Mitä etua on asua pääkaupunkiseudulla?
Pääkaupunkiseudulla on kallista asua kun vertaa muihin Suomen isompiinkin kaupunkeihin. Mitä etuja on asua pääkaupunkiseudulla, jotka perustelevat tuon kalliin asumisen?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkoja niin paljon, että ainakin itse olen päässyt valitsemaan. Korkeampi palkkataso. En uskoa, että reilua 5 tonniani saisin jossain pienemmällä paikkakunnalla.
Sillä pienellä paikkakunnalla asuisit kokonaan maksetussa omakotitalossa järven rannalla reilun kolmen tonnin liksalla.
Ankeassa slaavilaisessa pikkukaupungissasi makselet seuraavat 30 vuotta kerrostalokolmiota koska kuvittelet puolen miljoonan samaan läjään ängenneen velkaisen maalaisen tekevän Helsingistä jonkin sortin kosmopoliittisen metropolin.
Kukaan ei tuijota, saa olla oma itsensä.
Hyvät yhteydet joka paikkaan ja toimiva julkinen liikenne. Lentokenttä lähellä. Paljon tapahtumia, harrastus- ja vapaa-ajanviettomahdillisuuksia. Osa kaupoista löytyy vain täältä pk-seudulta ei ole muualla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei juuri mitään. Moni sanoo, että se, kun työpaikka, lasten päiväkoti ja koulu ovat lähellä. Nämä eivät kuitenkaan ole mikään pk-seutulainen erityispiirre, ja väitän, että muissa Suomen kaupungeissa (+50 000 asukasta) on suhteellisesti vähintään yhtä paljon niitä, joilla on korkeintaan vartin työmatka, koulut ja päiväkoti lähellä. Sellainen työpaikka on samalla kadulla ja tarhaan on 300 m -meininki on loppujen lopuksi aika harvinaista Helsingissä. Useammille on todellisuutta 40 minuuttia bussilla mennen tullen parilla vaihdolla ja se, ettei lähipäiväkodissa ole tilaa, vaan väärässä suunnassa sijaitsevalle päiväkodille menee edestakaisin toista tuntia. Itse asiassa joukkoliikennettä käyttävien pk-seutulaisten KESKIMÄÄRÄINEN työmatka-aika on 34 min. Se on pk-seudulla normi, mutta missä tahansa muussa Suomen kaupungissa sitä pidettäisiin pitkänpuoleisena. Ja monen pk-seutulaisen työmatka-aika häviää pöndeltä moottoriteitä körötteleville maalaisille, jotka ovat maksaneet isoista taloistaan puolet siitä mitä helsinkiläisperhe omasta kolhoosiluukustaan.
Jokainen toki järjestää asiansa parhaimmaksi katsomalleen tolalle. Itse en aikaani työmatkoihin halua tuhlata, ja siksi oma työmatkani täällä pääkaupunkiseudulla on valitusta kulkuvälineestä riippuen 10-30 minuuttia (ja niitä valittavissa olevia eri kulkuvälineitä on 5 kpl jos kävelyä ei lasketa). Toisaalta, useampikin sukulaiseni köröttelee maaseudulla omalla autollaan 30-70 km työmatkojaan pääkallokeleillä kun mitään muutakaan vaihtoehtoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaista pääkaupunkiseudulla on, mitä menettää asumalla vaikkapa Tampereella tai Turussa?
Ei Turku ainakaan ole yhtään sama kuin Helsinki. Muutin sinne parikymppisenä siinä uskossa että Suomessa olisi enemmänkin kuin yksi oikea kaupunki. Sitten muutin äkkiä takaisin kun ymmärsin olleeni väärässä.
Turku on vaan tosi paljon pienempi ja jotenkin vanhanaikaisempi. On siinä omat ihanatkin puolensa ja tykkään vieläkin vierailla Turussa. Olen harkinnut että muuttaisin sinne eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tuijota, saa olla oma itsensä.
En ole Tampereella huomannut, että ihmiset tuijottaisivat. Monenlaista kulkijaa liikkuu. Ihan rento ilmapiiri, oudommatkin tyypit ovat ok.
Helsingissä on kouluissa monipuoliset kielivalikoimat, erikoislukioita vaikka mitä ja jatko-opiskelukin onnistuu kotoa käsin ensimmäiset vuodet, jos haluaa. Tietty jos ei ole lapsia, niin sittenhän näillä ei ole väliä. Tai jos lapsi on niin lahjaton, että tavallinen koulu kelpaa.
Mutta pitkälti makuasia, tykkääkö Helsingistä niin paljon että on valmis maksamaan asumisesta hieman enemmän. Jos ei tykkää, niin mikään pakko täällä ei ole asua. Ja ne jotka tykkäävät, eivät valita asumisen hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkoja niin paljon, että ainakin itse olen päässyt valitsemaan. Korkeampi palkkataso. En uskoa, että reilua 5 tonniani saisin jossain pienemmällä paikkakunnalla.
Sillä pienellä paikkakunnalla asuisit kokonaan maksetussa omakotitalossa järven rannalla reilun kolmen tonnin liksalla.
Ankeassa slaavilaisessa pikkukaupungissasi makselet seuraavat 30 vuotta kerrostalokolmiota koska kuvittelet puolen miljoonan samaan läjään ängenneen velkaisen maalaisen tekevän Helsingistä jonkin sortin kosmopoliittisen metropolin.
Mutta kun en halua asua ummehtuneessa tuppukylässä. En vaikka siellä olisi järvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun en halua asua ummehtuneessa tuppukylässä. En vaikka siellä olisi järvi.
Miksi sitten asut jossain Helsingin tuppukylässä?
-Lontoolainen
Ennen pääkaupunkiseudulla oli muuta Suomea parempi työtilanne, ei ole enää sillä tavalla. Palkat ovat kaikkialla Suomessa melko samalla tasolla, eli pääkaupunkiseudulla asuvalla jää asumisen jälkeen vähemmän rahaa muuhun elämiseen ja huvitteluun.
Olen asunut pikku paikkakunnalla ja tässä miinukset siis mun mielestä:
- kaikki tietävät kaikkien asiat ( jonkun mielestä, voi olla hyvä juttu, itse en tykkää)
- erilaisena erottuu joukosta ja ihmiset tuijottaa
- auto on pakollinen, jos meinaa jonnekin päästä, koska harrastukset yms. ovat isommissa kaupungeissa
Halusin aloittaa alusta valisin Helsingin, koska se on kaukana mun entisestä asuinpaikasta enkä tuntenut ketään, mutta löysin suht helposti uusia ystäviä ja tutustuin ihmisiin. Täältä hyvät yhteydet joka paikkaan, laivalla, lentokoneella, junalla. Paljon tapahtuu jatkuvasti. Saa olla oma itsensä. Ainoa kaupunki suomessa, josta tulee suurkaupunki fiilis, vaikka toki tämäkin on aika pieni paikka verrattuna ulkomaiden kaupunkeihin.
Porista saa kerrostalokaksion 3 km päästä keskustasta noin 40 000 eurolla. Eikä ole mikään tuppukylä, vaan ihan kohtuullisen kokoinen kaupunki, josta löytyvät kaikki yleisimmin tarvittavat elämän asiat. Työttömyysastekaan ei ole enää mitenkään erityisen huono verrattuna suurempiin kasvukeskuskaupunkeihin.
Ainoat vaihtoehdot eivät ole pääkaupunkiseutu ja tuppukylä, vaan muuallakin Suomessa on suurempia edullisemman hintatason kaupunkeja, joissa voi elää tavallista nykyaikaista hyvää elämää, millaista pääkaupunkiseudullakin eletään.
Syy miksi asun Espoossa on varmaan sama kuin miksi muut asuvat missä asuvat,täällä on mun koti.Varmasti voi olla ihana asua vaikka Joutsassa,omassa kodissa ja sama se on mulla.
Espoo on kaupunki ja maaseutu samassa.Täällä on erämaata ja isoja kauppakeskuksia.Paljon enemmän merenrantaa kuin vaikka Helsingissä ja toisaalta isoja lähiöitä.
Espoossa on kartanoita vaikka kuinka,maatiloja,peltoja,saaria,hiekkateitä,järviä ja vaikka mitä sellaista mitä tässä on lueteltu maaseudun hyviksi puoliksi.Ja metsää vaikka kuinka,sieniä,marjoja,riistaa...tämän tajuaa vain jos tuntee alueen eikä perusta käsitystä mielikuviin.
Kallista on.Omaa asuntoa en voi ostaa.Alani töitä löytyy,muualta ei.
Näin autottomana ja sinkkuna on parempi asua hyvän joukkoliikenteen äärellä. En saa ajaa enää autoa koska tarkkuusnäköni on huono. Maalla olisin yksinäinen vanki ja muista riippuvainen. Olen syntynyt Helsingissä ja täällä on kaikki mitä tarvitsen. Myös luontoa ja merenrantaa riittää. Voisin ehkä kuvitella asuvani esim Turussa ja ehkä Tampereella mutta en missään pienessä paikassa. Minulla on oma asunto joten asumiskustannuksetkaan eivät ole kovin suuret.
Työpaikat ja lentokenttä ovat ne tärkeimmät/parhaimmat jutut täällä. Ihmiset ovat pääosin ihan perseestä, mutta niinhän ne ovat joka puolella muuallakin. Jos olisivat lämpimämpiä, kohteliaampia ja ulospäinsuuntautuneempia kuten vaikka pienemmillä paikkakunnilla, voisivat olla jopa ihan mukaviakin. Pahinta on tekosuvaitsevaisuus ja ylemmyyden esilletuonti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla onnellinen. Kaikki palvelut lähellä. Joukkoliikenne.
Muuallako ei voi olla onnellinen?
Ei sillä tavalla kuin Helsingissä.
Mitä tarkoitat? Itse olen syntynyt Helsingissä, mutta muutin jo muutama vuosi sitten maakuntaan. Olen täällä onnellisempi kuin Helsingissä, koska tavallinen arkielämä on leppoisaa, eikä koko ajan tarvitse stressata siitä, että arki on raskasta ja ihmiset kireitä ja pingottuneita. Tämä yleinen ilmapiiri on kaikkein parasta täällä, kun ihmiset ovat hyväntuulisia ja mukavia, ja juttelevat mielellään vieraidenkin ihmisten kanssa.
KIITOS!
Uramahdollisuudet. Missään toisessa kaupungissa en olisi voinut edes hakeutua niihin tehtäviin, joissa olen nyt.
Sinä sada asua ilmaiseksi kun mene toimiston kivatäti anta maksu ja osta pian oma primera.
Näin juuri.