Istut bussissa jonkun viereen. Myöhemmin vapautuu kokonaisia penkkirivejä - vaihdatko paikkaa?
Itse en vaihda. Sinänsä tuntuu että olen tunkeileva pervo jos en vaihda ja töykeä ja moukkamainen jos vaihdan. Pidänkin siis katseen kiinni puhelimessa, ikään kuin en huomaisikaan paikkojen vapautumista.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä seison jos ei ole omaa penkkiriviä missä istua.
Ymmärrättekö te torvet, että penkkirivillä olevat 2 paikkaa TARKOITTAA SITÄ, että SIINÄ on tarkoitettu KAHDEN IHMISEN istuvan, ei yhden!
Ei pidä paikkaansa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdan, jos jouduin istumaan nuoren naisen viereen. Muuten on vaarana saada epäilyttävän hiipparin maine ja muutenkin naisen päivä olisi pilalla.
Haha, tämä oli juuri minunkin tilanne, olen kolmekymppinen mies ja istuin nuoren naisen vieressä, kun tilaa alkoi ympärille tulla. Mietin juuri sitä että pahoitanko tämän mielen vaihtamalla, vai aiheutanko tälle ahdistuneen olon olemalla vaihtamatta? Kun ei noista naisista koskaan tiedä ja olen kuitenkin hoikka, siisti ja ystävällisen näköinen mies, en mikään hiippari. En siis kuitenkaan vaihtanut.
T: 6
Mutta oletko jännän näköinen mies? Ellet, niin pilasit naisen päivän. Tai jos oli vähän rennompi nainen, niin sai kauhisteltavan jutun kerrottavaksi seuraavassa tyttöjen illassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä seison jos ei ole omaa penkkiriviä missä istua.
Ymmärrättekö te torvet, että penkkirivillä olevat 2 paikkaa TARKOITTAA SITÄ, että SIINÄ on tarkoitettu KAHDEN IHMISEN istuvan, ei yhden!
Torvi, ehkä on kivempi seistä vapaasti kuin miettiä koko matka että pitäiskö siirtyä vai ei.
Miksi mennä pois jos hengaat jo toisen matkustajan kanssa? Siinähän jää juttutuokiotkin kesken. Kannattaisi arvostaa arkielämän kohtaamisia ja hetkiä yhdessä kanssaihmisten kanssa vaikka nyt bussimatkankin ajan.
Aika jännä, että joku muukin on ajatellyt samaa asiaa kuin minä. Luulin, että olen ainoa, joka tällaisia miettii.
Se, vaihdanko paikkaa, riippuu siitä, missä kohti matkaa ollaan menossa. Kuljen päivittäin työmatkan samaan aikaan ja tiedän aika tarkkaan, missä ihmiset jäävät ja mistä tulee lisää matkustajia. Jos tiedän, että kohta tulee kuitenkin joku viereen istumaan, en vaihda. Jos tiedän bussin jatkavan puolityhjänä, vaihdan ehdottomasti ja ikkunan vieressä istuessani paheksun, jos vieressä istuja ei tajua vaihtaa väljemmille vesille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdan, jos jouduin istumaan nuoren naisen viereen. Muuten on vaarana saada epäilyttävän hiipparin maine ja muutenkin naisen päivä olisi pilalla.
Haha, tämä oli juuri minunkin tilanne, olen kolmekymppinen mies ja istuin nuoren naisen vieressä, kun tilaa alkoi ympärille tulla. Mietin juuri sitä että pahoitanko tämän mielen vaihtamalla, vai aiheutanko tälle ahdistuneen olon olemalla vaihtamatta? Kun ei noista naisista koskaan tiedä ja olen kuitenkin hoikka, siisti ja ystävällisen näköinen mies, en mikään hiippari. En siis kuitenkaan vaihtanut.
T: 6
Mutta oletko jännän näköinen mies? Ellet, niin pilasit naisen päivän. Tai jos oli vähän rennompi nainen, niin sai kauhisteltavan jutun kerrottavaksi seuraavassa tyttöjen illassa.
En ole jännän näköinen, joten saatat olla oikeassa. :D
Tottakai. Miksi ei? Ihan sama mitä muut ajattelevat.
Vaihtaisin ja mutisisin jotain, että "vaihdan tuonne että pääsen ikkunapaikalle" tms. Tekosyyhän se on, että pääsee läheisyyttä karkuun.
En vaihda. Kukaan jonka viereen menen istumaan ei ole niin ällö ettenkö voisi istua hänen vieressään matkani loppuun asti. Toisekseen, en bussissa mitenkään kyttää ihmisen tulemisia ja menemisiä ja vaani milloin joku yksittäispaikkalainen lähtee pois. Kolmanneksi, jos vaihdan toisen vierestä yksin istumaan, voihan heti seuraavalta pysäkiltä tulla matkustaja joka tulee juuri minun viereeni istumaan. Eli tuollainen venkslaus on ihan plus miinus nolla.
Heh, juuri toissapäivänä vaihdoin, vaikka oli vain 20 minuuttia matkaa jäljellä. En pyydellyt anteeksi enkä selitellyt asiaa mitenkään. En usko, että vieressäni istuva teinityttö mitenkään erityisesti kaipasi juuri tämän kolmekymppisen naisihmisen seuraa.
Jos on kaupungin sisäinen linja, en vaihda. Jos taas joku pitempi linja niin vaihdan.
Eikä siinä vaihtamisessa mitään pahaa ole, säästyypähän vieruskaverikin kassin pöyhimiseltä, hanskojen kaivuulta tahi kröhisemiseltä, yrittäessään sanattoman viestinnän turvin ilmoittaa halustaan jäädä pois.
Vaihdan jos 9n paljon matkaa jäljellä tai paljon kantamuksia. Muuten en jaksa
Matkani kestää alle 30 min. Alunperinkin valitsen vierustoverini yleisen siisteyden ja pienikokoisuuden perusteella. Itsekin olen pieni. Ei kiinnosta hyppiä kuin aropupu tuota suht lyhyttä matkaa. Mahdun hyvin istumaan ja jotenkin tuntuisi tyhmältä lähteä "karkuun" sitä vieruskaveria. Jos joku tästä(kin) ärsyyntyy, niin voi harmi. Vaihtoehtoisia matkustusmuotoja on.
Mietin koko matkan kuumeisesti pitäisikö vaihtaa vai ei. Luuleeko tuo vierustoveri että hänessä on jotain vikaa jos vaihdan? Ahdistaako häntä että istun tässä? Apua!
Siis minä en nyt ymmärrä, miksi ihmeessä pitäisi vaivata päätänsä sillä, mitä joku tuntematon ajattelee siitä, että haluan valita väljemmän istumapaikan kun sellainen on saatavilla?
Ymmärtäisin, että olisi loukkaavaa vaihtaa selittämättä istumapaikkaa kesken kaiken, jos vierustoveri on joku tuttu jonka kanssa vaihdat kuulumisia. Mutta miksi ihmeessä se ketään vaivaisi, jos joku täysin tuntematon ihminen siirtyy syystä tai toisesta toisaalle istumaan?
Miettikää vaikka niin päin: harmittaako SINUA, jos tuntematon vierustoverisi siirtyy toiselle penkkiriville ja jättää sinut istumaan väljemmin?
Mä yleensä vaihdan paitsi jos jään seuraavalla. Tykkään istua omassa rauhassa ja laittaa painavan laukun viereiselle penkille jos se on mahdollista. Enkä kyllä koskaan ole kenellekään tätä mitenkään selitellyt, vaihtanut vaan jollain pysäkillä. Itsestä tuntuisi hassulta edes alkaa selitellä jollekin tuntemattomalle paikanvaihdosta, enhän mä poisjäädessäkään huikkaa mitään ”Nyt pitää lähteä töihin niin anteeksi, että nyt jään pois”. En usko, että kukaan on sen enempiä loukkaantunut. Minusta aivan tavallista. Lisäksi ikkunapaikalla tykkään jos vastaavassa tilanteessa se toinen haluaisi vaihtaa vapaalle penkkiriville.
Ajattelette aivan liikaa tuntemattomien mielipiteitä asioihin. jotka eivät ole kovin merkittäviä
Vaihdan mikäli omalle pysäkille on vielä matkaa. Kuuntelen bussissa musiikkia ja voi olla etten kuule kun vierustoveri tahtoo jäädä pois ja pyytää siirtymään, tai sitten saatan käydä kännykällä henkilökohtaisia keskusteluja joita en tahdo muiden kyttäävän sivusilmästä. Samaten penkit ovat usein suunniteltu niin että ensimmäisenä ikkunapaikalle istuva kahmii puolet toisesta penkistä, joten matkustusmukavuuteni kärsii kun kykenen istumaan penkillä vain puolikkaalla kannikkaalla. Muutaman pysäkin ajaksi en viitsi. Koen vierustoverillekin olevan mukavampi että saa olla rauhassa.
Mutta pakko myöntää että ihan pikkiriikkisen loukkaannun jos joku tekee näin ja ensimmäinen ajatus on että haisenko pahalta vai mikä mättää. :D Vatvon asiaa tosin vain muutaman sekunnin ja nautin sitten yksityisyydestäni.
Riippuu monesta tekijästä. Jos olen väsynyt, saatan vaihtaa ikkunapaikalle ihan vaan nukkumaan, koska ikkunaan on kiva nojata. Jos olen liikkeellä parin kassin kanssa, saatan vaihtaa jotta voin laittaa toisen kassin viereiselle penkille. Jos on joku opiskelujuttu, joka pitäisi tehdä, saatan vaihtaa paikkaa, jotta saan enemmän tilaa ja esim. läppärin tai kirjan syliin. Näissä tilanteissa vieruskaveri myös näkee vaihdon syyn, eikä kukaan ole valittanut. Jos vieruskaveri on jotenkin creepy, nousen yleensä vain seisomaan ja menen ulko-oven lähettyville kännykkää tuijottaen. En vaihda paikkaa, jollei siihen ole erityistä syytä, mutta onneksi olen usein liikkeellä treenikassin kanssa, joten vieruskaveri ymmärtää ihan varmasti ahtauden.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdan mikäli omalle pysäkille on vielä matkaa. Kuuntelen bussissa musiikkia ja voi olla etten kuule kun vierustoveri tahtoo jäädä pois ja pyytää siirtymään, tai sitten saatan käydä kännykällä henkilökohtaisia keskusteluja joita en tahdo muiden kyttäävän sivusilmästä. Samaten penkit ovat usein suunniteltu niin että ensimmäisenä ikkunapaikalle istuva kahmii puolet toisesta penkistä, joten matkustusmukavuuteni kärsii kun kykenen istumaan penkillä vain puolikkaalla kannikkaalla. Muutaman pysäkin ajaksi en viitsi. Koen vierustoverillekin olevan mukavampi että saa olla rauhassa.
Mutta pakko myöntää että ihan pikkiriikkisen loukkaannun jos joku tekee näin ja ensimmäinen ajatus on että haisenko pahalta vai mikä mättää. :D Vatvon asiaa tosin vain muutaman sekunnin ja nautin sitten yksityisyydestäni.
Eikö kannattaisi ajatella niin, että todennäköisimmin muillakin ihmisillä on samat motiivit kuin sinulla. Eli oma matkustusmukavuus ja yksityisyys.