Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tunnen ennemmin häpeää kuin ylpeyttä siitä, että olen suomalainen. En tiedä miksi. Ehken osaa löytää suomalaisuudesta sellaisia piirteitä, jotka kokisin täysin omaksi ja jotka nimenomaan olisivat suomalaisia - ei länsimaisia tai pohjoismaalaisia piirteitä.

Saako joku ajatuksestani kiinni? Eniten törmään tähän Suomi-häpeääni ulkomailla. Toiset suomalaiset ulkomailla ovat useimmiten juuri sellaisia junttisuomalaisia, joihin en samaistu ollenkaan. Ölistään, ei osata käyttäytyä, mesotaan, ei osata kieltä tai kunnioiteta eri kulttuureja. Saattaa johtua myös siitä, että usein matkustelen juuri siellä, missä muutkin suomalaiset.

En osaa liittää suomalaisuuteeni oikein mitään, mistä olisin ylpeä. Kanteleen soitto (tuli mieleen juuri tänään saamelaiset ja joiku). Kansallispuku? Karjalanpiirakka - sekin on Karjalasta, johon minulla ei ole mitään sukusiteitä.

Saamelaisia on sorrettu ja he voivat nyt olla ylpeitä omasta kansastaan, omista gakteistaan, perinteistään, lauluistaan, kielestään. Mistä minä voin olla ylpeä? Ehkä kielestäni?

• ylös 4
  • alas 6

Kommentit (16)

Vierailija

Nyt tuli vähän sellaiset "en koe olevani suomalainen koska olen niin paljon parempi ihminen kuin muut suomalaiset"-vibat tästä aloituksesta.

• ylös 15
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

saatanaan meneminen väärään osoitteeseen on väärin ja tuomittavaa.
Väärällä teillä! Ja pahasti!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tunnen ennemmin häpeää kuin ylpeyttä siitä, että olen suomalainen. En tiedä miksi. Ehken osaa löytää suomalaisuudesta sellaisia piirteitä, jotka kokisin täysin omaksi ja jotka nimenomaan olisivat suomalaisia - ei länsimaisia tai pohjoismaalaisia piirteitä.

Saako joku ajatuksestani kiinni? Eniten törmään tähän Suomi-häpeääni ulkomailla. Toiset suomalaiset ulkomailla ovat useimmiten juuri sellaisia junttisuomalaisia, joihin en samaistu ollenkaan. Ölistään, ei osata käyttäytyä, mesotaan, ei osata kieltä tai kunnioiteta eri kulttuureja. Saattaa johtua myös siitä, että usein matkustelen juuri siellä, missä muutkin suomalaiset.

En osaa liittää suomalaisuuteeni oikein mitään, mistä olisin ylpeä. Kanteleen soitto (tuli mieleen juuri tänään saamelaiset ja joiku). Kansallispuku? Karjalanpiirakka - sekin on Karjalasta, johon minulla ei ole mitään sukusiteitä.

Saamelaisia on sorrettu ja he voivat nyt olla ylpeitä omasta kansastaan, omista gakteistaan, perinteistään, lauluistaan, kielestään. Mistä minä voin olla ylpeä? Ehkä kielestäni?

Ai hurja, minäkin matkustelen aika paljon maailmalla enkä juurikaan ole törmännyt tuollaisiin suomalaisiin. Ihan fiksusti ovat olleet enimmäkseen - kaikissa kansoissa on omat öykkärinsä. On tietysti ihan hienoa, että koet olevasi paljon parempi kuin suomalaiset etkä osaa/halua samaistua meihin. Toivottavasti löydät arvollesi sopivan samaistumisen kohteen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Up. Olenko yksin ajatusteni kanssa?

ap

Pää kiinni! Hyppää roskikseen!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli vähän sellaiset "en koe olevani suomalainen koska olen niin paljon parempi ihminen kuin muut suomalaiset"-vibat tästä aloituksesta.

Ei, kun en koe olevani sellainen suomalainen, jollaisia tunnen tai joihin törmään. Ehkä häpeän seuraani? Koen, että suomalaisuus on sitä örveltämistä ja metsäläisyyttä, enkä tunne kuuluvani siihen joukkoon?

ap

Vierailija

Itse olen etsiskellyt tuota peräänkuuluttamaasi hyvää suomalaisuutta kirjallisuudesta, taiteesta, musiikista ja designista. Sieltä löytyy mielestäni paljon hyviä asioita. Myös turvallisuus, vapaus, tasa-arvo ja luonnon puhtaus ovat sellaisia asioita, joita arvostan. Samalla en kuitenkaan osaa olla varsinaisesti ylpeä suomalaisuudestani: Suomen saavutukset eivät ole minun ansiotani, kuten ei myöskään se, että olen sattunut syntymään tänne. Voisi kai sanoa, että arvostan Suomea ja pidän tästä maasta, joten siinä mielessä olen isänmaallinen. 

Kuvailemasi Suomi-häpeä tulee luullakseni siitä, että suomalaiset opetetaan kilteiksi ja vaatimattomiksi. Itseä ei saa korostaa, ja tämä näkyy monesti myös siinä, että ihmisten pukeutuminen on käytännönläheistä ja vaatimatonta. Tapakulttuurin nyansseja tai small talkia ei välttämättä hallita, joten sosiaalisissa tilanteissa tulee monesti epämukava olo. Itse ajattelen kuitenkin, että tähän asiaan voi vaikuttaa paljon itse ottamalla muut ihmiset huomioon. Kun ihmistä kohdellaan kauniisti, hän todennäköisesti ilahtuu ja laittaa hyvän kiertämään. 

Suomalaisessa kulttuurissa on paljon hienoja piirteitä, esim. rehellisyyden arvostaminen, yksityisyyden kunnioittaminen, käytännöllisten näkökohtien painottaminen, vaatimattomuus, epäpatriotismi (minusta suomalaiset ovat moneen muuhun kansaan verrattuna epäpatrioottisia pääsääntöisesti, ja se on parempi taipumus kuin voimakas patriotismi, vaikkei kohtuullisessa isänmaallisuudessa mitään vikaa ole).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ai hurja, minäkin matkustelen aika paljon maailmalla enkä juurikaan ole törmännyt tuollaisiin suomalaisiin. Ihan fiksusti ovat olleet enimmäkseen - kaikissa kansoissa on omat öykkärinsä. On tietysti ihan hienoa, että koet olevasi paljon parempi kuin suomalaiset etkä osaa/halua samaistua meihin. Toivottavasti löydät arvollesi sopivan samaistumisen kohteen.

Minusta tuntuu, että ulkomailla ollessaan suomalaiset ovat yleensä siivosti ja hissukseen. Meininki on vähän sellaista, että tarkkaillaan ympäristöä ja sitten pyritään toimimaan muiden mukana ja huomiota herättämättä. Huonoa käytöstä esiintyy lähinnä humalaisilla. Mutta eihän toisten käytöstä tarvitse hävetä, jos ei örvellä itse. 

Vierailija

Näyttää siis siltä, että liikun väärissä kohteissa ja väärässä seurassa ja minulla on huono itsetunto.

Minun pitäisi löytää suomalaisia piirteitä, joista olen ylpeä ja joihin samaistun.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Näyttää siis siltä, että liikun väärissä kohteissa ja väärässä seurassa ja minulla on huono itsetunto.

Minun pitäisi löytää suomalaisia piirteitä, joista olen ylpeä ja joihin samaistun.

ap

Elä samaistu itsekkäisiin, paskantärkeisiin ja pinnallisiin suomalaisiin. Häpeä ajatellakkin tuollaista.

Vierailija

Öykkäreitä on kaikissa kansallisuuksissa, en usko että suomalaisissa mitenkään korostetusti.

Henkilö joka ei kotimaataan arvosta ja häpeää sitä, tekisi samoin vaikka olisi mistä maasta kotoisin. Kyseessä on asenne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Up. Olenko yksin ajatusteni kanssa?

ap

Olet vaan niin tottunut kulttuurimme hyviin puoliin ettet enää kykene näkemään niitä. Muutama vuosi jossain kehitysmaalaisten asuttamassa slummissa tekisi hyvää. Todennäköisesti tavallinen arki jo ihan länsimaissakin olisi silmiä avaava kokemus. Useasti tosin siinä tulee näköharha ulkomaille lähteneille suomalaisille johtuen heidän Suomessa elämäänsä saamista hyvistä lähtökohdista. Vastaavista lähtökohdista lähtenyt paikallinen peräkylän tyttö ei ole elämässään edennyt, kun se ei edes monessa länsimaassa ole Suomen tapaan mahdollista.

Vierailija

Minulla ulkosuomalaisena on erilainen kuva suomalaisista. Kansainvälisissä toiminnoissa me olemme yksi maailman kielitaitoisimmista kansoista. Olemme aikaansaavia, suomalainen ottaa usein vastuutehtävän ja toimii sen kanssa tehokkaasti. Suomalaiset ovat joustavia. Osaamme poskisuukot, mutta pärjäämme myös ilman, ja small talkimme on ihan kohtuullisen hyvää, koska olemme koulutettua porukkaa, ja osaamme jutella asiasta kuin asiasta. Suomalainen on luotettava ja reipas. Ja meillä on paljon, mistä voimme olla ylpeitä. Olemme ainutlaatuinen pohjoinen kansa harvinaisen ei-indoeurooppalaisen kielemme kanssa, ja olemme asuttaneet arktisia alueita rinnan saamelaisten kanssa.

Vierailija

Vaikuttaa siltä, ettet oikeastaan tunne suomalaisuutta.. Oletko mahdollisesti sellaisten vanhempien lapsi, jotka ihannoivat ulkomaita? Jos ei tunne edes omia juuriaan ja kotimaataan niin on helppo dissata. Suosittelen tutustumaan suomalaisuuteen paremmin. Lisäksi kaikilla on yhteisiä piirteitä, joten on turhaa alkaa hifistelemään..

Vierailija

Suomi on ihanan pieni maa, ja melko yhtenäinen. Jokin vitsi tai muotijuttu on salamana koko maan tiedossa. On linnanjuhlat, ilmaiset ämpärit ja putous. Ja on aivan mahdollista että joku keksii uuden sanan ja kohta kaikki tietävät sen. Isommissa maissa ei ole tälläista yhtenäisyyttä vaan maa on paljon jakautuneempi ja yhteisiä juttuja on ehkä oman kaupungin tai osavaltion kesken.

Suomessa on erittäin turvallista ja sen tekevät ennen kaikkea ihmiset. Toisen omaisuutta ei oteta vaan viedään löytötavaroihin ja usein saa lukea kaupungin facebook sivuilta että on löytynyt avaimet tai kännykkä tai tabletti jostakin. Pyörä saa rauhassa olla lukitsematta ja lapset voivat kävellä keskenään kouluun jo ekalta luokalta alkaen. 

Sitä tarkoitetaan mitä  sanotaan eikä turhia lupailla tai hölötetä. Olen huomannut että monessa muussa maassa on kauniimpia sanoja, mutta ne eivät tarkoita mitään. Suomalaisen sanaan voi luottaa enemmän. Täällä on ok olla hiljaa tai kehumatta. Ei tarvitse korostaa itseään tai esittää olevansa parempi.

Suomalaiset ovat erittäin hienotunteisia ja kohteliaita. Lisäksi hyvin harkitsevaisia ja rauhallisia, jonka takia mitään väkivaltaisia mellakoita ei pahemmin ole.

Suomessa ja suomalaisuudessa on paljon hyvää. Huonoakin on, mutta niitä tulisi kehittää toiseen suuntaan ja hyviä ominaisuuksia vaalia. Jos joku kysyy että millainen on suomalainen niin vastaan parhaimman mukaan, sillä en halua vaalia negatiivisia piirteitä. 

Kannattaa asua ulkomailla niin huomaa ne erot. Toki mikään ominaisuus harvoin on ainutlaatuinen, mutta ainutlaatuista tekee se, miten ominaisuudet yhdistyvät.