Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hevi osaston biojäte pussit, ottakaa niitä, ei maksa ylimääräistä!!

Vierailija
07.02.2018 |

Itse olen jättänyt pikku muovipussit kauppaan ja ottanut hedelmät ym niihin bioska pusseihin mitä on tarjolla, saa näppärästi aina oman pussin käyttöön kotona biojätteelle. Ikinä ei ole veloitettu mitään pussista.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi sellaista ohutta kangaspussia (toisen ostanut wwf:ltä ja toisen s-marketista). Tosi käteviä ja helppo pitää puhtaana. Ollut käytössä nyt varmaan pari vuotta ja kertaakaan ei ole tarvinnut muita pikkupusseja käyttää (jos tarvitsisi niin ottaisin varmaan sellaisen paperipussin, meillä ei biojätteissä käytetä mitään pusseja).

Ja kotonakin pärjää oikein hyvin ilman pikkupusseja. Ihan turhaa muovijätettä, toivottavasti luovutaan pian!

Vierailija
22/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://kiertokaari.fi/biojatteen-laittaa-tavalliseen-leipapussiin/

Pitääpä alkaa tehä näin!

En jotenkin jaksa uskoa, että saavat 100% kaiken muovin pois sieltä seasta. Kuinka monta vuotta meneekään, kun havahdutaan maaperän mikromuoviongelmaan? Kun viherrakentamisessahan sitä lopputuotetta käytetään.

Alapeukut? Perustelkaa. Tämä aihe aidosti kiinnostaa ja jos teillä on tästä tietoa, niin oikeasti olisi kiva kun kertoisitte. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sen laittaa biojätteeseen sen jälkeen, kun pussin kylkeen iskee muovisen punnitustarran kiinni? (Jep, kysyy tyhmä)

Vierailija
24/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites ne monikäytettävät verkkopussit? , onko ne ilmaisia ja mistä kassa tietää, että onko ne jo maksettu.

Eiköhän ne erotu sen jälkeen omiksi kun ottaa sen hintalapun kotona pois. Hintaa en muista.

Vierailija
25/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S-ryhmän biopusseja en halua käyttää kun ne haisevat niin kuvottavalta. Onneksi vielä on ollut tarjolla tavallisiakin pusseja, mutta miten pitkään...

Olen huomannut saman. Ihan hirveeltä haisee. Otan myöskin tavallisia.

Vierailija
26/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siilejä te niihin pusseihin laitatte jos saatte ne aina hajoamaan heti? Itsellä ei ole koskaan hajonnut.

Samaa ihmettelen. Itse olen kassalla töissä ja useammin ne läpinäkyvät muovipussit repeävät kuin se sitkeämpi biopussi. Enkä ymmärrä, mistä hajusta tässä puhutaan. Puhutaanko tässä nyt siis niistä vihreistä pusseista?

Vierailija
27/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurperheille suosittelen ostamaan kestopussin. Esimerkiksi SPR:n verkkopussi on hyvä. Meillä ainakin Prisman hevi-osastolla on niitä myynnissä.

Vierailija
28/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan muovipussissa, koska niin kerran Oulussa voi tehdä.

Vierailija
29/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siilejä te niihin pusseihin laitatte jos saatte ne aina hajoamaan heti? Itsellä ei ole koskaan hajonnut.

Samaa ihmettelen. Itse olen kassalla töissä ja useammin ne läpinäkyvät muovipussit repeävät kuin se sitkeämpi biopussi. Enkä ymmärrä, mistä hajusta tässä puhutaan. Puhutaanko tässä nyt siis niistä vihreistä pusseista?

Juuri niistä vihreistä. Ehkä sitten on eri valmistajien pusseja kaupoissa? Tai välillä on jotain huonoa erää? Itsekin tuolla kirjoitin, että olivat Bioskan, mutta en nyt ole ihan varma.... Mulle taas joku kerta kassakin tosi tympääntyneenä sanoi, että kiva idea, mutta nämä ei vaan toimi. Että kyllä ne muiltakin hajoilee. Pohjasauma siis aukeaa. Muovisen kanssa ei ole koskaan käynyt noin, mutta molempiin kyllä tulee reikiä omenan tai päärynän siitä tikusta.

