Syökö kukaan enää aitoa ruokaa?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entajuu kirjoitti:
Ei :D
Tämän halusit kuulla?
Mitä ihmettä on aito ruoka?
Saahan sitä luomuraaka-aineista tehtyä vaikka mitä. Voi myös asioida kauppahallissa.Ei aito ruoka tarkoita luomua vaan raaka-aineita joista tehdään ruoka itse alusta saakka. Kuten esimerkiksi naturel kana , siis ei mikään hunajamarinoitu.
Ne on tosi kuvottavia! Vähintään jotain suolavesilitkua.
Tänään yritin löytää koipi-reisiä maustamattomina mutta eipä ollut, maustettuja ja marinadissa n 6 erilaista.
Tosin kanaa Suomesta ei saa (jotain ranskalaista pakkasesta tai kevätkananpoikaa joskus) vaan broileria, itse haen oikeaa kanaaTallinnasta 6€ kappale.
Jaa, just ostin Prismasta perhetilan kanan sisäfileitä. Näyttää olevan Nurmossa vapaana kasvaneista, antibioottivapaista kanoista. Naturel eli ei edes sitä suolavesilitkua.
Kanaa se ei varmasti ollut.
Vttu mua ärsyttää nää aidon ruuan ystävät stana!! Syön vaikka pskaa ja se ei kuulu kellekään vtun vertaa!!
Me syödään itse kasvatettua lammasta ja kukkoa sekä miehen metsästämää lihaa (lähinnä hirveä ja peuraa). Teollista lihaa ei juurikaan osteta. Lähes joka päivä ruokalautaselta löytyy kotimaista perunaa, lanttua, palsternakkaa ja porkkanaa. Tuoreista raaka-aineista tietysti. Pakastimessa on kymmeniä litroja lähimetsän marjoja, kuivakaapissa kuivattuja sieniä. Kesä- ja syysaikaan iso osa ruuasta tulee lisäksi omalta kasvimaalta ja omasta kasvihuoneesta. Lähinnä kalaa, leivontatarvikkeita ja maitoa ostetaan kaupasta, joskus toki jotain valmisruokaa tai pakasteitakin.
aikaisemmin oli puhetta siitä maidon hinnan korotuksesta, tuottaja halusi 5 snt enemmän litralle jotta voisi palkata työntekijän sekä pitää vapaapäiviä. Fb:ssä oli ko. tuottajan päivitys, mies kuumeessa ja niin edelleen. Kun maitotilallinen sairastuu, on hän oikeutettu lomittajaan (kulut maksaa veronmaksajat), tilallisilla on myös veronmaksajien tarjoamana oikeus lomapäiviin. Päivityksestä huokui kurjuus köyhyys ja tuottajien ahdinko, totuus tuli ikävä kyllä julki kun katsoi seuraavat päivitykset. lomamatkoja etelän lämpöön. Hevosharrastus, kuka tahansa hevosia harrastava pystyi julkisista päivityksistä näkemään että hevosia harrastetaan tasolla, mikä ei ole tavallisen palkansaajan mahdollista toteuttaa. Kalliita (siis kymppitonnien) kilpahevosia, valmennuksia, kisoja.. isommalla rahalla kuin tavallisen ihmisen vuoden palkka. tallin laajennus suunnitteilla, uusi ratsastuskenttä jne.
Tästä pääsin itse asiaan, miten ikinä tuottaja kehtaa pyytää lisää? eikö ihan oikeasti mikään riitä? Suomessa harrastetaan maataloutta veronmaksajien piikkiin ihan poskettomalla tavalla. Kansallinen maataloustuki tarjoaa tuottajalle huikean elintason minimi panoksella, kuluttaja saa verorahoilleen vastinetta huonolaatuisina elintarvikkeina. Maataloustuki ei ole riippuvainen siitä, mitä tuottaja tuottaa, vaan se on riippuvainen eläinmäärästä tai peltopinta-alasta, ei ole velvoitetta tuottaa mitään. Tästä seuraa se ettei ole mitään mielenkiintoa panostaa laatuun. Ei tarvitse kehittää tai parantaa tuotetta, tulot kun eivät ole riippuvaisia siitä mitä tuotetaan, vai tuotetaanko mitään. Leipävilja tuodaan pääosin muualta, suomalainen vilja on suurimmalta osalta laadultaan rehuviljaa eikä kelpaa elintarvikkeeksi.
Yksi peruste maanviljelijöiden harrastelun rahoittamiseen on omavaraisuus, mitäs sitten syödään kun tulee sota tai muu kriisi, no suomessa on joitain sopimusviljelijöitä jotka tuottavat ruokaa myös kriisiaikana. Harrastelijoiden tilatankit sinetöidään ja rahan lappominen loppuu. Maatalous on täysin riippuvainen öljystä ja sähköstä. Kriisin tullen suomalainen maatalous on ensimmäisenä kriisissä ja polvillaan.
Koska minä tahdon syödä sitä ihan oikeaa ruokaa, tuotan sitä mahdollisimman paljon itse. Kaikki juurekset ja muut perusjutut. Liha kasvatetaan enimmäkseen itse, kaneja, ankkoja, kalkkunoita, lampaita jne. Maito tulee muutamasta lypsykutusta (siitä juustoa, viiliä ja jogurttia) munat omasta kanalasta. Lisäksi metsästetään. Kala ostetaan kaupasta. Jotain ostan suoraan tuottajilta, toki vain sellaisilta jotka eivät saa maataloustukia, se takaa minusta paremmin laadun.
Sen mitä kaupasta ostetaan, ostan vain ulkolaista, maksan mielummin sille ulkolaiselle tuottajalle jonka palkka on kiinni myytävästä tuotteesta, ne joutuvat panostamaan enemmän laatuun ja siihen että myytävä tuote kelpaa kuluttajalle, he joutuvat tekemään duunia ja tuottamaan oikeasti myytäväksi kelpaavaa tavaraa ilman ylisuuria kansallisia maataloustukia.
ja edelleen eu:n maataloustuki on eri kuin suomessa eu-tuen lisäksi maksettava maailman suurin kansallinen maataloustuki, millä taataan suomalaisille kallis ja huonolaatuinen ruoka.
ampukaa vaan. tiedän että kotimaista tuotantoa ei saa arvostella ja suomalainen (kallis, tehoton ja tuottamaton) maatalous on pyhää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entajuu kirjoitti:
Tämän halusit kuulla?
Saahan sitä luomuraaka-aineista tehtyä vaikka mitä. Voi myös asioida kauppahallissa.Ei aito ruoka tarkoita luomua vaan raaka-aineita joista tehdään ruoka itse alusta saakka. Kuten esimerkiksi naturel kana , siis ei mikään hunajamarinoitu.
Tänään yritin löytää koipi-reisiä maustamattomina mutta eipä ollut, maustettuja ja marinadissa n 6 erilaista.
Tosin kanaa Suomesta ei saa (jotain ranskalaista pakkasesta tai kevätkananpoikaa joskus) vaan broileria, itse haen oikeaa kanaaTallinnasta 6€ kappale.
Kanaa saa kyllä Suomestakin suoraan tilalta ja toimitetaankin melkein kotiovelle. Kympillä saa kolme. Ovat pakastettuja, mutta tilalla teurastettuja.
Linkki kiitos varsinkin jos tuohon hintaan saa! Yleensä tilalta ostetut lihat on samanhintaisia (vähintään) kuin kaupan tiskiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entajuu kirjoitti:
Tämän halusit kuulla?
Naturel tarkoittaa sitä ettei siinä ole suolavettä. Miedosti suolattu tarkoittaa että suolaa on lisätty. Sellaista en itse osta.Ymmärrätkö eron?
Sitä juuri tarkoitin. Naturel ei löydy, vähintään on suolavettä. Käytin tänään n 10 minuuttia etsimiseen.
Tietenkin ymmärrän.
Jaa, just ostin Prismasta perhetilan kanan sisäfileitä. Näyttää olevan Nurmossa vapaana kasvaneista, antibioottivapaista kanoista. Naturel eli ei edes sitä suolavesilitkua.