3 lasta vielä 33-vuotiaana?
Siinähän se kysymys tulikin otsikossa eli vieläkö ehtii saada 3 lasta, jos on jo täyttänyt 33-vuotta? Jos on mahdollista, niin minkälainen onnenpotku se sitten olisi vai olisiko peräti ihan "tavallista"? Mitä tuo vaatisi tässä kohtaa?
Kommentit (28)
Tuskin ihan epätavallista nykyaikana. :) Varsinkin jos pienet ikäerot eivät pelota. Itsellä kolme, kaikki syntyneet neljän vuoden sisään. Aloitin 29vuotiaana, joten eihän siinä ole kuin neljä vuotta eroa. :)
Saattaahan sitä saada vaikka kaksosetkin, "riski" kasvaa äidin iän myötä.
Eli siis ehtii kyllä mainiosti, vaatii toki sen, että ei ota asiasta stressiä,vaan hyväksyy sen, ettei välttämättä heti raskaudu, keskenmenokin on mahdollinen, vaikka saisi yhden, voi olla sekundäärisesti lapseton jne, eli onneahan aina tarvitaan näissä vauvantoivomispuuhissa.
Lycka till! :)
Yhden tekemisessä menee alle vuosi, joten miksei?
Mutkia voi toki tulla matkaan, mutta et sinä nistä kysynyt...
No laitappa linkki sellaiseen tilastoon.
Olisi kiva kuulla kokemuksia, onko kenelläkään ollut tällaista tilannetta, vai onko lastentako aina aloitettu jo nuorempana.
No mä olin 33-vuotias kun valitin miehelle, että nyt tulee kohta kiire saada ne toivotut kolme lasta. Oltiin aloitettu seurustelu 30-vuotiaina.
Ensimmäinen sai alkunsa kertalaakista ja syntyi pian täytettyäni 34. Toiselle annettiin lupa tulla heti perään, mutta imetys kuitenkin ehkäisi sen verran pitkään, että lasten ikäerosta tuli tasan kaksi vuotta. Olin siis 36, kun synnytin keskimmäisen.
Kahden pienen kanssa oli takki tyhjä, ja sovittiin miehen kanssa että palataan asiaan, kun esikoinen on eskarissa. Niin tehtiinkin. Olin paria kuukautta vaille 40, kun jätettiin ehkäisy pois. Tulin raskaaksi kolmannesta kierrosta samoihin aikoihin, kun täytin 40. Esikoinen meni kouluun vauvan ollessa puolivuotias, aivan nappiajoitus.
Eli lasten "teko" voi mennä myös ihan suunnitelmien mukaan.
No sinun pitää saada vielä ainakin kolme kertaa munaa ilman kortsua. Sitä se vaatii.
Siis mitä? Sain omat lapset 34v, 37v ja 40v iässä enkä ymmärtänyt, että siinä oli jotain kiirettä. Tuttu sai 5 lasta täytettyään 34v. Isolla osalla tuttavaperheistä lapset on pääosin saatu siinä vaiheessa, kun äiti on jo täyttänyt 33v.
Olen saanut lapseni 32v 33v 35v 37v
Jos aloittaa 33 vuotiaana ja haluaa 3 lasta niin onnistumisen todennäköisyys on noin 70 %. Kannattaa aloittaa heti koska seuraavan parin vuoden aikana tuo todennäköisyys laskee rajusti.
https://academic.oup.com/humrep/article/30/9/2215/621769
t. yksi toinen
Mun äiti sai neljä lasta ikävuosina 35-43.
35v, 36v, 38v. Siinä iässä sain pojat, 3 ihanaa vesseliä.
Itse sain ensimmäisen lapseni 33v ja sen jälkeen vielä 3 lasta. Kuopus syntyi kun olin 39v. Aika rankkaa oli. Ensimmäisen ja toisen lapsen väli oli 1,8v toisen ja kolmannen 1,5v ja kolmannen ja neljännen väli 3v.
Kiitos teille vastanneille! Lohduttaa kuulla, että toivoa vielä on.
Saanko vielä udella, että oletteko jääneet kotiin, kun tiuhaan on lapsia tullut, vai menneet aina töihin välillä?
t. Ap
Kyllä ehdit, mutta kannattaa aloittaa heti. Kuhan raskaudet ensimmäisen kertan, niin kyllä se siinä. Monesti se ensimmäisen yritys kestää pisimpään.
Nro 5 vastaa, että olen mennyt aina töihin vauvan ollessa 8-9 kk. Ihan siksi, että mies on saanut opetella pyörittämään perhettä omalla tavallaan. Työssäkäynti (aluksi puolikasta työaikaa) ei ole estänyt pitkiä imetyksiäkään.
Meillä 5 lasta ja ensimmäisen sain kun olin 30v. Kolme ensimmäistä syntyivät vuoden ikäeroilla, kaksi seuraavaa parin vuoden ikäeroilla. Kotona olen ollut esikoisen äitiyslomasta saakka ja kaikki lapset ovat olleet myös kotihoidossa koko ajan.
No todellakin voi saada!! Itse sain esikoiseni alle kolmekymppisenä ja kaksi seuraavaa yli nelikymppisenä :) Ja ihan luomusti ja helposti jok'ikinen.
Vierailija kirjoitti:
No sinun pitää saada vielä ainakin kolme kertaa munaa ilman kortsua. Sitä se vaatii.
Mitä jos saa kertalaakista kolmoset?
38- ja 40-vuotiaana ensin tyttö ja sitten poika. Tyttö ihan ensimmäisestä mahdollisesta ovulaatiosta ja poika taisi tulla toisesta. Kyselepä vähän äitisi ja isoäitiesi vaihdevuosien alkamisajankohtaa ja onko heillä kokemusta että missä iässä tulivat vielä raskaiksi. Minulla ainakin kaikilla em. vaihdevuodet alkaneet lähempänä kuuttakymmentä ja molemmat isoäidit saaneet lapsia vielä yli 40-vuotiaina. Näissä asioissa perintötekijöillä on aika iso merkitys. Kuitenkin kolmekymppisenä pitäisi viimeistään aloittaa jos varmasti haluaa lapsen.
Entäs jos haet tilastoja asiasta etkä kysele täältä. Täällä kukaan ei voi kertoa sinulle mitään omaa tilannettasi valaisevaa.