Jos asuisit yksin, niin paljonko tarvitsisit kuussa rahaa käteen, että pärjäisit edes jotenkin?
Siis laskujen jälkeen kaikkeen muuhun kuten ruoka, pesuaineet, nautintoaineet, vaatteet jne.
Voinko elää kaksi vuotta niin, että käteen jää vain 400- 500 euroa kuussa?
Kommentit (27)
hassua, että nyt täällä vaaditaan se 400-500 kuussa elämiseen ja sanotaan sen olevan tosi niukkaa,mutta silti kritisoidaan toimeentulotuen olevan liikaa.
Ostan kaiken laskulla.
Hyvin riittää ja jää nuo rahat säästöön vielä kaiken lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis laskujen jälkeen kaikkeen muuhun kuten ruoka, pesuaineet, nautintoaineet, vaatteet jne.
Voinko elää kaksi vuotta niin, että käteen jää vain 400- 500 euroa kuussa?
Varmaan pärjäät 2 vuotta 400-500 eurolla kuussa koska itse olen pärjännyt jo 15 vuotta tuolla summalla.
Tosin jos jotain menee rikki tai tarvis ostaa esim jotain vaatteita tai kodinkoneita niin niihin ei sitten yleensä rahat riitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo "laskujen jälkeen" on ihan älytön käsite.
Samaa elämistähän se laskujen maksu on kuin elinkustannusten maksaminen ilman erillistä laskua.
Eikä se anna järkevää kuvaa mistään. Entä jos mulla tulee kuukausittain "laskuja" vaikka miljoonan euron edestä, mutta ruokakauppaan menee vain 100 euroa kuussa? Sanonko siis, että budjettini on satanen?
Oikea kysymys olisi, mikä kokonaissumma elämiseesi menee kuukaudessa. Olen (oikeasti) yksineläjä, joka pärjäisin noin 800 eurolla kuussa. Sillä maksaisin niin "laskut" kuin kaiken muunkin, mutta elämä olisi niukkaa.
Kokonaissumma ei kerro mitään, koska jokaisen on maksettava välttämättömyydet (asunto, sähkö, vesi ym.) ja ne ovat eri hintaisia eri paikkakunnilla ja alueilla. Monesti törmää kerskailijaan, joka sanoo pärjäävänsä esim. 1000 eurolla kuussa. Sitten käykin ilmi, että hän maksaa asumisesta 300 € ja sähkö & vesi kuuluvat vuokraan. Käteen jää 700, jolla pärjää jo jokainen. Itselläni taas asumiseen menee 700, joten aika fakiiri saan olla jos pärjään tonnilla kuussa kun ruokaan ja muuhun jää vain 300.
400-500 riittäisi laskujen jälkeen oikein hyvin. Jäisi varmaan säästöön/shoppailuunkin rahaa jos ei ole elätettäviä.
Meitä on 3 henkeä ja meillä jää 650€.
Vierailija kirjoitti:
mitä nämä "laskut" ovat mistä aina puhutaan?
Kaverinikin aina ihmettelee laskujani, koska hänelle ei tule yhtään. Hänen miehensä maksaa hänen puhelimensa, netin jne. joten laskuja ei ole :D
Kiinteät menoni kuukaudessa ovat 1000 euroa. (Sis. vuokra, vesi, ruoka, bussilippu, laskut)