Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon sulla oli opintolainaa valmistuessasi?

Vierailija
11.02.2018 |

Opintolainan määrä ja tutkinto?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

9000e, liikunnanohjaaja AMK, valmistun pian. Tuosta 7t vielä tilillä odottamassa, mihin sijoitan.

Vierailija
22/60 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanope. Vajaa 20 000e tulee olemaan, siitä lähtee kyllä kelan hyvitys vielä pois.

Mulla on kyllä ollu ihan päätös olla menemättä töihin opintojen ohella. Kesät kuitenkin olin. Meillä opeilla opiskelu on paljolti läsnäolopakollista, joten päivät menee koululla, enkä halunnut tehdä kahta työpäivää: ensin koululla ja sitten vielä töissä. Etenkin kun omistan koiran, ois surettanu pitää sitä kaikki päivät yksin.

Toinen päätös oli elää tavallista elämää eli toisin sanoen syödä tavallista ruokaa, pitää nettiyhteyttä kotona, omistaa salikortti jne. 5 vuotta ois ollu liian pitkä aika elää makaroonilla ja venyttää penniä äärimmilleen.

Vierailija
24/60 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistosta valmistuin maisteriksi. Ei ollut lainaa ollenkaan, koska en nostanut lainaa. Elin asumistuella ja opintorahalla ilman vanhempien avustuksia.

Vierailija
25/60 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisteri olen, opintolaina 0 euroa.

Töitä en juuri tehnyt opintojen ohella.

En ottaisi opintolainaa ellei olisi ihan pakko. Kiva valmistua ja omia tuhansia euroja ennen kuin edes on työpaikkaa.

Vierailija
26/60 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistosta valmistuin maisteriksi. Ei ollut lainaa ollenkaan, koska en nostanut lainaa. Elin asumistuella ja opintorahalla ilman vanhempien avustuksia.

Miten tuo on mahollista? Opintotuki on kuitenkin vaan sen 480e vielä viime vuoteen saakka. Millä sä maksoit vuokran? Ruoan? Muut laskut?

Vierailija
27/60 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokanope. Vajaa 20 000e tulee olemaan, siitä lähtee kyllä kelan hyvitys vielä pois.

Mulla on kyllä ollu ihan päätös olla menemättä töihin opintojen ohella. Kesät kuitenkin olin. Meillä opeilla opiskelu on paljolti läsnäolopakollista, joten päivät menee koululla, enkä halunnut tehdä kahta työpäivää: ensin koululla ja sitten vielä töissä. Etenkin kun omistan koiran, ois surettanu pitää sitä kaikki päivät yksin.

Toinen päätös oli elää tavallista elämää eli toisin sanoen syödä tavallista ruokaa, pitää nettiyhteyttä kotona, omistaa salikortti jne. 5 vuotta ois ollu liian pitkä aika elää makaroonilla ja venyttää penniä äärimmilleen.

Ja jatkan vielä, että opintotukea sain aiemmin 500e ja viime syyskuusta asti 540e. Vuokra mun yksiössä on 520e ja halvempia ei oikeestaan ole tarjolla ja soluun en pääse koiran kanssa. Opintotuki menee suoraan asumiseen. Laina on ihan elämistä, ei humputtelua, varten.

Vierailija
28/60 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jatkan vielä, että opintotukea sain aiemmin 500e ja viime syyskuusta asti 540e. Vuokra mun yksiössä on 520e ja halvempia ei oikeestaan ole tarjolla ja soluun en pääse koiran kanssa. Opintotuki menee suoraan asumiseen. Laina on ihan elämistä, ei humputtelua, varten.

Siis nykyäänhän opiskelja saa yleistä asumistukea ja opintorahan erikseen.  Eli olet todennäköisesti saanut enemmän tukea kuin ennen.

Vierailija
29/60 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin aikoinani amk:sta .Ei ollut lainaa. Asuin kotona ja minulla oli työssä käyvä aviomies ja 2-vuotis lapsi. Sitä ennen olin kotona lapsen kanssa, siloin ei ollut mitään kotihoidontukea, elin siis mieheni kanssa samalla rahalla. Nostin kuitenkin opintolainan ja sijoitin sen samalle tilille, jolla ostimme ekan oman asunnon. Mies maksoi lapsen yksityisen perhehoidon, silloin ei otettu kunnan päiväkotiin , ei otettu jos oli 2 vanhempaa. Suurin kuluerä oli lapsen yksityinen päivähoito. En minä erityisesti mihinkään rahaa tarvinnut, enempää kuin kotona ollessakaan.

Vierailija
30/60 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nykyäänhän opiskelja saa yleistä asumistukea ja opintorahan erikseen.  Eli olet todennäköisesti saanut enemmän tukea kuin ennen.

No niihä tossa lukeeki... ennen sain 500e ja nyt 540e opintotukiuudistuksen myötä. Mutta ei tuo 40e korotus vielä muuta elämää kata eli lainan tarve ei ole poistunut.

Vierailija
31/60 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0e, FM

Vierailija
32/60 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta valmistun AMK:sta, lainaa n. 10 000€. Lapsi elätettävänä.

Vierailija
33/60 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri. 0€. Vanhemmat kustansivat opiskeluaikani. Itseasiassa antavat minulle minulle edelleenkin 800€/kk käteisenä. Selittävät sitä ennakkoperintönä.

Vierailija
34/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 000e, KTM. Voin myöntää, että elämisen ohella ihan humputteluun ja matkusteluunkin kulunut osa tuosta summasta. 

En ehkä enää nostaisi lainaa noin paljon, nyt pois maksellessa ei tunnu enää niin hyvältä idealta.

Vierailija
35/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

13000€. Puolet amistutkinnon jäljiltä ja puolet AMK:n viimeiseltä kahdelta vuodelta. Kaksi ekaa sain omaehtoisen opiskelun tukea. Muotoilijalle ei paljon kesätöitä löytynyt ja muutenkin tein kesäisin harjoittelujaksot pois. Koulumatka oli niin pitkä (2h/pv), etten halunnut töitä tehdä, koska erityislapseni tarvitsee paljon läsnäoloa ja tukea arjessa ja oma jaksaminen oli muutenkin aika rajoilla.

Vierailija
36/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulu. Noin 6700€. Olen perheellinen ja opiskelin toisen ammattini aikuisena päälle kolmekymppisenä. Kelan opintotuki ei ihan riittänyt joten olihan opintolainaa nostettava.

Vierailija
37/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-4000 euroa. En muista tarkempaan. Merkonomiksi valmistuin. Maksoin tuon heti ensimmäisistä palkoistani takaisin.

Vierailija
38/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa oli valmistuessa noin 1000e. Nostin sien viimeisenä opiskeluvuonna maksaakseni Kelalle takaisin edellisen vuoden tukia liikaa tienatun palkan takia. Opintolainan kuittasin pois samana vuonna kesätyöpalkalla. Käytin sitä siis ilmaisena maksuaikana.

Filosofian maisteri fysiikasta ja opettajaksi päädyin.

Vierailija
39/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

9000€, KM

Koko summa tuli vasta maisterivaiheessa ja tavalliseen elämiseen meni. En käyttänyt matkusteluun.

Vierailija
40/60 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto. Ei jäänyt velkaa, itseasiassa sain pari tuhatta sijoittamalla opintolainaa. Kelahan hyvittää 1/3 jos valmistuu ajoissa. Sijoittamalla tuon 2/3 lainasta saa tuottoa, valmistuttua realisoinsijoitukset ja maksaa lainan pois.

Paitsi jos ei valmistu ajoissa ja sijoituksissakin on riskinsä niin tuosta voi ottaa persnettoa aika reippaasti. En kannata mitään sijoittamista ainakaan opiskelijoille opintolainalla.

Pyrkii riskittömiin sijoituksiin. Tuotto jää tosin hieman pienemmäksi. Toinen vaihtoehto on säästää se 2/3 että saa maksettua lainan pois. Ja kela vaatii valmistumista 6 vuodessa, 3+2v tutkinnolla pitäisi onnistua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi