Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun esimies on kiusaaja, miten voi tilanteesta selvitä?

Vierailija
10.02.2018 |

Esimiehenäni on tyypillinen narsisti, joka odottaa kaikilta kehuja jatkuvasti. Häntä ei saa missään nimessä arvostella koskaan. Hän jaottelee ihmiset kahteen ryhmään: niihin, joista hän pitää ja niihin, joita hän inhoaa. Olen hänen inhokkilistallaan ja saan siitä jatkuvasti muistutuksia. Hän vähättelee ja arvostelee minua huolimatta siitä, että teen työni erittäin hyvin. Esimies on hurmannut omat esimiehensä tyypilliseen narsistiseen tapaansa eli tuskin saan tukea sieltäkään. Mitä voin tehdä ja onko muita samassa tilanteessa?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo todistettavuus tässä olisi todella tärkeää. Olen huomannut, että vaikka työkaverini huomaavat kiusaamisen, he eivät uskalla kääntyä esimiestä vastaan. Ap

Todisteet on tietenkin tärkeitä, mutta jos mietit pidemmälle, niin mitä niillä todisteilla voit saavuttaa?

Oletko itse alaisiasi kiusaava esimies vai mikä sinua riivaa? Kyllä asialle todellakin VOI ja PITÄÄKIN tehdä jotain. Eihän noin vaan VOI jatkua! Lähes jokaiselle esimiehelle on olemassa se vielä häntäkin ylempi taho. Sinne niitä oikeita todisteita tämän esimiehen kiusaamisesta. Faktat kuitenkin puhuu paljon enemmän kuin jonkun narsistin lipeämielinen nuoleskelu. Järkevä, koulutettu ihminen uskoo kyllä enemmän aitoja todisteita kuin jokun "hyvän jätkän tai muijan" väitteitä inhottavat alaisesta, joka muka kohtelee epäreilusti.

VOIMAA, ap, älä alistu! Äläkä missään nimessä kuuntele näitä latistavia kiusanhenkiä täällä. He ovat ilmeisestikin kiusaavan pomosi puolella, eli väärässä.

En ole kiusaava esimies enkä kiusaava työkaveri enkä edes esimies muutenkaan. Mutta olen työkseni juridisen systeemin "sisällä", ja tiedän, että nämä ovat erittäin ikäviä tilanteita, joihin ei useinkaan ole hyvää ratkaisua, vaikka kaiken reiluuden ja oikeudenmukaisuuden kannalta niihin pitäisi olla hyviä ratkaisuja olemassa. Olen vain nähnyt satoja kertoja miten nämä tilanteet käytännössä menee. Ylemmät esimiehet eivät anna potkuja lähiesimiehille, vaikka heille toimittaisi mitä todisteita.

Kun alussa yritin tehdä asialle jotain ja otin yhteyttä liittoni lakimieheen, hänkin yritti saada mut luopumaan tuollaisilla puheilla asiasta.

Keräsin sitten itse todisteet ja menin tapamaan uutta lakimiestä. Veimme asian oikeuteen ja voitimme.

Munkaan entistä esimiestä ei erotettu, mutta karma is a bitch, joten työnantajalle ja exesimiehelle kävi sitten lopulta vähän huonosti.

Vierailija
22/33 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo todistettavuus tässä olisi todella tärkeää. Olen huomannut, että vaikka työkaverini huomaavat kiusaamisen, he eivät uskalla kääntyä esimiestä vastaan. Ap

Todisteet on tietenkin tärkeitä, mutta jos mietit pidemmälle, niin mitä niillä todisteilla voit saavuttaa?

Oletko itse alaisiasi kiusaava esimies vai mikä sinua riivaa? Kyllä asialle todellakin VOI ja PITÄÄKIN tehdä jotain. Eihän noin vaan VOI jatkua! Lähes jokaiselle esimiehelle on olemassa se vielä häntäkin ylempi taho. Sinne niitä oikeita todisteita tämän esimiehen kiusaamisesta. Faktat kuitenkin puhuu paljon enemmän kuin jonkun narsistin lipeämielinen nuoleskelu. Järkevä, koulutettu ihminen uskoo kyllä enemmän aitoja todisteita kuin jokun "hyvän jätkän tai muijan" väitteitä inhottavat alaisesta, joka muka kohtelee epäreilusti.

VOIMAA, ap, älä alistu! Äläkä missään nimessä kuuntele näitä latistavia kiusanhenkiä täällä. He ovat ilmeisestikin kiusaavan pomosi puolella, eli väärässä.

En ole kiusaava esimies enkä kiusaava työkaveri enkä edes esimies muutenkaan. Mutta olen työkseni juridisen systeemin "sisällä", ja tiedän, että nämä ovat erittäin ikäviä tilanteita, joihin ei useinkaan ole hyvää ratkaisua, vaikka kaiken reiluuden ja oikeudenmukaisuuden kannalta niihin pitäisi olla hyviä ratkaisuja olemassa. Olen vain nähnyt satoja kertoja miten nämä tilanteet käytännössä menee. Ylemmät esimiehet eivät anna potkuja lähiesimiehille, vaikka heille toimittaisi mitä todisteita.

Kun alussa yritin tehdä asialle jotain ja otin yhteyttä liittoni lakimieheen, hänkin yritti saada mut luopumaan tuollaisilla puheilla asiasta.

Keräsin sitten itse todisteet ja menin tapamaan uutta lakimiestä. Veimme asian oikeuteen ja voitimme.

Munkaan entistä esimiestä ei erotettu, mutta karma is a bitch, joten työnantajalle ja exesimiehelle kävi sitten lopulta vähän huonosti.

En minä sanonutkaan, että oikeudessa ei voisi voittaa. Tietenkin voi. Mutta pomolleen ei voi saada potkuja. Ap esitti kysymyksensä niin, että hän tykkää työstään ja haluaa olla tässä työpaikassa. Otin kantaa vain siihen, että siihen ei taida löytyä käytännössä sellaista ratkaisua, että esimies joutuisi pois tai lopettaisi kiusaamisen ja ap voisi jatkaa työssään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä sanonutkaan, että oikeudessa ei voisi voittaa. Tietenkin voi. Mutta pomolleen ei voi saada potkuja. Ap esitti kysymyksensä niin, että hän tykkää työstään ja haluaa olla tässä työpaikassa. Otin kantaa vain siihen, että siihen ei taida löytyä käytännössä sellaista ratkaisua, että esimies joutuisi pois tai lopettaisi kiusaamisen ja ap voisi jatkaa työssään. 

No jos asiaa hoidetaan yrityksessä lain mukaan niin tavoitehan on ensin saada esimies lopettamaan epäasiallinen kohtelu. Jos se ei onnistu, ehkä yritys siirtää kiusaajan toisiin tehtäviin, tai sitten kiusatun.

Luulisi, että jos yritys toimii asiallisesti, että tuossa vaiheessa, jos yksi esimies jatkaa tuollaista menoa, niin että joku ennenaikainen eläköityminen ellei muulla tavalla sivuun siirtäminenkin voisi tulla kyseeseen ellei sitten potkut.

Jos taas yritys toimii kokonaisuutena hälläväliä -meiningillä, sitten varmaan ap:nkin kannattaa vetää omat johtopäätöksensä ja hakea toista työpaikkaa.

Vierailija
24/33 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit kertoa asiasta joko esimiehen esimiehelle, työsuojeluvaltuutetulle tai vastaavalle ja sitten etsiä uutta työpaikkaa. Silloin kiusaamisen jatkuessa on jo jotain näyttöä siitä, että esimiehesi on ongelma.

Vierailija
25/33 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, syykin voi olla aika ilmeinen. Muistan omalta työuraltani työyhteisön, jossa esimiestä syytettiin kiusaamisesta. Erityisesti yksi hoitaja valitti sekä luottamusmiehelle että ylemmälle esimiehelle, että häntä vainotaan ja esimies kiusaa, vaikka hän on paikan paras työntekijä. Esimies sai varoituksen toiminnastaan. Minäkin yhdessä vaiheessa uskoin, että pari-kolme hoitajaa joutuu aina vainotuksi ja kiusatuksi. Vasta vuosia myöhemmin yksi hoitaja jäi kiinni lääkevarkauksista toisessa työpaikassa, oli harjoittanut samaa toimintaa jo vuosia. Yksi näistä "esimiehen kiusaamista" oli saanut potkut toisesta työpaikasta, jossa hän oli haastanut riitaa, saanut työyhteisön myllättyä sekaisin ja jälleen syyttänyt esimiestä kiusaamisesta. Kun on sana sanaa vastaan, ei ole aina niin helpooa löytää, kuka oikeasti kiusaa ja ketä syytetään turhaan. Esimiestä kun on helppo syyttää, jos hommat ei suju kuten halusi.

Vierailija
26/33 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä mikään ei muutu vaikka pomo tai työsuojelu kiusaamiseen puuttuisikin. Kiusaaminen nimittäin muuttaa vaan muotoaan vielä vaikeammin todistettavaan muotoon. Kokemusta on. Nykyisessä työpaikassa toinen työntekijä on keskittynyt lähinnä mustamaalaamiseen, mutta myös "vahingossa" tönäisee ohi mennessään tai kulkee suoraan päin. Autoani on myös toisinaan sabotoitu. Milläs todistat, että kyseessä on juuri hän?

Kamera autoon? Kävelet itsekkin vahingossa sitä päin. Ahdistat sen jossain tuollaisen törmääminen jälkeen vartalollasi seinään kiinni, katsot silmiin ja sanot, että Anna olla viimeinen kerta... Muut ei saa tietenkään nähdä. Pyydät jonkun isomman/pelottavamman kaverin sitä parkkiselle vastaan jos epäilet että autoasi vahingoitetaan. Näitä vastaan pitää pelata samoilla keinoilla. Ei ne mistään muuten välitä. Alat mustamaalata. Kuiskuttelet, että on varmaan järkensä menettänyt kun tekee niin ja näin. Olet "huolissasi". Siltä varmaan hermo pettää jossain vaiheessa tuohon huomaamattomaan kiusaamiseen. Pitää tietysti olla niin, että työkaverit ois sun puolella, uskovat sinua.

Muuten hyviä neuvoja, mutta kun vastapeluri on parikymppinen, roteva mies ja itse olen viidettä kymmenettä käyvä pienikokoinen nainen. Työyhteisö on jo jakautunut suurimmaksi osaksi tämän miehen puolelle, sillä hän on sosiaalisesti erittäin taitava. Olen jo itse kuullut olevani mielenterveyspotilas ja kuulemma menettänyt edellisen työnikin koska sekosin jne. Mikä ei tietenkään ole totta. Tämä alkoi kaikki siitä, kun kerran vein erään hänelle mieluisen työtehtävän hänen nenänsä alta. Ensin loppui tervehtiminen ja siitä tilanne alkoi pikkuhiljaa pahentua.

Vierailija
27/33 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on paha, mä irtisanoutuisin. 

Vierailija
28/33 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun esimieheni kiusasi minua melko rankan kaavan mukaan. Narsistiksi hänet luokittelin, mutta en tiedä oliko vain itsekeskeinen ja ilkeä. Arvosti työtäni ensin suuresti, ja olinkin siitä ihan todella hyvä.  Kun hän huomasi että olen hyvä ja ehkä jopa uhka hänelle, alkoi kidutus. Hän käveli kaikkien päätösteni yli ja nolasi minut kokouksissa. Hän sulki minut ulos esimerkiksi yksikön kokouksista, ei päästänyt mukaan. Hän ahdisteli seksuaalisesti. Ja paljon muuta, joita en viitsi edes muistella. 

En ollut ensimmäinen, jolle hän tätä teki, enkä viimeinen. Tein asiasta (kuten pari muutakin) ilmoituksen hänen esimiehelleen sekä henkilöstöpäällikölle, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä. Asia vaiettiin. 

