Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertoakko raskaudesta

Vierailija
14.07.2008 |

Huomenna alkaisi uudessa paikassa työt ja päivä alkaa sopimuksen kirjoittamisella.

Minua vaivaakin se että kertoisinko pomolleni raskaudeestani nytten vai myöhemmin? Olen 6 viikolla raskaana.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä kerro vielä, ellei kysy...

Vierailija
2/16 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvetta kertoa viellä. Raskautesi on niin alussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka raskautesi on alkuvaiheessa suosittelisin kertomaan. Ajatellen vain myöhempää ajankohtaa ettei pomosi koe sinun olleen ns.epäreilu. Onko kyseessä lyhyt aikainen vai vakinainen paikka?

Vierailija
4/16 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseinen työ mihin olen menossa on vakituinen.

itsekkin pohdin just samaja asioita joita olette kirjoittaneet eli raskaus on alussa että een kerro viellä mutta sitten taas kun mietin sitä että esim jos 2kk päästä menen sanomaan että hei olen raskaana niin ja niin pitkällä kuinka pomo siihen suhtautuu kun kyseessä kuitenkin vakituinen paikka ja hakijaoita oli. Kuitenkin itselläni tulee eteen se että n. 5kk päästä aletaan suunnitella lomia.

Vierailija
5/16 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan raskaudesta pitää kertoa viimeistään 2kk ennen äippälomalle jäämistä ja mitään muuta velvollisuutta sinulla ap ei ole.

Tietty monet kertoo raskaudesta aikaisemmin kuin laki määrää, koska senhän jo näkee silmilläkin paljon sitä ennen. Mutta ei noin aikaisin ole mitään velvollisuutta raskaudestaan kertoa.

Ei ole mitään epäreilua tai sikamaista siinä, ettet noin alkuvaiheessa olevasta raskaudesta pomolle kerro. Raskaus ei myöskään lain mukaan saa olla mikään este työpaikan saamiselle, kuten ei ihonväri, sukupuoli tai mikään muukaan vastaava tekijä.

Kun raskaus on noin alussa, se voi myös mennä kesken. Asia ei kuulu pomolle tässä vaiheessa etkä ole mitenkään törkeä, vaikka raskaana oletkin juuri vakipaikan saatuasi.

Vierailija
6/16 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni yritti etsiä töitä kertoen olevansa raskaana, missään ei tärpännyt. Kun sitten jätti kertomatta, heti tärppäsi!

Ei ole kieroa tai väärin jättää kertomatta, sillä työnantajalle se EI kuulu, oletko raskaana vai et. Kaiken varalta siis jätä kertomatta. Jos kerrot, työ saa jäämättä. Juuri tehdyn tutkimuksen mukaan raskaana olevia naisia syrjitään edelleenkin hälyttävän paljon työelämässä. Miksi ko. työnantaja olisi poikkeus.

Vierailija
7/16 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kerrot sitten, kun on lain mukaan pakko.

Vierailija
8/16 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro huomenna. Ei ole mitään epäreilua siinä, että raskaana oleva nainen hakee duunia ja saa sen. Sen sijaan jos olet sinisilmäisen avoin ja luottavainen ja kerrot raskaudestasi, saattaakin olla, että pomo ei olekaan niin reilu vaan työsuhteesi loppuu syystä tai toisesta pikapuoliin.

Kerro raskaudestasi AIKAISINTAAN silloin, kun koeaika on ohi. Yleensä koeaika vakkaritöissä on 2-4 kk, se mainitaan työsopimuksessa. Koeaikana voi antaa potkut ilman mitään syytä ja irtisanomisaikaa. Siksi ei kannata kertoa raskaudesta ennenkuin koeaika on ohi.

Jokainen nainen ansaitsee vakkariduunin, oikean äitiysloman ja työpaikan, johon vapaiden jälkeen palata. Koska monet työnantajat ovat lainvastaisesti raskaanaolevia syrjiviä, pitää naisten ottaa laki niinkuin se luetaan ja käyttää omaksi hyödykseen LAILLISTA mahdollisuutta olla kertomatta raskaudesta aikaisessa vaiheessa.

Jos syrjintää estämään on luotu tuollaisia vaihtoehtoja, niitä saa ja pitää käyttää. Tsemppiä ap!

Vierailija
9/16 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

6. viikolla ei välttämättä edes tietäisi olevansa raskaana. No, nykyään kai melkein kaikki tietää, kun testejä on niin helppo saada ja tehdä, mutta sun menktahan on vasta max 2 viikkoa myöhässä ja se voisi vileä johtua monestakin syystä jne. Eikä se pomo mitään laskeskele, kun sitten muutaman kuukauden päästä kerrot sille lasketun ajan. tai jos laksee niin oma häpeänsä, kun on niin vainoharhainen ja aina voit sanoa, että sait itsekin tietää vasta töiden aloittamista seuraavalla viikolla.

Mikään ei velvoita sinua kertomaan, mutta laki velvoittaa työnanatjan olemaan syrjimättä sinua raskautesi vuoksi. näin ollen ei ole mitään väliä sillä kerrotko nyt vai puolen vuoden päästä: se ei saa vaikuttaa mitenkään siihen miten sinua kohdellaan.

Vierailija
10/16 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on melko normaalia, että ensimmäiset kuukautiset tulee vielä

Vierailija
11/16 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus kertoo raskaudestaan, ei hänen millään tavalla tarvitse selitellä sitä, ettei kertonut raskaudesta työtä hakiessaan. Turhat selittelyt pois ja terve oman itsen ajattelu tilalle. Ja älä ihmeessä kerro raskaudesta ennenkuin koeaika on ohi. Vaikka raskaus ei missään vaiheessa kerrottuna saisi vaikuttaa työsuhteeseen, monet pomot on kuitenkin asenteellisia. Siksi raskaudesta ei kannata kertoa silloin, jos työsuhde ei ole varma (työtä hakiessa tai koeajalla).

Vierailija
12/16 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä jo keskenmenoriski on niin suuri noin alussa.

Mä ainakin olen kertonut töissä raskauksistani aina suht myöhään, ja kun olen kertoniut, olen ohimennen maininnut, että alkuraskaudessa oli sen verran hankaluuksia, että en halunnut kertoa, ettei sitten joutuisi käymään mahdollista raskauden ikävästi päättymistä läpi koko työyhteisön kanssa myös.

Ja aina on ymmärretty oikein hyvin.

Vierailija
13/16 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin alussa. Se voi mennä vielä keskenkin.

Vierailija
14/16 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse ollut ihan samassa tilanteessa. Enkä todellakaan kertonut, kerroin vasta koeajan päättymisen jälkeen.

Vierailija
15/16 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen hyvinvoinnin takia minun oli kerrottava heti kun plussasin. Sain potkut koeajalla. Että eipä ne työnantajatkaan aina kovin reiluja ole!

Vierailija
16/16 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaan voi sattua ja pahimmassa tapauksessa sulla ei yhtäkkiä ole vauvaa eikä duunia. Työnantaja ei sun parasta ajattele, se on sinun itsesi tehtävä.

Itse allekirjoitin vakituisen sopparin rv 5+6, käsi täristen, mutta en voinut muutakaan. Edellispäivänä olin plustestin tehnyt ja miehen lisäksi ei kukaan vielä tiennyt. Miksi olisin kertonut uudelle pomolle, kun riski keskenmenoonkin olisi ollut suuri vielä?

Tosin sain vielä vuosiakin jälkeenpäin kuulla asiasta tältä samaiselta pomolta, pikkupäissään kun alkoi puida vanhoja asioita..