Muita joilla ei ollut varaa mennä lukioon?
Minulla olisi ollut hyvät mahikset päästä mihin tahansa lukioon ja kaikki myös ihmettelivät kun en hakenut ainoaankaan. Tiesin hyvin että minulla ei olisi ollut siihen varaakaan, eläminen ja lukio-opiskelu olisi kallista. Minulla ei ollut ketään joka olisi voinut tukea opinnoissa, piti koko opiskeluaika elää tukien ja opintolaina varassa. Niinpä siis jouduin sulkemaan lukion kokonaan pois mahdollisista opieskelu vaihtoehdoista.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan löydy kirjoja kirjastosta. Kirjoista tulee uudet painokset koko ajan ja on eri kirjasarjoja. Kirjastolla yleensä joku yksi kirjasarja ja sekin saattaa olla jo edellinen tai vielä pahemmin vanhentunut kirja.
Ja joo, sisällöt ovat edelleen päteviä, mutta oikeastiko kestäisit istua luokassa vuodesta toiseen kun ope pyytää tekemään läksyt sivulta 35, jossa on sinun painoksessasi kuva nurmikosta? Ja että se ei vaikuttaisi koulumenestykseen missään vaiheessa?
No niin joo! Ihan saakutan ylivoimaista! Eikö sillä kännyllä voi kuvata luokkakaverin uudet kirjat? Asia ratkaistu!
Jos pyydät joka päivä kolmen vuoden ajan, että saat valokuvata jonkun kirjaa, muut lukiolaiset alkavat välttelemään aika nopeasti ellei kyseessä ole joku tosi, tosi hyvä kaveri. Olin itse yhdellä lukion kurssilla 10 vuotta sitten, johon mulla ei ollut varaa ostaa kirjaa. Vieruskaveri vaihtoi istumapaikkaa, jäin yksin istumaan kirjaa ja lopulta jouduin keskeyttämään sen kurssin. Onneksi se oli valinnainen.
Voi hyvä jumala, että tästäkin pitää vängätä! Kuvaat sen koko saamarin kirjan kerralla totta kai! Mutta kun tämäkään ei ole se oikea syy, vaan ihan tekosyy, tärkeintähän on vängätä ja valehdella!
Miten niin vängätä ja valehdella?
Ymmärrätkö, että voi olla raskasta, kun tuollaiset mikroluokan asiat kertyvät? Ei se ole ainoa vastoinkäyminen mitä tulee vastaan. Tietokone voi hajota, ei ole kirjaa, koulussa on nälkä, katsot kun muut syö eväspähkinöitä, kengät on märät tunnilla, kun ei ole rahaa syyskenkiin, alkoholiongelmainen vanhempi ei suostu maksamaan ylppärimaksua.. tämä on arkea monille vähäosaisille Suomessa.
Itse en kestänyt noita kaikkia vastoinkäymisiä. Uutinen sinulle: 16-19-vuotiaat eivät ole kuin sinä nyt aikuisena, yhtä sitkeitä, nokkelia, ja kaukonäköisiä, vaan epäkypsiä, impulsiivisia, uusavuttomia, eivät ehkä osaa käyttää rahaa... huono-osaisuus kerääntyy näin.
Itse sain myöhemmin raavittua lukiokurssit kasaan oltuani jonkun aikaa aspaduuneissa. Sen jälkeen pääsin yliopistoon ja nyt menee hyvin.
Suosittelen sinulle lukemiseksi vaikka Laura Kolben ja Katriina Järvisen kirjaa Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa.
Kuhan vänkäät ja valehtelet. Hohhoijaa!
Höpö löpö. Un minä kävin lukiota oli lukukausimaksut, ruoka maksoi jne.. lopettakaa kitinä!
Itsehän hain kirjastosta jotain yliopistokirjoja, suomen- ja englanninkielisiä. Samat asiat niissä on (ainakin matematiikka, fysiikka, kemia, biologia) ja usein paljon enemmän. Sitten tunneilla muistiinpanot. Sainkin suurimmasta osasta kursseja erittäin hyvät arvosanat kun tietämys ylitti vaaditun.
Miten niin vängätä ja valehdella?
Ymmärrätkö, että voi olla raskasta, kun tuollaiset mikroluokan asiat kertyvät? Ei se ole ainoa vastoinkäyminen mitä tulee vastaan. Tietokone voi hajota, ei ole kirjaa, koulussa on nälkä, katsot kun muut syö eväspähkinöitä, kengät on märät tunnilla, kun ei ole rahaa syyskenkiin, alkoholiongelmainen vanhempi ei suostu maksamaan ylppärimaksua.. tämä on arkea monille vähäosaisille Suomessa.
Itse en kestänyt noita kaikkia vastoinkäymisiä. Uutinen sinulle: 16-19-vuotiaat eivät ole kuin sinä nyt aikuisena, yhtä sitkeitä, nokkelia, ja kaukonäköisiä, vaan epäkypsiä, impulsiivisia, uusavuttomia, eivät ehkä osaa käyttää rahaa... huono-osaisuus kerääntyy näin.
Itse sain myöhemmin raavittua lukiokurssit kasaan oltuani jonkun aikaa aspaduuneissa. Sen jälkeen pääsin yliopistoon ja nyt menee hyvin.
Suosittelen sinulle lukemiseksi vaikka Laura Kolben ja Katriina Järvisen kirjaa Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa.