Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astmalääkityksellä olevat, teille kysymys.

Vierailija
12.02.2018 |

Olin yskinyt pitkään aamuisin ja välillä päiväsaikaankin. Etenkin aamuyskä oli aivan tolkutonta. Tuossa joulun alla diagnosoitiin astma, ja aloitettiin Flixotide ja Ventoline. Yskä on selvästi helpottunut, on aamuja jolloin en yski lainkaan, mutta niitä on harvassa. Yskää on useimpina aamuina edelleen, mutta se on helpottunut siitä, mitä se oli ennen lääkitystä. Kuitenkin edelleen päiviä, jolloin yskin yskimästä päästyäni aamuisin reilun tunninkin, ennen kuin se rauhoittuu. Ventolinekaan ei auta.

Kertokaa nyt kokeneemmat tai palstalääkärit, mikä voisi olla avuksi! Lääkkeet on mulla discuksena, ja ajattelin nyt ensin ruveta ottamaan avaavan lääkkeen esim. 10 min ennen hoitavaa lääkettä. Hoitavalle lääkärille kontrolli vasta maaliskuussa.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat tarvita kortisonikuurin että rauhottuu.Takasin lääkäriin siis.

Vierailija
2/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, että kortisonikuureja käytetään hengitystieinfektion aikana astmapotilailla. Minulla ei ole flunssaa päällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot tosi pitkään ollut tukossa, ei se ihan heti aukea, vaan voi mennä useampi kuukausi ennen kuin helpottaa.

Vierailija
4/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millä annoksella menee Flixotide?

Vierailija
5/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, että kortisonikuureja käytetään hengitystieinfektion aikana astmapotilailla. Minulla ei ole flunssaa päällä. 

Mulle ainakin määrätty ilman infektiotakin,mutta kantsis varmaan ainakin mainita nuo sun oireet lekurille/hoitajalle.Nimim.30 vuotta astmaa takana

Vierailija
6/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää flixoa. Sulla ei ole astma tasapainossa, eli tarvitaan lisää hoitavaa lääkitystä. Avaava on pelkkä ensiapu, sitä ei oikeastaan tulisi joutua käyttämään lainkaan.

Soittaisin sinuna lääkärille enkä odottaisi tapaamisaikaan saakka.

t. astma vuodesta 1996

Vierailija
7/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja millä annoksella menee Flixotide?

250 ug x 2

Vierailija
8/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt ainakin osoittain väärin.

Itse käytän kaksitehoista astmalääkettä, jossa on hoitavana osana kortisoni (hoitaa astmatulehdusta) ja toisena osana avaava. Tätä siis säännöllisesti joka päivä. Flunssan aikana tuplaan annoksen. Ja jos flunssassa astmatulehdus menee erityisen pahaksi, syön pillerikuurin kortisonia.

Normioloissa käytän lisäksi avaavaa suihketta tarvittaessa. Esim. yskänlääkkeenä ja vaikkapa silloin, kun lähden pakkasella hiihtämään

Vierailija
9/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sun astma tasapainossa. Pitää lisätä hoitavan lääkkeen määrää. Heittäisin ihan lonkalta, että tuplaa määrä ja anna tilanteen rauhoittua esim. kuukauden ajan. Sitten voit vähän kokeilla astmalääkkeen vähentämistä. Jos rupee taas uudestaan yskittää, niin palaa korotettuun määrääsi. Nim. Astmadiagnoosi on ollut yli 10 vuotta ja nyt täysin tasapainossa yli 9 vuotta. Lähes uoden ajan vedin liian pienellä annoksella, kunnes yksi lääkäri tajusi tilanteen ja tuplasi annoksen. Heti kun kokeilen vähentää, niin oireet palaa. Nyt siis oireeton.

Vierailija
10/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sun astma tasapainossa. Pitää lisätä hoitavan lääkkeen määrää. Heittäisin ihan lonkalta, että tuplaa määrä ja anna tilanteen rauhoittua esim. kuukauden ajan. Sitten voit vähän kokeilla astmalääkkeen vähentämistä. Jos rupee taas uudestaan yskittää, niin palaa korotettuun määrääsi. Nim. Astmadiagnoosi on ollut yli 10 vuotta ja nyt täysin tasapainossa yli 9 vuotta. Lähes uoden ajan vedin liian pienellä annoksella, kunnes yksi lääkäri tajusi tilanteen ja tuplasi annoksen. Heti kun kokeilen vähentää, niin oireet palaa. Nyt siis oireeton.

Flunssaan on myös varaa tuplata annosta. Sitten onkin maksimini. Avaavaa en ole tarvinnut kuin ehkä 2-3 kertaa vuodessa. 

Vierailija
11/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lisää lääkitystä viikoksi ja kuulostele oloa. Jos ei helpota, niin lääkäriin.

Vierailija
12/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt ainakin osoittain väärin.

Itse käytän kaksitehoista astmalääkettä, jossa on hoitavana osana kortisoni (hoitaa astmatulehdusta) ja toisena osana avaava. Tätä siis säännöllisesti joka päivä. Flunssan aikana tuplaan annoksen. Ja jos flunssassa astmatulehdus menee erityisen pahaksi, syön pillerikuurin kortisonia.

Normioloissa käytän lisäksi avaavaa suihketta tarvittaessa. Esim. yskänlääkkeenä ja vaikkapa silloin, kun lähden pakkasella hiihtämään

Tässä nyt varmaan tarkoitettiin suun kautta tablettina otettavaa kortisonikuuria. 

Vierailija
13/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin muut: hoitava lääke tuplattava. Kannattaa silti jutella tilanne lääkärin kanssa, ettei tule purnausta omin päin annostelusta ja/tai lääke ei lopu kesken ennen uutta reseptiä. 

Vierailija
14/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat asua sisäilmaongelmaisessa rakennuksessa, tai sitten sinulla on eläinallergia. Onko lemmikkiä?

Tee testi. Mene kaverillesi yökylään pariksi yöksi. Jos aamuiset yskänkohtaukset lakkaavaat, silloin ongelma on asunnossasi. 

Kuulostaa juuri samanlaisilta nuo oireet sinulla kuin tuttavallani, jolla lopulta todettiin kodissa olevan hometta. 

Vierailija
15/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mene hotellilomalle jonnekin pariksi yöksi Suomessa. Jos oireet loppuu, ongelma on kodissasi. 

Vierailija
16/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: tupakoitko?

Minulla on ollut astma koko elämäni, enkä juuri ole aamuyskää. Voi toki olla yskää, vaikka on savuton, ymmärrän että kaikki ovat erilaisia.

Laita soittopyynnön lääkärille, luultavasti tarvitset suuremman annoksen tai vielä jotain muuta.

Kylmää ilmaa pahentaa oireet, ainakin minulla.

Vierailija
17/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinun PEF-arvot menee? Jos sinulla ei vielä ole omaa PEF-mittaria, niin osta. Mikäli arvoissa on iso ero ennen avaavaa lääkettä ja sen jälkeen, ei astma ole tasapainossa. Sinuna soittaisin lääkäriin, sillä itse aloittaisin tuossa tilanteessa kortisonitabletit.

Vierailija
18/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla voisi olla myös pitkävaikutteinen avaava (itselläni on Formoteroli), toi ventoline vaikuttaa vaan hetken. Hoitava lääke kannattaa myös nostaa tappiin, jos oireet ei muuten laannu. Lääkäri saattaa myös nostaa maksimiannosta, jos nykyinen ei riitä. Mene ihmeessä lääkäriin, jos vasta alettu diagnosoida ja lääkitystä kokeilla. Tablettikortisonista saattaisi myös olla apua. Sulla on siis keuhkoissa tulehdus, johon kortisoni auttaa. Ei tarvitse olla infektio. Oma astmani tasapainottui 3-4 vuodessa ensimmäisestä epäilystä ja sairaslomasta laskien.

Vierailija
19/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaa, onko ongelma homeallergiassa. Itse saan kiertävänä sijaisena säännöllisesti oireet tietyistä pk-rakennuksista.

Vierailija
20/30 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinun PEF-arvot menee? Jos sinulla ei vielä ole omaa PEF-mittaria, niin osta. Mikäli arvoissa on iso ero ennen avaavaa lääkettä ja sen jälkeen, ei astma ole tasapainossa. Sinuna soittaisin lääkäriin, sillä itse aloittaisin tuossa tilanteessa kortisonitabletit.

Kortisonitablettikuurissa ei ole tuossa kohtaa mitään järkeä, kun hoitavan lääkkeen annostus on mahdollista kaksinkertaistaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä