Koulukiusaaminen vaikuttaa edelleen Saaraan
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Miksi Saara vaihtoi ala-asteella koulua kiusaamisen takia??19
Saara kävi ensimmäistä koulua _yhden_ vuoden jonka jälkeen vaihtoi toiseen kouluun koko loppuajaksi. Yksi vuosi vs. koko peruskoulu. Tässä uudessa koulussa oli ok nämä koelaulut ja muu huomionhaku.
Vierailija kirjoitti:
Hänhän vaihtoi ekalta luokalta kolmannelle. Eli kyse oli luokan yli hyppäämisestä.
Saaralla on usein kasvoilla sellainen toljottava, tyhjä ilme.
Se sama ilme hänellä oli jo siinä päiväkotikuvassa Ernest Lawsonin kanssa, kun on ihan taapero.
Ihan kuin hän ei ihan olisi kärryillä ja kokisi suurta hämmennystä sosiaalisissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänhän vaihtoi ekalta luokalta kolmannelle. Eli kyse oli luokan yli hyppäämisestä.
Saara kävi ekaluokan Kirkonkylällä ja vaihtoi seuraavana vuonna Pitkäkankaan kouluun kolmannelle luokalle.
Viime vuonna ilmestyneessä kirjassa Saaran äiti sanoo että kun Saara siirtyi ekalta luokalta kolmannelle niin tuli nälvimistä, piikittelyä, ulkopuolelle jättämistä, henkistä kiusaamista
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna ilmestyneessä kirjassa Saaran äiti sanoo että kun Saara siirtyi ekalta luokalta kolmannelle niin tuli nälvimistä, piikittelyä, ulkopuolelle jättämistä, henkistä kiusaamista
Mä en siirtynyt ja tuli silti.
Oliko Saara yläasteella kiinnostunut pojista vai oliko se silloin jo matontamppaaja?
Vierailija kirjoitti:
En ollut Saaran kanssa samalla luokalla, mutta mitäpä tapahtuu, jos luokkaan, joka on ollut jo yhdessä kaksi lukuvuotta laitetaan vuotta nuorempi lapsellinen mutta toisaalta pikkuvanha, jolla on aivan järkyttävä tarve tuoda itseään esille? Kukaan ei tasan jaksa kuunnella vuotta nuoremman (vrt. pienemmät sisarrukset) pikkuvanhaa pätemistä. Ja toisaalta, jos Saara syyttelee muita ulkopuolelle jättämisestä, mitä ne koelaulut sitten olivat? Saaran bändiin ei todellakaan päässyt kaikki.
Voin vain kuvitella miten sietämätön tämä opettajien lellimä, perheensä palvona kaikkitietävä lapsinero on ollut muille lapsille jotka on kaikin puolin tyhmempiä ja vähemmän uniikkeja.
Vierailija kirjoitti:
Oliko Saara yläasteella kiinnostunut pojista vai oliko se silloin jo matontamppaaja?
Olet oksettava. Olitko sinä yläasteella kiinnostunut pojista vai olitko matontamppaaja?
Kurjaa, jos on oikeasti kiusattu. Suhtaudun varauksella, kun olen törmännyt "kiusattuihin", jotka ovat itse pahimpia syrjijiä. Kuvittelevat, että muiden täytyy tanssia heidän pillinsä mukaan. Sitten tulee paha mieli, kun joku ei niin tee = tuo toinen kiusaa. Olisi kiinnostavaa kuulla Saaran kiusaajien versio.
Lisää kirjasta *olin aikanani koulukiusattu. Minussa elää jatkuva, alitajuinen pelko siitä, että minua ei hyväksytä eikä minusta tykätä"
Uskon Saaraa. Itse olen elänyt siinä helvetissä mitä kiusaaminen on.
Vierailija kirjoitti:
Lisää kirjasta *olin aikanani koulukiusattu. Minussa elää jatkuva, alitajuinen pelko siitä, että minua ei hyväksytä eikä minusta tykätä"
Joo. Tätä se jauhaa, jauhaa, jauhaa, jauhaa, jauhaa, jauhaa, jauhaa, jauhaa, jauhaa, jauhaa.
Silti koulukaverit tai opettajat ei tiedä mistä se puhuu.
Eikä se ole koko Suomen kansan syy tai meidän asiamme jotenkin hyvittää. Koko ajan.
En lukenut ketjua kokonaan läpi, mutta luulen tietäväni mikä on ”syynä” siihen, että Saaraakin on kiusattu koulussa.
Oulunsalo on vahvasti lestadiolaista aluetta, ja alueilla, missä lestadiolaisuus on vahvana on myös ”te vastaan me” asettelu. Eli normaalit kirkkouskovaiset tai ei uskovaiset ja lestadiolaiset kiusaavat ja syrjivät toisiaan koulussa. Olen itse naapurikunta Kempeleestä ja siellä olen kokenut samanlaista ”kiusaamista” lestadiolaisten lapsilta. Sitä on kokenut myös jokaikinen muu ei uskovainen tällä alueella.
On todella rasittavaa, että hän ottaa asian aina esille. Joka helvetin haastattelussa. Nytkin on kyse euroviisuista. Ei hänen omista asioistaan tai terapiastaan. Silti jokainen haastattelu alkaa tällä koulukiusaamisteemalla ja jää junnaamaan siihen.
Saara on tyypillinen kiusaaja itse.
Joko asbergeri tai narsisti. Niille on tyypillistä tietty itsekkyys joka näkee vain oman näkökulman eikä pysty asettumaan muiden tunteiden tasolle.
Saara on sitä tyyppiä joka missä tahansa ryhmässä ollessaan luo ympärilleen tietyn tyhjiön joka imee hapen muilta lähellä olevilta. Kun muiden on pakko sitten siirtyä kauemmaksi saadaksen happea Saara syyttää heitä kiusaamisesta ja pois sulkemisesta.
En nyt ihan ymmärrä, miten ala-asteaikaisista kiusaamisista voi jäädä tuollainen ongelma, jos on kuitenkin ollut niitä kavereita, tuollainen itseään esille tuova luonne (ei kärsinyt esim. pahasta ujoudesta) ja vieläpä välittävä, tukena oleva perhe. Olispa ollut mullakin :/