Omapäinen koira
Tekeekö teidän koirat koskaan sillein, että kun käskette niitä, niin ne ensin katsoo pitkään ja hartaasti, pohtien että tottelisiko vai ei, ja vasta sitten tekee käskyn? Ärsyttää niin pirusti, kun oma koira ottaa aina aikansa. Äskenkin se oli tulossa sohvalle, ja sohva oli täynnä tavaraa niin komensin alas, koira (tassut kuulokejohdon päällä) tuijottaa minua, ja venyttelee vielä oikein makoisasti kuulokejohdon päällä, ennenkuin rääkäisin että "EIKUN ALAS!" ja sitten vasta totteli.
Ja nyt on kuulokkeet hajalla. Prkl.
Kommentit (9)
Ja kyseessähän on paimenkoira, työkoira joka ulkona tehdessä tekee niin ripeään että mielellään näyttäisi kolme liikettä yhden sijaan yhtä aikaa.
Jos seuraa-käskystä vauhdissa käskee maahan, niin läsähtää niin nopeasti alas, hyvä ettei ilmat lennä pihalle.
Kotona tilanne on... noh, toinen.
Onko tuolla paimenkoiralla mitään paimennettavaa? Meille tuli tällainen nk. ongelmakoirana ja toimi tosi hienosti, kun oli se lauma, mitä paimentaa. Olisiko klassinen väärä koira, väärässä paikassa, ilmiö..
Vierailija kirjoitti:
Oletko palkinnut koiraa kun tottelee? Tutustu positiiviseen vahvistamiseen koulutuksessa, niin koiralla kasvaa oppimis- ja tekemismotivaatio.
Juu, olen kyllä. Ja joka päivä treenaillaan iloisella mielellä ja molemmilla on kivaa, koiralla varsinkin.
Ne on vaan nämä hetket, kun kiellän tekemästä jotain, mitä se välttämättä haluaisi, kuten tulla sohvalle makoilemaan taikka kun haluaisi leikkiä kissan kanssa mutta minäpä en haluaisi (koska silloin on matot rullilla ja alakerrassa kopistaan kattoon, kun ralli kuuluu niin rasittavasti sinne.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuolla paimenkoiralla mitään paimennettavaa? Meille tuli tällainen nk. ongelmakoirana ja toimi tosi hienosti, kun oli se lauma, mitä paimentaa. Olisiko klassinen väärä koira, väärässä paikassa, ilmiö..
Ai siis anteeksi? Sen takia, kun ei sekunnissa suostunut sohvalta alas, niin väärä koira, väärä paikka?
Tottakai ja meillä koirilla on tähän ihan oikeus. En minä oleta, että ne on minun alaisiani jotka toimivat sadasosasekunnissa kun niiltä sitä vaadin. Tietenkään seinille ei hypitä, ihan kuten minäkään en hypi niiden silmille.
Lähinnä aloitus oli huumorimielessä tehty "koiranelämän rasittavuuksia" koskeva lievä ärsytys. Ei suinkaan selitys siitä, miten en pärjäisi koirani kanssa.
Tuttu rotu jo reilun kymmenen vuoden ajalta, kolmas samaa rotua oleva meillä kotona.
Huvittavaa tämä oletuksen määrä, kun noin niukasta aloituksesta saa jo pääteltyä sen, että väärä koira väärässä paikassa.
Vanhemmillani oli paimenkoira, joka toimi juuri noin. Näytti aina, että koiralla oli hauskaa, kun ei tehnyt heti mitä käsketään.
Osasi kyllä pyytää lupaa esim. sänkyyn tulemiseen ja toi itse hihnan kun halusi lenkille ja oli muutenkin älykäs koira. Mutta itsepäinen ja persoonallinen. Minua ei totellut yhtään, koska en asunut kotona ja ollut lauman jäsen. Vaati kyllä tiukkaa kuria ja paljon tekemistä.
Meidän koiramme vilkaisee aina ympärilleen kun kutsun sen luokseni sen ollessa vapaana. Se haluaa tietää onko kutsulle syy, vai huutelenko muuten vain. Jos kyseessä ovat hirvet, se saattaa päättää, että ei sittenkään halua tulla, vaan käy vilkaisemassa. Huonosti koulutettu kyllä, mutta asiaa treenataan. Kertoo vain sen, että eivät koirat ole koneita, jotka aina tekevät kuten halutaan.
Oletko palkinnut koiraa kun tottelee? Tutustu positiiviseen vahvistamiseen koulutuksessa, niin koiralla kasvaa oppimis- ja tekemismotivaatio.