Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon sulla oli opintolainaa valmistuessasi?

Vierailija
11.02.2018 |

Opintolainan määrä ja tutkinto?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0€, insinööriksi valmistuin 2001. Olin oman alan töissä opiskelujen ohessa.

Vierailija
42/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistun jouluna, lainaa 7000€. Olen myöskin käynyt töissä, lainaa on otettu mm. tietokoneen, puhelimen ja muiden isojen hankintojen ostoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeakoulun minä kävin myös 3,5 vuotta 0€ lainalla. 

Vierailija
44/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 000e, KTM (laskenta), no problem.

Vierailija
45/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistosta valmistuin maisteriksi. Ei ollut lainaa ollenkaan, koska en nostanut lainaa. Elin asumistuella ja opintorahalla ilman vanhempien avustuksia.

Miten tuo on mahollista? Opintotuki on kuitenkin vaan sen 480e vielä viime vuoteen saakka. Millä sä maksoit vuokran? Ruoan? Muut laskut?

Asuin solussa, jonka hintaan kuului vesi, sähkö ja netti. Puhelin oli (ja on edelleen) näppäinpuhelin, joten puhelinlasku oli alta kympin kuussa. Fillaroin tai kävelin yliopistolle sen 5 km. Söin opiskelijaravintolassa ja halpaa itse tehtyä (kausi)ruokaa kotona, leivoin itse. En ostanut vaatteita enkä kenkiä kuin yhtenä vuonna, kun talvitakkini ja -kenkäni piti uusia. Tein kirjatenttejä kesäisin, jotta sain asumistuen, ja siivosin kuukauden joka kesä. Se raha kantoi pitkälle talveen asti, ostin sillä mm. joululahjat ystäville ja vanhemmille. Harrastin lukemista (kirjasto), liikuntaa (kävely, hiihto ja luistelu, yliopiston omat jumpparyhmät) ja kulttuuria (museoiden ilmaispäivät sekä halvat viime hetken liput konsertteihin).

Hyvinhän se 6 vuotta siinä sujahti. Tosiaan tuo yksi vuosi siihen päälle oli erillisiä pedagogisia opintoja, jotka päätin suorittaa siltä varalta, ettei työtä löytyisi kuin opettajana.

Vierailija
46/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen että jotain 90000 markkaa. Filosofian maisteri.

En ole tuosta summasta ihan varma kun olen jo aikaa sitten maksanut lainan pois, mutta otin lainaa kaiken minkä vain sain.

Vierailija
47/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri. 0€. Vanhemmat kustansivat opiskeluaikani. Itseasiassa antavat minulle minulle edelleenkin 800€/kk käteisenä. Selittävät sitä ennakkoperintönä.

Rikot lakia kun et ilmoita ennakkoperintöäsi verottajalle. Se on petos.

Vierailija
48/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 35000 mk. DI

Tosin lainarahat olivat kiinni osakkeissa, jotka sittemmin myin hyvällä voitolla.

Vierailija
49/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista omaa, mutta maksoin omani ja vaimon opintolainat kerralla käteisellä opintojen päätyttyä. Se teki 16 tuhatta euroa. Minä FM tkt, vaimo YTM

Vierailija
50/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri. 0€. Vanhemmat kustansivat opiskeluaikani. Itseasiassa antavat minulle minulle edelleenkin 800€/kk käteisenä. Selittävät sitä ennakkoperintönä.

Ketä kiinnostaa, köyhät vaan kateellisia. Se on perheen sisäistä rahaa joka on jo verotettu. Emme todellakaan siitä mitään veroja maksele.

Vierailija
51/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa, köyhät vaan kateellisia. Se on perheen sisäistä rahaa joka on jo verotettu. Emme todellakaan siitä mitään veroja maksele.

Veropetos se silti on =D.

Vierailija
52/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa korkoineen oli 16000 euroa ja opinnot jäi kesken. Mutta sain koko summan anteeksi.  :)

Vierailija
53/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainaa korkoineen oli 16000 euroa ja opinnot jäi kesken. Mutta sain koko summan anteeksi.  :)

Miten tämä onnistui?

Vierailija
54/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri, lainaa 0e. Ennen opintoja säästöjä oli 3te, opintojen jälkeen 10te. Olin vain kesät töissä, eikä vanhemmat avustaneet. Kävi hyvä tuuru kesätöiden kanssa.

Vierailija
55/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä onnistui?

Jätin maksamatta pankkiin lyhennykset 3 kuukauden ajalta ja pankki irti sanoi lainan. Laina siirtyi kelan haltuun josta sitten tuli kirje missä kysyttiin miten toimitaan? Kirjoitin sinne vapaamuotoisen a4 paperin+ kaksi liitettä. Kului n. 6 viikkoa ja vastaus tuli " Opintolainasi korkoineen on maksettu ja sinulle ei koidu tästä mitään lisätoimenpiteitä. "

Vierailija
56/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä onnistui?

Jätin maksamatta pankkiin lyhennykset 3 kuukauden ajalta ja pankki irti sanoi lainan. Laina siirtyi kelan haltuun josta sitten tuli kirje missä kysyttiin miten toimitaan? Kirjoitin sinne vapaamuotoisen a4 paperin+ kaksi liitettä. Kului n. 6 viikkoa ja vastaus tuli " Opintolainasi korkoineen on maksettu ja sinulle ei koidu tästä mitään lisätoimenpiteitä. "

No mitä sä sinne satuilit?

Vierailija
57/60 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä onnistui?

No mitä sä sinne satuilit?

Kerroin elämäntilanteestani niin taloudellisen ja terveydellisen puolen.

Vierailija
58/60 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse siis valmistun luokanopeks nyt kevään aikana, ja opintolainaa on kertynyt 5 vuodessa 16 000e. Kelan hyvityksen jälkeen maksettavaa jää n. 10 000e.

Tuo summa on jotenkin todella hirvittävä. Jos ihmisellä olisi 10 000e kulutusluottoja tms. niin pitäisin häntä huonona rahankäyttäjänä. Toisaalta tuo laina on melko mitätön verrattuna joskus tulevaan asuntolainaan.

Sama tutkinto, mutta valmistuin v. 2008. Lainaa tuolloin 10keur, jonka olin maksanut uuden vuosikymmenen alkuun mennessä. Pääsin töihin ulkomaille, sivuaineet mahdollistivat vähän erilaisen urasuuntautumisen eli toimin yritysmaailmassa.

Vierailija
59/60 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

63000 markkaa, kun valmistuin DI:ksi vuonna 1990. Kun valtion korkotuki päättyi, lainan korko pomppasi nopeasti yli 10 prosenttiin.

Mulla oli mistaakseni alle 50 000 markkaa. 

Opiskelin nopeesti.

Vierailija
60/60 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk-tutkinto 8000. Otin ensimmäisen erän 1000 € matkaa varten, josta se sitten lähti. En ole ottanut yhtään lainaa elämistä varten, vaan kaikki on mennyt matkusteluun ja puolen vuoden vaihto-opiskeluun...

Ehkä joidenkin mielestä tyhmää, mutta en kadu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi