Lapsen kanssa mammalomalla/hoitovapaalla. Miten teillä on varaa edes syödä?
Meillä on kolme lasta. Kaksi vanhinta on jo koulussa. Esikoinen harrastaa jalkapalloa ja se harrastus vie kaikkineen vajaa 1500€ vuosi. Keskimmäinen käy painissa ja se maksaa vuodessa kaikkineen noin 300€.
Asutaan 2012 rakennetusaa talossa. Ei missää linnassa, vaan perus moderni pulpettikattoinen pakettitalo, mitä nyt on kaikilla. Autoja kaksi pakko olla, mutta mun auto alkaa olla jo ihan luokkaa kottero ja miehen auto tavallinen velaton perheauto. Lemmikkejä ei ole.
Asuntolaina, vakuutukset, autovero, kaikki laskut, lasten harrastukset, lääkemenot, terveydenhuolto jne vie kaikki rahat. Säästöön saadaan vähän, mutta niillä rahoilla järkätään lasten synttärit, joulu ja ostetaan pakollista, kuten uudet auton renkaat, silmälasit, öljytään terassit tms.
Rahaa ei ole mihinkään. Ei voida edes syödä mitä halutaan. Olen vauvan kanssa kotona. Lapsi on 4kk. Isommat lapset haluaisi joskus leffaan tms, mutta pakko on sanoa, ettei ole varaa. Mä syön päivisin kotona lähinnä puuroa ja banaania tms.
Eli te jotka olette kotona hoitovapaalla, niin millä ilveellä te ostatte kauniita vaatteita lapsille, käytte reissuilla, värjäätte hiuksia kampaajalla ja hengailette toisten mammojen kanssa kahviloissa?
Mulla ei ole varaa ostaa itelle mitään. Ei siis edes uutta takkia. Saati että mun vauva olisi puettu hintoihin vaatteisiin. Kirpparikuteissa mennään, mutta nekin on nykyään aika kalliita.
Kommentit (89)
Miksi ap teit kolmannen lapsen kun varaa ei ole?
No aika paljon vaikuttaa paljonko mies tienaa. Ja teidän lapsilla on kyl aika kalliit harrastukset, mut jos ne on mieleiset niin en itsekkään sieltä säästäisi. Voisko joku isovanhemmista, kummeista yms osallistua lasten harrastuskuluihin? Esim synttäri, joululahjaksi. Miksi pitää olla kaksi autoa? Itse oon hoitovapaalla ollut kohta 3v ja nyt juuri oon jäämässä putkeen äitiyslomalle. En koe et meil olis erityisen tiukkaa rahallisesti, mut tietysti pitää olla rahan kans tarkkana.
Suomessa pitäisi olla laki, ettei kaksi köyhää saa lisääntyä keskenään.
Meillä on yksi lapsi, asutaan vuokralla hyvien julkisten liikenneyhteyjksien varrella, eikä omisteta autoa. Yksinkertaista.
Miehen palkka, edullinen talon lainan lyhennys, 400 kuussa.
Meillä viisi lasta ja rahaa on ihan ok.
Mitkä teillä toisen tulot? Itse saan äippärahaa vain tonnin.
Rahaa tulee vaikka en käy edes töissä. Helppoahan tässä on elää. Olen alkanut ihmetellä, miksi edes kävin töissä aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kotona ollessa voi olla varaa kellään. Meillä on ensimmäinen lapsi. Lainaa maksetaan rivarikolmiosta yht 400€ kuusssa. Yhtiövastike 160€ ja sähkö noin 40€ kuussa. Kotivakuutuksen summaa en muista. Lisäksi menee vesimaksu, netti, puhelinlaskut, auton vakuutus ja verot ja laina 100€ kuukaudessa. Omia vakuutuksia ei ole, paitsi vauvalla. Miehellä melko hintava harrastus. Oman harrastukseni lopetin kun rupesin odottamaan.
Säästöjä mulla on muutama tonni. Mä olen saanut aika tiukan rahakasvatuksen, josta on vaikea päästä eroon. Mun lapsuudessa pihistettiin KAIKESTA. Salaattia ei saanut olla,.koska oli kallista. Porkkanaraastetta vaan. Halvinta makaronia, perunaa, keitossa paljon lientä jne. Kun aloin meikata, niin sain monet itkut itkeä, kun mua arvosteltiin aika ilkeästi siitä, että tuhlaan rahaani "järjettömään bimbojen paskaan". Siitä syytä jouduin maksaa ylioppilasjuhlanikin itse, koska huonolle rahankäyttäjälle ei makseta mitään. Jos on kerta rahaa ripsariin niin on varaa maksaa itse kaikki.
No säästöjä en vain uskalla käyttää. Aina selkäpiissä kolkuttaa huono omatunto, jos edes mietin rahan ottoa säästöstä.
Onhan kotona ollessa tiukkaa. Vaikka säästöjä käyttäisikin. Joskus kyllä ihmettelen minäkin, miten on rahaa pukea itsensä ja lapsensa kalliisti, sisustaa ja reissata. Kaikki menee mitä tulee. Perus elämisen menoista ei tarvitse tinkiä, mutta pakko tyytyä kaupan hiusväriin ja kulkea vanhassa takissa.
ap, kuulostaa siltä ettette oo oikeen laskenut noita kustannuksia hyvissä ajoin.. ehkä teillä ei vaan ole varaa ja jostain pitää alkaa säästämään. Ei ne tulot vaan ne menot.
Toinenköyhä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kotona ollessa voi olla varaa kellään. Meillä on ensimmäinen lapsi. Lainaa maksetaan rivarikolmiosta yht 400€ kuusssa. Yhtiövastike 160€ ja sähkö noin 40€ kuussa. Kotivakuutuksen summaa en muista. Lisäksi menee vesimaksu, netti, puhelinlaskut, auton vakuutus ja verot ja laina 100€ kuukaudessa. Omia vakuutuksia ei ole, paitsi vauvalla. Miehellä melko hintava harrastus. Oman harrastukseni lopetin kun rupesin odottamaan.
Säästöjä mulla on muutama tonni. Mä olen saanut aika tiukan rahakasvatuksen, josta on vaikea päästä eroon. Mun lapsuudessa pihistettiin KAIKESTA. Salaattia ei saanut olla,.koska oli kallista. Porkkanaraastetta vaan. Halvinta makaronia, perunaa, keitossa paljon lientä jne. Kun aloin meikata, niin sain monet itkut itkeä, kun mua arvosteltiin aika ilkeästi siitä, että tuhlaan rahaani "järjettömään bimbojen paskaan". Siitä syytä jouduin maksaa ylioppilasjuhlanikin itse, koska huonolle rahankäyttäjälle ei makseta mitään. Jos on kerta rahaa ripsariin niin on varaa maksaa itse kaikki.No säästöjä en vain uskalla käyttää. Aina selkäpiissä kolkuttaa huono omatunto, jos edes mietin rahan ottoa säästöstä.
Onhan kotona ollessa tiukkaa. Vaikka säästöjä käyttäisikin. Joskus kyllä ihmettelen minäkin, miten on rahaa pukea itsensä ja lapsensa kalliisti, sisustaa ja reissata. Kaikki menee mitä tulee. Perus elämisen menoista ei tarvitse tinkiä, mutta pakko tyytyä kaupan hiusväriin ja kulkea vanhassa takissa.
No mulla vanhempainraha oli 2500 euroa ja säästöjäkin oli. Tein sunnuntait töitä. Kotihoidontukea nostaessa tein kotoa käsin töitä jo ihan normaalisti.
Miehen vuositulot ovat noin 70.000ke vuodessa. Mies maksaa lasten harrastukset, asuntolainasta enemmän ja isompia kuluja. Hänellä toki jää rahaa yli, jotka sijoittaa.
Mutta esim vaatteet, kampaajat, hieman parempi kotiruoka (lohi, paremmat salaatit jne) on tuhlausta. Kun lapsi tai minä emme joudu alasti kulkea, niin se riittää kuulemma. Enkä tarvitse uutta takkia, kun vanha pysyy napeilla kiinni, vaikka on vetskari rikki. Osta sitten omilla rahoilla kun meet töihin jne on vastaus. Äippärahoilla en voi ostaa, kun maksan niillä lainasta osuuden, omat laskut, oman auton kulut ja esikoisen vaatteet,.pyörät jne koska hän on vain mun lapsi.
Meillä muuten aika vastaava tilanne, mutta pikkukaupungin talomme on 70-luvulta ja ennen kolmatta äitiyslomaa velaton, kun ollaan maksettu sitä 12 vuotta. Asumme kahden kilometrin päässä keskustasta, ettei kouluikäisiä lapsia tarvitse koko ajan kuskata harrastuksiin enkä itsekään tarvitse äitiyslomalla omaa autoa, myydään se pois. Lasten harrastuksista ei kitsastella. Sitten kun kolmas lapsi menee hoitoon, meillä on taas varaa matkustellakin ja jää jotain säästöön minun palatessa töihin.
Aloittaja kirjoitti:
Miehen vuositulot ovat noin 70.000ke vuodessa. Mies maksaa lasten harrastukset, asuntolainasta enemmän ja isompia kuluja. Hänellä toki jää rahaa yli, jotka sijoittaa.
Mutta esim vaatteet, kampaajat, hieman parempi kotiruoka (lohi, paremmat salaatit jne) on tuhlausta. Kun lapsi tai minä emme joudu alasti kulkea, niin se riittää kuulemma. Enkä tarvitse uutta takkia, kun vanha pysyy napeilla kiinni, vaikka on vetskari rikki. Osta sitten omilla rahoilla kun meet töihin jne on vastaus. Äippärahoilla en voi ostaa, kun maksan niillä lainasta osuuden, omat laskut, oman auton kulut ja esikoisen vaatteet,.pyörät jne koska hän on vain mun lapsi.
Mitkä sun tulot on ap töissä ollessa?
Raskausaikana tehdään niin paljon töitä, että saadaan hyvät äitiysrahat. Tämä tulee muutenkin ennakoida.
En osta hoitovapaalla kauheasti uusia vaatteita itselleni, ja lapsille etsin alennusmyynneistä. Olen pienimmästä hoitovapaalla, isommalla ei ole kalliita harrastuksia. 1500€ vuosi olisi liian kallis harrastus tällä hetkellä kun en ole töissä. Miehellä on hyvä palkka, sillä pärjätään. Ja yksi auto riittää meille hyvin.
Vierailija kirjoitti:
No aika paljon vaikuttaa paljonko mies tienaa. Ja teidän lapsilla on kyl aika kalliit harrastukset, mut jos ne on mieleiset niin en itsekkään sieltä säästäisi. Voisko joku isovanhemmista, kummeista yms osallistua lasten harrastuskuluihin? Esim synttäri, joululahjaksi. Miksi pitää olla kaksi autoa? Itse oon hoitovapaalla ollut kohta 3v ja nyt juuri oon jäämässä putkeen äitiyslomalle. En koe et meil olis erityisen tiukkaa rahallisesti, mut tietysti pitää olla rahan kans tarkkana.
En ole ap, mutta vastaan silti.
Asumme sellaisella paikalla, että julkisilla liikkuminen olisi aika vaikeaa. Mulle on tärkeää kuitenkin päästä lasten kanssa edes välillä hoplopiin, mun siskolle kylään, kaupungille jne. Huonolla säällä on myös aika tylsä kävellä neuvolaan monta kilsaa jne. Mun auto on kyllä edullinen ja vanha.
Aika harvassa perheessä se mies maksaa yhtään mitään ylimääräistä. Mä maksan edelleen puolet kaikesta, vaikka kotona ollessa saan vanhempainrahaa vain 1000€ ja lapslisät ja minimielarit mun esikoisesta. Esikoinen on mun lapsi, niin maksan kaikki hänen kulunsa. Itselleni en pyydä yhtään mitään. Jos tytölle pitää jotain hankkia, niin vastaus on aina ei tarvitse. Leikkimatto ja sitteri helpotti elämää kummasta. Aika kauan mentiin ilman, koska sellaisia ei tarvita kuulemma. Ei ennenkään ollut lapsilla mitään ja plaaplaa. Ostin sitten omilla rahoilla kirpparilta.
Kesällä mennään ulkomaille. Mies maksoi kyllä koko matkan muuten, mutta maksoin itse mun vanhimman tyttären osuuden.
Ylipäätän siis tuntuu, että monessa perheessä se mies ei maksa yhtään enempää, vaikka äiti olisi kahden pienen lapsen kanssa kotona ja hoitaisi kaikki kotityöt. Tosiaan kuulen näitä, että on saatu riita aikaiseksi, jos äiti on käynyt siellä kampaajalla, hierojalla tms koska on käyttänyt rahansa turhuuteen. Tai perheitä, jossa mies ei maksanut lapsille juhlavaatteita, vaan lapset oli collareissa häissä, koska ei lapset tarvi juhlvaatteita jne. Perheen, jossa mies hermostui todella, kun äiti oli ollut kaupungilla syömässä, sillä rahat pitää säästää jos aikoo kerta kotona lorvia vauvan kanssa.
Aloittaja kirjoitti:
Oikeesti vai luuletko vaan?
Mitä se tekee jos ostat takin ja kunnon ruokaa ja sanot että voi voi.
Saan kotihoidontukea reilut 300€ kuukaudessa ja lapsilisää vajaa 200€. Eipä noilla tuloilla paljon juhlita. Mies maksaa käytännössä melkein kaiken. Asuntolainanlyhennyksenkin maksaa kokonaan. Minulla rahat menevät lasten vaatteisiin ja ruokaan. Meillä on yksi auto jolla mies käy töissä. Jos tarvitsen päivällä autoa niin voidaan esim.aamulla viedä mies töihin niin saadaan auto päiväksi käyttöön.
Jjjjd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta vastaan silti.
Asumme sellaisella paikalla, että julkisilla liikkuminen olisi aika vaikeaa. Mulle on tärkeää kuitenkin päästä lasten kanssa edes välillä hoplopiin, mun siskolle kylään, kaupungille jne. Huonolla säällä on myös aika tylsä kävellä neuvolaan monta kilsaa jne. Mun auto on kyllä edullinen ja vanha.Aika harvassa perheessä se mies maksaa yhtään mitään ylimääräistä. Mä maksan edelleen puolet kaikesta, vaikka kotona ollessa saan vanhempainrahaa vain 1000€ ja lapslisät ja minimielarit mun esikoisesta. Esikoinen on mun lapsi, niin maksan kaikki hänen kulunsa. Itselleni en pyydä yhtään mitään. Jos tytölle pitää jotain hankkia, niin vastaus on aina ei tarvitse. Leikkimatto ja sitteri helpotti elämää kummasta. Aika kauan mentiin ilman, koska sellaisia ei tarvita kuulemma. Ei ennenkään ollut lapsilla mitään ja plaaplaa. Ostin sitten omilla rahoilla kirpparilta.
Kesällä mennään ulkomaille. Mies maksoi kyllä koko matkan muuten, mutta maksoin itse mun vanhimman tyttären osuuden.Ylipäätän siis tuntuu, että monessa perheessä se mies ei maksa yhtään enempää, vaikka äiti olisi kahden pienen lapsen kanssa kotona ja hoitaisi kaikki kotityöt. Tosiaan kuulen näitä, että on saatu riita aikaiseksi, jos äiti on käynyt siellä kampaajalla, hierojalla tms koska on käyttänyt rahansa turhuuteen. Tai perheitä, jossa mies ei maksanut lapsille juhlavaatteita, vaan lapset oli collareissa häissä, koska ei lapset tarvi juhlvaatteita jne. Perheen, jossa mies hermostui todella, kun äiti oli ollut kaupungilla syömässä, sillä rahat pitää säästää jos aikoo kerta kotona lorvia vauvan kanssa.
Normaali perhe on yksikkö, jossa kaikilla on hyvä olla. Päivääkään en olisi miehen kanssa, joka olettaisi, että jos hoidan kotona meidän lapsia, jään tuolta ajalta vaille elöketuloja, niin vielä minun tulisi kulkea risoissa vaatteissa, pihistää kaikessa jopa lasten suhteen, koska tuloni ovat pienentyneet tilapäisesti.
Tuollainen mies on oikeasti jollain tapaa sairas, eikä tuollaiseen pidä suostua.
Meille vauva ei tullut yllätyksenä, olimonta vuotta aikaa säästää ennen sitä.