Vanhemmat ihmiset haikailevat markka-ajan palkkoja. Oliko silloin paremmin?
Töissä on vanhempaa sukupolvea joka väittää tienanneensa 80-luvun lopussa duunarihommissa 12 000 - 18 000 markkaa kuukaudessa. Markka-aikana duunarin kk-palkalla olisi saanut uuden perheauton (Lada) 2 kk:n välein. Nyt he itkevät miten euro on nostanut kaikkia hintoja, muttei palkkoja ja jopa työssä käyvillä on taloudellisia vaikeuksia.
Miksei euroaikanakin duunarin kk-palkalla saa uutta perheautoa kahden kuukauden välein eli palkat ole n. 10 000 €/kk?
Oliko markka-aikana todellakin asiat niin paljon paremmin?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sairaanhoitajan palkkani 1980-luvun lopussa oli 7500 markkaa. Siitä maksoi verot, joten ei sillä sen ihmeemmin juhlittu kuin sairaanhoitajan palkoilla nytkään.
Minä sain hoitoapulaisena 980 mk. Ja siihen aikaan me laitettiin nenämahaletkuja, jaettiin lääkkeet ja yökötettiin yksin. Ei ihme, että meille hoitoapulaisille teetettiin paljon viikonloppuja ja öitä
Ei täysillä tunneilla. Itselläni sairaala-apulaisena oli joku 2500-2900 mk.
Tuossa faktaa asuntojen hinnoista. Pk-seudulla ollaan vähän yli kasarin lopun hintatason, muualla maassa ihan samoissa.
Ei ollut. Mun eka kuukausipalkka oli kokopäivätyöstä vähän päälle tonnin. Siis vähän päälle 1000 markkaa. Ostin ekasta palkasta yli 900 markan nahkatakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markka-aikaan olivat eri asiat kalliita kuin nyt. Esim. kotitietokoneita oli olemassa, mutta niitä ei voinut ostaa useita kappaleita kuukausipalkalla, kuten nykyään voisi tehdä.
No juu, mun eka tietokone joskus ysärillä 6000 euroa. Kk-palkka oli vähän tuota isompi, vastaisi ehkä jotain reilun parin tonnin kk-palkkaa nykyisin. Aika deluxe läppäri saa olla, jos sen maksaa.
Ekat pöytäkoneet maksivat suomalaisessa kirjakaupassa vai oliko se joku info silloin muistini mukaan 10 000 -20000 markkaa. Keskinkertainen kuukausipalkka oli 10 000. Opettajilla joku 20 000 mk.
Vierailija kirjoitti:
Mun ensimmäinen oikeasta työstä palkka oli 3500mk, sitä ennen oli toki jotain kesätöitä jne. Kasarin lopulla tämä (-89).
Nykyään meille samantapaisiin junioritason töihin tulevat vastavalmistuneet saavat noin 3000e palkkaa.
Eka omistusasuntoni (vanha kaksio ok paikalla pk-seudulla) maksoi noin 200000mk. Ysärin alussa juuri ennen lamaa tämä. Nyt samalla alueella kaksiot maksavat 140000-220000e, riippuen kuinka uusia ja missä kunnossa ja minkä kokoisia ovat.
Että en nyt tiedä. Ja asunnot on kuitenkin se, mikä on suhteessa kallistunut eniten (täytyy myös muistaa, että laman aikana ysärillä asuntojen hinnat romahtivat ja se suuri asuntojen hinnan nousu monesti suhteutetaan tähän).
Ai että 3500 palkka on muuttunut 15 000 uskotko todella tuohon? Teollisuudessa maksettiin 90 luvun alussa 60 t ja sitä pidettiin kohtalaisena. Nyt saa 10-12 euroa eli inflaatio huomioiden 50-60 mk ja elinkustannusindeksi huomioiden reaalipalkat ovat laskeneet. Rahamuseon sivuilla on rahan arvolaskuri jolla voi selvittää itselleen elämän tosiasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ensimmäinen oikeasta työstä palkka oli 3500mk, sitä ennen oli toki jotain kesätöitä jne. Kasarin lopulla tämä (-89).
