Koti on siisti, kun pää on kunnossa. Päteekö
Kommentit (39)
Minulla on masennusta ja pakko-oireita mutta kotia puunaan monta kertaa viikossa.
Tällä hetkellä ei. Pää on psyykkisesti kunnossa, mutta ei fyysisesti. Olen helkkarin huonovointinen solusalpaajien vuoksi ja en todellakaan jaksa keskittyä siivoamiseen. Pidän sohvaa paikallani ja kasvatan "villakoiria" hyvällä omallatunnolla. Kun mietin, niin pään todellakin pitää olla kunnossa, jotta osaa olla itselleen tarvittaessa armollinen.
Ei. Mulla on vaikea masennus ja mun koti on aina siisti.
Olen huomannut itsessäni, että kun on huolia ja stressiä alan järjestellä kotia ja ennen kaikkea hävitän tarpeetonta tavaraa (roskiin tai Konttiin tai annan jossain FB-ryhmässä pois), sitten kun asiat sujuvat hyvin olen laiskahko ja elän suloisessa sekamelskassa.
Minulla on mennyt niin, että silloin kun elämässä on ollut jokin kriisi, on siivoaminen ollut vimmattua, se on ollut jonkunlainen pyrkimys pitää asioita hallinnassa. Muutoin en ole niin justiin siivouksen kanssa.
Tykkään siististä, mutta jos on kiirettä muuten ei elämä kaadu pieneen epäjärjestykseen.
Paitsi silloin, kun äitini teki kuolemaa, mieheni oli jo kuollut, lapsi oireili omaa suruaan ja tein huonoissa olosuhteissa työtä. Oli pakko puunata koti viimeisen päälle joka päivä.oli edes joku asia, jonka pystyi kontrolloimaan.
Minulla menee pitkälti noin.
Exällä oli päin vastoin. Masennus, surut ja kriisit aiheuttivat siivousvimman.
-M
Ei oikeastaan. Tähän ikään mennessä on tullut muodostettua siivouksesta jo sellainen rutiini, että se sujuu, oli sitten pääkopassa hyvä tai huono kausi.
Kyllä ja ei. Riippuu pääviasta ja sen asteesta. Psykoottisessa masennuksessa kotikin oli siivoamatta. Kun taas anoreksiaa sairastaessa siivosin koko ajan. Ahdisti niin paljon. Koti oli tiptop.
Nyt olen päävioista vapaa ja siivoan silloin kun huvittaa/alkaa ärsyttää pölyt.
Pätee minuun. Kun masentaa ei ole mitään motia siivoamiseen. Hyvässä fiiliksessä taas koti kiiltää alta aikayksikön!
Asia on usein juuri päinvastoin. Äitilläni ei ollut ns. pää kunnossa ja silti - tai pikemminkin juuri siksi - meillä oli koti aina aivan matonhapsujen suuntaa myöten tip top siisti!
Maanisdepresiivisenä koti toimii minulla kyllä mittaria. Huonoina aikoina voi olla todella likaista, kun tulee nuo "paremmat ajat" niin siivoan hulluna kun energiaa tuntuu olevan loputtomiin eikä nukkuakkaan edes tarvitse.
Olen luova sotkija. Sotku ruokkii luovuuttani. Korostan, että meillä ei ole likaa vaan epäjärjestystä.
njaa. olen sairaseläkkeellä mt-ongelmien vuoksi ja kotini on kuin jostain kauniit kodit lehdestä. En myöskään ulkoisesti näytä siltä että olisin fucked up. Monet hoitaa ne asiat mihin pystyy vaikuttamaan... eli just siivous ja ulkonäkö tulee hoidettua mutta ne elämän tuhoamat hommat onkin sitten isompi probleema
on mullakin toki aikoja kun vähän sotkusempaa mutta ahdistun sitten enemmän
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä ei. Pää on psyykkisesti kunnossa, mutta ei fyysisesti. Olen helkkarin huonovointinen solusalpaajien vuoksi ja en todellakaan jaksa keskittyä siivoamiseen. Pidän sohvaa paikallani ja kasvatan "villakoiria" hyvällä omallatunnolla. Kun mietin, niin pään todellakin pitää olla kunnossa, jotta osaa olla itselleen tarvittaessa armollinen.
Sä tarvisit robotti-imurin niiden villakoirien kurissa pitämiseen ja olo muutenkin parempi kun saa edes jotain aikaiseksi. Oma kokemukseni sairastamisen ajalta.
Minulla pätee toisinpäin: pää voi hyvin siistissä ympäristössä. Ärsyynnyn ja stressaannun sotkusta, joten pidän kodin siistinä että pysyy mieli hyvänä
Jos kodin siisteys on rinnastettavissa pään kuntoon, tämän nupin sisällä on tilanne kuin alkuräjähdyksen jälkeen.
Mulla vaikuttaa kierto. Aina ennen menkkoja alan urakalla siivoamaan. Perussiistiä nyt on muulloinkin, mitä nyt vähän sekaista aina lasten leikeistä. Kaikki ääripäät mun mielestä on epätervettä, se että paikat on aina tiptip tai aina sotkuista ja likasta.
Mulla on pää kunnossa, mutta ei aikaa siivota viikolla. Työ, treeni sekä muu menevät silloin edelle ja olen menossa 7-19 joskus 21 asti ei jaksa enää miettiä siivousta vasta kun vkl.