Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä sormiruokailussa on niin hauskaa? En ymmärrä!

Vierailija
10.02.2018 |

Ettekö opeta vauvaa syömään lusikalla ja haarukalla? Todella kivikautista syödä sormin ja sehän on sotkuistakin.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin laiska ja sormiruokailu helpoin. En olis jaksanut sörssää ja lusikoida soseita kuudesti päivässä. Nyt vaan sama ruoka eteen. Aika pian oppi syömään välineilläkin, oliko 10 kk kun söi puuronsa itse lusikalla.

Vierailija
22/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se mitenkään erityisen hauskaa olekaan.

Samoin voisi kysyä, että mikä siinä syöttämisessä on niin hauskaa, miksette vain voi antaa lapselle itselleen lusikkaa tai sormin naposteltavaa ruokaa.

Kumpikaan vaihtoehto ei nyt erityisen hauskalta kuulosta, mutta molemmilla tavoilla lapsen maha toivottavasti täyttyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syötetään lusikalla ja saa syödä myös itse sormin tai lusikalla.

Pointti sormisyömisessä on lapsentahtisuus, lapsi syö itse, ei syötetä. Lapsi saa tunnustella sormilla ruokaa, haistella, maistella. Lapsi syö omassa tahdissa, nielee omassa tahdissa ja lisää ruokaaa suuhun omassa tahdissa.

Eikä tätä ole keksinyt hippi vaan on ihan lasten kasvamiseen erikoistuneiden alan ammattilaisten mielipide.

Nykyään kaikki pitää opettamalla opettaa, eikä odoteta sitä että lapsi luontaisesti itse oppii. Ja kaikki opetetaan turhan aikaisin.

Aikaisin oppineiden ja myöhemmin oppineiden taidot jokatapauksessa kuroutuvat samalle tasolle 7 vuoteen mennessä. Joten on ihan sama jos oppii syömään lusikalla 3- vuotiaana, kuivaksi 3-vuotiaana, piirtämään 4-vuotiaana tai lukemaan 5-vuotiaana.

Tärkeintä olisi antaa oppimiselle mahdollisuus jos lapsen kiinnostus ja herkkyys asiaan on ajankohtaista eikä opettaa asioita jotka eivät vielä kiinnosta.

Ihan samaa mieltä tästä! Ja meillä 3-vuotias tykkää vieläkin syödä joitakin ruokia käsin. Hän on vähän sellainen levoton istuja ruokapöydässä, ja monesti muut asiat vievät huomion syönniltä. Kun sanon, että syöpä käsin nuo parsakaalit, niin kiinnostaa taas enemmän. Monessa maassahan on ihan tavallista syödä käsin, joten en oikein kykene ymmärtämään sitä pöyristystä, jota käsilläsyönti toisissa herättää. Isomman lapsen kummisetä on maasta, jossa syödään käsin, ja jos hän laittaa meille entisen kotimaansa ruokaa, saa valita, syökö käsin vai aterimilla. Syödään meillä puikoillakin toisinaan. 6-vuotias on jo aika haka, 3-vuotias vielä harjoittelee aika erikoisilla otteilla.

nro 18