Nykyään meille samantapaisiin junioritason töihin tulevat vastavalmistuneet saavat noin 3000e palkkaa.
Eka omistusasuntoni (vanha kaksio ok paikalla pk-seudulla) maksoi noin 200000mk. Ysärin alussa juuri ennen lamaa tämä. Nyt samalla alueella kaksiot maksavat 140000-220000e, riippuen kuinka uusia ja missä kunnossa ja minkä kokoisia ovat.
Että en nyt tiedä. Ja asunnot on kuitenkin se, mikä on suhteessa kallistunut eniten (täytyy myös muistaa, että laman aikana ysärillä asuntojen hinnat romahtivat ja se suuri asuntojen hinnan nousu monesti suhteutetaan tähän).
Ai että 3500 palkka on muuttunut 15 000 uskotko todella tuohon? Teollisuudessa maksettiin 90 luvun alussa 60 t ja sitä pidettiin kohtalaisena. Nyt saa 10-12 euroa eli inflaatio huomioiden 50-60 mk ja elinkustannusindeksi huomioiden reaalipalkat ovat laskeneet. Rahamuseon sivuilla on rahan arvolaskuri jolla voi selvittää itselleen elämän tosiasioita.
Suomalaisten reaaliansiot ovat kasvaneet vuoden 1995 jälkeen yli 40 prosenttia. Siis EU-jäsenyyden aikana. Miinusmerkkisiä vuosia ei ole monta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sairaanhoitajan palkkani 1980-luvun lopussa oli 7500 markkaa. Siitä maksoi verot, joten ei sillä sen ihmeemmin juhlittu kuin sairaanhoitajan palkoilla nytkään.
Minä sain hoitoapulaisena 980 mk. Ja siihen aikaan me laitettiin nenämahaletkuja, jaettiin lääkkeet ja yökötettiin yksin. Ei ihme, että meille hoitoapulaisille teetettiin paljon viikonloppuja ja öitä
Ei täysillä tunneilla. Itselläni sairaala-apulaisena oli joku 2500-2900 mk.
Täysillä tunneilla tehtiin. Kun oli määrätty kuukausimäärä tehty, niin sai "ylennyksen" ja palkka nousi 1700 markkaan. Maksoin vuokraa alivuokralaishuoneesta 250 markkaa kuukausi, joten ihan ruhtinaalliselta tuntui tuo palkankorotus
Vierailija kirjoitti:
Palkkana oli helposti 12000 markkaa, yksiön sai neljälläkymmenellä tuhannella markalla Helsingistä.
Minäkin muistelen, että vanhempieni palkat ihan tavallisista duunariammateista oli yli 10 000 mk. Omakoti talo maksoi noin neljäsosan tai vähemmän kuin millä se pari vuotta sitten myytiin pois.
Olihan se ihan eri meininkiä. Molemmat saivat olla vuosikymmeniä samassa työpaikassa. Koko ajan juoksi elinkustannuksiin nähden kelpo palkka.
Minulla on itsellä ollut nyt euroaikana pisin yhtäjaksoinen työ 18kk.
Arvatkaa, äänestinkö Väyrystä presidentinvaaleissa. Markka takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa faktaa asuntojen hinnoista. Pk-seudulla ollaan vähän yli kasarin lopun hintatason, muualla maassa ihan samoissa.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markka-aikana kansalaisten elintaso ja ostovoima olivat selvästi alemmat kuin nyt. Joillakin vain aika kultaa muistoja. Jotkut toiset taas trollaavat antaakseen Suomen EU- ja eurojäsenyydestä kielteisen kuvan. Markka-ajan hehkuttajat kompastuvat usein siihen, että he esittelevät 1960-luvun hintoja ja 1990-luvun palkkoja rinta rinnan. Näin he ostavat 10 000 markan kk-palkallaan vaivatta 100 000 markan omakotitalon.
Joo, harhojakin on, mutta silti duunari saattoi omalla työllään ja pienellä vaivalla rakentaa itselleen ok-talon, maksoi 250 000mk, nyt se talo maksaa
250 000€, eikä samoilla ihmisillä ole siihen varaa.
Onko sitten kalliimpia tai kalliimpia ja parempia, mutta näin on nykyään.
Lapsuuskoti Espoossa maksoi 400 000 mk vuonna -82. Eikä siinä rivarissa ollut edes sataa neliötä eikä ollut missään arvoalueella.
90 luvulla sama maksoi 200 000mk. Kun kupla puhkesi ja lama alkoi. Suomen markka ja tulotaso oli korkea muihin maihin verrattuna. Matkustaminen ja hyödykkeet ulkomailla oli edullisia.
No ei kyllä maksanut. Ystävä osti 90-luvun lamassa Espoon keskustasta kaksion 250 000 markalla ja se oli halpa. Tietysti kehien ulkopuolella lamakin varmaan rouhaisi ihan eri tavalla. Toki ne hinnat laskivat, mutta tuo esittämäni hinta oli vuodelta -82 eikä asuntokuplavuodelta 1989.
Mene kauppalehden asuntopalstalle. Siellä on keskustelu otsikolla Tyhmä maksaa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta puuttuu se 80-luvun alusta loppuun tapahtunut valtava nousu, koska alkaa 80-luvun lopusta.
Ei mulla jäänyt paljoa ylimääräistä markka-aikana. Vaatteet oli niin helvetin kalliita kun ei oikein ollut mitään halpiskauppoja siihen aikaan. Kuukausia säästin että saisin yhden takin.
Nykyään pystyn ostamaan parikin takkia yhdestä palkasta. Samaa työtä teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin taloni ysärillä laman jälkeen 350 000 markalla, ja palkkani oli noin kymppitonnin. Tänä päivänä mun ei tarttisi enää taloa ostaa, eivätkä lapseni saa edes yksiötä tuolla summalla. Kasarilla talot oli vielä halvempia.
Ja minä ostin samoihin aikoihin noin 100-neliöisen vanhan kerrostaloasunnon Espoon Olarista. Maksoi 800 000 markkaa. Missä mahtoi tuo talosi sijaita?
Tyhmä maksaa liikaa.
Ysärin lopulla hamppu maksoi 50 markka per gramma. Sit tuli eurot ja se pompsahti heti kymppiin. Nykyään saat maksaa 20e/g. Että kyllä huumekauppiailla menee hyvin. Valtio ei ole vielä tajunnut lähteä verottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla jäänyt paljoa ylimääräistä markka-aikana. Vaatteet oli niin helvetin kalliita kun ei oikein ollut mitään halpiskauppoja siihen aikaan. Kuukausia säästin että saisin yhden takin.
Nykyään pystyn ostamaan parikin takkia yhdestä palkasta. Samaa työtä teen.
Takit olivat pääosin kotimaisia silloin. Nyt lapset tekevät niitä nälkäpalkalla Itä-Aasiassa.
Näin euro nosti hinnat pilviin: kirjoitti:
Kahvikuppi maksoi loppuvuodesta 5 markkaa.
Uudenvuodenpäivänä se maksoi euron eli 6 markkaa.
Keväällä sitten 1,50 € eli yhdeksän markkaa. Hienosti tuplautui kolmessa kuukaudessa.
Ja nyt maksaa 2€ eli sittemmin on nousuvauhti tasaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pystyn ostamaan parikin takkia yhdestä palkasta. Samaa työtä teen.Takit olivat pääosin kotimaisia silloin. Nyt lapset tekevät niitä nälkäpalkalla Itä-Aasiassa.
Ei se kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että markka-aikana ei ollut varaa ostaa sitä takkia.
Se kotimainen oli aivan liian kallis suhteissa palkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajana muistan palkkani olleen tuota luokkaa v. 2001 kun palasin Englannista Suomeen, muista hyvin koska olin tienannut tuplasti sen En.
90-luvun alkupuoliskolla pikkukaupungissa insinöörin palkka oli 20000mk ja talo maksoi 400000mk. Nyt palkka on 5000eur ja talo.. no se maksaa melkein 400000eur..