Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksen saa olla työttömänä kun viihdyn näin ja työhalukkaita ihmisiä kuitenkin riittää?

Vierailija
10.02.2018 |

Mikä ongelma? Työpaikoista on kova kilpailu. Jääpä teille halukkaille enemmän.

Kommentit (639)

Vierailija
601/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan haluais että mun työpaikan olis saanut joku joka on töihin pakotettu karenssin uhalla.

Töitä ei riitä kaikille, hyvä jos joku haluaa olla työtön, minä en halua.

Saa minunkin puolestani olla työtön mutta en minä siitä halua maksaa näitä 40% veroja, jotka nyt selkärahastani revitään

Ne kaikki 40 prosenttiahan meneekin työttömille. Vitu pässi. :P

Kyllä käytännössä menee kaikkien muiden kuin itseni ja perheeni eduksi. Käytännössä maksamillani välillisillä veroilla katan jo reilusti "minun käyttämäni palvelut" julkisyhteisöjen kuluista. Välillisiä veroja maksan noin 20 000, joka on yli tuplaten sen mitä minua hyödyttävien palveluiden tuottaminen maksaa. Tämä siis sisältää koulutuksen ja terveydenhuollonkin kokonaisuudessaan.  Näin ollen puolet maksamistani välillisistä veroista ja KAIKKI välittömät verot menevät muiden elättämiseen. Koska nämä rahat ryöstetään minulta, en vain menetä veroina niitä rahoja vaan myös niiden tuoton vuosittain ad infinitum. Eli viime vuodenkin "turhista" veroista johtuen menetän tältä vuodelta noin 4000€ pääomatuoton, ensi  vuodelta menetänkin sitten jo 8200€ tuoton jne. Kolmantena vuonna menetetty tuotto jo yksistään ylittää sen mitä minua hyödyttävien palveluiden tuottaminen maksaa!

Kohtuullistako, että minä en vain maksa poskettomia veroja vaan menetän myös pääomien tuoton ikuisiksi ajoiksi että sinä saisit makoilla sängyllä ja syljeskellä kattoon. Ei minusta.

Pässi. Ottamatta kantaa verotuksen reiluuteen, olipas siinä yksinkertaistettu versio omista kuluistasi.

Mitäpä jos lapsesi sairastui syöpään? Joudut itse aivoleikkaukseen? Tai sekä että? Menetät itse työsi? Firma menee konkurssiin?

Olet ylentänyt itsesi jumalan tasolle työttömiin verrattun, aika surullista.

Verotus ei välttämättä olet reilu kaikkia kohtaan, mutta tuo nillityksesi on kyllä yksioikoista. Yksinkertainen yksityisyrittäjä?

Ohiksena, en tiedä millä agendalla täällä provoat. Tuo yrittäjä olisi ottanut mukavia sairasvakuutuksia ja tehnyt sijoituksia, sillä rahalla jolla hän nyt on maksanut veroja. Hänen leikkauksensa ja hoitonsa tulisivat varmasti niillä vakuutuksilla katettua. Sen sijaan sillä työttömällä ei olisi mitään, hänen syöpänsä olisi hänelle liian kallis ja hänellä ei olisi siihen mitään vakuutusta. Ilman hyvinvointiyhteiskuntaa kukaan ei olisi velvoitettu auttamaan pätkän vertaa. Siitä sitten ostamaan lääkkeitä ja ruokaa ja maksamaan vuokraa. Tällaisissa yhteiskunnissa ihmisiä asuu autoissa, ja kun se on myyty, pahvilaatikoissa.

Miten se yrittäjä olisi opiskellut aikoinaan?

Tai miten liikkuu töihin jos katuja ei aurata?

Todella tyhmää ja lyhytnäköistä leikkiä tuota "ei veroja tarvi"-leikkiä.

Ihanko oikeasti nyt ollaan tällä tasolla keskustelussa.

Yrittäjän vanhemmat olisivat kustantaneet tälle koulumaksut.

Yksityisteillä tienhoitokunnan osakkaat maksavat jollekulle yksityiselle auraamisesta.

Tiet olisi voitu antaa jonkun yksityisen firman bisnekseksi, joka ottaa tietullia niitä käyttäviltä.

Ei verot ole mikään luonnonlaki, kaiken voi yksityistää.

Ei sitten onnistunut se pohdinta.

Sangen kalliiksi tulis ne yksityistiet, tietullit kaupungeissa ja maanteillä.

Eikä sen yrittäjän vanhemmat olleet rikkaita, koska kukaan ei koskaan synny kultalusikka suussa, eli mistä rahat?

Ikävä ettei ihmiset pysty ajattelemaan kokonaiskuvaa.

Kokonaiskuva? On maita jossa ei ole verovaroin rakennettua vettä eikä viemäriä. Jos ei ole ostanut kotia paremman väen alueelta, hakee vetensä mistä kuralätäköstä saa.

Javeloissa ja slummeissa ei ole yhteiskunnan rakentamia katuja eikä mitään kunnallistekniikkaa, ja sähköt varastetaan johdoilla jostain jos pystytään.

Missä on sinun kokonaiskuvasi maailmasta ja missä yleissivistyksesi, tutki asiaa ennen kuin tulet noin suureen ääneen pätemään. Edes tiet ja kadut ei ole itsestäänselvyyksiä, ilmainen koulutus ei varsinkaan.

No toki sitten sellaisiin maihin, kun kerran niitä ihailet ja täällä on kamala maksaa veroja?

Vierailija
602/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sun työssä tarvitse käydä kunhan mun ei tarvitse maksaa veroja sun elättämistä varten.

Et sinä ihmisiä elossa pidä. Älä siis niin korkealle itseäsi nosta. Jos veronmaksu lopetettaisiin kokonaan tai rahaa ei olisi ollenkaan maailmassa, niin luuletko, että ihmiset kuolisivat ilman rahaa nälkään, vaikka maailmassa olisi yhä kaikki samat raaka-aineet saatavilla? Raha on pelkkä vaihdon väline. 

Miksi sä luulet että maissa joissa ei ole sosiaaliturvaa, on kerjäläisiä kadulla ja tehtaissa lähes orjia jotka nukkuu siellä, ja vanhemmat myy liikoja lapsiaan seksiorjiksi? Että myyvät elimiään maksaakseen jonkun lääkehoidon? Ei paljon sinulta vaatisi myöntää, että meidän maksamat verot on se mikä erottaa sinut tästä.

Maksamasi verot myös turvaa yhteiskuntarauhan. Muussa tapauksessa ne kerjäläiset voisivat tehdä sinulle rikkaalle jotain, mitä ei uskalla tälle keskustelupalstalle kirjoittaa.

Minulle tulee mieleen pikkulapset näistä minä maksan ihan itte vero-urpoista. Tiedättehän kun isi tai äiti antaa pikkuvauvalleen kolikoita, jotta hän saa ihan itse ostaa kaupasta pillimehunsa.

On helppo maksella niitä veroja, kun joku maksaa ison palkan. Kehitysmaissa rehkitään pikkuisen eritahtiin ja saadaan palkaksi joku pari senttiä. Suomessa verorahamunanheiluttelija käy aikuisten ihmisten päivätarhassa, eli hänen "töissään", ja sitten saa monta rahaa, kuin pikkulapsi.

On raivostuttavaa jatkuvasti kuunnella ihmisten arvottamista verojen ja palkan mukaan. Jos on pakko määritellä ihmisen arvo hänen työnsä mukaan, niin sitten kannattaisi puhua sen työn arvosta.

Ainiin. Eipä kukaan nykyään tiedä mitä arvo on, kun kaikelle tiedetään vaan hinta. Arvo on monelle idiootille katsos sama asia kuin hinta.

Tämä menee varmasti monelta tosi korkealta ja kovaa yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikollinen aines? Voiko joku olla noin naiivi? Ikinä en ole edes näpistänyt kaupasta, mutta jos joutuisin täysin tulottomaksi ja nälkä olisi kova niin tottakai näpistäisin. Sittenhän voisin joutua vankilaan, ja se maksaisikin yhteiskunnalle ainakin 10-kertaisesti sen mitä työttömyyskorvaukset vuodessa. 

Riippuu vankiloista. On vankiloita joissa samassa sellissä on kymmeniä vankeja koska vankiloihin ei käytetä verorahoja. On maita joissa varkaudesta katkaistaan käsi. Heidän versionsa yhteiskuntarauhasta. Onnea matkaan.

Joo, mut käsiä ei katkota virallisesti edes venäjällä.

Vaikka siellä on todella ikävät vankilat, siellä on kohtalaisen paljon rikollisuutta.

Vierailija
604/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sun työssä tarvitse käydä kunhan mun ei tarvitse maksaa veroja sun elättämistä varten.

Et sinä ihmisiä elossa pidä. Älä siis niin korkealle itseäsi nosta. Jos veronmaksu lopetettaisiin kokonaan tai rahaa ei olisi ollenkaan maailmassa, niin luuletko, että ihmiset kuolisivat ilman rahaa nälkään, vaikka maailmassa olisi yhä kaikki samat raaka-aineet saatavilla? Raha on pelkkä vaihdon väline. 

Miksi sä luulet että maissa joissa ei ole sosiaaliturvaa, on kerjäläisiä kadulla ja tehtaissa lähes orjia jotka nukkuu siellä, ja vanhemmat myy liikoja lapsiaan seksiorjiksi? Että myyvät elimiään maksaakseen jonkun lääkehoidon? Ei paljon sinulta vaatisi myöntää, että meidän maksamat verot on se mikä erottaa sinut tästä.

Maksamasi verot myös turvaa yhteiskuntarauhan. Muussa tapauksessa ne kerjäläiset voisivat tehdä sinulle rikkaalle jotain, mitä ei uskalla tälle keskustelupalstalle kirjoittaa.

Tottakai näin on. Niissä maissa joissa näin on, edelleen ne rikkaat asuvat aidattujen ja vartioitujen asuinalueiden sisällä, ja lapset vie kouluun autonkuljettaja.

Lääkärit ei elä siinä yhteiskunnassa yhtään sen epämukavammin, mutta työttömät elää. Minä olen ammatissa jossa eläisi varsin mukavasti, mutta minä en silti aja sitä yhteiskuntaa. Luuletko että tässä on minun edusta kyse? Minun lapsella olisi asiat edelleen mukavasti. Sinut ja tuon asenteen sen sijaan näen hyvinkin itsekeskeisenä, joka ajattelee vain omaa etuaan. Sillä rahalla joka veroista käytetään terveen ja koulutetun ruokkimiseen, joka voisi itsekin pitää itsestään huolta, voisi hoitaa jonkun mummon joka ei enää pysty millään pakottamisella. Ymmärrätkö että rahaa ei ole rajattomasti vaan yhä vähemmän, kun meitä työkykyisiä on yhä vähemmän ja vanhoja yhä enemmän?

Et tiedä mitä tai mikä on raha. Sitä on todellakin rajattomasti ja äärettömästi. Tiedän että on mahdottoman vaikea asia käsittää.

Vierailija
605/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tepa_90 kirjoitti:

Työssäolijat saa ikuisesti kiukutella siitä että heidän verojaa menee työttömien elättämisee. Suosittelisin kaikille muillekki 

työssäolijoille sellaista vinkkiä olkaa töissä ja lopettakaa se valittaminen että teiän verorahoilla maksetaa työttömien työttömyysrahatkin, minäkää en valita siitä. Te ette tule ikinä näkemää sitä päivää että teiä verorahoilla ei enää rahotettas elämäntapa työttömien elämää.  Minä olen töissä ja mulle on yks ja sama mihi mun veroja käytetää mulle riittää että saan palkan ja that's it. Jos joku tai jotkut haluaa olla työttöminä nii sittenpähä ovat.  Luulis teillekki olevan pää asia että olette töissä ja saatte rahaa siitä. 

Minä olen tyytyväinen että minulla on palkka. Mutta vaikka olen samassa työssä samalla palkalla koko ajan, kuluni nousevat vuosi vuodelta, mutta palkkani laskee. Koska verot nousevat. Kohta saan myydä perheeni kodin jotta elämäntapaintiaanit saavat pitää omansa. Ei ole aihetta olla tyytyväinen eikä kokea sitä oikeudenmukaiseksi.

Muuta sitten vaikka viroon.

Vierailija
606/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia olla työtä etsivä työtön kuin sellainen, joka ei halua tehdä päivääkään töitä.

Miten se vaikuttaa sun elämään etsiikö työtön töitä vai ei?

Kysyn työssäkäyvänä ihmisenä.

Mun elämään se ei vaikuta käsittääkseni mitenkään.

Työhaluttomien työttömien olemassaolo vaikuttaa kaikkein vahingollisimmin niihin työttömiin jotka työtä haluaisivat. Kun kaiken maailman ossit sun muut eplämäntapatyöttömät avautuvat kuinka mukavaa on elää yhteiskunnan varoilla vain vahvistuu se käsitys että työttömät eivät töitä haluakaan.

Ei mitään aktivointimallejakaan edes tarvittaisi jos työttömät olisivat nykyistä enemmän itse aktiivisia. Mutta koska näitä passiivisuuden ihannoijiakin riittää, ei yhteiskunnalla ole enää varaa taata riittävää tukea niille jotka yrittävät pyrkiä elättämään itsensä.

Työttömille maksettavan tuen nimikin on työmarkkinatuki. Eli tuki jonka avulla ihminen pysyy työmarkkinoiden käytettävissä, valmiina ja halukkaana menemään töihin. On ihan ok jos ei halua olla työmarkkinoiden käytettävissä, mutta silloin ei ole oikeutettu tukeen, jonka tarkoitus on auttaa ihmistä olemaan työmarkkinoiden käytettävissä. Maksamalla työmarkkinatukea työhaluttomille yhteiskunta itse asiassa rikkoo itse laatimiaan sääntöjä. Olisi toivottavaa, että näitä sääntöjä noudatettaisiin.

Eikö ihmisillä ole itsellään mitään vastuuta omista ajatuksistaan. Jos on muutama selkeästi tarkoitushakuinen ossi-juttu ollut näkyvästi mediassa esillä, niin sitten on ihan ok päättää, että tuollaisia ne kaikki ovat?

Mä en oletakaan. Mutta tässä ketjussa kyllä nyt äyhöö joku "ossi".

Mitä sitten?

Eikö olisi reilua ensin työhaluisten päästä töihin ja jos ne kaikki joskus työllistyy niin aletaan vasta sitten pohtimaan miten nämä "ossit" saadaan töihin tai tarvitseeko ne tukia.

Vierailija
607/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tepa_90 kirjoitti:

Työssäolijat saa ikuisesti kiukutella siitä että heidän verojaa menee työttömien elättämisee. Suosittelisin kaikille muillekki 

työssäolijoille sellaista vinkkiä olkaa töissä ja lopettakaa se valittaminen että teiän verorahoilla maksetaa työttömien työttömyysrahatkin, minäkää en valita siitä. Te ette tule ikinä näkemää sitä päivää että teiä verorahoilla ei enää rahotettas elämäntapa työttömien elämää.  Minä olen töissä ja mulle on yks ja sama mihi mun veroja käytetää mulle riittää että saan palkan ja that's it. Jos joku tai jotkut haluaa olla työttöminä nii sittenpähä ovat.  Luulis teillekki olevan pää asia että olette töissä ja saatte rahaa siitä. 

Minä olen tyytyväinen että minulla on palkka. Mutta vaikka olen samassa työssä samalla palkalla koko ajan, kuluni nousevat vuosi vuodelta, mutta palkkani laskee. Koska verot nousevat. Kohta saan myydä perheeni kodin jotta elämäntapaintiaanit saavat pitää omansa. Ei ole aihetta olla tyytyväinen eikä kokea sitä oikeudenmukaiseksi.

Verotuksen kiristyminen johtuu kyllä esim siitä että enemmän ja enemmän porukkaa tarvii laittaa vanhainkoteihin ja palvelutaloihin.

Haluatko potkia sieltä porukat ulos?

Vierailija
608/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän kurat bemarillani tuollaisten paskaperse vätyksien päälle ja nauran mennessäni. Ottakaa köyhät vähän verorahoja palkastani, ei haittaa. Mulle tulee joka kuukausi 5000 eurroa palkkaa ja maksan mielelläni veroja.

Vierailija
609/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on oikeus luopua työpaikastaan ja ruveta työttömäksi, jos on niin vaikeaa siellä töissä. Aina joku parempi on tulossa tilallenne. Pistäkääs vaan turvat tukkoon ja rustatkaa irtisanomis ilmoitus jo huomenna.

Siitä vaan nauttimaan työttömän mahtavasta elämästä, jos oikeasti olette niin kateellisia.

Epäilen vahvasti, että nykytyöttömien porukasta löytyisi ketään, joka omaan työhöni pystyisi tai jaksaisi siinä kovin pitkään. Olen työaikaani jo lyhentänyt, vuorotteluvapaallakin olin, mutta eipä tilalle ketään pysyvää löytynyt.

Nyky työttömien määrä on joku 600 000. Kuinka itseriittoinen ihminen pitää olla, että pitää itseään noin korvaamattomana?

Työnnä sormesi vesilasiin! Nosta sormi pois! Jos siihen jäi sormesi kokoinen aukko, niin sitten olet korvaamaton.

Hävettää tuollaisten ihmisten puolesta. Olet naurettava, jos luulet ettei kukaan voi sinun työtäsi jaksaa muu kuin sinä. Voi luoja miten täynnä pääsi on keltaista nestettä!

No kuten sanoin, yritetty on. Eipä ollut jonoksi hakijoita ja ne muutamat lopettivat muutaman viikon jälkeen. Olisin siirtynyt toisiin hommiin, jos kunnollinen olisi tilalle löytynyt.

Kyseessä ei ole mahdoton työnantaja, huono palkka tms. Työ vaan vaatii runsaasti erikoisosaamista, paineensietokykyä ja kykyä olla huomattavan diplomaattinen.

No sitten vaan uudestaan paikka hakuun! Pitäähän työttömienkin hakea töitä vaikka satamiljoona kertaa, niin miksei työpaikan pitäisi hakea sopivaa työntekijää niin pitkään kunnes joku löytyy?

Et kai ihan aikuisten oikeasti luule olevasi 600 000 ihmistä parempi? Herää jos sieltä pilvilinnastasi.

Ei sillä ole merkitystä, onko siinä joukossa joku, jonka osaaminen riittäisi tai joka olisi minua parempi. Paikka ei ole enää avoinna, eikä lähiaikoina tulekaan. Silloin kun se oli avoinna, sellaista ei ollut.

Ja työttömiä ei tosiaan ole 600t.

No jos paikka ei ole haettavana, niin sinun on aika älyllisesti laiskaa sössöttää, ettei siihen ole tulijoita.

Työttömiä on 600 000, tilastot eivät kerro totuutta. Sen ymmärtää normaaliälyinenkin.

Se paikka oli haussa reilu puoli vuotta sitten. Eikä tulijoita ollut.

Et itse pärjää ja jaksa työssäsi, ja siksi haluat uskoa etteipä kukaan muukaan. Ei kukaan sadoista tuhansista ihmisistä ikinä. Nykytyöttömistä ainakaan, koska nykyajan ihmiset on jotain aivan pilalla olevaa rikkaruohosakkia. Niih!

Voi ystäväiseni. Olen tehnyt tätä työtä jo 15 vuotta, pärjään mainiosti. Jäin vuorotteluvapaalle ja etsittiin sijaista. Vapaan jälkeen oli tarkoitus, että vaihtaisin organisaatiossa toisiin töihin, mutta se kaatui siihen, etteivät löytäneet ketään paikalleni.

Oletko pysähtynyt miettimään, että työtehtävät ja vastuualueet on kasattu siihen pestiisi niin pöljästi, ettei kukaan puhtailla silmillä asiaa katsova, ymmärrä miksi niin on tehty?

En, koska näin ei ole. Samantapaista työtä tekevät sadat muutkin.

Kovasti täällä on tarvetta todistella, että minä ja työni olemme jotenkin huonoja tai typeriä. Ehkä niin, mutta tosiasia on, että paikkaan haettiin työtöntä, hakemuksia tuli noin viisi, kaksi jotka olivat edes teoriassa sopivia kokeilivat ja lopettivat. Eikä kyse ole huonosta työyhteisöstä, perehdytyksen puutteesta, huonosta palkasta tai työajoista. Vaan ihan siitä, ettei jaksa työn henkistä vaativuutta, vaihtelevuutta, kiirettä jne.

