Muita joilla ei ollut varaa mennä lukioon?
Minulla olisi ollut hyvät mahikset päästä mihin tahansa lukioon ja kaikki myös ihmettelivät kun en hakenut ainoaankaan. Tiesin hyvin että minulla ei olisi ollut siihen varaakaan, eläminen ja lukio-opiskelu olisi kallista. Minulla ei ollut ketään joka olisi voinut tukea opinnoissa, piti koko opiskeluaika elää tukien ja opintolaina varassa. Niinpä siis jouduin sulkemaan lukion kokonaan pois mahdollisista opieskelu vaihtoehdoista.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh, lukiohan on ilmaista alusta loppuun. Ymmärrän kyllä että johonkin erikoislukioon kauemmas ei pääse rahanpuutteen takia mutta kyllä jokaiselta paikkakunnalta lukio löytyy.
Onko joskus ne kirjat olleet ilmaisia?
Lainaamalla ovat. Toisekseen saman tiedon saat muualtakin kuin noista kirjoista. Eihän niitä kukaan oikeasti edes lue, joten kaverin kirjaa voi lainata.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kans mihin kirjasto on kadonnut? En ostanut mitään kirjoja lukioon. Hain kirjastosta. Samoin teki moni muu.
Itsekin lainailin kirjoja, kun kertasin lukion juttuja yliopiston pääsykoetta varten. Aika hyvin noita oli saatavilla. Pitää joskus lukea jo ennen kurssia, mutta eihän se mikään ongelma ole. Lukion kirjat ovat kuitenkin aika suppeita ja helppolukuisia jos aikuisena lähtee niitä lukemaan.
Asuminenkin maksaa. Kuka maksaa asumisen, jos opiskelet. Mä en kanssa voinut mennä lukioon, kun mun annettiin ymmärtää, että sun täytyy mennä pian töihin. Mä menin kanssa kauppaopistoon. Sitten olin töissä ja aikuisena kävin Iltalukio. Jatkoin vielä yliopostoon ja nyt olen maisteri.
Aikaahan tähän meni kauheasti. Opiskelu töiden ohella on raskasta. Iltalukiossa voi usein lainata oppikirjoja koulun kirjastosta ja lisäksi opiskelu on siellä ilmaista, jos ei yo.
Ennen vanhaan lukio oli ilmainen, ainakin jossain päin. En 80-luvulla maksanut lukiossa mistään mitään, siis koulunkäynnin kannalta. Ruokailukin oli ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ylioppilaskokeet, kirjat, muut välineet... kyllä siihen rahaa menee.
Ylioppilaaksi ei ole pakko kirjoittaa. Kirjoja saa kirjastosta kun on tarpeeksi nopeasti liikkeellä. Eikä kaikkiin turhakekursseihin (uskonto, filosofia yms) tarvitse kirjoja. Ja jos ei ole varaa ostaa kynää ja kumia niin on asiat kyllä todella huonosti.
Mitä hyötyä sitten lukiosta on jos ei aio valmistua?
Olet ymmärtänyt väärin. Arvokkain asia on se oppi ja tieto mitä lukiosta saa. Siihen verrattuna se paperilappu valmistumisesta on lähes merkityksetön. Muutenhan sitä voisi ihan yhtä hyvin tilata venäläisestä postimyynnistä tohtorin paperit suoraan. Ei tarvitse päivääkään opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ylioppilaskokeet, kirjat, muut välineet... kyllä siihen rahaa menee.
Ylioppilaaksi ei ole pakko kirjoittaa. Kirjoja saa kirjastosta kun on tarpeeksi nopeasti liikkeellä. Eikä kaikkiin turhakekursseihin (uskonto, filosofia yms) tarvitse kirjoja. Ja jos ei ole varaa ostaa kynää ja kumia niin on asiat kyllä todella huonosti.
Mitä hyötyä sitten lukiosta on jos ei aio valmistua?
Mikä on
>päättötodistus
Olen opettaja lukiossa ja ymmärrän kyllä, jos jollain ei ole varaa kirjoihin. Olen joskus antanut opiskelijalle luvan skannata esimerkiksi koealueen kirjastaan toiselle opiskelijalle koulun laitteilla.
Käytettyjä kirjoja löytyy myös hyvin, eikä niiden kaikkien tarvitse olla uusimpia painoksia. Meillä on myös muutama oppilas, jotka saavat käyttää tietokoneluokkaa koulun jälkeen erityisluvalla.
Lukioon vaan, jos halua löytyy!
Kaikki lukiomatsku löytyy netistä ja jos ope vaatii kirjan niin sanoo suoraan että ei ole rahaa. Opo ja oppilashuolto auttaa. Meidän lukiossa saa jopa pakolliseen tietokoneeseen avusta jos on varaton. Lainakoneitakin on.
Ruoka on ilmaista. Suomessa saa apua jos sitä osaa ja kehtaa pyytää!
Helsingin Sanomat 15.10.1992:
Hallitus kiristää valtion taloutta 70 miljardia vuosina 1993-1995. Mitä hallitus vie ensi vuonna: Korkeakouluihin, lukioihin ja ammattikouluihin 500 markan lukukausimaksu.
Helsingin Sanomat 3.12.1992:
Hallituksen lokakuisessa säästöpaketissa aiottiin säätää korkeakouluille, lukioon ja ammattioppilaitoksiin 500 markan lukukausimaksu. Maksua piti perittämän ensi vuoden alusta. Opiskelijoiden mielenosoitusten ja boikottien jälkeen opetusministeriö käänsi kelkkansa ja luopui osittain päätöksestään. Ministeriö kaavailee lukioihin ja ammattioppilaitoksiin lukukausimaksujen sijaan neljän markan ruokailumaksua.
Aloitin lukiossa syksyllä 1992. Kotona tehtiin selväksi, että jos tuo lukukausimaksu tulee voimaan, minun pitää lopettaa lukio-opiskelu. Kirjat, opiskelutarvikkeet (koepaperit, muistiinpanovälineet, laskin), koulumatkat (bussikortti) ja ylioppilaskirjoitukset piti joka tapauksessa maksaa.
Kirjastosta löytyy.
Ja jos ei oikeasti ole yhtään rahaa niin sossu maksaa pakolliset kirjat. Itse kirjoittelen vuosittain aina muutamalle oppilaalle lukiossa todistuksen, että pitämälleni kurssille kirja vaaditaan, vievät sen paperin koulun virallisen kirjalistan kanssa sossuun ja sossu maksaa ne kirjat.
Toki tämä vaatii sen, että kehtaa sanoa opettajalle että tarvitsee ko. todistuksen. Itse sanon aina yleisesti aloittavalle ryhmälle, että tämä vaihtoehto on olemassa ja että sitä käytetään joka vuosi, eikä sitä kannata hävetä.
Käsittääkseni sossu auttaa myös tietokoneen kanssa. Eivät mitään hyvää, mutta sellaisen jolla pärjää.
-lukion ope
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kans mihin kirjasto on kadonnut? En ostanut mitään kirjoja lukioon. Hain kirjastosta. Samoin teki moni muu.
Meillä tarvittavia kirjoja on ollut kaupungin tai kuntayhtymän mikä lie, kirjastoissa yhteensä vaikkapa 2-4 kpl. Niistä ei monelle riitä, usein ovat kaikki lainassa, ja tietysti lainausaika asettaa omat rajoitteensa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastosta löytyy.
Ja jos ei oikeasti ole yhtään rahaa niin sossu maksaa pakolliset kirjat. Itse kirjoittelen vuosittain aina muutamalle oppilaalle lukiossa todistuksen, että pitämälleni kurssille kirja vaaditaan, vievät sen paperin koulun virallisen kirjalistan kanssa sossuun ja sossu maksaa ne kirjat.
Toki tämä vaatii sen, että kehtaa sanoa opettajalle että tarvitsee ko. todistuksen. Itse sanon aina yleisesti aloittavalle ryhmälle, että tämä vaihtoehto on olemassa ja että sitä käytetään joka vuosi, eikä sitä kannata hävetä.Käsittääkseni sossu auttaa myös tietokoneen kanssa. Eivät mitään hyvää, mutta sellaisen jolla pärjää.
-lukion ope
Ei taida sossu auttaa ennen kuin vanhemmat ovat sossun asiakkaita, ts. luopuneet omistusasunnosta jne.
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi ollut hyvät mahikset päästä mihin tahansa lukioon ja kaikki myös ihmettelivät kun en hakenut ainoaankaan. Tiesin hyvin että minulla ei olisi ollut siihen varaakaan, eläminen ja lukio-opiskelu olisi kallista. Minulla ei ollut ketään joka olisi voinut tukea opinnoissa, piti koko opiskeluaika elää tukien ja opintolaina varassa. Niinpä siis jouduin sulkemaan lukion kokonaan pois mahdollisista opieskelu vaihtoehdoista.
Kurssikirjoja löytyy pilvin pimein kirjastosta ja jos olet pienen pitäjän asukki, kirjastoon voi myös vinkata hankintaehdotuksia. Läppäri on ehdottomasti kallein lukio-ostos, mutta niillä markettiläppäreilläkin pärjää. Omasta asenteesta tuo on kiinni.
Joka väittää, ettei 70-luvun jälkeen ole ollut varaa käydä lukiota, valehtelee.
Ei todellakaan löydy kirjoja kirjastosta. Kirjoista tulee uudet painokset koko ajan ja on eri kirjasarjoja. Kirjastolla yleensä joku yksi kirjasarja ja sekin saattaa olla jo edellinen tai vielä pahemmin vanhentunut kirja.
Ja joo, sisällöt ovat edelleen päteviä, mutta oikeastiko kestäisit istua luokassa vuodesta toiseen kun ope pyytää tekemään läksyt sivulta 35, jossa on sinun painoksessasi kuva nurmikosta? Ja että se ei vaikuttaisi koulumenestykseen missään vaiheessa?
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan löydy kirjoja kirjastosta. Kirjoista tulee uudet painokset koko ajan ja on eri kirjasarjoja. Kirjastolla yleensä joku yksi kirjasarja ja sekin saattaa olla jo edellinen tai vielä pahemmin vanhentunut kirja.
Ja joo, sisällöt ovat edelleen päteviä, mutta oikeastiko kestäisit istua luokassa vuodesta toiseen kun ope pyytää tekemään läksyt sivulta 35, jossa on sinun painoksessasi kuva nurmikosta? Ja että se ei vaikuttaisi koulumenestykseen missään vaiheessa?
No niin joo! Ihan saakutan ylivoimaista! Eikö sillä kännyllä voi kuvata luokkakaverin uudet kirjat? Asia ratkaistu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin joo! Ihan saakutan ylivoimaista! Eikö sillä kännyllä voi kuvata luokkakaverin uudet kirjat? Asia ratkaistu!
Jos pyydät joka päivä kolmen vuoden ajan, että saat valokuvata jonkun kirjaa, muut lukiolaiset alkavat välttelemään aika nopeasti ellei kyseessä ole joku tosi, tosi hyvä kaveri. Olin itse yhdellä lukion kurssilla 10 vuotta sitten, johon mulla ei ollut varaa ostaa kirjaa. Vieruskaveri vaihtoi istumapaikkaa, jäin yksin istumaan kirjaa ja lopulta jouduin keskeyttämään sen kurssin. Onneksi se oli valinnainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pyydät joka päivä kolmen vuoden ajan, että saat valokuvata jonkun kirjaa, muut lukiolaiset alkavat välttelemään aika nopeasti ellei kyseessä ole joku tosi, tosi hyvä kaveri. Olin itse yhdellä lukion kurssilla 10 vuotta sitten, johon mulla ei ollut varaa ostaa kirjaa. Vieruskaveri vaihtoi istumapaikkaa, jäin yksin istumaan kirjaa ja lopulta jouduin keskeyttämään sen kurssin. Onneksi se oli valinnainen.
Siis istumaan ilman kirjaa. Ja se luokkakaveri vaihtoi paikkaa juuri siksi, että sitä ärsytti kun pyysin saada katsoa kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä jumala, että tästäkin pitää vängätä! Kuvaat sen koko saamarin kirjan kerralla totta kai! Mutta kun tämäkään ei ole se oikea syy, vaan ihan tekosyy, tärkeintähän on vängätä ja valehdella!
Mahikset päästä mihin tahansa lukioon, eikä osaa edes yhdyssanoja? Juu kyllä. Eikä osaa sen vertaa asioitaan järjestää, että olisi hoitanut itsensä sinne lukioon. Omapa oli valintansa. Amis ei ole mitään.