Tumma, tavallinen vai täysjyväpasta? Mitä eroa tai hyötyä, oikeasti?
Mitä kannattaisi ostaa: tavallista, tummaa vai täysjyvämakaronia?
Mitä sinä valitset ja ennen kaikkea, miksi?
Onko niissä sitten loppujen lopuksi paljoakaan eroa? Kuitumäärässä toki, mutta onko se ero sitten kovinkaan merkittävä?
Oletko huomannut konkreettista eroa olossasi riippuen siitä, mitä pastaa/makaronia kulloinkin valitset?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Pasta = paskaa. Kuka helvetti sitä muka enää edes syö?
Tervetuloa italiaan. Lähes kaikki ja jotkut jopa kaksi kertaa päivässä.
Eiköhän anneta jokaisen nauttia pastansa sen värisenä ja -sisältöisenä kuin itsellensä sopivimmaks näkee.
A 100 percent whole-grain pasta includes all three layers of the wheat kernel: the bran, the germ and the endosperm. Because nothing is removed during processing, whole-grain pastas contain more natural fiber and micronutrients than their white, refined cousins. And thanks to the extra fiber, whole-grain pastas tend to be more filling than traditional white pasta. What’s more, regularly choosing whole-grains over the refined type is associated with numerous health benefits, including lower blood pressure and reduced risk of many chronic diseases, including type 2 diabetes and heart disease.
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap, ei nää vehnämössömammat täällä tiedä. Kysy ravitsemusasiantuntijalta.
Niin ja siis vastaus on, että täysjyvätuotteet (pasta, nuudelit, leipä ym.) on terveellisempiä (huom. tuo ylempi englanninkielinen vastaus).
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän anneta jokaisen nauttia pastansa sen värisenä ja -sisältöisenä kuin itsellensä sopivimmaks näkee.
Tottakai, mutta ap kyseli faktoja.
Vihdoin fakta selvisi kiistattomasti: eli on terveellisempää, täyttävämpää ja ravintekkkaampaa 😝
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
age is just a number kirjoitti:
Mä olen ollut siinä käsityksessä, että täysjyväpastassa on paremmat hiilarit. Siksi ostan sitä. Alkuun piti tottua makuun, nykyään pidän maukkaampana kuin valkoista pastaa.
Ei ole eroa hiilareiden paremmuudessa.
Höpö höpö, on eroa, ovatko hiilihydraatit hitaasti vai nopeasti imeytyviä (esim. sokeri vs. kaurapuuro).
Pastoissa ei ole eroa.
Aijaa, mistäs mun sokerimittari osaa aina näyttää eri tuloksia riippuen siitä oonko syöny täysjyvää vai valkosta pastaa? Tunti täysjyvän jälkeen ei edes hätyytellä sokerirajoja mutta tunti vaalean jälkeen ollaan jo ihan rajalla meneekö yli sallitun.
Ja miksi nälkä pysyy paremmin loitolla täysjyväpastalla kuin vaalealla?
Ja miksi eri pastat maistuu erilaiselle vaikka kaikki on mukaasi samaa kamaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
age is just a number kirjoitti:
Mä olen ollut siinä käsityksessä, että täysjyväpastassa on paremmat hiilarit. Siksi ostan sitä. Alkuun piti tottua makuun, nykyään pidän maukkaampana kuin valkoista pastaa.
Ei ole eroa hiilareiden paremmuudessa.
Höpö höpö, on eroa, ovatko hiilihydraatit hitaasti vai nopeasti imeytyviä (esim. sokeri vs. kaurapuuro).
Pastoissa ei ole eroa.
Aijaa, mistäs mun sokerimittari osaa aina näyttää eri tuloksia riippuen siitä oonko syöny täysjyvää vai valkosta pastaa? Tunti täysjyvän jälkeen ei edes hätyytellä sokerirajoja mutta tunti vaalean jälkeen ollaan jo ihan rajalla meneekö yli sallitun.
Ja miksi nälkä pysyy paremmin loitolla täysjyväpastalla kuin vaalealla?
Ja miksi eri pastat maistuu erilaiselle vaikka kaikki on mukaasi samaa kamaa?
Nii pä
Ei jestas, täällä taas laiskanpulskeat mammat väittää tosissaan että se vaalea pullamössö kuten valkoinen pasta, ranskanleipä jne on yhtä terveellisiä kuin täysjyvä. Ei ihme, että lihavuus on aivan massiivinen ongelma niin aikuisilla kuin lapsillakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei jestas, täällä taas laiskanpulskeat mammat väittää tosissaan että se vaalea pullamössö kuten valkoinen pasta, ranskanleipä jne on yhtä terveellisiä kuin täysjyvä. Ei ihme, että lihavuus on aivan massiivinen ongelma niin aikuisilla kuin lapsillakin.
Ei, vaan se on yhtä epäterveellistä. Pasta ( ja riisi ja peruna) ovat turhaa paskaa, mitä kenenkään ei pitäisi syödä. Koskaan.
Koittakaa ymmärtää, ettei täysjyvä vs höttöjauho ole mikään "salaliitto_teoria, eikä myöskään mielipide_kysymys". Lopettakaa jenkkifoorumeiden lukeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan se on yhtä epäterveellistä. Pasta ( ja riisi ja peruna) ovat turhaa paskaa, mitä kenenkään ei pitäisi syödä. Koskaan.
Olen samaa mieltä, että pasta ja riisi on aivan turhia, mutta silti täysjyvätuotteet on terveellisempiä. Et voi sanoa, että yhtä epäterveellistä, koska täysjyvätuotteissa on jäljellä ravintoaineet, jotka taas vaaleissa on otettu pois. Vaaleassa hötössä ei ole minkään sortin vitamiineja tai kuituja, mutta täysjyvässä on.
Pasta on Italiassa tärkeä proteiininlähde, siinä on 12-13grammaa protskua per sata gramma. Katsokaa pakettia.
Pasta on tervellinen ja pitää nälän poissa. Ulkomailla sekä mallit että urheilijat syö sitä.
Suomessa ruoka on toki aina yhtä ongelmallista...
Kuule ap, ei nää vehnämössömammat täällä tiedä. Kysy ravitsemusasiantuntijalta.