Kyllä minä sen tietyllä tavalla ymmärrän. Mutta ymmärrän myös miten äärimmäisen epätodennäköistä olisi, että joku pidempään työttömänä ollut kykenisi tähän. Se on saatava joku, jolla on tuoretta kokemusta samantapaisesta työstä.

Se on monesti näin. En tiedä mitä työtä teet, mutta niin moni työ on nykyään stressaavaa, ei-rutiinia, jatkuvalla epämukavuusalueella menemistä, että se tulee yllätyksenä, jos on pidempään ollut pois työmarkkinoilta. Itse palasin reilun vuoden jälkeen hiljattain äitiyslomalta ja omakin työnkuva oli aivan erilainen, vaikka sama työ kyseessä. Ensimmäisen kuukauden itkin joka ilta uupumusta ja mietin lopettamista saman tien.

Olen ollut 25v työelämässä ja todellakin on koko työn tekemisen kulttuuri muuttunut aivan valtavasti tänä aikana.

En yhtään ihmettele, että järkytys pistää ihmisen lopettamaan työt, kun on tottunut leppoisaan elämäntapaan.

Tätä juuri tarkoitin. Kiitos, kun puit sen sanoiksi. Kun työssä ei riitä vain se, että on alan tutkinto ja osaa ne tehtävät sinänsä. Vaan vaaditaan niin monia eri metataitoja, jotta ne tehtävät oikeasti saa hoidetuksi. Ja kun jokainen päivä on erilainen, pitää välillä melko huterillakin perusteilla tehdä vastuullisia päätöksiä, jotka vaikuttavat ihmisiin jnejne. Kun työt tulevat uniinkin eikä mikään formaali metodi tai teoria tarjoa mitään malleja toimia. Kun on vahvasti vaan luotettava ihan koko ajan, että minä pystyn ja osaan.

Kun tämä on haastavaa yli 15v kokemuksellakin, miksi se ei olisi sellaiselle, jolla ei kokemusta ole?

Taas tämä yksi "töissäkäyvävä" parjaa työttömiä.

Eikös ole monta kertaa sanottu, että työsi on niin epämoraalista, ettei se sovi normaalin moraalisen selkärangan omaaville ihmisille?

Mikä siinä oli niin vaikeata ymmärtää?

Mikä työ on noin valtavan epämoraalista? En keksi montaakaan ammattia jossa moraali tulisi vastaan, kun Suomessa ei ole tuota kuolemanrangaistustakaan. Ja millä oletat mitä tuon vastaajan työ on?

Ohis

Se on sellaista missä tehdään toisia ihmisiä koskevia päätöksiä mutuilemalla. Pitää olla kyky nukkua yönsä hyvin, vaikka on voinut aiheuttaa toisella pahaa haittaa.

On aika todella paskalta haiskahtavaa, jos kukaan muu ei kestä paria viikkoa kauemmin siellä "diplomaattivirassa" suurella palkalla.

Vierailija
610/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanomalla noin tavallaan oikeasti hyväksyt sen, että ihminen saa tappaa tai ryöstää tai pahoinpidellä toisen, jos tämä ei ole valmis luovuttamaan osaa omaisuudestaan köyhälle. Sen sijaan, että lähdettäisiin ajatuksesta, että jokainen työkykyinen vähintäänkin pyrkii elättämään itsensä ihan laillisin keinoin.

No voidaanko takautuvasti poistaa sen työssäkäyvän terveydenhuolto ja koulutus, kun niitä ei kerran verorahoilla saanut kustantaa?

Muuten turha höpöttää tollasii.

En minä sano, ettei veroja saa olla. Tottakai saa, niillä tehdään paljon hyvää, joka hyödyttää ihan jokaista.

Vaan ihmettelen sitä ajatusmaailmaa, että veroilla ostamme yhteiskuntarauhaa. Eli tosiasiassa se "loisiva" porukka on moraalitonta saastaa valmiina tekemään mitä vaan, jos heille ei rahaa syydetä vastikkeetta.

Kutakuinkin näin. Eivät he muuten niin sinnikkäästi ulisi kaikesta pienestäkin vastikkeellisuudesta, kuten jonkun satunnaisen CV-kurssin käymisestä. Ne, joilla on arvot kohdillaan, eivät heittäydy passiivisiksi vinkujiksi, jos vaikka yt-neuvotteluissa jäävät työttömiksi. Ja yleensä aika pian taas jo tekevät jotain järkevää.

Eli jos on tahtomattaan työttömänä, pitää mennä pilipali-cv-kurssille, josta kouluttaja saa tonnin päivältä, "kun ostopalvelut on halvempia", ei auta työllistymään ja antaa te-toimiston virkailijoille tuntee, että ovat tarpeellisia?

Kaikki tämä sen takia että nykyinen hallitus ei halua lopettaa firmojen porsastelua, irtisanomisia jaellaan ja samalla ennätysosinkoja.

Sitten "ratkaisuksi" tarjotaan kavereiden firmojen koulutuspalveluja.

Sellaiseksi pelinappulaksi kukaan järjissään oleva ihminen ei suostu.

Vierailija
611/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäntapatyötön: kehtaisitko kävellä kotiini ja asettua asumaan, käydä jääkaapillani ja suihkussani? Tämän päälle halveksisit minua että käyn siinä moraalittomassa työssäni. Koska näinhän nyt teet.

En tiedä kenelle puhut. Vastaan kumminkin kun oksettaa tuollainen asenne niin paljon.

En ole elämäntapatyötön, vaan sairas ja osittain työkyvytön. Työhaluton en ole, mutta olen työtön.

Minunkin pitäisi sinun mukaasi pyydellä anteeksi sinulta, sitä että muka syön sinun kodissasi ja jääkaapillasi. Näin sinä annat ymmärtää. Minä saan saman verran korvauksia kuin työttömyyden VALINNUT ihminen.

En pyydä anteeksi! Syljen naamallesi!

Kukaan ei tule tuollaisen paskakasan kotiin vaikka kerjäisit.

Vierailija
612/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aika järkyttynyt miten harhaisia jotkut elämäntapatyöttömät tässäkin ketjussa on. Tätäkö tulee kun on kauan turvallista ja rauhallista? Todellisuudentaju ja itsesuojeluvaisto katoaa?

Minä olen järkyttynyt siitä miten jotkut työpaikan saaneet ihmiset unohtavat kokonaan, että heidänkin elämänsä hyvät jutut on joku mahdollistanut.

Miten järkyttävän harhaisella tavalla ihminen voi olla itseään täynnä.

Vierailija
613/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää nyt vähän noita kommentejanne.

Ensin sanotte ettei työtön saa olla tyytyväinen oloonsa vaan täyty hakea ahkerasti töitä.

Seuraavassa kommentissa kerrotte kuinka kuormittavaa ja vaikeaa työelämä on, niin ettei siitä meinaa selviytyä edes kymmenien vuosien kokemuksella.

Eli rivien välistä, välillä ihan suoraankin sanotte, ettei työtön selviytyisi töissä, kun se on niin rankkaa.

Kai te tajuatte, että moni työtön on ollut työelämässä kymmeniä vuosia ja moni työssäkäyvä on välillä voinut olla pitkäänkin työtön?

Eli se ammattitaito tai osaaminen häviää täysin jos on vuoden työttömänä, mutta jos on muuten vuoden poissa töistä, muusta syystä, niin se ammattitaito ja osaaminen on jotenkin mystisesti paremmin tallella.

Vierailija
614/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on oikeus luopua työpaikastaan ja ruveta työttömäksi, jos on niin vaikeaa siellä töissä. Aina joku parempi on tulossa tilallenne. Pistäkääs vaan turvat tukkoon ja rustatkaa irtisanomis ilmoitus jo huomenna.

Siitä vaan nauttimaan työttömän mahtavasta elämästä, jos oikeasti olette niin kateellisia.

Epäilen vahvasti, että nykytyöttömien porukasta löytyisi ketään, joka omaan työhöni pystyisi tai jaksaisi siinä kovin pitkään. Olen työaikaani jo lyhentänyt, vuorotteluvapaallakin olin, mutta eipä tilalle ketään pysyvää löytynyt.

Nyky työttömien määrä on joku 600 000. Kuinka itseriittoinen ihminen pitää olla, että pitää itseään noin korvaamattomana?

Työnnä sormesi vesilasiin! Nosta sormi pois! Jos siihen jäi sormesi kokoinen aukko, niin sitten olet korvaamaton.

Hävettää tuollaisten ihmisten puolesta. Olet naurettava, jos luulet ettei kukaan voi sinun työtäsi jaksaa muu kuin sinä. Voi luoja miten täynnä pääsi on keltaista nestettä!

No kuten sanoin, yritetty on. Eipä ollut jonoksi hakijoita ja ne muutamat lopettivat muutaman viikon jälkeen. Olisin siirtynyt toisiin hommiin, jos kunnollinen olisi tilalle löytynyt.

Kyseessä ei ole mahdoton työnantaja, huono palkka tms. Työ vaan vaatii runsaasti erikoisosaamista, paineensietokykyä ja kykyä olla huomattavan diplomaattinen.

No sitten vaan uudestaan paikka hakuun! Pitäähän työttömienkin hakea töitä vaikka satamiljoona kertaa, niin miksei työpaikan pitäisi hakea sopivaa työntekijää niin pitkään kunnes joku löytyy?

Et kai ihan aikuisten oikeasti luule olevasi 600 000 ihmistä parempi? Herää jos sieltä pilvilinnastasi.

Ei sillä ole merkitystä, onko siinä joukossa joku, jonka osaaminen riittäisi tai joka olisi minua parempi. Paikka ei ole enää avoinna, eikä lähiaikoina tulekaan. Silloin kun se oli avoinna, sellaista ei ollut.

Ja työttömiä ei tosiaan ole 600t.

No jos paikka ei ole haettavana, niin sinun on aika älyllisesti laiskaa sössöttää, ettei siihen ole tulijoita.

Työttömiä on 600 000, tilastot eivät kerro totuutta. Sen ymmärtää normaaliälyinenkin.

Se paikka oli haussa reilu puoli vuotta sitten. Eikä tulijoita ollut.

Et itse pärjää ja jaksa työssäsi, ja siksi haluat uskoa etteipä kukaan muukaan. Ei kukaan sadoista tuhansista ihmisistä ikinä. Nykytyöttömistä ainakaan, koska nykyajan ihmiset on jotain aivan pilalla olevaa rikkaruohosakkia. Niih!

Voi ystäväiseni. Olen tehnyt tätä työtä jo 15 vuotta, pärjään mainiosti. Jäin vuorotteluvapaalle ja etsittiin sijaista. Vapaan jälkeen oli tarkoitus, että vaihtaisin organisaatiossa toisiin töihin, mutta se kaatui siihen, etteivät löytäneet ketään paikalleni.

Oletko pysähtynyt miettimään, että työtehtävät ja vastuualueet on kasattu siihen pestiisi niin pöljästi, ettei kukaan puhtailla silmillä asiaa katsova, ymmärrä miksi niin on tehty?

En, koska näin ei ole. Samantapaista työtä tekevät sadat muutkin.

Kovasti täällä on tarvetta todistella, että minä ja työni olemme jotenkin huonoja tai typeriä. Ehkä niin, mutta tosiasia on, että paikkaan haettiin työtöntä, hakemuksia tuli noin viisi, kaksi jotka olivat edes teoriassa sopivia kokeilivat ja lopettivat. Eikä kyse ole huonosta työyhteisöstä, perehdytyksen puutteesta, huonosta palkasta tai työajoista. Vaan ihan siitä, ettei jaksa työn henkistä vaativuutta, vaihtelevuutta, kiirettä jne.

Kyllä minä sen tietyllä tavalla ymmärrän. Mutta ymmärrän myös miten äärimmäisen epätodennäköistä olisi, että joku pidempään työttömänä ollut kykenisi tähän. Se on saatava joku, jolla on tuoretta kokemusta samantapaisesta työstä.

Se on monesti näin. En tiedä mitä työtä teet, mutta niin moni työ on nykyään stressaavaa, ei-rutiinia, jatkuvalla epämukavuusalueella menemistä, että se tulee yllätyksenä, jos on pidempään ollut pois työmarkkinoilta. Itse palasin reilun vuoden jälkeen hiljattain äitiyslomalta ja omakin työnkuva oli aivan erilainen, vaikka sama työ kyseessä. Ensimmäisen kuukauden itkin joka ilta uupumusta ja mietin lopettamista saman tien.

Olen ollut 25v työelämässä ja todellakin on koko työn tekemisen kulttuuri muuttunut aivan valtavasti tänä aikana.

En yhtään ihmettele, että järkytys pistää ihmisen lopettamaan työt, kun on tottunut leppoisaan elämäntapaan.

Siitä vain irtisanoutumaan. Kyllä tilallesi löytyy joku toinen. Kukaan ei sinua kaipaa.

Mistä ihmeestä vihasi kumpuaa? En minä sanonut sanaakaan pahaa työttömistä mielestäni? Miksi koet tarvetta hyökätä minua vastaan?

Uhriutumisesi on säälittävää. Kerroit olleesi työelämässä 25 vuotta. Tuskin olit siellä ilmaiseksi. Oma valintasi. Moni ei pääse minkäänlaisen palkkatyöhön vaan joutuu tekemään 9 e päivä orjatöitä. Palkaton työ ilman lomia ja eläkekertymää jos mikä on stressaavaa. Siihen nähden itkemisesi hyväosaisena lähinnä v-tuttaa.

Eli siis työssäkäyvä ei saa tuntea oloaan kurjaksi muuttuvassa työkulttuurissa ja jatkuvassa vaatimusten kasvussa, koska jossain on työttömiä? Kiittää vain taivasta tai pinkkiä spagettihirviötä tai mihin ikinä uskookaan siitä, että saa tehdä töitä?

Samalla logiikalla yksikään suomalainen ei saa valittaa köyhyyttään, koska jossain kuollaan nälkään.

Kyllä saa ja pitääkin. Mutta jos työelämä on noin kauheata, niin eikö ole ristiriitaista tulla kertomaan moista ketjuun, jossa solvaan työttömiä mikseivät nämä "mene töihin"?

Voi olla, että siinä on jotain ristiriitaa mutta mielestäni on tärkeää pitää tämäkin asia esillä. Kun on niin muodikasta myös solvata työssä olevia epäpäteviksi, jotka kuka tahansa työtön voi korvata "tuosta noin". Ja toisaalta siinä kohdassa, kun joku meinaa nääntyä työtaakkansa alle, ja toinen sanoo, ettei edes aio yrittää saada työtä, on turhaa olettaa hyväksyntää siltä työssä olevalta.

Oletko lukenut ketjua? Kuinka monta kertaa se täytyy toistaa, että kun kerran työpaikoja ei riitä nykyisessä eikä tod.näk. tulevassakaan taloustilanteessa kaikille, niin mitä haittaa siitä on, jos joku on vapaaehtoisesti työttömänä? Kun niitä työhön yrittäjiä ja hakemuksia lähettäviä riittää aivan yllin kyllin vapaaehtoisestikin? Eli miksi paheksua ilman mitään järjellistä syytä näitä harvoja elämäntapaintiaaneja?

Toiset ihmiset vaan on niin epävarmoja itsestään, omasta osaamisestaan ja työpaikastaan, että ne haluaa että edes työttömät kadehtii ja katsoo heitä ylöspäin.

Kun niin ei tapahdu kaikkien osalta, saadaan pikku kiukkukohtaus ja haukutaan työttömät, kun "itsellä on sentään töitä".

Käyn itse töissä ja mua ei kiinnosta haluaako joku yksittäinen työtön töihin vai ei, enkä tarvitse kenenkään (työttömän) hyväksyntää tai muutakaan itsetuntoni pönkittämiseen.

Sitten ollaan itku kurkussa kun ei se työtön katsokaan ihailen ja kunnioittaen ylös päin, vaikka niin nätisti sitä loiseksi haukuit.

Vierailija
615/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulkaa mene kauan, kun on joko pakko elättää ap:n kaltaiset tai sitten laittaa niille vai nappi otsaan. Kenen joukoissa sinä silloin seisot?

Sinua vastaan olen minä ainakin.

Vierailija
616/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma? Työpaikoista on kova kilpailu. Jääpä teille halukkaille enemmän.

Täällä kuuluu tehdä töitä elääkseen. Arvaa vituttaako meitä muita, kun raadamme niska limassa 45 tuntia viikossa töitä, ja sinä saat vain maata kotona tekemättä mitään?

Tästä todisteena kirjoittaa vauvapalstalle kommentin maanantaina klo 1250.

Ruokis.

Vierailija
617/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanomalla noin tavallaan oikeasti hyväksyt sen, että ihminen saa tappaa tai ryöstää tai pahoinpidellä toisen, jos tämä ei ole valmis luovuttamaan osaa omaisuudestaan köyhälle. Sen sijaan, että lähdettäisiin ajatuksesta, että jokainen työkykyinen vähintäänkin pyrkii elättämään itsensä ihan laillisin keinoin.

Tätä minäkin aina näissä keskusteluissa ihmettelen. Kuinka okei monelle tuntuu olevan se ajatus, että jos ei valtio (=kanssaihmiset) elätä, tottakai aletaan laittomuuksiin. Ja se pistää kyllä miettimään ihmisten moraalikäsityksiä pahemman kerran.

Ja kyllä, tajuan ihan hyvin, että jos meinaa kuolla nälkään tai pakkaseen, moraali ei ole ensimmäinen pohdiskelun paikka. Mutta toisaalta, kun vaihtoehdot eivät mielestäni työkykyiselle ihmiselle on vain elatus muiden varoista vs nälkäkuolema. Aika paljon on ihan laillisia keinoja parantaa omaa elintasoaan, niitä ei vain tehdä, koska tukien vuoksi ei kannata.

No tästähän on ihan selviä empiirisiä todisteita maailma täynnä. Matalan verotuksen ja huonon sosiaaliturvan maissa on korkeampi rikollisuus. Ei pitäisi olla vaikea tajuta.

Vierailija
618/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäntapatyötön: kehtaisitko kävellä kotiini ja asettua asumaan, käydä jääkaapillani ja suihkussani? Tämän päälle halveksisit minua että käyn siinä moraalittomassa työssäni. Koska näinhän nyt teet.

Tuo oli jo typerä kommentti.

Vierailija
619/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa nämä elämäntaparassukoiden uhkailut yhteiskuntarauhan järkkymisestä. Ikäänkuin tuo porukka kaikessa kaikessa saamattomuudessaan saisi isonkin rähäkän aikaiseksi. Eivätköhän he olisi käsi ojossa almuja kerjäämässä niin kuin nytkin. Rikollinen ura vaatisi aivan liikaa vaivannäköä, saati sitten jonkun "vallankumouksen" organisointi.

Ei se kovinkaan paljon vaivannäköä vaadi. Vähän paremmat vaatteet päälle ja tukka siistiksi, niin kaupasta saa ilmaista tavaraa kassan ohi.

Vierailija
620/639 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kenelle puhut. Vastaan kumminkin kun oksettaa tuollainen asenne niin paljon.

En ole elämäntapatyötön, vaan sairas ja osittain työkyvytön. Työhaluton en ole, mutta olen työtön.

Minunkin pitäisi sinun mukaasi pyydellä anteeksi sinulta, sitä että muka syön sinun kodissasi ja jääkaapillasi. Näin sinä annat ymmärtää. Minä saan saman verran korvauksia kuin työttömyyden VALINNUT ihminen.

En pyydä anteeksi! Syljen naamallesi!

Kukaan ei tule tuollaisen paskakasan kotiin vaikka kerjäisit.

Miksi sinä tähän sitten vastasit ja minulle syljet, kun et kerran ole elämäntapatyötön. Ymmärrätkö että pidän sinun puoliasi, kun sinulla aidosti ei ole muuta vaihtoehtoa, mutta niillä joita ei vain huvita, voisi ollakin. Silti rahaa on rajallinen määrä ja te kilpailette niistä samoista verorahoista.