No kyllä on Nordealla jo kovat otteet tämän tunnuslukutaulukon poisottamisen kanssa!
Ensin soitti virkailija että otatko sovellusta, otatko laitetta ja pysyin tiukkana ja vastasin kaikkeen ei ei ei. No päästiin lopulta yhteisymmärrykseen että katson verkkopankista itse jos ja kun sovelluksen otan käyttöön. Mitään tekstarimuistutusta en halunnut. Eikös 10 min päästä soi puhelin uudestaan ja koska en vastannut (en jaksanut samaa vääntöä uudestaan), perään tulee tekstari kuinka Nordea tässä yritti tavoitella ja tässä ole hyvä ohjeet sovelluksen käyttöönottoon - juuri se tekstari mistä nimenomaan kieltäydyin kun virkailijan kanssa juttelin!
Kommentit (646)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Nordean tunnuslukusovellus on kyllä parasta IKINÄ. Kuka vatipää haluaa enää jotain listoja käyttää kun asioiden hoitaminen voi olla 100x kätevämpää tuolla sovelluksella?
Voi tuota naurettavaa muutosvastarintaa!
Miten vaikeaa on näppäillä paperilta muutama koodi laskujen maksun yhteydessä? Tuskin voi olla 100x kätevämpää se "älypuhelimellasi" maksaminen. Onko palomuurit ja virusohjelmat kunnossa "älypuhelimessasi"?
No kyllä se vaan on kätevämpää. Älä viitsi lussuttaa vastaan, minä olen ihan tarpeeksi monta vuotta niitä tunnuslukuja näpytellyt.
Onhan se helvetin vaikeaa näpytellä paperilapulta yksi numerosarja kerran tai kaksi kuussa.
Ongelma onkin se, kun sen helvetin koodin joutuu etsimään näpyttelemään useita kertoja maksaessa laskuja! Tätä se sovellus helpottaa huomattavasti kun siinä on aina sama koodi.
Näpyttelen turvakoodin muutaman kerran kuukaudessa. Ei ole raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan tämän sovelluksen käyttäjille, se on tosi metka hetki kun huomaatte ettette enää saakaan pankkiasioita hoidettua edes sovelluksen poistamisella tai laitteen vaihdolla. Näin kävi minulle enkä enää pysty käyttämään sitä ollenkaan, paperiin oli pakko siirtyä takaisin. En siis vastusta silkkaa änkyröintiäni vaan olisin mielihyvin käyttänyt sovellusta jatkossakin, jos se toimisi.
Väitätkö, että sulla on täysin uusi puhelin, johon on asennettu uusiksi tunnuslukusovellus ja se ei toimi? Käyttäjässä vikaa.
Onko tämän siis tarkoitus toimia pelkästään upouusilla puhelimilla vai mitä ihmettä tarkoitat? Kuinka kauan puhelin on mielestäsi täysin uusi? Millä tavalla on käyttäjän vika jos hänen puhelimensa ei ole täysin uusi ja onko Nordea määritellyt näin että puhelimen on oltava täysin uusi?
Minulla on kaksi uutena ostettua ihan hyvää älypuhelinta ja yksi tabletti joissa ei siis ole ainakaan kenenkään entisen omistajan sovelluksia käytetty. Sovellus toki käynnistyy, mutta kirjautumaan sillä ei enää pääse.
Mitä Nordeassa sanoivat syyksi?
Nordea ei ikinä palannut asiaan.
No sääpä olet innokkaasti yrittänyt.
Meinaatko, että jokainen pankkitäti osaa ratkaista tällaisen tuosta vaan? Tämä on täysin koodauspuolen asia, enkä minä sinne voi suoraan soittaa millään keinolla. Etkä voi sinäkään kun oma sovelluksesi rikkoutuu.
Niin, mitä mä sanoinkaan?
Onko sinulla antaa suora numero jonka vastaus on jotain muuta kuin että palataan asiaan vai mitä siellä oikein koetat päteä? Tietysti tätä on yritetty selvittää, mutta eiväthän pankkiasiat voi odottaa kuukausia.
Käytän itse tunnuslukusovellusta eikä siitä ole mitään valittamista. Ainoa mikä harmittaa paperisten tunnuslukujen poistossa, on se, etten voisi enää maksaa laskuja tietokoneella, vaan ainoastaan puhelimella. En haluaisi sitä tunnuslukulaitetta kun en pidä ylimääräisistä esineistä.
Vierailija kirjoitti:
Käytän itse tunnuslukusovellusta eikä siitä ole mitään valittamista. Ainoa mikä harmittaa paperisten tunnuslukujen poistossa, on se, etten voisi enää maksaa laskuja tietokoneella, vaan ainoastaan puhelimella. En haluaisi sitä tunnuslukulaitetta kun en pidä ylimääräisistä esineistä.
Miten hemmetissä osa ihmisistä voi olla näin yksinkertaisia. Ei ihme, että kaikkea uutta vastustetaan, kun ei osata käyttää mitään oikein.
Voit maksaa laskusi aivan normaalisti myös tietokoneellasi. Ajattele tunnuslukusovellusta "sähköisenä tunnuslukulappuna" Eli menet Nordean nettipankkiin tietokoneen selaimella, kirjaudut sisään, eli syötät asiakasnumerosi (saman kuin tunnuslukulapun kanssa syöttäisit) ja tämän jälkeen avaat puhelimella tunnusluku sovelluksen (tai se voi olla auki valmiina) huomaat, että sovellus kysyy sinulta nyt pin koodiasi, ja kun syötät tuon itsevalitsemasi 4 numeroisen pinkoodin, kirjaudut samantien selaimella sisään nettipankkiin. Ja aivan samalla tavalla toimit maksun hyväksymisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se sovellus tietsikan (pöytäkone) kanssa käytettynä kans toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hemmetissä osa ihmisistä voi olla näin yksinkertaisia. Ei ihme, että kaikkea uutta vastustetaan, kun ei osata käyttää mitään oikein.
Voit maksaa laskusi aivan normaalisti myös tietokoneellasi. Ajattele tunnuslukusovellusta "sähköisenä tunnuslukulappuna" Eli menet Nordean nettipankkiin tietokoneen selaimella, kirjaudut sisään, eli syötät asiakasnumerosi (saman kuin tunnuslukulapun kanssa syöttäisit) ja tämän jälkeen avaat puhelimella tunnusluku sovelluksen (tai se voi olla auki valmiina) huomaat, että sovellus kysyy sinulta nyt pin koodiasi, ja kun syötät tuon itsevalitsemasi 4 numeroisen pinkoodin, kirjaudut samantien selaimella sisään nettipankkiin. Ja aivan samalla tavalla toimit maksun hyväksymisen kanssa.
Tuon oli pakko olla vitsi, ei kukaan voi olla noin tyhmä :D
Vierailija kirjoitti:
Ei hele... mitä mä oikein luin?
Saas nähdä, luovutaanko tunnuslukukorteista oikeasti. Ensin sanottiin, että niiden käyttö loppuu vuoden 2016 loppuun mennessä. Sitten se oli kevään 2017 aikana. Nyt sanotaan, että vuoden 2018 aikana. Mutta niin vaan mullekin lähetettiin pari viikkoa sitten uusi tunnarilista.
Oon skeptinen.
Oisko vähän sama asia, kun että vuosia on sanottu et käteisen rahan käyttö loppuu pian, ihan kohta, siis, niinku justiinsa. Eikä se mitään lopu. Eihän tänne vois enää turistitkaan tulla jos ne ei pystyis maksamaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullapa se menee näin; sovellus kysyy pin-koodia, kirjoitan pin-koodin, sovellus kysyy pin-koodia, kirjoitan pin-koodin, sovellus kysyy pin-koodia, kirjoitan pin-koodin, sovellus kysyy pin-koodia...
Tosiaan ihan hyvä systeemi mutta jos se menee juntturaan niin siinäpä onkin sitten keinot todella vähissä.
Tunnuslukulappu —> sarja ennalta koodattuja tunnuslukuja järjestelmään
Tunnuslukusovellus —> aikaan, laitteeseen ja pin-koodiin kytketty vaihtuva tunnusluku (sovellus luo tunnusluvun käyttöhetkellä)
Kumpi on turvallisempi? Ymmärrättekö vänkääjät edes tästä rautalankamallista, miksi sovellus on huomattavasti paljon lippulappua turvallisempi. Kaikki pankit tulevat siirtymään tähän paljon aiempaa turvallisempaan tunnistautumistapaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se puhelin on se ”tunnuslukukortti”. Siksi se tarvitaan läppärin lisäksi. Sitten kun sovellus on puhelimessa, pankkiin pääsee aina omalla koko ajan saman pysyvällä PIN-koodilla. Helppoa!
Vanhemmat ihmiset eivät halua ymmärtää tätä. Siksi mesoavat vauvapalstalla. Hakevat huomiota ja ymmärrystä. Normaalia muutosvastarintaa.
Juurikin näin. Olisi kuitenkin kaikkien oman edun mukaista varmasti pysytellä mukana maailman menossa ja digitalisaatiossa. Tulevaisuudessa monet palvelut digitalisoituu, milloin varmasti on hyvä jos on jo kokemusta asioista ja tunnuslukusovellus tai vastaava luurissa. Keski-euroopassa asuneena olen entistä tyytyväisempi, että Suomessa ollaan moderneja ja innovatiivisia monessa suhteessa. Asioihin voi suhtautua niin monella tavalla, kannattaa yrittää nähdä asiassa valoisat puolet...
Nordean edun mukaista olisi tarjota asiakkaalle toimintavarmaa laitetta, eikä mitään kindermunasta ilmestyvää lelua.
Minulla ainakin laite on kestänyt, vaikka otin sen käyttöön heti kun oli mahdollista. Ylläoleva urputtaja taitaa taasen olla joku, joka ei edes ole nähnyt laitetta saatika käyttänyt sitä. Voin lohduttaa ei laitteen käyttö ole vaikeaa.
Nähty on.
Se on lelu.
Tuotteiden kestävyys kuuluu työnkuvaan.
Eli joku "sörsselssön" jolle on annettu iso vasara kouraan ja sillä se takoo työkseen tuotteita koittaen hajottaa ne.
Solvaaminen ei poista tosiasiaa.
Se laite on kiinassa 50snt hintaan tehty muovii ja elektroniikkaa.
Laatu on just sitä miltä kuulostaa.
No ainakin Nordean laite on ihan laadukas ja kestänyt käytössä jo useamman vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä nyt eivät nämä vastahankaajat näytä ymmärtävän miten sovellus toimii. Siihen siis laitetaan aina SAMA koodi. Se ei ole sama asia kuin tunnuslukulista, jossa on vaihtuva koodi. Sovellus on siksi helpompi, koska siinä on aina SAMA koodi.
Siksi se on tietoturvauhka. Jos joku saa tän sun koodin tietoon, se voi helposti tyhjentää sun tilin. Yhdellä ainoalla koodilla. Menee verkkopankkiin, antaa sun koodin ja voi tehä rahoillas mitä lystää.
No ei todellakaan ole, eikä todellakaan tyhjennä. Ensin pitää varastaa puhelin, sitten päästä sinne sisään ennen kun olen etäpyyhkinyt sen, ja sitten tietää se tunnusluku. Jota ennen pitää vielä luonnollisesti tietää nettipankin tunnus ja salasana.
Vierailija kirjoitti:
Saas nähdä, luovutaanko tunnuslukukorteista oikeasti. Ensin sanottiin, että niiden käyttö loppuu vuoden 2016 loppuun mennessä. Sitten se oli kevään 2017 aikana. Nyt sanotaan, että vuoden 2018 aikana. Mutta niin vaan mullekin lähetettiin pari viikkoa sitten uusi tunnarilista.
Oon skeptinen.
Oisko vähän sama asia, kun että vuosia on sanottu et käteisen rahan käyttö loppuu pian, ihan kohta, siis, niinku justiinsa. Eikä se mitään lopu. Eihän tänne vois enää turistitkaan tulla jos ne ei pystyis maksamaan mitään.
En ole ikinä kuullutkaan, että käteisen käyttö olisi nyt loppumassa. Tulevaisuudessa joo, mutta ei missään ole puhuttu tästä hetkestä vaan aikaisintaan lähivuosista.
Te kaiken vastustajat olette kovia vääristelemään ja väärinymmärtämään.
Ei turvallinen kirjoitti:
Eu pakottaa pankit luopumaan noista paperisista läpysköistä "koska suojaus on vanhentunut" tarkoituksena on yhtenäistää kaikkien EU:n jäsenmaiden pankkien turvallisuus samalle tasolle, tästä syystä pankkia vaihtamalla et tilannetta saa korjattua.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että tuo on helvetin suuri turvallisuusriski sovelluksen kautta. Tunnuslukulaite on paras paperisen jälkeen. Siinäkin tosin joutuu ylimääräistä duunia tekemään kun se elektroniikka aikanaan hajoaa ja joudut sitten ottamaan yhteyttä pankkiin että lähettävät uuden laitteen(vrt. paperiseen missä 60 tunnusluvun jälkeen lähtee automaattisesti tulemaan uusi, näin siis ainakin Nordealla)
Onneksi tämä ei ole mikään mielipideasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan tämän sovelluksen käyttäjille, se on tosi metka hetki kun huomaatte ettette enää saakaan pankkiasioita hoidettua edes sovelluksen poistamisella tai laitteen vaihdolla. Näin kävi minulle enkä enää pysty käyttämään sitä ollenkaan, paperiin oli pakko siirtyä takaisin. En siis vastusta silkkaa änkyröintiäni vaan olisin mielihyvin käyttänyt sovellusta jatkossakin, jos se toimisi.
Väitätkö, että sulla on täysin uusi puhelin, johon on asennettu uusiksi tunnuslukusovellus ja se ei toimi? Käyttäjässä vikaa.
Kai tajuat että kaikkiin ppuhelimiin EI saa sitä sovellusta?
Vierailija kirjoitti:
Oon skeptinen.
Eikös sille tunnuslukukortille annettu sen takia jatkoaikaa, kun ei vielä kovin monella ollut käytössä uusi kirjautumistapa? Nyt just oli nordea.fi:n etusivulla, että jo yli 700 000 käyttää sovellusta, joten nopeasti on käyttö yleistynyt. Siihen vielä päälle ne, jotka ovat vaihtaneet tunnuslukutaulukon laitteeseen.
Käteistä ei voida kokonaan poistaa, mutta kyllähän sen saaminen on tehty jatkuvasti vaikeammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tajuat että kaikkiin ppuhelimiin EI saa sitä sovellusta?
Miten ihmeessä toi sun kommentti liittyi mitenkään edelliseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isolla osalla ihmisistä ei todellakaan ole älypuhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä nyt eivät nämä vastahankaajat näytä ymmärtävän miten sovellus toimii. Siihen siis laitetaan aina SAMA koodi. Se ei ole sama asia kuin tunnuslukulista, jossa on vaihtuva koodi. Sovellus on siksi helpompi, koska siinä on aina SAMA koodi.
Siksi se on tietoturvauhka. Jos joku saa tän sun koodin tietoon, se voi helposti tyhjentää sun tilin. Yhdellä ainoalla koodilla. Menee verkkopankkiin, antaa sun koodin ja voi tehä rahoillas mitä lystää.
No ei todellakaan ole, eikä todellakaan tyhjennä. Ensin pitää varastaa puhelin, sitten päästä sinne sisään ennen kun olen etäpyyhkinyt sen, ja sitten tietää se tunnusluku. Jota ennen pitää vielä luonnollisesti tietää nettipankin tunnus ja salasana.
Älypuhelimen murtaminen on lastenleikkiä ihan etänäkin. Kenenkään ei sitä tarvitse varastaa etkä edes tiedä että sinne on murtauduttu.
Niin, mitä mä sanoinkaan?