NARRASMURUT VKO 29
Päätin nyt rohkeasti aloitta uuden viikkopinon, kun kerran ekana kerkisin?! Kuulumisia siis tulollen!
Kommentit (34)
Olikin kiva 9 viikon tauko... Kaikki oli hienosti, verenpaine ok, painoa tullut 200g viikko eli ihan tarpeeksi vähän, sydänäänet löytyi heti. Siellä se pompotti 145-150. Masu on kasvanut, 23 senttiä oli kohdunpohjan korkeus eli yläkäyrillä mennään taas. Sama juttu kun esikoisesta. saan taas jättimaha. Sitten katottiin ne kelan paperit. 2 viikon päästä on sokerirasitus ja 3 viikon päästä lääkäri.
Simppu, otahan rauhallisesti ja koeta pitää se vauveli mukana vielä.
Ellenlelli, kiva että vauvan sydän oli kunnossa. Ja niistä turvakaukaloista, eikös ne suurin osa kiinnitetän 3 pistevöillä tai sitten sillä isofix kiinnityksellä? Me reissussa jouduttiin tilapäisesti kiinnittämään 2 pistevöillä kun autossa oli takana vain sellaiset. Kyllä se onnistui, mut en sitten tiedä miten turvallinen oli. Meidän istuin tais olla akta graco.
Vaatteita tekis mieli vauvalle isot määrät ostaa, mutta täälläkin tuskaillaan jo valmiiksi ison mastercard laskun kanssa. No jos sen saisi nopeasti sen äitiysavutustukset.
Isyysrahasta muuten, meillä kun ei tuo isi sitä ykkösen kanssa ottanut, mutta nyt harkitsee. Saako siis isä isyysrahaa ka äiti äitiysrahaa yhtäaikaa, vai saako vain jompaa kumpaa? Meillä mies on vielä yrittäjä, niin en tiedä meneekö tosi vaikeeksi. Pitäis soittaa kelaan, mutta sinnekin saa jonottaa kauan...
murunmamma ja vilpertti rv 23+2
Piti äsken äkisti lopettaa kun ovikello soi...
Millaisa vaunu vaihtoehtoja te olette miettineet? mulla oli haaveissa kuomurattaat, joihin sais kantopussin, mutta oikeanlaisia ei löytynyt. Koska ne pitäis olla kevyet, hyvä työntää lumessa, tilava tavarakori, heittoaisa, mennä pieneen tilaan, olla värikkäät... Ei vaan tälläisiä tehdä, tai en kamalaa omaisuutta vaunuihin halua/pysty laittamaan. Sit aloin miettimään noita kaverin yhdistelmiä talveksi ja jos kesällä ostais kevyet ja värikkäät kuomurattaat.
Mulle tuli tänään postissa Bola raskaus ja imetyskoru. Oon nyt ollut se kaulassa. Ostaako/onko ostanut kukaan tälläistä?
Mulla muuten on painoa tullut 6kg... Kohdunpohjankorkeus oli tänään rv 22+2 20cm. Hemppa 105, raudan syönti on ongelmallista mulle mutta pitää vaan yrittää.
muutamassa kaukalomerkissä on että ne voi kiinnittää myös 2 pistevyöllä, muttei läheskään kaikki voi. meillä on ongelmana sit kun on 2 turvavyöistuinta takana ja niiden väliin jää pieni väli johon hoikka ihminen mahtuu. Mutta ei siinä ole mukavaa pitkää matkaa istua. Ajateltiin että jos onnistuis lasten kanssa että se kaukalo olis välillä keskellä ja aikuiset istuis edessä. Jos kaukalo on edessä niin toiselle aikuiselle jää pieni tila istua joka ei oo mukava pitemmillä matkoilla. Rahaa mihinkään tila-autoon ei oo. Ja nytkin molemmat ovat tilavia henkilöautoja.
Eikös isyysraha ole se jota saa isyyslomasta joka on 3 viikkoa... Kylllä isi saa sitä samaan aikaan kuin äiti äippärahaa. Useinhan isi jää lomalle vauvan synnyttyä, kuten meilläkin.
Tämä päivä on menny niin mönkään ku vaan voi.. väsyttää ja vatsaa särkee, yritin turhautumista sitte purkaa siivoamiseen mutta se otti niin koville ettei jaksa enää..sitte vielä tuli viesti että äitin täti on kuollu..että tässä olis parin viikon sisään häät ja hautajaiset..toivottavasti huomenna sais hyviä uutisia lääkäriltä että edes joku sujuis..mieskään ei ole kotona ja esikko on vauhissa,haluais että äiti imurois, kai se on sitte pakko ku lapsiki niin patistaa..
muille parempaa päivän jatkoa..
ilmoitelen sitte miten lääkärillä meni..
Mitäs mitäs, tämä viestilaatikkohan on ihan naurettavan pieni. Mitä ihmettä tälle keskustelupalstalle on tapahtunut...en ole taas hetkeen täällä käynytkään.
Pikaisesti nytkin vaan, nukkumaan pitäs mennä (vaikka otinkin 3 t päikkärit tänään esikoisen kanssa...). Neuvolas kävin maanantaina ja painoa on tullut nyt jo 7 kg!!!!! Se siitä maltillisesta painonnoususta, mullahan siis alla oli jo n.10 kiloa ylipainoa, joten joten... terkka sano kyl ihan nätisti, että voisihan sitä vähempiki tulla.
Hemppa oli nyt romahtanu 108:aan, nyt ihan viime päivinä onkin väsyttänyt, tänään erityisesti. Hain sit tänään obsidania apteekista, katotaan nyt sit auttaako. Tänään olisin ainaki voinu nukkua koko päivän, toivottavasti ei jatku tämmöisenä vointi.
Mukavaa viikon jatkoa kaikille!
Koralli&Aarre 20+6
Taas oli ainakin Nonna2:lta ja naperolta ultrakuulumisia! Onnea hyvistä uutisista!!!
Simppu; eikö tuosta vuokrasuhteen alkamisesta pysty neuvottelemaan yhtään?
Ellinlelli; ihanaa kuulla, että rytmihäiriöitä ei enää ollut! Mullakin on vaikea päättää että otanko avustuksen rahana vai pakkauksena.Mies sysäsi mulle yksin päätösvastuun asiasta :/... Toisaalta rahalle löytyis aina tarvetta, mutta toisaalta hirveesti ei tarvis noita vauvatarvikkeita hommailla muuta kuin vaatteita. Nyt olis pakkauksessa mun silmälle kivat väritkin... Taidan päätyä siihen pakkaukseen vaikka välillä alankin taas soutamaan ja huopaamaan asian kanssa... :D
Soittelin tuossa hetki sitten sinne neuvolaan niitä rasituksen tuloksia; paasto oli 5,0 (raja 5,1), tunnin arvo 7,2 (10.0) ja 2 tunnin 5,7 (8,7), joten kaikki ok. Uudestaan ei tarvi kuulemma enää mennä, jos ei tule mitään ihmeellistä... Tuota epäilemääni hiivatulehdusta ei tarvi käydä testauttamassa vaan voi käydä hakemassa sen lääkekuurin, asestinta vaan ei saa käyttää...
maria80 rv 22+5
Kylläpä on hankala tää palvelu, syö vähän motivaatiota kirjoitella ollenkaan. Olen yrittänyt kirjoittaa about 5 päivänä ja joka kerta kaikki hävinnyt - palvelu ei käytössä tms. Ja tekstilaatikko ihan järkyttävä. Toivottavasti alkaisi toimia jossain vaiheessa normaalisti.
Ultra on täälläkin käyty. Kaikki näytti olevan oikein mallikkaasti. Oma paino on noussut jo 8 kg, joten itselläni aika reipas tahti menossa :-) Huvittavaa, vaikka en syö mitenkään epäterveellisesti paino nousi esikonkin aikaan julmetusti. Nyt toki nää supistelut vähentää liikkumista, mikä tietty vaikuttaa. Eli paikallaan on edelleen oltava. Muutenkin oma olo on kaikkea muuta kuin hehkeä. En juuri hirveästi nauti kömpelöstä tunnelmasta.
Olen viime päivät pessyt tulokkaan vaatteita ja riemastellut, ettei tarvitse hankkia mitään, ehkä muutamia kestovaippoja entisten lisäksi. Niitä kun tarkoitus käyttää kuten esikoisenkin aikaan. Esikon jäljiltä on tallessa aivan ihania värikkäitä froteepotkareita, raitaa, palloa, ankkaa jne. Vaaleanpunaista löytyy vain yksi potkari, samoin v.sinistä, jeee..... Olin kokonaan unohtanut että mullahan on tallessa omatkin vaatteet eli siis ne joissa itse potkin reippaasti yli 30 vuotta sitten!! Suvusta sain vielä lisäksi taannoin kiertävät vermeet samaa värikästä linjaa ja kokoelma on valmis. Kietaisupaitoja näyttäisi olevan yli tarvittavan ja muistelisin että isäntä taisi pitää näppäräkätisenä niitä vähän hankalina, joten jäänevät taas vähemmälle käytölle. Mutta kaikkein ihmeellisintä on, että ajatuksissani jopa silitin pestyt vauvan vaatteet... Heh... tekemisen puute on ilmeinen.
Simpulle piti vielä erikseen huhuilla, että koita nyt olla mahollisimman aloillaan.
Sirilii rv 23+5
Mä olen tässä mietiskellyt että milloin vois varastoa penkoa että mitä vauvan vaatteita siellä on... Ja milloin vois alkaa niitä pesemään? Kävin tänään lisää vaatteita kirppareilta, vaikkei ole mitään muistikuvaa mitä oon säilyttänyt...
Muta ei tiedetä että onko meillä taas muutto ja vielä ennen vauvan syntymää. ollaan käyty katsomassa yhtä 78 rakennettua taloa. Se on alkuperäiskunnossa, mutta siistinä pidetty. Mutta remonttia pitää tehdä, kiireellisemmät ovat kylppäri, uuni ja katto. Ei vaan tiedetä riittääkö nyt voimat ja rahat. Haaveissa olla 2 vuotta kotona.... Onko kellään teistä kokemuksia tään ikäluokan talon remontoinista? Talo vaan kummittelee mielessä, vaikka jo päätettiin ettei ryhdytä mutta sen päätöksen jälkeen alkoi entistä enemmän kiehtoa. Vaikeus on että remonnoinista ei tiedetä yhtään mitään, ja ketään tuttua tai sukulaista ei oo remonttireiskana.
Maria:Hyvä ettei rasituksessa ollu häikkää:)ja siitä asuntoasiasta sen verran että ei siitä oikeen voi ku menee lokakuulle asti ennenku me voidaan muuttaa, ja se asunto meniki jo:( mutta kyllä me löydetään joku kahen kk:n aikana..irtisanotaan tämä nyt tässä kuussa ja pidetään peukut pystyssä että löydetään joku ihana asunto:)
Lääkärissä sitte kävin joo, oli ihan kauhea käynti, lääkäri oli ihan hirveä, sama joka esikon aikana pelotteli minua että kauhea iso lapsi tulossa ,hirveen kokonen pää että kyllä tulee raskas synnytys ja saa nähä saatko pukattua vai pitääkö sitte leikata loppujen lopuksi, kuvitelkaa mikä paniikki iski, olin 16 ja ensimmäistä lasta synnyttämässä..no tänää sitte se ei kysyny että onko ollu kipuja tai jotai vaivaa ja ku kysyin siitä verisestä vuodosta niin sano vain että ei sulla ole mitään todistusta siitä että sellasta on ollu ja samoin supistuksista ei ole mitään näyttöä, puhu aivanku keksisin kaiken, ite tekisin itelle elämän oikeen hankalaksi, ei siltä oikeen huvittanu kysyä mitään ku se vaan tyräs kaiken, äitille ku sanoin asiasta niin se mietti että oliskohan mun se vessapaperi pitäny säästää ja viedä sinne ja se verinen limaklönttiki olis pitäny pöntöstä onkia ja viedä näytille, ihan hullua hommaa..moni muuki on valittanu kyseisestä lääkäristä ja monilla lukee papereissa että ei sitä lääkäriä, mie sitte sain itelle vielä kontrolliajan ja huomenna soitan ja vaadin toista lääkäriä..olisitte kuulleet mitä se mulle puhu, mie silmät vetisenä istuin siinä ja yritin olla itkemättä, heti ku pääsin pois sieltä niin purskahin itkuun ja juoksin ulos, viereisen kaupan pihalle ja soitin äitille, äitiki jo säikähti että joku on vialla ku mie en sanaa saanu suusta, sisko sitte soitti illempana ja kerto että tosiaan siitä lääkäristä on paljon valitettu ja moni ei sitä halua, ihan hirveetä tuollanen käytös!!sitte ku sillä toinen käsi oli minun sisällä niin pyysi minua ottaan hanskan hältä kädestä ku ei itse saa!ja voi hyvänen aika kaikkea ihan kummallista, ei suostunu katsoa ultralla istukkaa eikä mitään!!toivottavasti kukaan ei joudu sen käsittelyyn, oli niin kovakourainenki että mulla vatsaan tullu kramppeja sen jälkeen, aivanku menkat alkais..
Ultria oli taas muutamia, onnea hyvistä uutisista!
ja ellinlellille onnea ettei sydämessä ollu enäää rytmihäikkää..
me ainaki otetaan pakkaus, esikon ajalta kaikki hävinneet ja ihan kivalta se vaikutti..
Mut huomenna on aamulla neuvola niin kerron sinne sitte niistä vuodoista ym.. tänä aamuna taas sain oksentaa, viikon verran on taas oksettanu ja pää ollu kipeä..heikko olo ollu muutenki niin josko tähän olis joku syy, muuten mie en ala,3,5kk tätä niin mie olen ihan finito!!
mutta nyt nukkumaan, hyv yöt!!
simppu rv 24+1
Täällä ihana vesisateinen huonosti nukuttu yö takana.. neuvolaan ollaan lähdössä tunnin päästä ja sitte pitäis vielä pissa käydä jättämässä tk:seen.. pojan kans lähdetään kävellen niin saas nähä tuleeko kuinka tappelu reissu:)toivottavasti ei ku mie en tuota lapsukaista voi kantaakaan:)mutta nyt aamupalalle josko pysyis sisälläki..
onko täällä muita joilla olis kehto käytössä ollu ja on tulevan vauvan kans??
mie tein ite yläasteella kehdon siskon vauvalle mutta sitte yläasteen lopussa sain ite tietää olevani raskaana niin tuli omaan käyttöön, koliikki vauvalle ainaki oli ihan superhyvä:)
hyvät päivän jatkot kaikille!
voi hyvänen aika. Eikö tuollainen pitäis kieltää lailla? Siinä voitais sanoa vaikka että "potilaan kertomusta omasta terveydentilasta on uskottava" tai jotain...
Ens kerralla ostat marketista vähän sianmunuaisia ja viet sille paketissa, että "multa tuli munuaiset pihalle, säästin todisteet, haluutko nähdä?"
Tai siis toivottavasti mitään ens kertaa ei tule, kun vaadit muita lääkäreitä tästä eteenpäin.
Ellenlelli: loistavia uutisia sydänongelmista, hienoa!
(.) alkanut vähän närästää jos syö liikaa (= mun normaaliannoksen) kerralla. Ärsyttävää, kun sitten kuitenkin jää nälkä jos ei syö riittävästi. Tiedetään tiedetään, pieniä annoksia ja usein. Kai sitä on sitten muutettava tottumuksiaan...
Meillä menossa esikoisen kanssa kieliprojekti. Ollaan kakskielinen perhe ja mä puhun lapselle ruotsia, mutta tähän mennessä sen vahvempi kieli on ehdottomasti suomi, joka on myös vanhempien välillä käytetty kieli. Juniori ei juuri itse aktiivisesti ruotsia puhu, ymmärtää kyllä kaiken mutta aktiivinen sanavarasto on pieni. Joten nyt yritän kannustimilla ja johdonmukaisuudella saada hänet myös itse puhumaan... Katsellaan.
-zel & z, 24+6
Kesää odotellessa olen miettiny missä vaiheessa hakis vauvan vaatteet pois vintiltä pesua varten. Tulis joku lämmin jakso muutamaks päiväks niin sit pesukone laulamaan ja pyykit ulos kuivamaan :) Meillä kun ei kuivausrumpua ole eikä tule. Jos joku hankitaan niin kuivauskaappi. Siellä helpompi kuivattaa kenkiäkin jos pahasti kastuvat.
Mies tossa eilen lupaili että pitäis ens viikonlopun vapaata kun oli viime viikon ja on tulevan viikonlopun töissä kiireitten takia. Käytäis jossain huvipuistossa. Lintsi olis lähellä ja siellä ollaan oltu viimeks kun esikoinen oli 3,5v ja poika vuoden. Viime vuonna mies kävi lasten kanssa särkänniemessä kummipojan perheen kanssa. Itse olin töissä tuolloin etten ollu mukana. Olen vähän yrittäny katella eri paikkoja kun tuntuu että monissa paikoissa maksat törkeesti sisään ja voit käydä laitteissa niin paljon kuin haluat mutta kun en nyt oikein enää viitsis mihinkään koneisiin mennä niin miks maksaa tyhjästä.
Systeri lasten kanssa on tänään tulossa kyläilemään. Leivoin eilen mustikkapiirakankin pitkästä aikaa.
Miehelläkin olis lokakuussa 40v juhlat edessä ja aloin niitä tossa pohtimaan ettemme meille mahdu juhlimaan kun on tota kaveriporukkaa miehellä rutkasti ja itse se ei kuitenkaan mitään jaksa järkätä. 30v juhlatkin järkkäsin sille yllärinä niin että porukat ilmoittautu kaverille. Katoin just olisko jotain bändiä lähistöllä keikalla olis helpompi toi juomapuolikin järkätä mutta eipä hyvältä näyttäny. Pitää varmaan juhlia niitä syyskuussa kun ollaan menossa silloin Valkeakoskelle Waltikkaan kuuntelemaan bändejä. Siihen lastenhoitokin on järkätty valmiiks :)
Nytpä tuli kaikkea muuta asiaa mutta masussa voidaan hyvin ja neuvolalääkäriä nähdään heinäkuun loppussa.
Kaikille hyviä vointeja ja aurinkoa :D
Simppu: Kamala lääkäri! Itse kans tykkää käydä ylimääräisissä kontrolleissa äippäpolilla kun noi lekuri on ihan pe*seestä.
Tsemppiä suppareiden kanssa kipuileville. Itsellä kanssa. Maha kovettuu tosi usein ja kipeitäkin suppareita on. Varsinkin illalla. Tänään kävin lekurissa ja kohdunsuu on pehmeä ja kaula lyhentynyt :( Eli lepoa käski lääkäri. Helppoa, eikö?!
No seuraava neuvolakäynti kk päästä ja lääkäri sanoi että silloin pitää myös lääkärin paikat tarkastaa. Jeps.
Muuten vointi ollut hyvä. Välillä väsyttää mutta ei muuta.
Hyviä vointeja kaikille!!
AIHA rv 22+6
Meillä viikkoja on 24+3 ja kaikki on mennyt tähän asti ihan hyvin.. Seuraavaan neuvolaan on vielä pari viikkoa ja odotan jännityksellä.. Edellisellä neuvola käynnillä kohdun pohjan korkeus oli 19 cm ja vauvan sydän äänet ole normaalit syke oli muistaakseni 140..
Tänään olen huolestunut kun vauva ei ole paljoa potkiskellut.. Aamulla olin tosi huolissani mutta sitten tuli onneksi muutama tosi kova potku.. Maha ihan liikahti se oli tosi jännää.. Kun tähän asti ei vauvan liikkeitä ole nähnyt vatsan päältä.. Mutta nyt taidankin poistua tuon oman miehen viereen vähän köllöttelemään..