Miten työttömät säästävät pahan päivän varalle?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä työttömänä säästämisessä ei ole varsinaisesti muuta eroa kuin summa mistä voi säästää on pienempi. Itse säästän, niin että valitsen, vielä toistaiseksi kun voin ja pystyn. Eli on kylmän viileästi harkitsen, että mitkä ovat ne asiat, joita tarvitsen ehdottomasti ja mitä en oikeasti tarvitse, ainkaan välittömästi. Yritän ennakoida, niin että en aliarvioi pienempääkään säästöä. Pidän kirjaa menoistani, niin näen mihin rahani menee. - Jos katsoo kaikkein välttämättömimmät, niin loppu viimein vielä terveenä (koputtaa puuta) pärjää aika vähällä. Kyse on myös jollain tasolla tottumuksesta; oletko sinä valmis vaihtaaan aamupalasi kaurapuuroon? Juomaksi teetä kolmatta kertaa käytössä olevasta teepussista - Vai pidätkö kiinni siitä, että saat syödä valmista tuoretta leipää ja sille ainakin voimariinia ja juustoa ja joka kerta uusi teepussi.
Kaikelle muulle 👍 paitsi tuolle teepussin moneen kertaan käytölle. Kun ei se tee nyt niin hirveän kallista kuitenkaan ole.
Pienistä puroista syntyy suuri virta eli teepussit käyttöön 3-4 kertaa ja paketti kestää kuukausikaupalla. Shamppootkin ja nestesaippuat ja huuhteluaineet kun laimentaa vedellä, ei tarvitse joka kuukausi ostaa uutta pulloa. Köyhän pitää olla pihi ja kekseliäs.
t: sivukommentoija
Se työttömyys on se paha päivä. Ei pahana päivänä säästetä pahan päivän varalle, vaan odotetaan sitä hyvää päivää.
Ok, oon tällä hetkellä kuntoutustuella, säästän näin:
1. käyn kampaajalla Virossa
2. oon parikymppinen, asun tällä hetkellä kotona (tiedän, säälittävää)
3. maksatan vanhemmillani niin paljon kuin pystyn
4. käyn halvalla kuntosalilla
5. käyn syömässä ulkona vain muiden piikkiin
6. en osta takeaway-kahvia
7. myyn vanhoja tavaroita kirpputorilla (käyn. n.5-7 krt vuodessa, ja pääsääntöisesti teen 200-300e tilin)
8. laitan säästötilille tukipäivänä YLEENSÄ 10-80e
9. en tuhlaa asp-rahojani
10. lenkkeilen myös ulkona, joten sali ei pakollinen (tää ei oo hullun hommaa, koska tuolla käy talvisin paljon lenkkeilijöitä, kunhan asteet +5- -10c)
11. ostan ketjumerkkien meikkejä/kauneustuotteita: esim. l'oreal meikkivoide 17e vrt. estee lauder 60e, seerumi: lumene 25e vrt. ole h. 80e, kasvojenpesuaine: lumene 3.5e vrt. clinique 30e
Ei työttömän tarvitse säästää. Se on, tai sen pitäisi olla, työllisten murhe. Oletan nyt, että kaikki ymmärtävät menojen leikkaamisen ja säästämisen olevan kaksi eri asiaa.
Mikä ihmeen olettamus on, että työtön olisi automaattisesti köyhä? Ansiosidonnaista saa ihan omaisuudesta ja tuloista riippumatta ja te-toimistoon voi työttömäksi ilmoittautua kuka tahansa työtä vailla oleva.
Osaketahastoon säästän. Jos on paha tilanne niin maksan visalla.
Eivät kaikki työttömät ole köyhiä ja kouluttamattomia? Ymmärrät sen varmasti? 😂
Vierailija kirjoitti:
Säästää en saa kun olen toimeentulotukiasiakas, mutta varaudun huonoihin aikoihin pitämällä ruokavarastoa. Kun toimeentulotukihakemuksen käsittelyssä meni kolme viikkoa ja rahat oli loppuneet jo viikko sitten, selvisin ihan helposti mun varastoilla. Papuja, linssejä, riisiä, ohraa, makaronia, pähkinöitä, siemeniä. Jos mulla olisi kuivuri, kuivaisin kesät sieniä ja vihanneksia.
Teen hommia lähipiirille papupalkalla. Mut saa tekemään töitä, jos omantunnon mukaan maksaa mulle pavuissa tai linsseissä.
Osittain köyhyyteni on ennen ollut oma syyni. En tiennyt koko toimeentulotuesta vuosiin ja niin edelleen. Onneksi olen päässyt avun piiriin. Ehkä tilanne pian paranee. Meinaan lähteä uudestaan opiskelemaan. Ehkä pääsisin vielä töihin.
Kuka kieltää säästämisen toimeentulotuesta? Ei ainakaan laki. Toimeentulotuesta saa säästää ihan niin paljon kuin pystyy eikä säästöä huomioida seuraavissa laskelmissa. Tämä lukee ihan etuusohjeessa. En ihmettele, että toimeentulotukiasiakkaille syntyy hankalia tilanteita, jos tili tuhlataan aina nolliin eikä mitään säästetä. Sitten valitetaan, kun ei ole rahaa talvikenkiin.
Peruspäivärahasta säästää helposti tonnin vuodessa, eikä tarvitse edes huoltovirastossa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä työttömänä säästämisessä ei ole varsinaisesti muuta eroa kuin summa mistä voi säästää on pienempi. Itse säästän, niin että valitsen, vielä toistaiseksi kun voin ja pystyn. Eli on kylmän viileästi harkitsen, että mitkä ovat ne asiat, joita tarvitsen ehdottomasti ja mitä en oikeasti tarvitse, ainkaan välittömästi. Yritän ennakoida, niin että en aliarvioi pienempääkään säästöä. Pidän kirjaa menoistani, niin näen mihin rahani menee. - Jos katsoo kaikkein välttämättömimmät, niin loppu viimein vielä terveenä (koputtaa puuta) pärjää aika vähällä. Kyse on myös jollain tasolla tottumuksesta; oletko sinä valmis vaihtaaan aamupalasi kaurapuuroon? Juomaksi teetä kolmatta kertaa käytössä olevasta teepussista - Vai pidätkö kiinni siitä, että saat syödä valmista tuoretta leipää ja sille ainakin voimariinia ja juustoa ja joka kerta uusi teepussi.
Tuo on jo aikamoista saivartelua eikä säästämistä. Voi hyvää päivää taas. Huoh!
Saivartelua ja saivartelua. Myönnän kyllä ainakin osaksi oli Vai oletitko, että olisin kertonut yksityiskohtaisesti ja kädestä pitäen, että missä voin säästää? - Kuule kun on melkeinpä pakko säästää, niin sitä säästämisestä ja nuukailusta tulee elämäntapa ja sitä säästää melkein mistä vain voi ja pystyy. Toki tämä saattaa tuntua saivartelulta, Miten sinä säästät? Oeltko edes yrittänyt säästää, vai oletko jo lyönyt lossiksi ja ajattelet, ettei millään ole mitään väljä. Surullista jos niin. Minusta jokainen meistä voi ainakin hieman yrittää vaikuttaa oman elämänsä laatuu,
Aloittaa vaikka siitä, että tiedostaa, mihin rahasi käyttää. Täytyy olla itsellesi rehellinen, sillä pienistä puroista kasvaa iso. Mutta myös armollinen.
En minäkään vain kaurapuuroa syö ja juo vain vettä, tai kuten aamuisin usein teetä.
Mutta ei minuua mitään yksittäistä taikakeinoakaan ole jolla voisin muuttaa kaiken edulliseksi ja vieläkin edullisemmaksi.
Enemmän utelias ja avoin mieli, joka kysyy, voisinko tuosta tai tsätä säästää, niin voi sitten myöhemmin toimia ja olla säästöön jääneiden varojen turvin vähän rennommin. Tai hankkia niillä sen, mikä ilman etukäteistä säästämistä ei mitenkään olisi mahdollista.
Olen rikas ja säästän pahanpäivän varalle olemalla ostamatta kiinassa tuotettua rikkimenevää kamaa.
Koti on kauniin minimalistinen.
On vain kahdenvärisiä t-paitoja (ale), vain samanlaisia sukkia (jos yksi sukka rikki, toinen laitetaan odottamaan josko yksi rikkoontuu taas, ja tulee pari). Kirppikseltä ostan kos ostan.
Lainaan tavaroita kavereilta.
Syön askeettisesti rahkaa, banaania, puuroo, kalaa, sieniä, marjoja, kananmunaa jne
Vierailija kirjoitti:
Se työttömyys on se paha päivä. Ei pahana päivänä säästetä pahan päivän varalle, vaan odotetaan sitä hyvää päivää.
Kyllä työttömälläkin on hyvä olla säästöjä vielä pahemman päivän varalle. Pesukone voi hajota, joku voi sairastua, pätkätöiden seurauksena päivärahojen maksatus voi viivästyä jopa yli kaksi kuukautta (minulla oli tällainen tilanne juuri syksyllä). Kaikki eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen, jolloin näistä rypyistä on selvittävä ihan itsekseen.
T: se tuloistaan 10-20% säästötilille siirtävä
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yleensä noin 10 € säästössä kaapissa, että saan ruokaa pariksi päiväksi jos näyttää pahalta. Yleensä just ja just rahat riittää kuun loppuun. Tosin oon opiskelija. Työttömäthän saa monta sataa kuussa enemmän kuin minä.
Toimeentulotuki on kaikille sama. Tosin sä joudut ottaan velkaa, mutta sulla on mahdollisuus saada tulevaisuus, mitä pitkäaikaistyöttömällä nykyään harvemmin on.
Ei tarvitse säästää pahan päivän varalle, ennen työttömyyttä kuitenkin sen verran pitkä työura että säästöjä kertynyt + perintöä parilta sukulaiselta. Pärjään aivan hyvin aktiivimalleista ja muusta kuristuksesta riippumatta. Toki siinä mielessä hyvä tilanne ettei ole velkaa mihinkään suuntaan senttiäkään, ja asumiskulut on minimaaliset.
Vierailija kirjoitti:
Säästää en saa kun olen toimeentulotukiasiakas, mutta varaudun huonoihin aikoihin pitämällä ruokavarastoa. Kun toimeentulotukihakemuksen käsittelyssä meni kolme viikkoa ja rahat oli loppuneet jo viikko sitten, selvisin ihan helposti mun varastoilla. Papuja, linssejä, riisiä, ohraa, makaronia, pähkinöitä, siemeniä. Jos mulla olisi kuivuri, kuivaisin kesät sieniä ja vihanneksia.
Teen hommia lähipiirille papupalkalla. Mut saa tekemään töitä, jos omantunnon mukaan maksaa mulle pavuissa tai linsseissä.
Osittain köyhyyteni on ennen ollut oma syyni. En tiennyt koko toimeentulotuesta vuosiin ja niin edelleen. Onneksi olen päässyt avun piiriin. Ehkä tilanne pian paranee. Meinaan lähteä uudestaan opiskelemaan. Ehkä pääsisin vielä töihin.
Joissakin kunnissa on todellakin toimittu niin, että tilillä olevat rahat (vaikka sitten toimeentulotuesta säästetyt) on katsottu varallisuudeksi, joka vähentää seuraavan kuukauden toimeentulotukea. Kukaan ei kuitenkaan sinun sukanvarsiasi tutki, vaikka tilitiedot käytäisiinkin kuukausittain läpi. Eli voit säästää ihan haluamasi määrän, kun vain säästät sen käteisenä kotiisi. On sitten mistä ottaa, kun löydät vaikka sen tarvitsemasi talvitakin edullisesti tarjouksesta tai jopa kirpparilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papuja ja linssejä voi vielä idättääkin. Niistä saa tuorettakin syötävää. Suosittelen niiden varastointia pahan päivän varalle.
Joskus Tallinnaan saa meno-paluu laivamatkan 10 eurolla. Sieltä olen ostanut todella edullisesti linssejä, papuja, teetä, säilykkeitä, mehutiivistettä ja vaatteita kirpputoreilta. Vaikka hintataso on sielläkin noussut, on esim. teepaketti edelleen alle euron ja iso härkäpapupussi hieman yli euron. On mukava tulla kotiin niin, että laukussa on ruokaa pariksi kuukaudeksi, uusi vaate ja ehkä vielä se halpa viinipullokin, jos sattui olemaan ylimääräistä.
Asuminen meillä on kallista, mutta tuet todella hyvät. Välillä tuntuu lähes inhottavalta, että suomalainen köyhä (kuten minä) voi silti käydä Tallinnassa ostaa sieltä tuillaan paljon ruokaa. Koen olevani etuoikeutettu, vaikka moni ihmetteleekin pärjäämistäni opinto- ja asumistuella.
Mun kikka on se, että aina kun päivärahat tulee, niin siirrän pyöristetyn vuokrasumman säästötilille esim. Vuokra on 568.00€ niin siirrän 600€ jne. Sitten maksan vuokran säästötililtä. Saan päivärahaa 1100€. Lisäksi siirrän aina se summa säästötilille mikä on tilillä ennen päivärahan tuloa. Lisäksi mulla on e-possu vai mikä olikaan eli kun käytän pankkikorttia, menee 1€ säästötilille. E possulla saan säästöön 10-20€ kuussa. Lisäksi kaikki ekstra kuten vesiennakon palautukset tai kilometrikorvaukset mitä saan haastatteluissa käydessäni siirtyy säästötilille. Sitten jos rahat loppuu kuukauden aikana kesken, voi siirtää säästöstä. Tä ei ole paljon tarvinnut tehdä. Päivärahan lisäksi tuloihin kuuluu lapsilisä 350€kk ja välillä elatusmaksuja ( jos lapset ollut enemmän luonani)
Minä säästän näistä:
- Lopetin kampaajalla käymisen. Siihen meni 100 € parin kuukauden välein. Nyt ostan ulkomaalaisen firman värin kaupasta (9,90 €) ja värjään itse hiukset. Latvat saa tasoitettua teinitytäs tai sitten uhraan 20 € muutaman kuukauden välein ihan perusparturiin.
- Lopetin KAIKKI lehtitilaukset, mukaanlukien Hesarin
- Säästän ruokaostoksista, en suosi kotimaista.
- Ennen kävimme ulkona syömässä n. kerran kuukaudessa, ei enää. Kävin myös kahviloissa, saatoin ostaa hetken mielijohteesta kahvin. Ei enää.
- Meillä kävi ennen siivooja, mutta kun jatkuva YT-rumba alkoi, se lopetettiin heti kättelyssä.
Kaikenlaisten palvelujen karsiminen on tie säästöön. Tilaan myös ulkomaisista nettikaupoista.
Miehellä on vielä tosi hyvät tulot, mutta kun toinen on ulkona, on aina pelko että toisellakin menee työ. Säästöliekille siis.