Mikä erottaa masennuksen ja laiskuuden?
Jos siis puhutaan pelkästään siitä tunteesta, ettei jaksaisi tehdä asioita ja kyseisen tunteen takia sitten jättääkin tekemättä niitä. Minulla on ihan diagnosoitu vaikea masennus, mutta tunnen kuitenkin itseni tosi laiskaksi.
Huomenna haluaisin lintsata koulusta (käyn lukiota), koska olen vaan ihan väsyksissä ja en kestä enää yhtään paineita. Mistä tiedän, lintsaanko masennuksen vai laiskuuden vuoksi? Kuitenkin luultavasti pystyisin pakottamaan itseni kouluun, mutta se olisi tosi rankkaa.
En ole kuitenkaan niin väsynyt, että nukkuisin päiväunia. Tai tuntuu kyllä, että silmät painuu kiinni, mutta jos päivällä yritän nukkua niin en saa unen päästä kiinni. Jaksan katsoa telkkaria, olla kännykällä, lukea novelleja ja värittää värityskirjaa. Velvollisuuksien hoitaminen on tosi raskasta.
Kauhea stressi vaan tuon koulun takia. Palasin sinne tällä viikolla pitkän sairasloman jälkeen. En jaksaisi sitä, mutta on pakko, koska tuntuu ettei tää tilanne etene kotona makoilullakaan oikein mihinkään suuntaan. Ja tulee koko ajan vaan kauheampi kiire matikan suorittamisen kanssa, koska mun on pakko kirjoittaa se jo ensi syksynä. En halua kirjoittaa sitä sähköisesti, kun olen jo niin monta kurssia tehnyt paperilla. Pelottaa, että joudun jättämään lukion kesken. Pakko saattaa toi homma loppuun asti. En halua syrjäytyä. Tosi umpikujamainen fiilis.
Kommentit (42)
Masennus on itsekeskeistä laiskuutta. Minä...Minä... en ole kiinnostunut mistään -> laiska. Kokee sen masennuksena.
Laiska ei viitsi, masentunut ei pysty.
Niin, kaikkea kivaa on mukava tehdä. Viitseliäisyyttä puuttuu, olet laiskajaakko.
Vierailija kirjoitti:
Masentunut ei ole kiinnostunut mistään eikä jaksa tehdä mitään. Sinulla on kiinni velvollisuuksien hoitamisesta eli kyllä minä sanon että nyt on laiskuus. Jaksat lukea ja piirtää kuitenkin eli sinulla on energiaa tehdä jotain.
Se että sanot ettet kestä yhtään paineita, miten aiot selvitä myöhemmin elämässä? Kyllä jonkin verran täytyy olla paineensietokykyä jos aikoo pärjätä. Ei meistä kukaan ole sellainen että niitä tylsiä ja epäkiinnostavia asioita jaksaisi ja haluaisi tehdä. Ne on vaan pakko tehdä eikä auta marina. Jos tuntuu että silmät painuu mutta ei saa unta, voisiko niinkin yksinkertainen asia kuin ulkoilu ja vitamiinien syönti jo helpottaa asiaa? Oletan että istut paljolti sisällä.
Olen itse tämän kevään abi. Paineita on kirjoituksista ja millään ei jaksa lukea. On vain pakko, sillä jos en tee sitä nyt on elämä todella haastavaa myöhemmin. Sitten ne paineet vasta kasvaakin.
Tsemppiä, niskasta kiinni ja kouluun.
Masennus ei välttämättä tarkoita sitä etteikö jaksaisi tehdä yhtään mitään. Totta kai masentunutkin ennemmin jaksaa tehdä jotain mukavaa kuin jotain epämiellyttävää. Vai luuletko että kaikki masentuneet vain makaavat sängyllä tuijottamassa kattoon kykenemättä tekemään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Masentunut ei ole kiinnostunut mistään eikä jaksa tehdä mitään. Sinulla on kiinni velvollisuuksien hoitamisesta eli kyllä minä sanon että nyt on laiskuus. Jaksat lukea ja piirtää kuitenkin eli sinulla on energiaa tehdä jotain.
Se että sanot ettet kestä yhtään paineita, miten aiot selvitä myöhemmin elämässä? Kyllä jonkin verran täytyy olla paineensietokykyä jos aikoo pärjätä. Ei meistä kukaan ole sellainen että niitä tylsiä ja epäkiinnostavia asioita jaksaisi ja haluaisi tehdä. Ne on vaan pakko tehdä eikä auta marina. Jos tuntuu että silmät painuu mutta ei saa unta, voisiko niinkin yksinkertainen asia kuin ulkoilu ja vitamiinien syönti jo helpottaa asiaa? Oletan että istut paljolti sisällä.
Olen itse tämän kevään abi. Paineita on kirjoituksista ja millään ei jaksa lukea. On vain pakko, sillä jos en tee sitä nyt on elämä todella haastavaa myöhemmin. Sitten ne paineet vasta kasvaakin.
Huhhuh, aika kovaa tekstiä nuorelta ihmiseltä. Häpeäisit.
No esim se, että olen laiska kun en jaksa siivota
Tai laiska kun en jaksa mennä nopeammalla bussilla töihin etten vaan joudu kävelemään
Laiskuutta on se että herää viime tingassa eikä ehdi syödä tai käydä suihkussa
Masennusta se että ei vaan enää herää eikä välitä, mitä töissä ajatellaan jos ei menekään sinne
Masennusta on se että alkaa ajatella ettei sillä ole väliä teenkö työni vai en, että en välittäisi jos saan potkut
Masennusta se että ajattelee, että ymmärrän miksi jotkut tappaa perheensäkin itsensä mukana, kun ovat niin väsyneitä, mutta eivät kestä ajatusta että läheiset jäävät kärsimään
Masennus ja laiskuus ovat sama asia. Luusereita.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mistä tietää, että eikö viitsi vai eikö pysty? Kun kyllä mä pystyn velvollisuudet hoitamaan, jos oikein pakotan itseni, mutta homman aloittamiseen vaan menee hirveästi aikaa ja se on hemmetin raskasta. Esimerkiksi uskon, että _pystyisin_ menemään huomenna kouluun, mutta ajatuskin itkettää ja tulee tosi väsynyt olo.
-aloittaja-
Vierailija kirjoitti:
Masennus ja laiskuus ovat sama asia. Luusereita.
Luuserit antavat yläpeukun omalle kommentilleen ;)
Vierailija kirjoitti:
Mua masentaa kun oon niin laiska
Tulikin tämä skenaario mieleen. Laiskoja haukutaan kuitenkin koko ajan, miten he pystyvät elämään laiskoina?
Itsekin usein mietin otsikon kysymystä, tosin mitään diagnooseja ei ole :(
Mieti myös vaihtoehtoa suorittaa lukio neljässä vuodessa. Niin minä tein ja se helpotti oloa.
Kaverini sairastui masennukseen. Ensimmäinen oire oli, ettei se jaksanut maksaa laskujaan, vaikka rahaa olisi ollut. Kämppä oli kuin tunkio ja suihkussakaan ei ollut käynyt pariin viikkoo, kunnes puhuttiin se hakemaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mistä tietää, että eikö viitsi vai eikö pysty? Kun kyllä mä pystyn velvollisuudet hoitamaan, jos oikein pakotan itseni, mutta homman aloittamiseen vaan menee hirveästi aikaa ja se on hemmetin raskasta. Esimerkiksi uskon, että _pystyisin_ menemään huomenna kouluun, mutta ajatuskin itkettää ja tulee tosi väsynyt olo.
-aloittaja-
Kuulostaa masennukselta. Kyllä masentunutkin voi pystyä pakottamaan itsensä tekemään asioita, mutta yleensä ei saa niistä mitään nautintoa vaan tekee ne vain vaikka ajatuskin itkettää ja väsyttää.
Terve ihminen taas saa myös mielihyvää tehtyään ikäviäkin, mutta hyödyllisiä asioita. Moni masentunut soimaa itseään laiskuudesta mutta todellisuudessa masentuneena on valtavan raskasta tehdä mitään, juuri siksi että se normaali mielihyvän saaminen on estynyt. Lisäksi, jos masentunut vain jatkaa itsensä liikkeelle ruoskimista eikä hae / saa apua sairauteensa, toipuminen voi olla paljon vaikeampaa ja pitkäkestoisempaa. Tämä omasta kokemuksesta, en ole hoitoalan ammattilainen.
En tarkoita, että kannattaa jäädä sängyn pohjalle vaan olla armollinen itselleen. Sinulla on diagnosoitu sairaus, joka oireilee juuri kuvaamallasi tavalla. Sairaus tekee sinusta väsyneen eli "laiskan". Tee asioita omien voimavarojesi mukaan, älä mollaa itseäsi ja puhu lääkärille.
Lomalla olen laiska, kun en jaksa tehdä mitään. Masentuneena on laiska, koska masentaa.