Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksaa normaaleita arkiaskareita ym kun mieli on maassa?

Vierailija
09.02.2018 |

ei vaan jaksa mitään muuta kuin olla koneella.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/7 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pahimpina masennusjaksoina en jaksanut nousta sängystä muuta kuin vessaan ja jääkaapille. Roskapussit seisoivat eteisessä, tiskit tiskaamatta, kämppä imuroimattomana viikkoja. Töissäkään en käynyt. En mä tiedä mikä siihen auttaisi, mulla kai lepo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon käynyt töissä, On mulla aiemminkin ollut masennuskausia. Nyt tuli riitaa miehen kanssa ja vaikuttaa heti mielialaan. Ei jaksa mitään.

ap

Vierailija
4/7 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusasioista kannattaa pitää huolen. Laitat vaikka herätyskellon soimaan, että tunnin päästä imuroit, jos on imuroitava.

Kovin masentuneena voi antaa itselleen armoa eikä vaatia liikoja. Mutta esim. vartti 15-30 min päivästä kannattaa pakotta itsensä jaksamaan askareita. Siinä ehtii jo paljon. Esim. likaiset pyykit, tiskit ja roskat pois lojumasta tai nopea lattioiden lakaisu.

Mielikin voi paremmin, kun koko ajan ei näe ympärillään kaaosta. Kun tekee vähän kerrallaan, ei synnykään liikaa tehtävää. Aloittaminen on vaikeinta, joten kokeile tuota herätyskellokikkaa. Istut vaikka tunnin siinä koneella ja kellon soidessa hoidat asian pois alta. Sen jälkeen ehdit kyllä istahtaa uudestaan alas. Laita vaikka musiikkia soimaan.

Tsemppiä!

Vierailija
5/7 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla pahimpina masennusjaksoina en jaksanut nousta sängystä muuta kuin vessaan ja jääkaapille. Roskapussit seisoivat eteisessä, tiskit tiskaamatta, kämppä imuroimattomana viikkoja. Töissäkään en käynyt. En mä tiedä mikä siihen auttaisi, mulla kai lepo.

Riippuu hieman ihmisestä, auttaako totaalinen lepo masennukseen. Työssäkäyvällä loma voi auttaakin. Yleensä sanotaan, ettei totaalinen sairasloma juurikaan auta masennukseen, vaan jotain kannattaa puuhailla. Vähintään käydä päivittäin ulkona edes puoli tuntia kerrallaan.

Asunnon tilannetta ei kannata ikinä päästää käsistä. Helposti ajautuu siihen, että esim. sohvan ympärille kerääntyy roskia ja tiskejä. Kyllä vaan kannattaa pakottaa itsensä edes viemään päivittäin tiskit keittiöön, roskat roskiksiin ja likapyykit pyykkikoriin. Pieni puuhailu on helpompaa kuin edessä häämöttävä supersiivous. Mistä siihen repisi voimia, kun suihkussa käyntikin tuntuu suoritukselta?

Vierailija
6/7 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle siivoaminen toimii meditaation lailla. En olisi uskonut, ellen olisi kokeillut. Teen seuraavalla tavalla: jos kyse keittiön järjestämisestä vien kaiken tasoilta, pöydiltä, lattialta pois keittiöstä, esim. eteisen lattialle. Sitten pyyhin tasot, pöydän, imuroin lattian ja moppaan sen. Sen jälkeen menen eteiseen ja lajittelen sen kaiken. Mietin, millä otsikoilla lajittelen. Roskikseen, kellarivarastoon, mappiin, takaisin keittiöön. Tiukan seulan jälkeen palautan keittiöön sinne kelpuuttamani tavarat ja mietin vielä: esille vai kaappiin. Näin toimin joka huoneen kohdalla. On kuin järjestäisi elämäänsä, tosi rauhoittavaa ja stimuloivaa samanaikaisesti.

Vierailija
7/7 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaikea masennus. Ratkaisin asian niin että olen järjestänyt kotini niin että täällä ei ole yhtään ylimääräistä tavaraa, ei koriste-esineitä, ei muita astioita tai huonekaluja kuin välttämättömimmät. Sama vaatteissa. Koti ei pääse sotkuun. Siivous ei vie aikaa ja tuntuu että elämä ei ole enää kaaosta, tiskivuoria ei kerry, pyykkien hallinta käy helposti. Jopa ruoan laitto on helpompaa kuin roinakeittiössä. Monien mielestä asuntoni on askeettinen mutta omasta mielestäni juurikin meditatiivinen. Ei ole roinakaaoksia jotka vievät henkistä energiaa jo pelkällä olemassaolollaan.

Se on sitten eri asia miten uupunut saa asunnostaan tällaisen, itselläni se vei vuosia. Roinasta eroon pääseminen on uuvuttavaa sekin, mutta nyt olen tyytyväinen kotiini. Isoon asuntoon tai omakotitaloon en muuttaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi