Mitä järkeä on noissa 15 m2:n yksiöissä? ASUISITKO SELLAISESSA?
Ennen yksiöt olivat 30 m2, nyt uudet ovat enää puolet tuosta.
Kuitenkin pk-seudulla käy niin, että pienestä koosta huolimatta niistä pyydetään just sen verran kuin yksiönostajat juuri ja juuri pystyvät maksamaan - kysyntää kun on enemmän kuin tarjontaa.
Hinnat eivät siis laske (pikemminkin nousevat vuosi vuodelta), mutta neliömäärä puolittui. Ja kappas: näin saatiin neliöhinta tuplattua!
Taitaa kyse olla siitä, että rakennuttajat vain pyrkivät maksimoimaan voittonsa...
Kommentit (244)
Jos vaihtoehtona on solu tai muutto korpeen niin mielelläni asun.
En voisi kuvitella asuvani noin ahtaasti. Enkä edes 30m2 asunnossa. Nyt asunnossani on monta sataa neliötä, ja tämä on jo vähän liikaa, sanotaanko että 50-70m2 olisi aika sopiva.
Ihmiset kasvavat ja asunnot pienenevät... kirjoitti:
Ennen yksiöt olivat 30 m2, nyt uudet ovat enää puolet tuosta.
Kuitenkin pk-seudulla käy niin, että pienestä koosta huolimatta niistä pyydetään just sen verran kuin yksiönostajat juuri ja juuri pystyvät maksamaan - kysyntää kun on enemmän kuin tarjontaa.
Hinnat eivät siis laske (pikemminkin nousevat vuosi vuodelta), mutta neliömäärä puolittui. Ja kappas: näin saatiin neliöhinta tuplattua!
Taitaa kyse olla siitä, että rakennuttajat vain pyrkivät maksimoimaan voittonsa...
Turhaan rakennusfirmoja syytät! Ne eivät ole monopoleja, joten kyllä niihin jonkinlainen kilpailupaine kohdistuu. Pääkaupunkiseudun katastrofaalinen asuntotilanne on poliittinen valinta, joka on toimeenpantu kaavoitusmonopolia käyttämällä. Kaupungilla on tonttimonopoli, jota käyttämällä ja jolla rahastamalka voidaan pitää kuntavero kohtuullisena. Useimmat äänestäjät eivät joudu uhreiksi, koska heillä joko jo on omistusasunto, tai koska he asuvat kaupungin vuokrataloissa. Jos kuntavaaleissa äänioikeus olisi vain kovan rahan vuokra-asukkailla, asunnottomilla ja vanhempiensa nurkissa majailevilla nuorilla, asuntopula poistuisi parissa vuosikymmenessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika rankkaa viettää 12t vuorokaudessa ja viikonloput päälle jossain yleistiloissa tai ulkosalla :(
Luulin, että tässä oli kyse 15 neliön kämpästä eikä kodittomuudesta.
Yleistila=työpaikka, kuntosali, kauppa, kerho, museo jne
Ulkosalla= ulkona lenkillä, kävelyllä, laskettelurinteessä jneMiksi siellä ulkona pitäisi olla 12 t vuorokaudessa? Jotain on pielessä jos ei kykene olemaan samassa tilassa..
Juurihan tuolla sanottiin, ettei kotona olla hereilläoloaikana paljonkaan. Eli se tarkoittaisi sitä, että noin 12 tuntia olet jossain muualla kuin kotonasi. Joka ikinen päivä. Kuulostaa ankealta minusta, jos ei suurinta osaa vapaa-ajasta, jolloin olet hereillä, voisi viettää kotona, koska siellä ei ole viihtyisää.
Joka ikinen arkipäivä, ei joka päivä.
Onko se asunto sitten viikonloppuisin viihtyisämpi ja tilavampi vai mitä ihmettä tarkoitat?
Jos on paljon kotona, niin sellaisen pienen yhden huoneen seiniä tuijottaminen rasittaa paljon enemmän kuin jos on päivät töissä ja harrastaa myös jotain.
Sillon sen loppuajan voi oleskella pienemmässäkin tilassa.
Mutta jos on vain erittäin pieni yksi huone, niin kyllä siinä yleensä tulee ahdistus. Menet nukkumaan siinä samassa tilassa, syöt ja vietät ylipäätään kaiken kotonaoloaikasi siinä. Koko ajan törmäl et seiniin tai huonekaluihin.
Sekin auttaa jo paljon jos pääsee kävelemään huoneesta toiseen.
Ja jos on läpitalon huone, yhteensuuntaan, saattaa olla aikamoinen pätsi jos aurinko paistaa suoraan ikkunoista.
Ei vaihdu ilma, vaikka avaa oven parvekkeelle.
Jos asuisin noin pienessä täytyisi ainakin olla omaa pihaa, jolle pääsee suoraan ovesta.
Voi juoda kesällä kahvit siellä.
Mutta kuitenkin liian pieni vakituiseen pitempään asumiseen.
Ei ole järkeä jos maksaa samanverran tai enempi kuin suurempi asunto.
Kakkosasuntona menettelisi, jos hyvällä paikalla. Mutta vaikea päästä eroon kun tämä niukkuusbuumi menee ohitse.
Kaikella on aikansa, myös näillä jotka nyt kehuvat hyvinkin viihtyvänsä noin pienessä asunnossa. Katsotaan jonkun ajan päästä...
En itse viihtyisi, olen koti-ihminen. Mutta ymmärrän että makuja on monenlaisia ja kaikki eivät vietä edes aikaa kotosalla.
Olisin nuorempana sinkkuna ihan mielelläni asunut.
Miehen kanssa asuimme 27m2 yksiössä neljä vuotta, ilman parveketta. Hyvin sujui. Isompi asunto hommattiin kun haluttiin parveke.
Ja onhan tämä kieltämättä luksusta 57m2.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on siitä että tarjotaan vain tällaisia hikikomerobokseja, jotta se ei vahingossakaan tuntuisi kodilta, jotta romanttiset illat eivät tulisi kysymykseen.
Samaan pyrkii länsimaihin pesiytynyt sukupuolineutraalisuus - siihen ettei kukaan ihastuisi kehenkään, jotta ei uusia parisuhteita muodostuisi ja lapsia syntyisi.
Ja aivan samaan pyrkii vihreys: ihannoidaan pyöräilyä koska tiedetään että kivekset kuumenevat niin että siittiötuotanto kuolee, päämäärän ollessa sama.
Etkö enää muuta keksinyt?
En asuisi. Minulla on vessa jossa suihku just tuon kokoinen.
Käyn kotona lähinnä nukkumassa ja pesemässä pyykit. Inhoan kotitöitä, siivoamista ja sisustamista, ja mitään harrastuksiani ei kuitenkaan voi tehdä kotona (taidenäyttelyt, ooppera, konsertit, matkustelu). Mahdollisimman pieni asunto on minulle kaikkein paras.
Vierailija kirjoitti:
Jos voi valita 15 neliötä tai 30 neliötä, molemmissa vuokra 600 e/kk, niin kyllä ilman muuta sen 30 neliötä ottaisin.
Paitsi ettei ikinä tulisi mieleenikään maksaa 600€ vuokraa jostain 30 neliön kopperosta!!
57 neliötä on pienin asunto missä olen itse asunut, olin silloin sinkku ja minulla oli koira. Mutta kyllä se aika pieni oli, pitemmän päälle. Arvostan tilaa.
En todellakaan asuisi. Joskus 18-20v mulla oli 30 neliön yksiö. Nyt asun omassa talossa. Mitä järkeä edes käydä duunis jos ei maksais asumisesta.
15 neliöön saa yksi ihminen kaiken tarvittavan. Mitatkaapa seuraavan kerran hotellissa ollessanne huoneen neliöt. 20 - 28 keskimäärin - kahdelle hengelle
Keittiön saa neliömetriin helloineen keittolevyineen (2 riittää) mikroineen ja astiakaappeineen.
Aina kannattaa analysoida mistä maksaa. Asuntojen kohdalla maksetaan aivan liikaa ja täysin turhasta.
Vielä, kun saa rakennuksena menemään kirjoihin ja kansiin (asuinkelvollisena) harrastetilana, niin voi pojat on halpaa asumista!
Vierailija kirjoitti:
15 neliöön saa yksi ihminen kaiken tarvittavan. Mitatkaapa seuraavan kerran hotellissa ollessanne huoneen neliöt. 20 - 28 keskimäärin - kahdelle hengelle
Keittiön saa neliömetriin helloineen keittolevyineen (2 riittää) mikroineen ja astiakaappeineen.
Aina kannattaa analysoida mistä maksaa. Asuntojen kohdalla maksetaan aivan liikaa ja täysin turhasta.
Vielä, kun saa rakennuksena menemään kirjoihin ja kansiin (asuinkelvollisena) harrastetilana, niin voi pojat on halpaa asumista!
Hotelliin otetaan mukaan mahdollisimman vähän tavaraa, eikä kaikkea omistamaasi. Ja siellä ei esimerkiksi pestä pyykkiä ja kokata. Tottahan hotellihuone pelkkään olemiseen riittää, mutta kun normaali-ihminen tapaa syödä, elää ja harrastaa, niin tarvitaan vähän muutakin.
Opiskeluaikana asuin pari vuotta 18 neliöisessä huoneessa. Tosin se ei ollut yksiö, koska käytävällä oli yhteiskeittiö. Omassa huoneessa oli vain jääkaappi ja itse ostettu mikro. Yhteiskeittiö oli aina tosi siisti eikä siellä juuri kukaan muu kokannut kuin minä ja joskus poikaystäväni. Siinä elämäntilanteessa se oli ihan hyvä tapa asua.
Yhteiskeittiöt tai kerhohuoneet olisi hyvä lisä taloyhtiöihin. Asuin jonkin aikaa vuokralla talossa, jossa oli yhteinen takkahuone. Siellä oli kiva pitää juhlia. Homma toimi hyvin, ei siellä kukaan enää klo 22 jälkeen melunnut. Ja tila oli aina siisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pelkät vaatehuoneet 14 neliötä (2kpl).
Meillä ei ole tarpeetonta rääsää, mutta kun asutaan tällaisessa neljän vuodenajan maassa, niin pelkästään arkivaattee, juhlavaatteet ja harrastusvaatteet vie paljon tilaa. Tietysti ne voi survoa säkkeihin tai laatikkoihin, jolloin ne saa pieneen tilaan, mutta koskaan ei löydä mitään ja ne ovatkin sitten käytännössä käyttämättömiä ja turhia. Tai sitten ne voi olla omilla paikoillaan hyllyissä ja käytettävissä, mutta tilaa ne vie aika paljon.
Minikodit eivät sovikaan sellaisille, joiden täytyy omistaa kaikki tavarat, mitä joskus edes käyttävät. Yhä useammat nimittäin vuokraavat tai lainaavat sellaisia tavaroita, joita tarvitsee vain harvoin. Ja mitä tulee vaatteisiin, niin mulla on esimerkiksi kenkiä vain kolmet. Yhdet kävelykengät, yhdet talvikengät ja yhdet juhlakengät. Olen joskus omistanut pari kaapillista erilaisia kenkiä, mutta lopulta totesin käyttäväni vain pientä osaa niistä ja heitin ylimääräiset UFF:n laatikkoon. useampia. jne.
Etkö harrasta mitään liikuntaa? Lenkkikenkiä ei kai voi lainata mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pelkät vaatehuoneet 14 neliötä (2kpl).
Meillä ei ole tarpeetonta rääsää, mutta kun asutaan tällaisessa neljän vuodenajan maassa, niin pelkästään arkivaattee, juhlavaatteet ja harrastusvaatteet vie paljon tilaa. Tietysti ne voi survoa säkkeihin tai laatikkoihin, jolloin ne saa pieneen tilaan, mutta koskaan ei löydä mitään ja ne ovatkin sitten käytännössä käyttämättömiä ja turhia. Tai sitten ne voi olla omilla paikoillaan hyllyissä ja käytettävissä, mutta tilaa ne vie aika paljon.
Minikodit eivät sovikaan sellaisille, joiden täytyy omistaa kaikki tavarat, mitä joskus edes käyttävät. Yhä useammat nimittäin vuokraavat tai lainaavat sellaisia tavaroita, joita tarvitsee vain harvoin. Ja mitä tulee vaatteisiin, niin mulla on esimerkiksi kenkiä vain kolmet. Yhdet kävelykengät, yhdet talvikengät ja yhdet juhlakengät. Olen joskus omistanut pari kaapillista erilaisia kenkiä, mutta lopulta totesin käyttäväni vain pientä osaa niistä ja heitin ylimääräiset UFF:n laatikkoon. useampia. jne.
Etkö harrasta mitään liikuntaa? Lenkkikenkiä ei kai voi lainata mistään.
Joo, ja eikö kukaan nykyään tarvitse esimerkiksi kumisaappaita?
Kun mietin omaa kenkävarastoani, niin ihan ehdottomia ovat seuraavat:
-siistit töihin sopivat kengät x 2 (toisissa vähän korkoa ja toiset balleriinat)
-lenkkarit
-vapaa-ajan tennarit (no nämä voisi tiukan paikan tullen jättää pois)
-siistit talvikengät pakkas- ja lumiolosuhteisiin
-siistit syys- ja kevätsäille sopivat nillkurit
-talviulkoiluun sopivat kengät
- kumisaappaat loska- ja kaatosadesäälle
Nämä vievät 15 neliön kodissa jo aika ison kaappitilan.
Käykää te mollaajat kurkkaamassa mitä saatte Helsingistä (nämä yksiöt keskustassa) sen oman asuntonne koolla.Ei maksa 100 000€.Vuokrat kaksiosta ylöspäin alk. 1500€ ja siitä eteenpäin.
Älkää sanoko,että muuttakaa pois.Osalla työ,elämä,perhe,koulut,suku,ystävät täällä.
Sitten on kivaa kun lapsi on kouluiässä ja tahtoisi tuoda kavereita kylään tai jopa yökylään.
Seuraavana viikonloppuna on itseasiassa 8 vuotiaallemme tulossa pari kaveria yöksi, Itse tulisin jo ajatuksesta hulluksi että pitäisi yrittää samassa tilassa heidän kanssaan nukkua ja viettää koko aika samassa huoneessa.