Vierailija
30/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen ostamaan useamman kestopussin ja käyttämään niitä.

Vierailija
31/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän niistä tavallisistakaan hedelmäpusseista mitään veloiteta.

Vierailija
32/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biojätteen saa laittaa vaikka muovipussissa - muovi erotellaan koneellisesti kaatiksella. Näin ainakin Oulussa, luin vastikään lehdestä.

Älä levitä tätä disinformaatiota. Lukekaa jätekatoksenne seinältä ohjeet. EI MUOVIA lukee meidän jätekätoksen seinällä, tämä tarkoittaa myös ettei muovipusseja, koska siinä neuvotaan paakkaamaan jäte biopussiin tai paperipusiin. 

Vierailija
33/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos niihin biopusseihin länttää hintalapun niin sitä ei kyllä saa siitä enää kunnialla irti. 

Vierailija
34/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh meillä oktalossa ei edes ole biojätettä, joten ei tarvi biopussejakaan.

Vierailija
35/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos niihin biopusseihin länttää hintalapun niin sitä ei kyllä saa siitä enää kunnialla irti. 

En minä ainakaan sa. Siksi kysyinkin. Mihin se lappu laitetaan biopussia käyttäessä?

Vierailija
36/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biojätteen saa laittaa vaikka muovipussissa - muovi erotellaan koneellisesti kaatiksella. Näin ainakin Oulussa, luin vastikään lehdestä.

Älä levitä tätä disinformaatiota. Lukekaa jätekatoksenne seinältä ohjeet. EI MUOVIA lukee meidän jätekätoksen seinällä, tämä tarkoittaa myös ettei muovipusseja, koska siinä neuvotaan paakkaamaan jäte biopussiin tai paperipusiin. 

Näin teillä, mutta ei päde kaikissa kunnissa.  Joissain nimenomaan kehotetaan laittamaan muovipussiin eikä niihin biopusseihin. Tästä kyllä löytyy tietoa.

Vierailija
37/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on muuten totta. Olen itse ollut ihan jätelaitoksen koulutuksessa, jossa näin kerrottiin että ennemmin tavallinen roskapussi kuin biopussi, koska on helpompi erotella ja hajoittaa jätteet. Biopussia ei saa hajoitettua vaan jää venymään käsittelyssä.

Vierailija
38/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh meillä oktalossa ei edes ole biojätettä, joten ei tarvi biopussejakaan.

Meillä ok-talossa on oma kompostori. Tosin en käytä biobusseja kun ne maatuu niin hitaasti.

Vierailija
39/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti nämä ko. biopussit ovat ainoastaan tehokkaan viherpesun tulosta. Niiden valmistaminen on energiatehotonta, usein niiden pääraaka-aineena käytetään fossiilisia polttoaineita. Lisäksi juurikin tuon (muovi)pussien erottelun takia myös biopusseja päätyy samaan loppusijoituspaikkaan kuin normaalit muovipussit. Biopussin kompostointikin kuormittaa ilmastoa yhtä paljon kuin tavallisen muovin poltto.

Verkkopussit ja paperipussit, joita nykyään saa ainakin isoimmista K-kaupoista, ovat sen sijaan aidosti ekologisia. Eikä sinne kodin biojäteastiaankaan tarvitse pussia(?!). Kannellinen bioastia on helppo tyhjentää ja huuhdella, lisäksi biojätteen haju ei leviä astiasta.

Vierailija
40/86 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites ne monikäytettävät verkkopussit? , onko ne ilmaisia ja mistä kassa tietää, että onko ne jo maksettu.

Olen miettinyt samaa, että mistä kassat tietävät onko maksettu vai ei.

Ihan kommunikoimalla. Kysymällä tai joskus jopa joku ihana osaa oma-aloitteisesti kertoa pussin olevan oman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi