisia ei tarvita kuulemma. Ei ennenkään ollut lapsilla mitään ja plaaplaa. Ostin sitten omilla rahoilla kirpparilta.
Kesällä mennään ulkomaille. Mies maksoi kyllä koko matkan muuten, mutta maksoin itse mun vanhimman tyttären osuuden.Ylipäätän siis tuntuu, että monessa perheessä se mies ei maksa yhtään enempää, vaikka äiti olisi kahden pienen lapsen kanssa kotona ja hoitaisi kaikki kotityöt. Tosiaan kuulen näitä, että on saatu riita aikaiseksi, jos äiti on käynyt siellä kampaajalla, hierojalla tms koska on käyttänyt rahansa turhuuteen. Tai perheitä, jossa mies ei maksanut lapsille juhlavaatteita, vaan lapset oli collareissa häissä, koska ei lapset tarvi juhlvaatteita jne. Perheen, jossa mies hermostui todella, kun äiti oli ollut kaupungilla syömässä, sillä rahat pitää säästää jos aikoo kerta kotona lorvia vauvan kanssa.
Kyllä tuo riippuu ihan siitä, millaisen miehen kanssa on mennyt yhteen. Me asuttiin useampi vuosi ulkomailla, kun lapset olivat pieniä ja olin heidän kanssaan kotona. Meillä oli yhteinen tili , jolle palkkatulot ja lapsilisät tulivat. Sieltä maksettiin kaikki menot eikä mun mies ikinä valittanut mistään.
nuorena opiskelijana kenellä ei ole lapsia tulee taas sellainen fiilis tästäkin keskutelusta että ei lapsia kannata hankkia...
Oma poikaystävä tällä hetkellä pihi ja nytkin jo mietityttää jos jäis tän kans yhteen niin millasta olis jos lapsia tulis...
Jjjjd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika paljon vaikuttaa paljonko mies tienaa. Ja teidän lapsilla on kyl aika kalliit harrastukset, mut jos ne on mieleiset niin en itsekkään sieltä säästäisi. Voisko joku isovanhemmista, kummeista yms osallistua lasten harrastuskuluihin? Esim synttäri, joululahjaksi. Miksi pitää olla kaksi autoa? Itse oon hoitovapaalla ollut kohta 3v ja nyt juuri oon jäämässä putkeen äitiyslomalle. En koe et meil olis erityisen tiukkaa rahallisesti, mut tietysti pitää olla rahan kans tarkkana.
En ole ap, mutta vastaan silti.https://m.ikea.com/fi/fi/catalog/products/spr/69185435/
Asumme sellaisella paikalla, että julkisilla liikkuminen olisi aika vaikeaa. Mulle on tärkeää kuitenkin päästä lasten kanssa edes välillä hoplopiin, mun siskolle kylään, kaupungille jne. Huonolla säällä on myös aika tylsä kävellä neuvolaan monta kilsaa jne. Mun auto on kyllä edullinen ja vanha.Aika harvassa perheessä se mies maksaa yhtään mitään ylimääräistä. Mä maksan edelleen puolet kaikesta, vaikka kotona ollessa saan vanhempainrahaa vain 1000€ ja lapslisät ja minimielarit mun esikoisesta. Esikoinen on mun lapsi, niin maksan kaikki hänen kulunsa. Itselleni en pyydä yhtään mitään. Jos tytölle pitää jotain hankkia, niin vastaus on aina ei tarvitse. Leikkimatto ja sitteri helpotti elämää kummasta. Aika kauan mentiin ilman, koska sellaisia ei tarvita kuulemma. Ei ennenkään ollut lapsilla mitään ja plaaplaa. Ostin sitten omilla rahoilla kirpparilta.
Kesällä mennään ulkomaille. Mies maksoi kyllä koko matkan muuten, mutta maksoin itse mun vanhimman tyttären osuuden.Ylipäätän siis tuntuu, että monessa perheessä se mies ei maksa yhtään enempää, vaikka äiti olisi kahden pienen lapsen kanssa kotona ja hoitaisi kaikki kotityöt. Tosiaan kuulen näitä, että on saatu riita aikaiseksi, jos äiti on käynyt siellä kampaajalla, hierojalla tms koska on käyttänyt rahansa turhuuteen. Tai perheitä, jossa mies ei maksanut lapsille juhlavaatteita, vaan lapset oli collareissa häissä, koska ei lapset tarvi juhlvaatteita jne. Perheen, jossa mies hermostui todella, kun äiti oli ollut kaupungilla syömässä, sillä rahat pitää säästää jos aikoo kerta kotona lorvia vauvan kanssa.
Kyllä tuo riippuu ihan siitä, millaisen miehen kanssa on mennyt yhteen. Me asuttiin useampi vuosi ulkomailla, kun lapset olivat pieniä ja olin heidän kanssaan kotona. Meillä oli yhteinen tili , jolle palkkatulot ja lapsilisät tulivat. Sieltä maksettiin kaikki menot eikä mun mies ikinä valittanut mistään rahanmenosta. Oli tyytyväinen, että lapset saivat olla kotihoidossa.
Mä maksan edelleen puolet kaikesta. Miehellä on kyllä ihan ok tulot, mutta hänen mielestää hänen ei kuulu maksaa enempää. Meillä on vähän sama homma, että mies luulee, että oon jollain vuoden lepolomalla. Koliikkivauvan kanssa arki kotona on yllättävän raskasta.
Mulla ei ole edes autoa ja miehen yrityksen vuoksi asun aika syrjässä. Ei siis puhettakaan, että pääsisin osallistumaan vauvamuskariin tms, jossa tapaisi toisia äitejä. Pakettiautolla en saa jostain helkkarin syystä muka ajaa.
Ööh siis meidän yhteenlasketut nettotulot (pitkäaikaistyötön joka nyt hoitovapaalla+työssäkäyvä) on alle 3000e. Lapsia on varaa elättää 5kpl. Ja syödään kyllä ihan ruokaa. Lomia pidetään se 2kpl vuodessa tyyliin tukholmanristeily kesällä ja pari päivää laskettelua/kylpylää talvella. Ei siis ulkomaanmatkoja. Eikä omistusasuntoja. Autoja 1kpl joka maksoi 8000e.
Eli karsii turhan korkeat kiinteät menot niin hyvin pärjää isokin perhe. Elämä on valintoja