Lopulta (usean vuoden toivomisen jälkeen) tulin raskaaksi ja pääsin pois sieltä. Palasin eri yksikköön. Tuo mies on yhtiössä töissä edelleen, tosin kaikki alaiset on häneltä onneksi otettu pois.

Vierailija
29/33 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raksapekat kirjoitti:

Meidän firmassa työpäällikkö kiusasi remonttimiestä aikansa. Henkistä kiusaamista, pompottamista ja alistamista. Remppaukko oli hemmetin rauhallinen ja pitkämielinen kaveri.

Sitten tuli firman pikkujouluristeily, päällikkö jatkoi piipitystä, jolloin remppaukolta meni kuppi nurin. Pisti läskin tummumaan ja hakkas päälliköltä luulot pois.

Loppui kiusaaminen ja oli päällikössäkin edes sen verran miestä, ettei tehnyt kuokkaan saamisesta asiaa, eli ei vaikuttanut työsuhteeseen mitenkään. Työilmapiirikin parani huomattavasti positiivisempaan suuntaan.

Olis ihanaa jos vois jossain ravintola tai hoitoalalla toimia samoin jonkun ämmänlöntäkkeen kanssa.

Vierailija
30/33 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten monet ovat täällä jo kommentoineet niin lähde pois, etsi uusi työ. Voi toki jäädäkin, mutta oletko 100% varma ettei psyykkinen puolesi jossain vaiheessa petä?

Ei mikään työ ole niin tärkeä, että sen vuoksi kannattaa mielenterveytensä menettää.

Minä en aikoinaan osannut lähteä vastaavanlaisessa tilanteessa ja köyhästi siinä kävi. No, esimiehen lisäksi kiusasi muutama muukin eikä kukaan uskaltanut tulla ”puolelleni”. Alkuun vain epämääräistä ilkeilyä, joka muuttui pikkuhiljaa suoranaiseksi ”vainoksi ja hiillostamiseksi”, uhkailua ja perättömien juttujen levittämistä, maineen tahrausta jne.

Aikaa tuosta on jo 10 vuotta, pääsin jaloilleni vasta vuosien kuluttua ja kovan kolauksen sai mieleni ja luotto meni ihmisiin. Toisaalta nyt jälkeenpäin ajatellen oli opettavainen kokemus ja maailmankuvani meni isolta osalta täysin uusiksi.

Olen ollut 5vuotta uudessa työpaikassa, hyvin varovaisesti itsestäni mitään kerron tai otan osaa yhteisiin tapahtumiin, niin syvät jäljet jätti sieluun kiusaaminen.

Vierailija
31/33 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin vakavaan masennukseen joka sisälsi myös psykoottisia jaksoja, työpaikkakiusaamisen vuoksi. Kolme vuotta elämästäni. Tämän seurauksena menetin myös perheeni ja omaisuuteni. Tuolla tutulla tässäkin ketjussa mainitulla kaavalla mustamaalaus, sosiaalinen eristäminen, mielenterveyden pettämisellä vihjailu, työn teon vaikeuttaminen ja sabotointi, verhottu uhkailu ja lopuksi täysin avoin uhkailu.

Lähtekää ajoissa! Moni ei selviä koskaan henkisesti. Se on vain työpaikka.

Vierailija
32/33 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen esimiehellä on velvollisuus puuttua asiaan. Jos hän ei sitä tee, ota yhteys vielä ylempään tahoon (jos yrityksessä on) tai työsuoheluun. Jos työ aiheuttaa henkisiä tai fyysisiä oireita, kannattaa myös käydä hankkimassa "todisteita" lääkärissä siitä, kuinka työ vaikuttaa terveyteesi. Näin sulla on näyttöä siitä, että olet hakenut tilanteeseen apua.

Vierailija
33/33 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvä, mutta mikä on vaihtoehto? Ihan vaan antaa näiden kiusaajien rellestää? Kai nyt kuitenkin on parempi edes viedä noita todisteita ylemmille esimiehille tuosta kiusaamisesta kuin vaan alistua kiusattuna olemiseen?