Kuinka jotkut voi ryypätä lasten aikana?!?
Kommentit (55)
Jokaisella lapsella on OIKEUS turvalliseen lapsuuteen! Minä en ryyppäämistä itselleni selittele sillä, että no otan shitten thaksin..
mutta katotaan neljävuotiaiden kanssa Potterit ja Tappajahait. Ja pelataan k-18 pelejä. Ja se lapsi on aina yksin pihalla, kun se on jo niin ITSENÄINEN. mutta lasi viiniä ruuan kanssa, herran jestas, siinähän menisi ihan lapsen kehitys pieleen........................KAIKKI ON NIIN SUHTEELLISTA!!!!!!!!!
Ikäviä muistoja on mutta en mitään ahdistavaa silti. Aina ei alkoholistienkaan lapset ole traumaattisia. Opetti enemmänkin sen minulle, miten alkoholia tulee oikein käyttää, ei niin kuin isäni vaan kohtuudella ja nauttien. Humalahakuinen juominen ei ole ok!
näe syytä luopua tavastani. Ryyppääminen on ihan eri asia.
Vierailija:
Olen sitä mieltä, että vain alkoholistiperheessä eläneet ymmärtävät, mitä on pelko vanhempien juomisesta ja sen vaikutuksista. Yksikin tolkuton känni lasten aikana riittää traumatisoimaan lapsen, ja useammat tekevät sen varmasti.Ihan turhaa selitellä mitään muuta. Vauriot ovat ikuisia.
Minä siis traumatisoin lapseni parilla kännillä, jotka enemmän tai vähemmän vahingossa oon niiden näöhden vetässyt. Mun vanhempani eivät juoneet, mutta jättivät meitä liian pieninä hoitoon ja yksinkin eikä juuri saatu huomiota, on jäänyt huono itsetunto aikuisuuteen asti. Miehen vanhemmat taas olivat köyhiä, hän on vieläkin surullinen, kun jäi niin paljosta siksi paitsi. Pointtini siis tämä, että jollain lailla menee pieleen joka vanhemmalla. Parhaamme jokainen teemme ja virheitäkin siinä sivussa.
Sinäkään et voi tietää, millä olet pilannut lapsesi elämän, aiheuttanut trauman. Murrosiässä hän ne sulle kyllä sit kertoo, kovaa ja monta kertaa ;-)
Jos SINÄ olet alkoholisti perheestä, se ei tarkoita, että MINUN lapseni tulevat kärsimään sinun traumojesi takia vinilasillisestani!!!!
MINUN kotonani juotiin viiniä ruoan kanssa ja juhlissa vanhempani saattoivat olla " korrektissa hiprakassa" . Minulla ei todellakaan ole traumoja, vaan juuri tämän takia omaan terveen suhtautumisen alkoholiin. Juon viiniä hyvän ruoan kanssa, enkä vedä mitään persekännejä alkolla, kuten asian ilmaisette.
Olen pahoillani lapsuudestasi, ihan todella, mutta oikeesti hei pitäiskö vähän kurkistaa niiden silmälappujen alta muutakin todellisuutta kuin omaa!?
tyhmemmätkin saivartelijat tajuatte, että kyseessä on todellinen ongelma, joka on levinnyt jokaiseen pieneenkin suomalaiseen kyläpahaseen.
Ryyppääminen on täysin eri asia kuin viinilasillisen (tai kahden, hui!) tai sitten oluen nauttiminen silloin tällöin! Sitä kutsutaan alkoholin nauttimiseksi ja sillä ei ole mitään tekemistä alkoholin ongelmakäytön kanssa tai humalahakuisuuden kanssa.
Ohhoijaa, kun joillakin on kireät nutturat...
Miksi kaikki pitää aina olla niin mustavalkoista??
Pari drinkkiäkö on muka kännäämistä? NO WAY!!!
En itsekään hyväksy sitä, että äiti ja/tai isä makaisi joka viikonloppu sammuneena illat ja yöt ja seuraavan päivän oksentaen krapulassa.
Sillä se on jo lasten heitteille jättämistä.
Itse juon lähes joka viikonloppu pari siideriä. Niistä ei tule känniin, niistä ei sammu ja niistä ei tule krapulaa.
Joten en ymmärrä kuinka joku voi ryypätä (=sammua ja kärsiä seuraavana aamuna megakankkusesta) lasten aikana.
Mutta en voi myöskään ymmärtää teitä tuomitsijoita jotka eivät salli vanhemmille edes paria siideriä.
Ja komppaan (olikohan se nyt) 18. Kaikki on niin suhteellista.
T: äippä joka joi eilen illalla siiderin ja jonka muksu ei katso parhaillaan Harry Potteria, vaan leikkii iskän kanssa.
Vierailija:
KUKA ottaa vastuun, jos lapset loukkaavat itsensä? Kuka lähtee viemään lasta autolla terveyskeskukseen - kännissä? Minkä viestin känniset vanhemmat antavat lapsilleen heidän kyvystään luoda turvalliset oltavat lapsille? Millainen on äiti, joka pilaa juhlapyhät lapsiltaan juomalla itsensä humalaan?nimim. alkoholistiperheen lapsi, jolla ei KOSKAAN tule olemaan enää normaalia suhdetta alkoholiin.
Minä otan vastuun, vien lapsen taksilla päivystykseen. Kuten sanoin, en juo itseäni tolkuttomaan tilaan koskaan.
Minusta lapsillekin voi opettaa luontevan suhtautumisen alkoholiin: sitä voi juoda hallitusti ja rajoitetusti ilman, että vedetään kalsarikännejä.
Kurjaa, että projisoit omat huonot lapsuusmuistot kaikkiin muihin.
-3-
mutta osaan kyllä itse käyttää viinaa kohtuudella ja ainakin tiedän riskit. Lapsen seurassa en ota kuin lasin tai kaksi viiniä ruuan kanssa (harvoin!). Lapsen mentyä nukkumaan saatan juoda joskus mieheni kanssa oluen. Enemmän viinaa käytän vain silloin, kun lapsella on turvallinen hoitaja ja olen itse jossakin muualla (myös seuraavan yön). Humalaista tai krapulaista äitiä en halua lapselleni esitellä. Juon itseni humalaan (en mihinkään örvellyskuntoon vaan pieneen hilpeään) muutaman kerran vuodessa. Ja vain hyvässä seurassa.
Vierailija:
mutta osaan kyllä itse käyttää viinaa kohtuudella ja ainakin tiedän riskit. Lapsen seurassa en ota kuin lasin tai kaksi viiniä ruuan kanssa (harvoin!). Lapsen mentyä nukkumaan saatan juoda joskus mieheni kanssa oluen. Enemmän viinaa käytän vain silloin, kun lapsella on turvallinen hoitaja ja olen itse jossakin muualla (myös seuraavan yön). Humalaista tai krapulaista äitiä en halua lapselleni esitellä. Juon itseni humalaan (en mihinkään örvellyskuntoon vaan pieneen hilpeään) muutaman kerran vuodessa. Ja vain hyvässä seurassa.
Kaikilla kun nimittäin ei ole mitään paikkaa, minne lapsi viedä.
Meillä on asia ratkaistu niin, että lasten hereillä ollessa voimme juoda viiniä ruuan kanssa ja pari lasia lisäksi - siis usean tunnin aikana ja ruokailun ohella. En tule siitä vielä känniin, puhe ei suhise enkä horju. Hoidan lapset normaalisti nukkumaan jne.
Kun lapset nukkuvat, saatan ottaa vielä pari lasillista. En ole aamulla krapulassa. Jos lapsille tulisi jokin hätä, olisin yhä toimintakunnossa.
Toinen vaihtoehto olisi lopettaa kokonaan juominen, koska sinun tilannettasi meillä ei ole - mummo on tosi vanha ja asuu kaukana.
Mitä itse tekisit?
-3-
humalassa en tosin muista olleeni. Ei meillä ole mitään paikkaa, mihin lapset viinilasillisten ajaksi laitettaisiin. Enkä pidä sitä edes tarpeellisena, sillä monissa muissa maissa esim. viini kuuluu ihan lasten nähden juotaviin juomiin, eikä näissä maissa ole ollenkaan saman mittaluokan alkoholiongelmia kuin piilokännäämistä suosivassa Suomessa.
on vaikea kuvitella tilannetta, etten saisi lasta koskaan yöhoitoon, mutta siinä tilanteessa olisin varmaan HUMALAjuomatta (pari lasia, jos ne tosiaan pysyvät siinä) ei varmaan normaali-ihmisellä niin haittaa (alkoholistit erikseen!). Tietysti jos lapsi on jo iso ja ei kaipaa jatkuvaa huolenpitoa, hän kestää ehkä kerran pari vuodessa nähdä vanhempansa pienessä sievässä... Mutta tämän on oltava poikkeus, ei sääntö!
meillä ei ole ketään sellaista, joka ottaisi lapset edes pariksi tunniksi päiväsaikaan, joten ei ole tarvinnut koskaan pohtia, joisiko oluen lasten nähden vai ei. Ei olla absolutisteja.
lasten läsnäollessa juodaan todella harvoin edes sitä saunaolutta!!!
!!!!!!!!viimeksi kun join saunassa yhden smirnoff icen,
jouduin lähtemään autolla päivystykseen lapsen kanssa!!!!!!!!
eli meillä ei kyllä kannateta tuota juomista lasten kanssa...
ja minun vankka mielipiteeni on, että heti kun aikuisen käytös muuttuu alkoholin takia, vaikka vain ihan vähänkin, se ei ole lapselle suotavaa nähtävää. Vaikka aikuinen olisi kuinka pienessä hiprakassa, lapsi kyllä aistii ja vaistoaa sen ja KÄRSII. Tämä on fakta.
Omassa lapsuudenkodissani oli välillä hitusen ongelmia alkoholin kanssa, joten olen herkkä näille asioille ja voin kokemuksesta sanoa, että jokaisen lapsen kasvoilta näkee joko ärtymyksen, peitetyn ahdistuksen tai jopa pelon siinä vaiheessa, kun vanhemmasta alkaa huomata, että on juotu jotain vähän vettä vahvempaa. Aikuinen itse saattaa ajatella olevansa vain pienessä nosteessa eikä koe olevansa varsinaisesti humalassa, mutta lapsi kyllä huomaa muutoksen heti.
Tästä syystä minä olen tehnyt päätöksen, etten juo lasten (en omien enkä muidenkaan) aikana mitään. Mieheni ottaa viikonloppuisin viiniä, mutta tekee sen vasta lasten mentyä nukkumaan. Lasten aikana ottaa korkeintaan pienen pullon olutta tai yhden lasin viiniä joka ei raavaalla miehellä vielä näy missään.
Jos lapselta kysyttäisiin, jokainen ottaisi satavarmasti mieluummin vanhemmat, jotka eivät juo - koskaan, pisaraakaan.
pari lasillista viiniä ei ole ryyppäämistä. Tapakulttuurista kokemuksia meillä on myös ulkomailta paljon. Ehkä siksi suhtaudumme asiaan
siten kuin suhtaudumme ja pidämme sitä parempana tapana kuin kaksinaismoralismia. Miksi edes pillastua siitä voiko lapsi sairastua illan aikana, koska taksilla tai ambulanssilla mennään joka tapauksessa. Jokainen tavallaan ja meillä näin.
Vierailija: