Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juntti on menossa Helsinkiin. Vinkkejä?

Vierailija
11.02.2018 |

Mulla on meno Helsinkiin. Olen käynyt siellä viimeksi joskus kauan sitten, enkä ole koskaan päässyt vapaasti tutkimaan pääkaupunkia. Löytyykö keskustasta jotain jännää, missä kannattaa käydä? Tuon yhden vegeketjun innoittamana suuntaan varmasti vegekauppoihin, jos löydän sellaisia (onko ne helposti löydettävissä?). Mutta mitä muuta siellä on?

Paheksutaanko mua oikeasti, jos menen toppahousuissa (jos on kylmä, joudun kävelemään junaan pitkän matkan. Voin toki heittää ne olkapäällekin ja kantaa niitä henkseleistä :D) ja koenko kulttuurishokin? Löytyykö sieltä hyviä musiikki-tai pelikauppoja? Löytyykö hyviä taiteilijantarvikeliikkeitä? Onko siellä kauhea tungos? Mitä ostan kissoilleni tuliaisiksi?

Jos vertaa Helsinkiä vaikka Ouluun, Tampereeseen tai Turkuun, niin onko eroa oikeasti kovin paljon? Omat muistikuvani ovat hataria.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei täällä toinen juntti jolla sama tilanne. Miten mä pääsen kätevimmin asemalta Kulosaareen? Missä kaupunginosassa se kissakahvila on?

Vierailija
22/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on peltomarketti? En oo ikinä kuullutkaan.

Toppahousut jätä kotiin. En luultavasti ikinä ole törmännyt aikuiseen ihmiseen, jolla toppikset jalassa helsingin keskustassa. Jos oot lapsi, niin sitten ok.

Toppahousuilijoita näkyy kyllä harva se päivä. Myös Helsingissä asuu ihmisiä, jotka pukeutuvat pakkalukeman mukaan. Lisäksi täällä on tällä hetkellä paljon aasialaisturisteja toppahousuineen ja karvalakkeineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa tulit sitten Porvoosta tai muualta! :)

Toppahousuissa ei kannata stadissa pyöriä, tulee kuuma. Kun tulet juna-asemalle, viepä liiat tavarasi säilytykseen aseman alempaan kerrokseen. Pitää muistaakseni olla joku tietty kolikko, eli ota varalle mukaan 2 e ja 1 e kolikoita. Muista ottaa vaihtohousut mukaan.

Riippuen minä päivänä ja mihin aikaan stadiin ilmestyt, ihmisiä on liikkeellä enemmän tai vähemmän. Siihen pitää varautua. Jonkinasteinen kulttuurishokki on varmaan luvassa.

Kampin kauppakeskus voisi olla sulle sopiva paikka, koska sieltä saa ruokaa, juomaa, siellä on vessa (ylimmässä hissikerroksessa maksuton), on eläinkauppa, pelikauppa, ja sellaisia muualta tulleita kiinnostavia liikkeitä kuin Filmihullu-leffakauppa ja Heureka Shop (katso noi netistä), lisäksi tietysti vaate- ja kenkäkauppoja, yms. Lähellä on Ruohonjuuri ("vegekauppa"). Kampin K-marketista saa myös aika hyvin kaikenlaista.

Kampin keskuksessa on myös Clas Ohlson, josta voi saada jotain ns. taitelijantarvikkeita ja lähellä on myös askarteluliike Sinelli, josta saa jotain. Mutta jos laadukasta valikoimaa etsit, sitten menet Temperaan  (Uudenmaankatu 16).

Kampin keskuksen eläinkaupasta suosittelen kissoille ostamaan vesilelut. Sellainen kala on hauska,  laita uimaan vatiin. Koska kissa ei halua tassuansa kastaa ja kala ui vikkelästi, iloa tästä on pitkään. Omistajalle myös, kun katit pysyvät poissa pahanteosta jahdatessaan kalaa. Toinen kissoille mielenen lelu on pop-up tunneli. Sen voi laittaa aina välillä esille, sen sisään voi piilottaa kaikenlaista kivaa, pitää riiviöt virkeinä.

Mulla on vain onneksi sellainen päiväreissu, että tavaroita on vähän ja varmasti kulkevat mukana. Junassa istuessa menee varmaan enemmän aikaa. Kiitos tuosta vessavinkistä! Varmaan tulee tarpeeseen. Kiitoksia muutenkin, kun jaksoit tosissasi vastata. :) Olen oikeasti menossa etelään.

Tuon Temperan mainitsikin joku. Sinne voisi mennä katsomaan.

Mun toinen kissani tykkää kastaa tassujaan veteen ja muutenkin leikkiä vedellä. Mulla on iso koirien vesikuppi ihan vaan häntä varten. Vesilelu olisi siis varmaan tosi mieleinen. Täällä en ole sellaisia missään nähnyt, mutta pitää pitää silmät auki, missä sitten liikunkin.

ap

Vierailija
24/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menisin Temperaan, se hämmästytti valikoimallaan tämän juntin :D Kulosaareen pääsee metrolla kätevimmin.

Vierailija
25/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töölön putinki Töölössä ja Punavuoressa, kaikkea kivaa askartelu/vihkokamaa. Kyllä mäkin kävelen toppahousuissa keskustassa jos on saakelin kylmä. 

Vierailija
26/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulosaareen kannattaa mennä metrolla. Lähtee rautatiasemalta. 

Vierailija
27/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei täällä toinen juntti jolla sama tilanne. Miten mä pääsen kätevimmin asemalta Kulosaareen? Missä kaupunginosassa se kissakahvila on?

Kissakahvila on Kampissa, Fredrikinkatu 55. Jos tiedät Kampin keskuksen, niin siitä parin minuutin kävelymatkan päässä.

Kulosaareen pääset metrolla tai sitten bussilla 16, riippuen minne menet ja miten lähelle haluat mennä liikennevälineellä.

Vierailija
28/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menisin Temperaan, se hämmästytti valikoimallaan tämän juntin :D Kulosaareen pääsee metrolla kätevimmin.

Tempera on kyllä nyt se ykköspaikka, johon suuntaan ensimmäisenä. Paikallisissa kaupoissa ei ymmärrettävästi ole kovin suurta valikoimaa.

ap

Vierailija
29/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo koskaan ollut metrossa, siitä tulee jännää! Pitää kokeilla. Lipun näköjään saa aika näppärästi puhelimeen.

Vierailija
30/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole vinkkejä, koska en ole hesalainen. Käyn siellä lähinnä sairaaloissa.

Mutta muistutus: Muista aina seisoa likuportaissa oikealla puolella. Ihan reunassa. Muuten joku suuttuu. Mä en ikinä muista, ja tytär sitten häpee ja tokaisee asian.

Vierailija
31/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tempera on kyllä nyt se ykköspaikka, johon suuntaan ensimmäisenä. Paikallisissa kaupoissa ei ymmärrettävästi ole kovin suurta valikoimaa.

ap

Taidetarvikauppoja on monia, mutta Temperassa tunnetusti osaavat neuvoa parhaiten.

Ilmaiset vessat kannattaa myös muistaa: Stockmann, Sokos ja Kampin keskuksen ylin kerros. Varalta kannattaa pitää taskussa myös euron kolikkoa vessaa varten (esim. asemalla).

Vierailija
32/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole vinkkejä, koska en ole hesalainen. Käyn siellä lähinnä sairaaloissa.

Mutta muistutus: Muista aina seisoa likuportaissa oikealla puolella. Ihan reunassa. Muuten joku suuttuu. Mä en ikinä muista, ja tytär sitten häpee ja tokaisee asian.

Mulle vanhemmat sanoi tuosta ulkomaanmatkoilla joskus kun olin lapsi ja teini. Pitää aina seistä niin, että kiireiset pääsee ohi. Itse näin meganjunttina nykyisinkin vaan juoksen normiportaat ylös ja alas ennen kuin menen liukuportaisiin, koska se tuntuu nopeammalta (varmaan muiden "junttien" takia. Usein ne portaat tuntuu niin kapeiltakin, ja niissä ohitus tuntuu epämiellyttävältä. Mulla on iso henkilökohtainen kupla). Mutta ehkä jossain ei edes ole normaaleja portaita tai ne olisi liian pitkät.

ap

Vierailija
33/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy Kiasmassa, luonnontieteellisessä museossa ja suuntaa siitä Punavuoreen päin. Löydät kivoja pikkuputiikkeja sieltä.

Vierailija
34/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo koskaan ollut metrossa, siitä tulee jännää! Pitää kokeilla. Lipun näköjään saa aika näppärästi puhelimeen.

Mä olen ollut lapsena Tukholman ja Pariisin metroissa, mutten ikinä Helsingin metrossa, enkä missään metrossa yksin ja vastuussa itsestäni. Mun pitäisi myös älypuhelimen puutteessa ostaa fyysinen lippu.

Onkohan muuten Helsingin metroasemilla semmoista taidetta niinkuin Tukholmassa ja Pariisissa? Ihan vain senkin takia voisi kokeilla metroa.

Ajatella, jos voitaisiin perustaa joku "taidejuntti"-porukka ja yhdessä voitaisiin mennä sinne tänne toppahousut jalassa tai olalla roikkuen.

ap

Vierailija
35/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo stadissa ei voi pitää hirveän isoa omaa kuplaa ympärillään varsinkaan jos liikkuu keskustassa ruuhka-aikaan :) Ihmiset ovat muuttuneet aika töykeiksi, joten monet tönivät eivätkä väistä. Sitten monet ovat kärsimättömiä, joten siksi metron rapuissa pitää seistä oikealla, että kiireiset pääsee rynnimään ohi.

Vierailija
36/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidetarvikkeet: Tempera

Käsityölangat: Snurre ja Fiina

Noihin meidän teinillä menee kaikki rahat ja itsekin muutamaan kertaan Temperassa asioineena olen todennut, että taiteilija totisesti tarvitsee mesenaatin. Mutta onhan sitä valikoimaa mukava tutkia vaikkei niin kauheasti ostaisikaan. 

Kampin torin kupeessa on HobbyPoint jossa on loputon määrä kaikkea askartelutarviketta. Ja alakerrassa sitten miesten maailma - koottavia lennokkeja, junaharrastuskamaa ja ties mitä. Tuonnekin lapsi on kantanut rahaa loputtomat määrät. Kampin torin toisella laidalla, HobbyPointia vastapäätä melkein (mutta vähän matkan päässä, kun tori on siinä välissä) on myös musiikkikauppa, jossa on kaikkea ukulelesta lähtien. Vai kuunneltavaksiko olet musiikkia etsimässä? 

Kyllä täällä aika paljon kaikkia erikoiskauppoja löytyy. Kissahullut osaavat varmaan neuvoa lemmikkitarvikekauppoihin.

Kampin keskuksessa on myös ainakin yksi pelikauppa, ellei kaksi.

Vierailija
37/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sano vaan ap rohkeasti jos olet tuore Eurojackpot-voittaja joka tulee lunastamaan voittoaan Veikkauksen konttorista, niin kyllä me keksimme sinulle vähän lisääkin niistä shoppailupaikkoja!

Vierailija
38/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo stadissa ei voi pitää hirveän isoa omaa kuplaa ympärillään varsinkaan jos liikkuu keskustassa ruuhka-aikaan :) Ihmiset ovat muuttuneet aika töykeiksi, joten monet tönivät eivätkä väistä. Sitten monet ovat kärsimättömiä, joten siksi metron rapuissa pitää seistä oikealla, että kiireiset pääsee rynnimään ohi.

Tämä kuulostaa ärsyttävältä. En ole kovin iso ihminen, ja mun yli kävellään aina. Lisäksi mulla on iso kupla. Pitää asennoitua sitten niin, että tätä tapahtuu. Ei kai muu auta.

ap

Vierailija
39/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut lapsena Tukholman ja Pariisin metroissa, mutten ikinä Helsingin metrossa, enkä missään metrossa yksin ja vastuussa itsestäni. Mun pitäisi myös älypuhelimen puutteessa ostaa fyysinen lippu.

Onkohan muuten Helsingin metroasemilla semmoista taidetta niinkuin Tukholmassa ja Pariisissa? Ihan vain senkin takia voisi kokeilla metroa.

Ajatella, jos voitaisiin perustaa joku "taidejuntti"-porukka ja yhdessä voitaisiin mennä sinne tänne toppahousut jalassa tai olalla roikkuen.

ap

Taidejuntit :D

Stadissa on oikeasti niin kaikenkarvaista kulkijaa, että veikkaan, että jos kuljet toppahousut olalla roikkuen, niin kukaan ei reagoi siihen mitään.

Helsingin metroasemat eivät ole mitään Louvreja, mutta Kampin metroasemalla on taidemuseo HAM:illä on akvaario, jossa usein vaihtuvaa taidetta esillä. Helsingin yliopiston metroasemalla on usein valokuvanäyttelyjä. Tämän lisäksi lähes jokaisella metroasemalla  on omat pysyvät taideteoksensa. Tässä lista:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Helsingin_metron_taideteoksista

Vierailija
40/77 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on hyvä käytännön vinkki! Se vasen kaista on ohituskaista, sitä pitkin kiireisemmät tai kuntoiluhullut kävelee portaita pitkin. Ja alaspäin mennessä sitä vasenta puolta pitkin saattaa joku tulla kovaakin vauhtia juosten ehtiäkseen metroon. (Helsinkiläiset juoksevat metroon, vaikka seuraava tulee pian.)

Helsinkiläisiltä meni aika pitkään että oppivat tuon portaiden oikeassa reunassa seisomisen, mutta nykyisin se sujuu aika mallikkaasti. Ison eron huomaa kun menee metrolla Espooseen - ne espoolaiset seisovat miten sattuu ja tukkivat portaat! Eivät ole vielä oppineet miten metrossa kuljetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi