Saako kerrostalossa kuunnella musiikkia ja katsoa telkkaria?
Vaikka olisi huono äänieristys, niin mielestäni se ei saa estää normaalia elämistä. Normaalin elämisen ääniin kuuluu musiikin kuuntelu ja telkkarin katsominen ilman kuulokkeita normaalin puheen voimakkuudella. Mutta kerta seinän takaa kuuluu sanasta sanaan naapurin puhe, nenän niistämiset, koiran haukkuminen, niin tottakai voi olettaa että musiikki ja telkkarin äänet kuuluu myös naapuriin. Naapurini osottaa aina mieltään huudattamalla omaa musiikkiaan päälle kun minä kuuntelen musiikkia, mutta telkkarin äänet ei ilmeisesti ärsytä kun siihen ei reagoi, naapuri matkii myös nauruani. Näin elellään täällä.
Kommentit (19)
Saako naapuri myös kuunnella musiikkia? Minä laitan musiikkia soimaan, jos naapurista kuuluu musiikkia. En huudata, mutta en myöskään halua kuunnella sitä kamalaa popitusta. Mieti nyt jos naapuri soittaa inhokkimusiikkiasi, tai laulaa rumalla äänellä, haluatko sinä kuunnella sitä?
Kerrostalo on sellainen loppusijoituspaikka, johon minä en elävänä mene.
Olen asunut koko aikuisen elämäni eli noin 40 vuotta Helsingin kantakaupungissa eri kerrostaloissa. Viime vuonna sain ensimmäistä kertaa naapurin joka kuunteli niin lujaa sekä musiikkia että televisiota että se kuului kotiini. Tein valituksia ja ilmeisesti muutkin naapurit tekivät, koska häirintä päättyi.
Se mitä esimerkiksi tällä palstalla sanotaan usein normaaliksi ei todellisessa elämässä aina ole sitä.
Jos naapurin musiikki häiritsee sinua, olisiko sinun valtavan vaikea ymmärtää että sinun musiikkisi voisi häiritä naapuria? Tämä aloitus on aika hervoton.
Täällä on sellainen äänieristys, että jopa kuulee kun naapuri avaa kaappeja (liukuovet). 
Aiemmassa kämpässä ei ollut tällaista ongelmaa, toisaalta asunto saattoi olla paremmalla kohdalla muihin asuntoihin nähden. 
Katson normaalisti telkkaria, mutta kiusaannuttaa kuunnella musiikkia tai tehdä juuri mitään muutakaan, kun kuulen muualta niin hyvin kaikki tuolin liikuttamisetkin.
Kunpa sen jotenkin tietäisi ennen muuttoa, kuinka hyvin ääni kantautuu muualle ja muualta.
Saa toki naapurikin kuunnella musiikkia, mutta onko pakko huudattaa päällekkäin, sillon tuskin se on nautinto kummallekkaan? vaikka naapuri soittais inhokki musiikkiasi, niin pakko tottua, tää on kerrostalo elämää... Mulle musiikki on suuri nautinto ja rentoutumiskeino, mä en ole sielultani sellanen ihminen että eläisin hiiren hiljaa. Valitusten tekeminen normaalista elämästä on häiriköintiä.
Saako kerrostalossa harrastaa seksiä, jos äänet kuuluvat muualta? Pitääkö naapurilta kysyä milloin olisi sopiva aika? Mitäs jos joka naapurille käy eri aika?
Jokaisessa kerrostalossa on yksi kiintiökyylä, joka valittaa ihan kaikesta. Eli kuuntele musiikkia lujaa ihan vapaasti. Se kyylä tietenkin valittaa siitä, mutta jos musiikkia ei olisi, se kyllä keksisi muuta valitettavaa. Valitus on kyylälle elämäntehtävä.
Jos kerrostalossa kuuluu puhe seinän läpi, niin täytyy varmaan lopettaa puhuminen kuten myös musiikin kuuntelu ja telkkarin katselu! Tässä mietittävää noloille nirppanokka valittajille.
Vierailija kirjoitti:
Saako kerrostalossa harrastaa seksiä, jos äänet kuuluvat muualta? Pitääkö naapurilta kysyä milloin olisi sopiva aika? Mitäs jos joka naapurille käy eri aika?
Tämä. Olen lopen kyllästynyt siihen, että yläkerran naapuri käy suihkussa puolenyön jälkeen (se vielä on Ok), paiskoo pytyn kantta ja ovia, kävelee joko korkkarit tai puukengät jalassa, niistä nenänsä niin, että kamala pörinä kuuluu ja pelkään aivojen tulevan ulos, aivastelee siten, että seinät melkein tärisevät ja sitten alkaa harrastaa seksiä. Voi sitä voihkimisen ja ähkimisen määrää, joka kuuluu kuin olisi ihan samassa huoneistossa ilman suljettuja ovia. Kyllä minä sen voihkimisen vielä kestäisin ns. normaaliin aikaan, mutta kun se toistuu yhdeltä, kolmelta ja/tai viideltä yöllä, niin en vaan ymmärrä. Bordelliako se siellä pitää?
Älkää luulko, että minä sitten vuorostani hipsin hiljaa, kun olen aamuvirkkua tyyppiä. Ehei, meillä paukkuu ovet anivarhain, menen suihkuun, kolistelen oikein tarmolla ja kuuntelen oopperaa aivan surutta. Ja toivon todella, että kaikki kuuluu myös yläkertaan. Huom! Minun alapuolellani tai seinän toisen puolella ei asu ketään.
Olisin ystävällisesti kertonut huonosta äänieristyksestä naapurille, mutta hänpä ei avaa ovea, ei koskaan. Jätin sitten kohteliaan kirjeen hänen postiluukkuunsa, mutta eipä sillä ollut vaikutusta.
Nyt vaan toivon, että asuntoni menee kaupaksi, sillä olen jo ostanut omakotitalon.
Meillä ainaki harrastetaan seksiä yhtä aikaa naapuri kans. Naapuri huuvattaa muijaansa ja minä runkkaa onnellisena. Saisivat mun puolesta harrastaa usseemminki.
Saa kuunnella musiikkia ja saa katsoa telkkaria. On normaaleja elämisen ääniä. Kuten valitettavasti myös lasten kirkuminen ja huuto. Yläkerrassa lapsiperhe, joiden lapset huonokäytöksisiä ja heikosti kasvatettuja - tämä on helvettiä, mutta ei tuosta vaan kannata valittaa, kun ne lasketaan normaalin elämisen ääniksi.
En mene kerrostaloon edes kyläilemään tuttujen luokse. Tähän asti olen aina keksinyt tekosyyn ja onnistunut kutsumaan tutut vastavuoroisesti sittenkin meille tai kesäasunnolle.
säilytyslokerikko kirjoitti:
En mene kerrostaloon edes kyläilemään tuttujen luokse. Tähän asti olen aina keksinyt tekosyyn ja onnistunut kutsumaan tutut vastavuoroisesti sittenkin meille tai kesäasunnolle.
Et taida asua pääkaupunkiseudulla. Itse asun ja kellään tuntemallani alle 40 vuotiaalla ei ole omakotitaloa ja vain harvalla edes rivari, eli aika pieneksi kutistuisi kaveripiiri tuolla taktiikalla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on sellainen äänieristys, että jopa kuulee kun naapuri avaa kaappeja (liukuovet).
Aiemmassa kämpässä ei ollut tällaista ongelmaa, toisaalta asunto saattoi olla paremmalla kohdalla muihin asuntoihin nähden.
Katson normaalisti telkkaria, mutta kiusaannuttaa kuunnella musiikkia tai tehdä juuri mitään muutakaan, kun kuulen muualta niin hyvin kaikki tuolin liikuttamisetkin.
Kunpa sen jotenkin tietäisi ennen muuttoa, kuinka hyvin ääni kantautuu muualle ja muualta.
Olen se tyyppi, joka kertoi asuneensa 40 vuotta ilman että kenenkään televisio olisi kuulunut.
Pakko kertoa toisesta ensimmäisestä kerrasta jonka koin joitakin vuosia sitten: yläkertaan muutti uudet naapurit ja heiltä kuului ikävältä kuulostavaa tuolinjalkojen tai muiden huonekalujen kirskuntaa. Tätä jatkui muutaman kuukauden ja ajattelin jo käydä lahjoittamassa huopatarra-arkin, kun äänet yks kaks loppuivat. Asujat hoksasivat ilmeisesti itsekin että elämä on mukavampaa kun ei tarvitse kuulla tuolinjalkojen kitinää ja lattiakaan ei naarmutu. Ei tarvitse muuta kuin liimata pienet huopatarrat tuolin ja pöydän jalkoihin. Tämä on ihan normaalia kerrostaloetikettiä josta itsekin hyötyy.
over my dead body kirjoitti:
Minun "loppusijoituspaikkani" hinnalla saa todennäköisesti useamman samanlaisen kuin sinun asumuksesi.
Loppusijoitettu omasta tahdostaan kirjoitti:
over my dead body kirjoitti:
Minun "loppusijoituspaikkani" hinnalla saa todennäköisesti useamman samanlaisen kuin sinun asumuksesi.
Ahaa, sepäs menikin tunteisiin. Hinta määräytyy markkinoilla eikä se tyhmä ole, joka pyytää...
Hommaa kunnon kuulokkeet tai muuta pois sieltä Trabant Hausista eli pahviseinäisestä talosta.
Ikävää, kun äänet kuuluvat naapurista.
Minun naapurini hakkaa kaapinovia kiinni. Toisinaan kuulen, kuinka hänen puolisonsa itkee.