Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka jotkut voi ryypätä lasten aikana?!?

Vierailija
17.04.2006 |

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme täällä Belgiassa ja täällä viini kuuluu elämään kuin kahvi Suomen elämään.

Leikkipuistoissa kahviloissa lapset leikkivät, aikuiset juovat viiniä/olutta.

McDonaldissa tarjoillaan olutta.

Koulun kevätjuhlissa aikuiset juovat viiniä.

Jne.

Lapset näkevät " ryyppäämistä" joka paikassa. Mutta täällä ei kuseksita porttikonkeihin eikä oksennuksia näy oikeastaan koskaan.

Vierailija
22/55 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Nykyään taitaa olla niin, että lapset vie vanhempia, eikä vanhemmat lapsia...

Tuntuu, että kaikesta tulee lapsille traumoja!

Meillä nautitaan " kohtuudella, mutta lapset ovat nähneet meidät myös " humalassa" !!!

Ei minulle ainakaan omasta lapsuudestani jäänyt traumoja, vaikka satuin jokusen kerran vanhempani humalassa näkemäänkin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

!!!!!!!!viimeksi kun join saunassa yhden smirnoff icen,

jouduin lähtemään autolla päivystykseen lapsen kanssa!!!!!!!!

..

Vierailija
24/55 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin homma pysyy hallinnassa. Myös omat vanhempani ovat " ryypänneet" minun nähteni. Lapsuudessani liitin alkoholin iloiseen juhlintaan ja nauraviin ihmisiin. Vasta vanhempani olen tajunnut, miten alkoholi saattaa muuttaa ihmisiä ja osalle se ei vain sovi.

IKINÄ en veisi lastani tilaisuuksiin, jossa kännissä örvelletään tai tapellaan.

Viina on viisasten juoma.

Vierailija
25/55 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olut ja punaviini ovat terveysjuomia vähän nautittuina. Mielellään joka päivä tulisi ottaa lasillinen tai kaksi.

Vierailija:

Jos lapselta kysyttäisiin, jokainen ottaisi satavarmasti mieluummin vanhemmat, jotka eivät juo - koskaan, pisaraakaan.

Vierailija
26/55 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

42 ei ole tainnut perehtyä uusimpiin tutkimuksiin...

Vierailija
27/55 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää, että nämä alkoholisti-perheissä asuneet, jotka ovat jotain traumoja saaneet, niin millaista se juominen siellä teidän perheessä oli? Eli oliko vaan sitä, että äiti/isä joi itsensä vähän huppeliin ja oli vähän normaalia iloisempi, vai oliko se sitä, että löysi vanhemman sammuneena jostain vessasta oksennusten keskeltä? Tai ei voinut kavereita tuoda kylään päivälläkään, kun pelkäsi että äiti tai isä on kännissä? Minä ainakin olen aina ajatellut, että nämä traumoja saaneet ovat joutuneet elämään noiden viimeksi mainittujen juttujen keskellä, jotenkin en jaksa uskoa, että kenellekään tulisi siitä traumoja, jos vanhemmat ovat joskus vaan iloisempia tai juovat muutaman oluen illassa lastensa nähden.

Vierailija
28/55 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska isäni oli aikoinaan alkoholisti, tai sellainen tuurijuoppo... Hoiti kyllä työnsä mutta kun oli pitkillä vapailla, niin saattoi olla viikon putkeen kännissä. Muuten ihana ihminen, kännissä inhottava, riitaa haastava paskiainen!

LAPSUUDENKODISSANI EI JUURI KOSKAAN VIINAA NÄHTY!! Isäni joi salaa, kuvitteli vielä ettei kukaan huomaa... Piilotteli pulloja milloin mihinkin.

Itse käytän alkoholia aika vähän, saunasiiderin kerran pari viikossa ja joskus ruoan kanssa viiniä. Mutta aina kyllä ihan lasten nähden siiderini tai lasilliseni juon! Minusta se on reilumpaa, eikä opeta väärää asennetta alkoholiin, niinku joku on väittänyt!

Vierailija
29/55 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni on myös alkoholisti, eikä pysty käymään töissä. Kotona ei koskaan juonut paria krapulakaljaa tai saunakaljaa kummempaa joten emme kotona nähneet hänen juomistaan. Mieheni juo saunasiiderin tai pari viikossa, itse en juo ollenkaan. Lapset saavat Muumi-limskat saunan jälkeen. Mitään kännäämistä meillä ei harrasteta lasten nähden.

Vierailija
30/55 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tyypillisiä tiukkapipo mammoja! Kyllä meillä pääsiäisenä otettiin saunasiiderit ja safkan kanssa viiniäkin, oli lapsia niin vieraiden kuin omienkin mukana. Tuttavaperheemme on asunut vuosia ulkomailla (niinkuin mekin vielä pari vuotta sitten) ja on se KUMMA kun siellä ei kukaan kysele tällaisia. Eihän sitä tarvitse kaatuilla kännissä lasten edessä!

Vierailija
31/55 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma meillä, eli viinat juotiin salaa, siis mies humalassa, mutta missään ei pulloja. Hassua... Tai siis kyllä ne pullot löytyi sitten varastosta, auton penkin alta, sukkalaatikosta jne. Normaalia alkoholinkäyttöä (siis tyyliin saunaolut tai ruoalla viiniä) ei kotona ollut.

Entä minä? Käyttäydyn juuri kuten alla olevan kirjoittaja! Juon tosi vähän, saunasiiderin yleensä. Ja sen lähes AINA lapsen nähden. Siis joskus toki saunotaan vasta kun lapsi nukkuu, mutta jos lapsi on hereillä, niin en juomaani häneltä piilota. Meillä lapsi saa nähdä, että alkoholi on oikalla tavalla käytettynä ok asia aikuisille. Että siinä ei ole mitään pelättävää. Siitä ollaan jo juteltu pojan kanssa (kovasti kyselevässä iässä), että jos joku juo liikaa aikuisten juomaa, niin siitä tulee huono olo ja niin ei kannata tehdä. Mutta että vähän voi juoda, kunhan on aikuinen.

Vierailija:

Koska isäni oli aikoinaan alkoholisti, tai sellainen tuurijuoppo... Hoiti kyllä työnsä mutta kun oli pitkillä vapailla, niin saattoi olla viikon putkeen kännissä. Muuten ihana ihminen, kännissä inhottava, riitaa haastava paskiainen!

LAPSUUDENKODISSANI EI JUURI KOSKAAN VIINAA NÄHTY!! Isäni joi salaa, kuvitteli vielä ettei kukaan huomaa... Piilotteli pulloja milloin mihinkin.

Itse käytän alkoholia aika vähän, saunasiiderin kerran pari viikossa ja joskus ruoan kanssa viiniä. Mutta aina kyllä ihan lasten nähden siiderini tai lasilliseni juon! Minusta se on reilumpaa, eikä opeta väärää asennetta alkoholiin, niinku joku on väittänyt!

Vierailija
32/55 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta, viiniä nautitaan lasillinen tai pari hyvällä ruualla. Minä olen joutunut kokemaan lapsena isän kännäilyjä ja tiedän millaista se elämä on niinpä omien lasten ei ikinä tarvi sitä kokea.

Vierailija
33/55 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä oli selvinpäin mukava ja oli töissä. Vapaalla veti kännejä, koskaan ei missään käyty. Isä mätki äitiä ja äiti huusi meitä lapsia väliin niin isä lakkaa lyömisen.

Jos joka päivä kittaa pari lasia niin kyllä sekin täyttää jo suurkulutuksen rajat ja jos sää et osaa lopettaa ja juomisesta joku valittaa niin oot juoppo. Ei sen kummempaa.

Meillä juodaan joskus. Yleensä kun lapset nukkuu. Vappu ja joulu juhannuksen kanssa taitaa olla juhlia jollonka voi myös päivällä juoda vähän. Iltaan mennessä maksa on juoman polttanu. Pari tuntia maksa polttaa yhtä, jos tunnissa juo yhden niin maksalle jää poltettavaa aamuun saakka jos alottaa klo 21 ja lopettaa 02 niin se on 5 juomaa joiden polttoon menee aikaa yllättävän kauan. Tietty ekoja maksa alkaa polttaan heti mutta kun määrä kasvaa nopeammin kuin mitä poistuu!

Vaikka itsestä tuntuu ettei määrä ole kummonen niin ei sitä ihminen ole kyllä skarppina ja taatusti mittari poliisisetällä värähtää.

Meillä on aina lapsilla selvä vahti -joko minä tai mies. Jos molemmat juo niin lapset menee hoitoon. Pari bisseä tai viinipullollinen sillon tällön on ihan jees.

Lapsillekin tekee hyvää nähdä terveellisesti juovia aikuisia, on kiva skoolata! Mutta itte oon nähny sen toisen ääripään.

Se olin minä 11- vuotiaana kun sanoin 6- vuotiaalle veljelleni et enää ei siivota isin jälkiä! Vanhempani oli eronnu ja isä veti pään nollille vaikka oltiin hänellä hoidossa.

Kielsin isää lähtemästä baariin ja holisti on kuin kiukutteleva lapsi kun joku estää lähtemästä juomaan ja isä hajotti kaikki astiat. Aamulla ihmetteli mitä astioille oli tapahtunu -sitten haki apua.

Vierailija
34/55 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollanen alkaa jo vaikuttamaan terveyteen, jos siis jatkuvasti juot monta annosta päivässä. Pystytkö olemaan yhtä päivää juomatta? Onko joku joskus maininnut juomistavoistasi jotain?

Vierailija
35/55 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juhlat tarkoittavat sitä, että perheet juhlivat yhdessä lapsia myöten, eli kun aikuiset ottavat ruuan kanssa viiniä, niin lapset saavat muumilimua ja sen jälkeen aikuiset juovat vielä saunaoluet ym drinksut ja " tulevat jopa hiprakkaan" ja lapsille on omat herkut ja seuraa omassa huoneessaan. Ja yleisesti ottaen hyvin on mennyt, vaikka joskus jollain onkin tullut väsy kesken illan. Jos tulee hinku baariin, niin mennään joko miehet ja naiset porukalla vuorotellen tai hankitaan lapsille vahti ja tullaan kyllä kotiin nukkumaan ja aamulla on sitten vähän heikko olo, mutta periaatteena on, että aamupalat ym hoidetaan oli olo mikä tahansa. Yksinkertaista, jos tästä tulee trauma, niin sille ei voi mitään.

Arkisin ei juoda koskaan mitään ja muutenkin asiat kunnossa, eli ei olla mitään alkoholisteja silti. Tiedän, että joistakin tämä on kamalaa puuhaa, mutta en siitä välitä. Meidän lapset on jopa baarissakin joskus meidän kanssa limulla ja jäätelöllä ja tykkäävät siellä olla, eri asia on jos äidillä ja isällä ei ole rahaa kuin olueen, näitäkin on. Meidän periaate on, että jos on rahaa ottaa olutta, niin on rahaa ostaa lapsillekin jotain, muuten jää se olutkin pois.

Te jotka ette ryyppää ollenkaan lasten aikana, kuvitteletteko että lapsenne tulevat teini-iässä kiittämään teitä siitä, että " olipas meillä turvallinen lapsuus kun ette ryypänneet" ? Empä usko, ihan varmasti teini-ikäiset keksii jotain vikaa tai sitten ne rupeavat itse ryyppäämään salaa, koska teillä on niin tiukkapipoinen suhde alkoholiin.

Meillä on siis juhlittu kotona koko perheen voimin alusta asti ja silti meidän nyt kaksi teini-ikäistä lasta eivät juo eivätkä tupakoi ollenkaan tai siitä johtuen :) tiedä häntä, mutta jokatapauksessa hyvä niin, kerkiävät tutustua alkoholiin myöhemminkin. Välit on jokatapauksessa paremmat kuin keskimäärin ystävieni teineillä ja vanhemmilla.

Raskaus ja imetysaikoina en ole ottanut kertaakaan yhtään alkoholia ja tupakkaa en ole polttanut ikinä, mainitsen vielä tämän varmuuden vuoksi.

Että kukin tyylillään!

Vierailija
36/55 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta normaali suhtautuminen alkoholiin tarkoittaa sitä, että alkoholia ei käytetä liikaa, mutta siitä ei tehdä mitään pelottavaa ja salattavaa ja " vähän vaarallista" asiaa perheessä.

Eikö alkoholi kuulu ollakin juuri hauska seurajuoma, ei mikään salainen hävettävä asia. Te jotka kannatte perheenne tai sukunne alkoholitraumoja, suhtautumisenne alkoholiin ei kuulosta normaalilta. Toivottavasti ette kaada pelkojanne ja traumojanne lapsiinne.

Jos vanhemmat ovat turvallisia ja muuten on perheessä perusturvallisuus, niin miksi ei ystävien kanssa voi viettää aikaa siten, että lapsetkin ovat mukana vaikka aikuiset maistavat ruoan kanssa viiniä tai saunaolutta ja lapset muumilimpsaa? Tietty raja lasten kanssa juhlimisessa täytyy tietenkin olla.

Vierailija
37/55 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai meinaatko 53, että " ilo ilman viinaa on teeskentelyä" ;)

Vierailija
38/55 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tämä joka kertoo juovansa joka päivä 1-2 annosta viiniä. Laskepas viikkoannosmääräsi; semmoset 14 annosta viikossa on naisella jo suositusrajojen yläpuolella

Tollanen alkaa jo vaikuttamaan terveyteen, jos siis jatkuvasti juot monta annosta päivässä. Pystytkö olemaan yhtä päivää juomatta? Onko joku joskus maininnut juomistavoistasi jotain?

Vierailija
39/55 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Niin kauan kuin homma pysyy hallinnassa. Myös omat vanhempani ovat " ryypänneet" minun nähteni. Lapsuudessani liitin alkoholin iloiseen juhlintaan ja nauraviin ihmisiin. Vasta vanhempani olen tajunnut, miten alkoholi saattaa muuttaa ihmisiä ja osalle se ei vain sovi.

IKINÄ en veisi lastani tilaisuuksiin, jossa kännissä örvelletään tai tapellaan.

Viina on viisasten juoma.

Muistan lapsuudestani vanhempani jotka silloin tällöin (ei nyt kuitenkaan säännöllisesti :) ryyppäsivät. Ja yleensä silloin oli sukulaisia/tuttavia/ystäviä yökyläilemässä. Oli mukavaa kuunnella aikuisten juttuja ja naureskelua ja tietysti sitä sai itsekin valvoa myöhempään.. ;)

Pari sukulaista kuuluu tähän överiksi-linjaan ja olen myös kokenut sen inhottavan puolen (tullaan ihan kännissä sössöttään ja halaileen). Ei se mulle kuitenkaan mitään traumoja oo jättänyt. Olen käsittänyt että liika on liikaa joillekin.

Oma lapseni on vielä ihan taapero ja ei ole kännissä minua/meitä nähnyt ja jos olemme viihteelle lähdössä, lapsi menee mummulle yökylään. Toki saunaolutta ja siideriä ollaan nautittu lapsen nähden. En usko että kovin traumaattista on ehtinyt tapahtumaan. :)

Vierailija
40/55 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on edelleen käsittämättömän mustavalkoinen suhtautuminen alkoholin juomiseen. Juomisella ymmärretään aina yletöntä ryyppäämistä hirveään humalatilaan asti ja seuraavana päivänä krapulassa makaamista. Tai sitten ei juoda tippaakaan. Ei nähtävästi ymmärretä, että siinä välimaastossa voi olla kohtuukäyttöä, jota voi noudattaa lasten nähden. Kohtuukäyttöön lukisin viinin nauttimisen hyvällä aterialla, saunaoluet / -siiderit, konjakit kahvin kanssa, kuoharit juhlissa, yömyssyt, tms. Lapsihan seuraa aikuisten käyttäytymismalleja ja jos aikuiset juovat fiksusti alkoholia, eikä se ole perheessä mikään tabu, niin lapsikin todennäköisesti oppii järkevät juomatavat.