Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juntti on menossa Helsinkiin. Vinkkejä?

Vierailija
11.02.2018 |

Mulla on meno Helsinkiin. Olen käynyt siellä viimeksi joskus kauan sitten, enkä ole koskaan päässyt vapaasti tutkimaan pääkaupunkia. Löytyykö keskustasta jotain jännää, missä kannattaa käydä? Tuon yhden vegeketjun innoittamana suuntaan varmasti vegekauppoihin, jos löydän sellaisia (onko ne helposti löydettävissä?). Mutta mitä muuta siellä on?

Paheksutaanko mua oikeasti, jos menen toppahousuissa (jos on kylmä, joudun kävelemään junaan pitkän matkan. Voin toki heittää ne olkapäällekin ja kantaa niitä henkseleistä :D) ja koenko kulttuurishokin? Löytyykö sieltä hyviä musiikki-tai pelikauppoja? Löytyykö hyviä taiteilijantarvikeliikkeitä? Onko siellä kauhea tungos? Mitä ostan kissoilleni tuliaisiksi?

Jos vertaa Helsinkiä vaikka Ouluun, Tampereeseen tai Turkuun, niin onko eroa oikeasti kovin paljon? Omat muistikuvani ovat hataria.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidetarvikkeet: Tempera

Käsityölangat: Snurre ja Fiina

Noihin meidän teinillä menee kaikki rahat ja itsekin muutamaan kertaan Temperassa asioineena olen todennut, että taiteilija totisesti tarvitsee mesenaatin. Mutta onhan sitä valikoimaa mukava tutkia vaikkei niin kauheasti ostaisikaan. 

Kampin torin kupeessa on HobbyPoint jossa on loputon määrä kaikkea askartelutarviketta. Ja alakerrassa sitten miesten maailma - koottavia lennokkeja, junaharrastuskamaa ja ties mitä. Tuonnekin lapsi on kantanut rahaa loputtomat määrät. Kampin torin toisella laidalla, HobbyPointia vastapäätä melkein (mutta vähän matkan päässä, kun tori on siinä välissä) on myös musiikkikauppa, jossa on kaikkea ukulelesta lähtien. Vai kuunneltavaksiko olet musiikkia etsimässä? 

Kyllä täällä aika paljon kaikkia erikoiskauppoja löytyy. Kissahullut osaavat varmaan neuvoa lemmikkitarvikekauppoihin.

Kampin keskuksessa on myös ainakin yksi pelikauppa, ellei kaksi.

Muusa ja mesenaatti olisi oltava...

Kiitos sullekin. Tosiaan soitinten ja nuottien perässä olen, mitä musiikkiin tulee. Samoin olosi kivä löytää esim. pitsinnypläykseen tarvikkeita. Saahan niitä netistäkin ja itse tekemällä, mutta jotenkin en ole saanut aikaiseksi.

Tuo hobbypoint vaikuttaa mielenkiintoiselta myös.

Kiitos sullekin.

ap

Vierailija
42/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen juntti vastaa. Mene Kamppiin. Siellä sitä on monenmoista ihmeteltävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä menisin Temperaan, se hämmästytti valikoimallaan tämän juntin :D Kulosaareen pääsee metrolla kätevimmin.

Mä en oo koskaan ollut metrossa, siitä tulee jännää! Pitää kokeilla. Lipun näköjään saa aika näppärästi puhelimeen.

Mä olen ollut lapsena Tukholman ja Pariisin metroissa, mutten ikinä Helsingin metrossa, enkä missään metrossa yksin ja vastuussa itsestäni. Mun pitäisi myös älypuhelimen puutteessa ostaa fyysinen lippu.

Onkohan muuten Helsingin metroasemilla semmoista taidetta niinkuin Tukholmassa ja Pariisissa? Ihan vain senkin takia voisi kokeilla metroa.

Ajatella, jos voitaisiin perustaa joku "taidejuntti"-porukka ja yhdessä voitaisiin mennä sinne tänne toppahousut jalassa tai olalla roikkuen.

ap

Taidejuntit :D

Stadissa on oikeasti niin kaikenkarvaista kulkijaa, että veikkaan, että jos kuljet toppahousut olalla roikkuen, niin kukaan ei reagoi siihen mitään.

Helsingin metroasemat eivät ole mitään Louvreja, mutta Kampin metroasemalla on taidemuseo HAM:illä on akvaario, jossa usein vaihtuvaa taidetta esillä. Helsingin yliopiston metroasemalla on usein valokuvanäyttelyjä. Tämän lisäksi lähes jokaisella metroasemalla  on omat pysyvät taideteoksensa. Tässä lista:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Helsingin_metron_taideteoksista

Itse ainakin koen olevani täysiverinen taidejuntti.

Nyt haluan kyllä tosissani tutustua Helsingin taidetarjontaan.

Yliopiston oma metroasema? Mitä ihmettä? Kuulostaa futuristiselta, ja hienolta. Ehkä matkustan tuon metron läpi. Oulussa aikanaan siellä yliopiston ympärillä hienoin juttu oli kasvihuoneen iso banaanipuu (se on hieno kasvihuone. Suosittelen).

ap

Vierailija
44/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku puhui Hakaniemestä. Keskellä toria on uusi, väliaikainen kauppahalli. Siellä on kaikkea kivaa. Jos jatkat vanhan kauppahallin sivuitse Hämeentietä pitkin, niin vastaan tulee Vii Voan, joka on ainakin omasta mielestäni kaupungin paras aasiamarketti. Hakaniemeen pääset, kun rautatieasemalla menet pääaulasta rappuset alas metroon ja kohti Vuosaarta/Mellumäkeä.

Vierailija
45/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä menisin Temperaan, se hämmästytti valikoimallaan tämän juntin :D Kulosaareen pääsee metrolla kätevimmin.

Mä en oo koskaan ollut metrossa, siitä tulee jännää! Pitää kokeilla. Lipun näköjään saa aika näppärästi puhelimeen.

Mä olen ollut lapsena Tukholman ja Pariisin metroissa, mutten ikinä Helsingin metrossa, enkä missään metrossa yksin ja vastuussa itsestäni. Mun pitäisi myös älypuhelimen puutteessa ostaa fyysinen lippu.

Onkohan muuten Helsingin metroasemilla semmoista taidetta niinkuin Tukholmassa ja Pariisissa? Ihan vain senkin takia voisi kokeilla metroa.

Ajatella, jos voitaisiin perustaa joku "taidejuntti"-porukka ja yhdessä voitaisiin mennä sinne tänne toppahousut jalassa tai olalla roikkuen.

ap

Jos metroasemien erot kiinnostaa kantsii käydä pyörähtämässä länsimetron alueella.

Vierailija
46/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori tämä hassu kirjoitustyylini, mutta siis oikeasti olen menossa Helsinkiin, enkä tiedä, mitä sieltä löytyy. Ilmeisesti siellä on kuitenkin kaikenlaista, ja olisi parasta ottaa reissusta kaikki ilo irti.

Otan vastaan suosituksia myös lemmikkitarvikeliikkeista. :D Kissoillekin saatan viedä tuliaisia.

Löytyykö muuten hyviä käsityötarvikeliikkeitä?

ap

Kallioon menet kävellen. Siellä on tutustumisen arvoisia Thai-hieromoja

Vierailija
47/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko olet Stadissa? Ilmainen ja kiva käyntikohde on Talvipuutarha melko lähellä opperataloa. Siellä on kaunista! Käännyt oopperalta Helsinginkatua kohti Kalliota, ja Talvipuutarha löytyy vasemmalta ennen junasiltaa mäen päältä.

Vierailija
48/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampissa on ruohonjuuri

Musti ja mirri

Eurokangas

Kampissa sinooperi ja pari muuta askartelupuotia

Karttoja saat rautatieaseman touristic-infosta

Ja täällä on niin paljon erilaista hiihtäjää joten kyllä aapeekin sulautuu joukkoon

Vierailija
49/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidetarvikkeet: Tempera

Käsityölangat: Snurre ja Fiina

Noihin meidän teinillä menee kaikki rahat ja itsekin muutamaan kertaan Temperassa asioineena olen todennut, että taiteilija totisesti tarvitsee mesenaatin. Mutta onhan sitä valikoimaa mukava tutkia vaikkei niin kauheasti ostaisikaan. 

Kampin torin kupeessa on HobbyPoint jossa on loputon määrä kaikkea askartelutarviketta. Ja alakerrassa sitten miesten maailma - koottavia lennokkeja, junaharrastuskamaa ja ties mitä. Tuonnekin lapsi on kantanut rahaa loputtomat määrät. Kampin torin toisella laidalla, HobbyPointia vastapäätä melkein (mutta vähän matkan päässä, kun tori on siinä välissä) on myös musiikkikauppa, jossa on kaikkea ukulelesta lähtien. Vai kuunneltavaksiko olet musiikkia etsimässä? 

Kyllä täällä aika paljon kaikkia erikoiskauppoja löytyy. Kissahullut osaavat varmaan neuvoa lemmikkitarvikekauppoihin.

Kampin keskuksessa on myös ainakin yksi pelikauppa, ellei kaksi.

Muusa ja mesenaatti olisi oltava...

Kiitos sullekin. Tosiaan soitinten ja nuottien perässä olen, mitä musiikkiin tulee. Samoin olosi kivä löytää esim. pitsinnypläykseen tarvikkeita. Saahan niitä netistäkin ja itse tekemällä, mutta jotenkin en ole saanut aikaiseksi.

Tuo hobbypoint vaikuttaa mielenkiintoiselta myös.

Kiitos sullekin.

ap

Töölöntorilla on myös nuottikauppa Ostinato.

Pitsinnypläys menee kyllä stadilaisen hilseen yli. Ehkäpä jotain löytyy noissa Kampin keskuksen lähellä olevissa askarteluliikkeissä, kaksi on siinä Urho Kekkosen kadun ja Simonkadun kulmassa, kolmas Fredrikinkadulla.

Jos käsityötaiteesta on kiinnostunut, sitten CraftCorner, Eteläesplanadi 4. vois olla kiva.

Jos taiteesta on kiinnostunut niin stadissa on monta suurta taidemuseota ihan keskustassa: HAM. Kiasma, Taidehalli, Ateneum ja Amos Andersen. Sitten on useita taidegallerioita Vanhan kirkkopuiston lähettyvillä, etenkin Galerie Kaj Forsblom, yms. Hieman kauempana on Sinebrychoffin taidemuseo, Didrichsen jne.. Ei riitä yksi päivä kaiken näkemiseen.

Ei kannata tulla maanantaina, jos taiteesta ja museoista on kiinnostunut, silloin kaikki ovat kiinni.

Vierailija
50/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metrolaiturin kartassa seuraavat asemat on sen nykyisen aseman oikeella puolella.

-toinen juntti joka ei tiennyt, mihin suuntaan metro kulkee

Vierailija
51/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti Kiasmaan tutustumaan nykytaiteeseen.

Vierailija
52/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vaan! Älä nyt ihmeessä yritä muuttautua muuksi, ole niin juntin näköinen kuin olet, sehän on positiivista, eikä kukaan katso sinua huonosti. Toppahousut eivät ole ulkona yhtään liioittelua mutta sisällä täällä on tietenkin yhtä kuuma kuin sisällä böndellä.

Äläkä suotta lähde mihinkään peltomarketteihin kehäteiden liepeille, siinä palaa vain aikaa. Vietä mieluummin aikasi keskustaa ja sen vilinää ihmetellen. Ilmeisesti "pelloilla" on kyllä sen verran isoja marketteja että siinä voisi maalaiselta mennä huuli pyöreäksi, mutten osaa sanoa tarkemmin kun en ole itsekään käynyt.

Yksi mikä maalaisia tuntuu ihmetyttävän, on ruotsinlaivat. Tottumattoman silmään ne saattavat näyttää aika isoilta eteläsatanmassa kääntyillessään. Tsekkaa aikataulut ja mee pällisteleen, tulevat aamulla muistaakseni kympin aikaan ja lähtevät vissiin viiden aikaan ilalla.

Myös rautatieasema saattaa olla maalaisserkulle mielenkiintoinen paikka, melkein kuin ulkomailla olisi, monen näköistä riittää. Osta kuppi kahvia ja ihmettele.

Mene Stokkan tavarataloon ja ajele vaikka hisseillä, siinäkin on semmoista tunnelmaa että ei muualla Suomessa. Voit piipahtaa sielläkin kahvilla yläkerrassa mutta lasku saattaa yllättää maalaisen.

Niin ja asematunneli tietenkin. Sitä on maalaiset aina ihmetelleet, eikä sen lumo ole varmasti kadonnut!

Ota rennosti ja viihdy!

Vierailija
53/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurora-talon ovella kannattaa seistä kaljakeissi kädessä, varmasti pääset sisään.

Vierailija
54/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rautatieasema saattaa olla mielenkiintoinen paikka."

Siellä jos pysähtyy sekunniksikin, varsinkin yksin, saa viereensä rahanpummaajia. Myös Sörnäisten metroasemalla sama, tosin sinne tuskin menet. Kampissakin alkaa olla tätä, muttei onneksi ihan jatkuvasti.

Vierailija
55/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tempera on kyllä nyt se ykköspaikka, johon suuntaan ensimmäisenä. Paikallisissa kaupoissa ei ymmärrettävästi ole kovin suurta valikoimaa.

ap

Taidetarvikauppoja on monia, mutta Temperassa tunnetusti osaavat neuvoa parhaiten.

Ilmaiset vessat kannattaa myös muistaa: Stockmann, Sokos ja Kampin keskuksen ylin kerros. Varalta kannattaa pitää taskussa myös euron kolikkoa vessaa varten (esim. asemalla).

Tuo olikin muuten hyvä tietää, että Kampin ylimmässä kerroksessa, olinkin ihmetellyt minne 2.kerroksen vessa on hävinnyt. Sokoksella taitaa tarvita S-etukortin (joka itselläni tosin on)? Rautatieasemalla on myös ilmaisia vessoja (useiden maksullisten lisäksi) metroaseman yläpuolella, muttei kovin hyvätasoisia ja ovikaan ei aina mene välttämättä lukkoon... Itäkeskuksessa on siistit isot ilmais-vessat, jos sinne sattuisi päätymään.

Vierailija
56/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Rautatieasema saattaa olla mielenkiintoinen paikka."

Siellä jos pysähtyy sekunniksikin, varsinkin yksin, saa viereensä rahanpummaajia. Myös Sörnäisten metroasemalla sama, tosin sinne tuskin menet. Kampissakin alkaa olla tätä, muttei onneksi ihan jatkuvasti.

Rauhassa vaan, voihan sitä rahaa antaa tai todeta, että sori, nyt ei ole. Ihmiset ihmisinä. Nuo ovat hyvin vartioituja paikkoja, paniikkiin ei ole syytä.

Vierailija
57/77 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Forumin alakerrassa on myös ilmainen vessa ja Senaatintorin laidalla siinä pienessä kaupungin museossa.

Vierailija
58/77 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oopperaan tai balettiin korkeakulttuurin pariin tietysti.

Vierailija
59/77 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä myös ääni Temperalle ja Hobby Pointille! :) Eläintieteellinen on mielenkiintoinen.

Helsingis tosiaan menee vaikka minkälaista vipeltäjää. Suurin osa katsoo puhelinta tai jalkojaan kun kävelee, joten ei siellä kukaan huomiota kiinnitä mihinkään.

Keskustassa on mukava kävellä ja melkein aina vastaan tulee jotain mielenkiintoista julkkiksista hare krishnoihin :)

Pidä mukava päivä!! <3

Vierailija
60/77 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on minusta loistava paikka käydä ja tutustua, kun itse asumme kuitenkin aika kaukana sieltä. Helsingissä on niin paljon kaikkea nähtävää ja fiilisteltävää, että ei siihen yksi päivä riitä millään! Päiväretkiä on tehty mieheni kans kyllä, mut monesti on yövytty. Taidemuseot on meille aina elämyksellistä antia. Samoin arkkitehtuuri, ruoka ja kiinnostavat putiikit. Kesällä samaa suojatietä ylitti vieressä Martti Ahtisaari, erään ravintolan yöelämässä näkyi viihtyvän useampikin julkisuudesta tuttu. Kaupunki on täynnä elämää vuodenajasta riippumatta, ja se on ihan parasta! Olkoon pieni kaupunki maailman metropoleihin verrattuna, mutta minusta juuri sopiva elämysten keräämiseen. Ei tunnu liian hallitsemattomalta. Suosittelen! t. Nainen 40v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä