Mitä järkeä on noissa 15 m2:n yksiöissä? ASUISITKO SELLAISESSA?
Ennen yksiöt olivat 30 m2, nyt uudet ovat enää puolet tuosta.
Kuitenkin pk-seudulla käy niin, että pienestä koosta huolimatta niistä pyydetään just sen verran kuin yksiönostajat juuri ja juuri pystyvät maksamaan - kysyntää kun on enemmän kuin tarjontaa.
Hinnat eivät siis laske (pikemminkin nousevat vuosi vuodelta), mutta neliömäärä puolittui. Ja kappas: näin saatiin neliöhinta tuplattua!
Taitaa kyse olla siitä, että rakennuttajat vain pyrkivät maksimoimaan voittonsa...
Kommentit (244)
Kyllä voisin ihan hyvin asua. Tosin ehkä 25-30 olisi kuitenkin parempi, mutta ei tuo 15 neliötäkään nyt mikään mahdottomuus olisi. Olen kylläkin jossain määrin minimalisti tai ainakin pyrin välttämään turhan tavaran omistamista ja haalimista. Jollekin sellaiselle, jonka tavarasuhde on toisenlainen, 15 neliötä olisi armotta liian pieni. Itsekin säilyttelin ennen kaapeissa vaatteita, joita en koskaan käyttänyt, ja esim. lakanoita oli yli 10 (sinkun tarpeisiin). Nyt kun olen luopunut turhasta, niin uskon kyllä, että pystyisin asumaan hyvinkin pienessä asunnossa. Tuohon hintojen nousuun samalla kun neliöt pienenevät en kyllä suhtaudu kovin suopeasti.
Kyllä 15-neliöisessä asuva ihminen on koditon, koska ei noin pieni betonikuutio voi olla kenenkään koti. Hotellihuoneetkaan eivät saa olla noin pieniä.
Perhe35v hki kirjoitti:
Meitä asuu kaksi aikuista, vauva ja koira 27m2 yksiössä Helsingin keskustassa.
Hyvin mahdutaan, en ongelmia.Aiemmin asuttiin 75m2 kolmiossa syrjemmällä. Koemme että elämänlaatu on parantunut kun olemme tiiviissä kanssakäymisessä.
Mihin sitä ihmiset tarvitsee niin julmetusti tilaa?
Romuille, joita huonekaluiksi ja tavaraksi kutsutaan?Vai pitääkö jokaiselle olla oma huone, ettei tarvitse toisia nähdä ja saa olla omissa oloissaan?
Aaah odota aikaa ku muksu puhuu ja kävelee ja tule tänne kertomaan miten menee
Nuo miniyksiöt kiertää sijoittajaltakin toiselle. Niihin kyllä saadaan vuokralainen, mutta niissä ei kauaa asuta. Sijoittaja myy sen siinä vaiheessa eteenpäin, kun tajuaa, että vaihtuvuus on suuri. Se ahtaus käy monen hermoille ennenpitkää ja etsitään edes pari neliötä isompi.
Itse en asuisi vakituisesti, mutta voisin omistaa sellaisen tilaipäiseen käyttöön. Vaikka pari kertaa viikossa käydä nukkumassa ja muu aika jossain landella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voisin ihan hyvin asua. Tosin ehkä 25-30 olisi kuitenkin parempi, mutta ei tuo 15 neliötäkään nyt mikään mahdottomuus olisi. Olen kylläkin jossain määrin minimalisti tai ainakin pyrin välttämään turhan tavaran omistamista ja haalimista. Jollekin sellaiselle, jonka tavarasuhde on toisenlainen, 15 neliötä olisi armotta liian pieni. Itsekin säilyttelin ennen kaapeissa vaatteita, joita en koskaan käyttänyt, ja esim. lakanoita oli yli 10 (sinkun tarpeisiin). Nyt kun olen luopunut turhasta, niin uskon kyllä, että pystyisin asumaan hyvinkin pienessä asunnossa. Tuohon hintojen nousuun samalla kun neliöt pienenevät en kyllä suhtaudu kovin suopeasti.
Mulla taas on hamstraaminen veressä :) en pystyis elää kahdella vuodevaatepakkauksella ja yhdellä kasarilla, pitää olla paljon kaappitilaa ja haaveilen isosta vaatehuoneesta, johon voi ripustaa kaikki "aarteet" nätisti ja valjaasti, jossa on tälläinen kätevä matkalaukun pakkaamista varten suunniteltu pöytä. Miksi pitää vietää elämää ahtaassa kolossa yhden lautasen ja haarukan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Asun tällä hetkellä mieheni kanssa isohkossa asunnossa, meillä ei ole lapsia eikä tule olemaan. Olen myös kiinnostunut tavaran vähentämisestä ja muuttaisin mielelläni pienempään. Mies ei vielä ole valmis.
En ole kiinnostunut siitä yhteisöllisyydestä mitä noihin liitetään, miksi menisin katsomaan elokuvia muiden kanssa kun voin katsoa yksin omassa pikku luolassani? Pieni tila ei ahdista, jos mieli on avara.
Ketju on 15m2 mittaisista yksiöistä. Mieti, 2 aikuista, parisänky, 1 ikkuna ja 55 tuumainen televisio seinällä, josta sitten katsotte tuntitolkulla elokuvia. Parin askeleen päässä on hella-jääkaappi-tiskikoneyhdistelmä ja kolmen askeleen päässa vessapönttö-suihkukaappiyhdistelmä. Elokuvaelämys omassa pikkuluolassa.
Niin? Ainoa mitä kaipaisin olisi isompi kylppäri, poreammeella ja saunalla :) Mutta sitähän voisi käydä kylpylässä ja hoitoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika rankkaa viettää 12t vuorokaudessa ja viikonloput päälle jossain yleistiloissa tai ulkosalla :(
Luulin, että tässä oli kyse 15 neliön kämpästä eikä kodittomuudesta.
Yleistila=työpaikka, kuntosali, kauppa, kerho, museo jne
Ulkosalla= ulkona lenkillä, kävelyllä, laskettelurinteessä jne
Miksi siellä ulkona pitäisi olla 12 t vuorokaudessa? Jotain on pielessä jos ei kykene olemaan samassa tilassa..
näin yksin asuvana ihmisenä voisin sinänsä tuollaiseen mennäkin asumaan jos on moderni ja käytännöllinen pohjaratkaisu. Mutta vain jos hinnat olisivat alhaisemmat. Mitä helsinkin pienten yksiöidenkin hintoja on katsellut niin jostain vähän kauempaa saa saatana kaksionkin niillä vuokrilla. Muttei sinänsä asunnon pienuus häiritse jos vuoden pari siinä asuisi. Kaverini asui 17 neliöisessä kämpässä kerran ja oli ihmeen viihtyisä ja tilava vaikkei parvea siellä ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas on hamstraaminen veressä :) en pystyis elää kahdella vuodevaatepakkauksella ja yhdellä kasarilla, pitää olla paljon kaappitilaa ja haaveilen isosta vaatehuoneesta, johon voi ripustaa kaikki "aarteet" nätisti ja valjaasti, jossa on tälläinen kätevä matkalaukun pakkaamista varten suunniteltu pöytä. Miksi pitää vietää elämää ahtaassa kolossa yhden lautasen ja haarukan kanssa?
Käytin sanaa minimalisti, mutta tarkoitin ehkä enemmänkin, että olen luopunut sellaisesta oikeasti turhasta tavarasta, esim. vaatteista, jotka ovat vääränkokoisia tai vain jollakin tavalla huonoja. Mulla kyllä on edelleen aivan riittävästi tavaraa elämiseen ja harrastamiseen, mistään en jää paitsi. Ja jos käyttää ilmaisua ahtaassa kolossa parin ruokailuvälineen kanssa, niin kuulostaahan se ankealta, mutta todellisuus ei ole aivan tuollainen, vaan kyse on juurikin siitä, että on hankkiuduttu turhasta eroon, ei kurjuuden maksimoinnista. Joku toki oikeastikin on valinnut elää niiden kahden ruokailuvälineen kanssa, mutta silloin hän pitää elämäntyylistään ja ymmärrän kyllä tuon elämäntyylin viehätyksen. :)
Jos haluaa kotonakin treenata tai jumpata, niin ei meinaa noilla neliöillä tulla siitä mitään.
153m2 okt kirjoitti:
Kyllä 15-neliöisessä asuva ihminen on koditon, koska ei noin pieni betonikuutio voi olla kenenkään koti. Hotellihuoneetkaan eivät saa olla noin pieniä.
Asuin vuoden 9 neliön hotellihuoneessa. Oma suihku ja yhteiskeittiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Asun tällä hetkellä mieheni kanssa isohkossa asunnossa, meillä ei ole lapsia eikä tule olemaan. Olen myös kiinnostunut tavaran vähentämisestä ja muuttaisin mielelläni pienempään. Mies ei vielä ole valmis.
En ole kiinnostunut siitä yhteisöllisyydestä mitä noihin liitetään, miksi menisin katsomaan elokuvia muiden kanssa kun voin katsoa yksin omassa pikku luolassani? Pieni tila ei ahdista, jos mieli on avara.
Ketju on 15m2 mittaisista yksiöistä. Mieti, 2 aikuista, parisänky, 1 ikkuna ja 55 tuumainen televisio seinällä, josta sitten katsotte tuntitolkulla elokuvia. Parin askeleen päässä on hella-jääkaappi-tiskikoneyhdistelmä ja kolmen askeleen päässa vessapönttö-suihkukaappiyhdistelmä. Elokuvaelämys omassa pikkuluolassa.
Niin? Ainoa mitä kaipaisin olisi isompi kylppäri, poreammeella ja saunalla :) Mutta sitähän voisi käydä kylpylässä ja hoitoloissa.
)) isompi kylppäri jo sinäänsä on 15M2, kunnon poreallas vie ainakin 4-6M2, saunatila 3M ylöspäin + vesiallas, kaapisto, pesukone, pönttö Kylppäriö :)
Vierailija kirjoitti:
näin yksin asuvana ihmisenä voisin sinänsä tuollaiseen mennäkin asumaan jos on moderni ja käytännöllinen pohjaratkaisu. Mutta vain jos hinnat olisivat alhaisemmat. Mitä helsinkin pienten yksiöidenkin hintoja on katsellut niin jostain vähän kauempaa saa saatana kaksionkin niillä vuokrilla. Muttei sinänsä asunnon pienuus häiritse jos vuoden pari siinä asuisi. Kaverini asui 17 neliöisessä kämpässä kerran ja oli ihmeen viihtyisä ja tilava vaikkei parvea siellä ollutkaan.
Pohjaratkaisu todellakin määrittelee asunnon toimivuuden. Olen asunut yksiössä, joka tuntui pieniin neliöihinsä nähden yllättävän isolta, koska keittiö, kylppäri jne. oli sijoitettu järkevästi. Sitten taas asuin neliöiltään tuota asuntoa suuremmassa yksiössä, joka tuntui pieneltä ja sokkeloiselta ja hukkaneliöitä oli paljon.
Omistan pari tuollaista Helsingin keskustassa. Hyviä sijoituksia, mutta ne ajat ovat menneet että itse asuisin noin pienessä asunnossa.
Olen asunut 26m2 yksiössä sekä yksin, että poikaystäväni kanssa. Hyvin meni. 26m2 kuulostaa pieneltä, mutta hyvin mulla mahtui sinne lipasto, yöpöytä, 140cm sänky, kirjahylly, olkkarin pöytä, tv-taso, 3-istuttava sohva, pieni keittiön pöytä, pieni kaappi keittiöön jne. Vaatehuone oli erikseen.
Nyt asumme 76m2 kolmiossa ja tilaa on tietysti liikaa, kun meitä on vaan kaksi ihmistä + kaksi kissaa Yksi huone on lähinnä rojujen säilytykseen. Yksiöön emme silti enää muuttaisi, mutta kaksio ok. Miniasuntojen kustannukset ei houkuttelis muuttamaan, eikä kyllä kokokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika rankkaa viettää 12t vuorokaudessa ja viikonloput päälle jossain yleistiloissa tai ulkosalla :(
Ulkosalla= ulkona lenkillä, kävelyllä, laskettelurinteessä jneMiksi siellä ulkona pitäisi olla 12 t vuorokaudessa? Jotain on pielessä jos ei kykene olemaan samassa tilassa..
Juurihan tuolla sanottiin, ettei kotona olla hereilläoloaikana paljonkaan. Eli se tarkoittaisi sitä, että noin 12 tuntia olet jossain muualla kuin kotonasi. Joka ikinen päivä. Kuulostaa ankealta minusta, jos ei suurinta osaa vapaa-ajasta, jolloin olet hereillä, voisi viettää kotona, koska siellä ei ole viihtyisää.
Periaatteessa ei ois mitään ongelmaa moisessa itsemurhaluukussa, kyllä minä sinne keskenäni mahtuisin, mutta tälleen avoliitossa voin sanoa että iso kaksio tuntuu aika hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkosalla= ulkona lenkillä, kävelyllä, laskettelurinteessä jneMiksi siellä ulkona pitäisi olla 12 t vuorokaudessa? Jotain on pielessä jos ei kykene olemaan samassa tilassa..
Juurihan tuolla sanottiin, ettei kotona olla hereilläoloaikana paljonkaan. Eli se tarkoittaisi sitä, että noin 12 tuntia olet jossain muualla kuin kotonasi. Joka ikinen päivä. Kuulostaa ankealta minusta, jos ei suurinta osaa vapaa-ajasta, jolloin olet hereillä, voisi viettää kotona, koska siellä ei ole viihtyisää.
Joka ikinen arkipäivä, ei joka päivä.
Kansa luulee, että asunnoista tulee halvempia, jos ne ovat pienempiä. Todellisuudessa asumisen hinta riippuu kysynnästä ja tarjonnasta, kuten muutkin hinnat. Asunnoista saadaan halvempia lisäämällä niiden lukumäärää tai heikentämällä niiden kysyntää.
Ulkosalla= ulkona lenkillä, kävelyllä, laskettelurinteessä jne