Huono äiti

Tyttölapseni joka on 9vuotias on todella isokokoinen. Hän on 140cm pitkä ja painaa n. 50kiloa. Hänelle maistuu karkit ja limukat, mutta normaali kotiruoka ei maistu. Liikuntakaan ei kiinnosta. Muut meidän perheessä ovat sopusuhtaisia ja alkaa hieman hävettää kulkea isompikokoisen lapsen seurassa.
Miten saan lapsen liikkumaan ja syömään terveellisemmin?

• ylös 5
  • alas 3

Kommentit (16)

Vierailija

Älä ainakaan tee ylipainosta ja ulkonäöstä numeroa, lapsi kokee sen nöyryyttäväksi ja kantaa sitten häpeää itsestään läpi koko elämän.

• ylös 11
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Herää kysymys , kuka kantaa ne juomat ja herkut kotiin ? Sä ? oot itse lihottanut likkas

• ylös 13
  • alas 1
Vierailija

Laita pentu juoksemaan kierroksia talon ympäri, voit myös laittaa juoksemaan naapureiden talojen ympäri. Myös koulumatkat kannattaa juosta. Tsemppiä!! :)

Huono äiti

En osta lapselle yhtään herkkuja. Hän on ostanut niitä viikkorahallaan, jota olen joutunut vähentämään, ettei tulisi niitä herkkuja tähän taloon. Hän saa kavereiltaankin kaikenlaisia karkkeja.

Vierailija

Kummallista että puhut lapsesi syömishäiriöistä tuollaista nimitystä hänestä käyttäen.

Vieläkö oikein hänelle itselleenkin nimittelet häntä 'läskiksi' ?

Asian korjaaminen pitäisi aloittaa mielestäni siitä että karsit tuon sanan nyt ihan ensimmäiseksi käytöstäsi.

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Vaikka lapsesi on vielä noinkin nuori, eikä vielä ymmärrä täysin mitä lihavuudesta seuraa, niin voit silti yrittää kertoa ylipainon riskeistä (välillä pelottelu voi olla hyväkin juttu). Oletko kysynyt miksi lapsesi on alkanut syömään niin paljon? Onko hänellä kaikki hyvin elämässä? Lapset ovat toisilleen tuossa iässä raadollisia ja kiusaamista tulee tapahtumaan ellei tapahdu jo. Itse tiedostin omat vikani jo hyvinkin pienenä ja varmasti lapsesi tietää myös että on lihavampi kuin kaverinsa. Kiellä viikkoraha kokonaan jos sillä ostetaan pelkkää karkkia. Muista myös että sinä olet osasyypää lapsesi lihomiseen ja sinun vastuullasi on myös laihtuminen. 

Alkakaa tekemään yhdessä ruokaa ja maistelkaa erilaisia hedelmiä/vihanneksia. Liikkukaa yhdessä ja katsokaa yhdessä harrastusvaihtoehtoja. Vahdi lapsen annoskokoja ja jos jää nälkä, niin jälkiruoaksi voit antaa esim hedelmäsalaattia tms.  Sekin auttaa että ruokailun säännöllistää ja jättää kaikki välipalat pois. Ja paljon proteiinipitoisia ruokia kaiken sokerin ja sipsin tilalle! 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vaikka lapsesi on vielä noinkin nuori, eikä vielä ymmärrä täysin mitä lihavuudesta seuraa, niin voit silti yrittää kertoa ylipainon riskeistä (välillä pelottelu voi olla hyväkin juttu). Oletko kysynyt miksi lapsesi on alkanut syömään niin paljon? Onko hänellä kaikki hyvin elämässä? Lapset ovat toisilleen tuossa iässä raadollisia ja kiusaamista tulee tapahtumaan ellei tapahdu jo. Itse tiedostin omat vikani jo hyvinkin pienenä ja varmasti lapsesi tietää myös että on lihavampi kuin kaverinsa. Kiellä viikkoraha kokonaan jos sillä ostetaan pelkkää karkkia. Muista myös että sinä olet osasyypää lapsesi lihomiseen ja sinun vastuullasi on myös laihtuminen. 

Alkakaa tekemään yhdessä ruokaa ja maistelkaa erilaisia hedelmiä/vihanneksia. Liikkukaa yhdessä ja katsokaa yhdessä harrastusvaihtoehtoja. Vahdi lapsen annoskokoja ja jos jää nälkä, niin jälkiruoaksi voit antaa esim hedelmäsalaattia tms.  Sekin auttaa että ruokailun säännöllistää ja jättää kaikki välipalat pois. Ja paljon proteiinipitoisia ruokia kaiken sokerin ja sipsin tilalle! 

Eiköhän kannattaisi ihan sovinnolla lukea mitä Käypä hoito-suosituksissa sanotaan lasten ja nuorten ylipainon hoidosta? Suosittelen lämpimästi.

Vierailija

Karkit ja limu lihottavat kyllä ihan mukavasti.
Jos hyvin käy tyttö voi jonkun vuoden kuluttua olla ihan toisissa mitoissa.
Itse olin 10 korvilla paksu ,13 vuotiaana ja täyteen mittaani >170 cm kasvaneena kaikkea muuta .Sama kuvio toistui omalla lapsella.
Voi tietysti mennä myös toiseen suuntaan varsinkin jos ruokavalio pysyy kuvaamasi kaltaisena.

Vierailija

Karkkien ja limujen tilalle jotain terveellistä, yhteistä perheliikuntaa ja aika korjaa.

Vierailija

Laita tyttäresi johonkin harrastukseen. Esimerkiksi tanssi. Se voisi olla samalla hauskaa, mutta myös samalla liikunnallista.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.